2014-10-01, 15:49
Medlem
Funderade starkt på att odla lite svamp för en extra inkomst.

Har lite frågor (Är säkerligen besvarade i tråden och på andra ställen).

Göra egen odling eller köpa growbox?
Growbox, finns det att köpa med inrikespost eller måste man importera in dom?
Jag har en koffert jag gärna vill ha odlingen i, hur funkar det med att det är stillastående luft och totalt mörker igentligen? Kan ha kofferten öppen 1-2 timmar om dagen om det så krävs
Lukt? Som jag tolkat det är det väldigt lite lukt ifrån svampodling, stämmer detta?
Spruta till sporerna, hur får man tag på det?
Citera
2014-10-01, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sexgalningen
Funderade starkt på att odla lite svamp för en extra inkomst.

Har lite frågor (Är säkerligen besvarade i tråden och på andra ställen).

Göra egen odling eller köpa growbox?
Growbox, finns det att köpa med inrikespost eller måste man importera in dom?
Jag har en koffert jag gärna vill ha odlingen i, hur funkar det med att det är stillastående luft och totalt mörker igentligen? Kan ha kofferten öppen 1-2 timmar om dagen om det så krävs
Lukt? Som jag tolkat det är det väldigt lite lukt ifrån svampodling, stämmer detta?
Spruta till sporerna, hur får man tag på det?
Gör du det för inkomst så är egen odling att rekommendera. Det kostar en hel del i början, men i längden jämnar det ut sig.

Vad du behöver är: Kanyl & pump, sporer, glasburkar som inte smalnar av vid mynningen, vermikulit, en stor plastback, glasspaket(eller annan liknande plastlåda), rismjöl(eller annat substrat), desinfektionsmedel & handskar, kalciumkarbonat, sphonglemossa, två sprayflaskor(en med vatten och en med klorinblandat vatten) och en hygrometer.

Sedan så finns det lite "finare" saker du kan köpa såsom akvarievärmare och två extra plastbackar som du sedan bygger en inkoulationskammare med, tryckkokare och skalpell. Ska du använda något annat substrat än rårismjöl ex. råg eller korn så är tryckkokare ett måste. I övrigt så är tryckkokare bra om man vill förkorta koktiden det tar annars.
Citera
2014-10-01, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Gör du det för inkomst så är egen odling att rekommendera. Det kostar en hel del i början, men i längden jämnar det ut sig.

Vad du behöver är: Kanyl & pump, sporer, glasburkar som inte smalnar av vid mynningen, vermikulit, en stor plastback, glasspaket(eller annan liknande plastlåda), rismjöl(eller annat substrat), desinfektionsmedel & handskar, kalciumkarbonat, sphonglemossa, två sprayflaskor(en med vatten och en med klorinblandat vatten) och en hygrometer.

Sedan så finns det lite "finare" saker du kan köpa såsom akvarievärmare och två extra plastbackar som du sedan bygger en inkoulationskammare med, tryckkokare och skalpell. Ska du använda något annat substrat än rårismjöl ex. råg eller korn så är tryckkokare ett måste. I övrigt så är tryckkokare bra om man vill förkorta koktiden det tar annars.

>Gör du det för inkomst så är egen odling att rekommendera. Det kostar en hel del i början, men i längden jämnar det ut sig.

Inte direkt för primär inkomst, men som studerande så skulle 2000-3000 i månaden extra in sitta fel. Inga planer på att göra det till en enorm operation, utan bara odla och sälja allt i ett stycke till förmåneligt bulkpris och få minimalt med krångel

>Vad du behöver är: Kanyl & pump, sporer, glasburkar som inte smalnar av vid mynningen, vermikulit, en stor plastback, glasspaket(eller annan liknande plastlåda), rismjöl(eller annat substrat), desinfektionsmedel & handskar, kalciumkarbonat, sphonglemossa, två sprayflaskor(en med vatten och en med klorinblandat vatten) och en hygrometer.

