2014-10-09, 19:57
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stackaren
Jaha, tänkte inte ens på det alternativet. Men man får väl ändå inte någon ny betalningsanmärkning när avbetalningsplan är uppgjord? Varför skulle hon få en "prick" som ligger i fem år EFTER att hon betalt?
Vad jag har förstått så "stoppas" dina skulder under en skuldsanering. Man betalar av varje månad i 5 år och sedan är det klart. Missar man en enda betalning avbryts skuldsaneringen och kvarvarande skulder återupptas.
Citera
2014-10-09, 20:44
Medlem
luffarn-med-knivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
http://www.expressen.se/kvallsposten/sms-lanet-forstorde-hennes-liv--vill-varna/

Är det lagligt att vara så korkad?

Citat:
De som lånar ut gör det inte av vänlighet. Det handlar bara om att de vill tjäna mer pengar och sedan skiter de i vem de sätter i skiten. De utnyttjar svaga människor.

You don't say? Om hon innan den här incidenten på fullaste allvar trodde att smslåntjänster existerar för att hjälpa folk så tänker jag emigrera. Jag kan inte vistas i samma land som något så korkat, det går inte.
Citera
2014-10-09, 23:08
Medlem
Enydrions avatar
Det är väl bra av henne att gå ut med det, är säkert en del som riskerar hamna i samma situation (typ alla som överhuvudtaget tar sms lån) så det ska hon ha en eloge för...
Citera
2014-10-13, 09:09
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarn-med-kniven
You don't say? Om hon innan den här incidenten på fullaste allvar trodde att smslåntjänster existerar för att hjälpa folk så tänker jag emigrera. Jag kan inte vistas i samma land som något så korkat, det går inte.

givetvis var hon också en ung och ensamstående mamma. Verkar gå hand i hand det där. Ung mamma, lätt korkad och allmänt oansvarig. Hon råkade väl bara bli gravid också och tänkte "tja varför inte."
Citera
2014-10-13, 09:12
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det är väl bra av henne att gå ut med det, är säkert en del som riskerar hamna i samma situation (typ alla som överhuvudtaget tar sms lån) så det ska hon ha en eloge för...

Tror inte hennes varning hjälper. Är man kapabel att ta ett sms lån så bryr man sig föga ifall nån kommer med en varning. Skulle jag trp då. Med tanke på alla deltagare i lyxfällan som tar/tagit smslån. De verkar ju inte lört sig genom att se andra fall i lyxfällan eller sett någon grina ut i aftonbladet.
Citera
2014-10-13, 20:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Andreas, 30 skulle fira sin brors svensexa. Men när de skulle avsluta kvällen på nattklubben Etage i Malmö blev de inte insläppta på grund av sina tatueringar. De gick då vidare till nästa nattklubb, men inte heller där blev de insläppta. Även där var det på grund av tatueringarna.

http://www.expressen.se/kvallsposten/andreas-nobbades--for-att-vi-var-tatuerade/

Om man nu väljer att se ut som en amerikansk livstidsdömd med tatueringar ända upp i ansiktet så kan man väl tänka sig att man inte blir insläppt överallt, precis som att man inte kan förvänta sig att komma in överallt om man är slafsigt klädd. Att tatuera sig så extremt är ett val man gör och då kanske man inte blir insläppt på krogen eller inte kan få andra jobb än på lager eller som rörmokare. Inget konstigt i det.
Citera
2014-10-14, 07:56
Medlem
http://www.barometern.se/kalmar/fick-lana-for-mycket-nu-stammer-hon-banken/

"
Fick låna för mycket – nu stämmer hon banken
Maria fick miljontals kronor i lån utan någon säkerhet. Men räntan gick upp och hon klarade inte av skulderna.
Nu stämmer hon banken för vårdslös kreditgivning.
– De skulle aldrig ha lånat ut pengarna till mig, säger hon idag.
Hon är besviken på hur saker och ting utvecklade sig och ännu mer besviken på banken, en mindre bank i Kalmar län, som nu i sin tur stämmer henne för att hon inte betalar.

Det hela började med en fastighet och ett lån på tre miljoner kronor.
– Det var ett vanligt lån med huset som säkerhet. Men sedan ville jag renovera huset.
Hon gick till sin bank där hennes pappa jobbade. Enligt Maria var det därför inga problem att få ett så kallat blancolån, ett lån utan någon säkerhet.
Ett sådant lån brukar ha en högre ränta. Men när Maria ville låna mer låg räntan bara på 1,5 procent.

Det blev sex miljoner kronor extra i blancolån, förutom de tre miljoner som hon tidigare lånat.
– Självklart var det alldeles för mycket pengar. Så mycket lånar ingen bank ut utan säkerhet.
Renoveringen kom igång, men samtidigt steg räntorna. När de var uppe i 3,75 procent gick det inte längre.

– Det blir ju väldigt mycket när man har så stora lån. Framför allt för en ensamstående mamma med tre barn. Jag har inga möjligheter att betala och huset är inte värt så mycket.
Banken vill dock ha tillbaka sina utlånade pengar och stämmer Maria. Hon stämmer i sin tur banken för att inte gjort sin hemläxa.

– Det säger ju sig självt att man inte lånar ut så mycket pengar om man inte har någon säkerhet. Det är klart, de ville vara snälla och hjälpa till. De var kompisar. Men så bedriver man inte bankverksamhet.

Enligt Maria har hon och hennes pappa inte möjlighet att