Allt där är ju lätt att skaffa förutom kanyl & pump, hänger inte direkt i kretsarna där sådant används. Hur får jag tag på det? Är det ens lagligt att innehava? Finns alternativ till det?
sphonglemossa? Aldrig hört talas om detta och google hittar inget?

Finare behöver det inte vara, utan det är mer något jag lägger lite tid om dagen på för att sedan kunna få ut en trevlig klump pengar.

500-1000kr är det lagom mycket för en start investering?
Citera
2014-10-01, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sexgalningen
Inte direkt för primär inkomst, men som studerande så skulle 2000-3000 i månaden extra in sitta fel. Inga planer på att göra det till en enorm operation, utan bara odla och sälja allt i ett stycke till förmåneligt bulkpris och få minimalt med krångel
Nej jag förstod vad du menade . Detta är för att starta upp en mindre odling som man sedan kan utöka hur man vill. Det finns en massa information på http://www.shroomery.org/forums/#c1
Väldigt rekommenderat att läsa där. Jag har bara sysslat med detta i några månader och lär mig fortfarande en hel del därifrån.
Citat:
Allt där är ju lätt att skaffa förutom kanyl & pump, hänger inte direkt i kretsarna där sådant används. Hur får jag tag på det? Är det ens lagligt att innehava? Finns alternativ till det?
sphonglemossa? Aldrig hört talas om detta och google hittar inget?

Finare behöver det inte vara, utan det är mer något jag lägger lite tid om dagen på för att sedan kunna få ut en trevlig klump pengar.
Sphagnummossa heter det på svenska. Går att köpa här: http://www.wexthuset.com/rotningskuber-odlingsmedia/rotning-odling/sphagnummossa-500-gram-p1
Det är en fördel om du har en mixer ifall du inte vill spendera timtal och åter timtal med att riva en massa mossa för hand.

Köp vermikulit på samma sida för att slippa fraktkostnader. Ett tips är att köpa 2-3 stora påsar vermikulit då du kommer att använda denna en hel del och gärna vill slippa betala en massa onödig frakt.

Vad gäller kanyl så kan det kanske vara mer aktuellt att köpa en sporspruta ifrån elefanten. Annars så finns det kanyler på Flugsvamp. Det är i så fall gröna kanyler du vill ha.

Citat:
500-1000kr är det lagom mycket för en start investering?
1000kr kan du räkna med, kanske några hundralappar mer.

Vill du veta exakt vart du kan köpa allt osv. så har jag alla sidor sparat . Skicka i så fall PM om du är intresserad.
Citera
2014-10-04, 20:04
Medlem
DrHimlers avatar
Precis mumsat i mej 6-7g av mina svampar.

Nu ska jag in i dalis värld😬
Citera
2014-10-05, 09:45
Medlem
Luijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrHimler
Precis mumsat i mej 6-7g av mina svampar.

Nu ska jag in i dalis värld😬

Hur gick det?

Tripprapport?
Citera
2014-10-05, 15:26
Medlem
DrHimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luiji
Hur gick det?

Tripprapport?

Det gick fantastiskt. Själv i lägenheten, riktigt bra humör, bra musik.
La mej bara i soffan och bara blundade. Helt underbart.

Tyvärr ingen TR, är totalt värdelös på att förmedla känslor med ord.

Har ca 10g kvar och 4E. Får bli om nån månad. Gillar den kombon riktigt hårt.

Förövrigt så har det bärjat pluppa upp nya svampar i min låda efter 3:e skörden.
Ska plugga lute mer odlingstekniker. Bla har jag läst att man kan få igång en growbox inär den slutar producera, med hjälp av hästskit. Tänkte prova det.
Är nog inne på skitmetoden då det sägs att den ger bäst skörd/potens.

Har iventerat mataffären efter råris, dom hade bara en sort.
Måste det vara råris? Funkar det inte med nåt annat ris? Typ fullkorn eller vildris?

För min cover odling (ostronakivling) går det bra ska sätta den i "frukt mode" snart.
Måste ha en såna odlingar också pga fru och barnen inte ska börja undra😬

Som tur är så är jag den enda i familjen som äter svamp. Så det är ingen risk att höra:
-älskling, jag har gjort svampsås av dom där svamparna du odlar....
Kan tänka mej hur spännande den kvällen skulle bli😕
Citera
2014-10-07, 00:58
Medlem
Hej!

Är väldigt sugen på att beställa en growbox från elefanten(det var ganska länge sem senaste trippen). Hur pass stor risk tror ni att det är egentligen? Man har ju hört om att folk har torskat och fått husransakan, alternativt fått ett brev hem från tullverket. Personligen är jag dömd för ett ringa för ett par år sedan, men varit ren sen dess. Är jag utsatt för en större risk än ostraffade medborgare? Hur går betalningen till förresten (hos elefanten)? Bör jag kryptera datorn innan beställning i så fall?

Ha det gott mina vänner!
Citera
2014-10-07, 02:11
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taugenichts
Hej!

Är väldigt sugen på att beställa en growbox från elefanten(det var ganska länge sem senaste trippen). Hur pass stor risk tror ni att det är egentligen? Man har ju hört om att folk har torskat och fått husransakan, alternativt fått ett brev hem från tullverket. Personligen är jag dömd för ett ringa för ett par år sedan, men varit ren sen dess. Är jag utsatt för en större risk än ostraffade medborgare? Hur går betalningen till förresten (hos elefanten)? Bör jag kryptera datorn innan beställning i så fall?

Ha det gott mina vänner!

Har för mig att det är banköverföring som gäller till elefanten. Risken att det fastnar är nog inte stor. Tullen öppnade ett packet för mig föra året med 2 growboxes i. Samt låg det tryfflar i packetet. Tryfflarna var så klart olagliga då dom innehöll aktivt psilocybin. Dom tog tryfflarna, och tejpade igen lådan igen. Fick ett brev från tullverket att dom öppnat eller tagit något ur packetet men brydde mig inte mer om det. Hände ingenting efteråt iaf, ingen böter. Polisen inte inkopplad . Så du är nog ganska säker ändå, jag är också straffad iaf och beställer hem saker utan problem.
Citera
2014-10-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Har för mig att det är banköverföring som gäller till elefanten. Risken att det fastnar är nog inte stor. Tullen öppnade ett packet för mig föra året med 2 growboxes i. Samt låg det tryfflar i packetet. Tryfflarna var så klart olagliga då dom innehöll aktivt psilocybin. Dom tog tryfflarna, och tejpade igen lådan igen. Fick ett brev från tullverket att dom öppnat eller tagit något ur packetet men brydde mig inte mer om det. Hände ingenting efteråt iaf, ingen böter. Polisen inte inkopplad . Så du är nog ganska säker ändå, jag är också straffad iaf och beställer hem saker utan problem.

Tack! Det var nog mest en idé jag fick när inte kunde somna. Tänker inte beställa något, är inte värt risken för mig, även om den är liten.
Citera
2014-10-09, 22:52
Medlem
Blondinss avatar
http://i.imgur.com/OsNbUO7.jpg
http://i.imgur.com/MppgBUr.jpg
Golden Teacher på gång!

Någon som har bild på när det är dags att skörda dom?
Har inte riktigt koll på hur dom ska se ut vid skörd..

Mvh
Citera
2014-10-09, 23:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
http://i.imgur.com/OsNbUO7.jpg
http://i.imgur.com/MppgBUr.jpg
Golden Teacher på gång!

Någon som har bild på när det är dags att skörda dom?
Har inte riktigt koll på hur dom ska se ut vid skörd..

Mvh
Det ser ut att vara snart. Så fort den vita hinnan under hatten börjar släppa så ska du skörda. Du behöver inte plocka alla på en gång, men du måste ha plockat alla inom 24 timmar efter att första svampen är plockad för att låta mycelnätverket reparera sig, samt få en jämnare och finare skörd nästa gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in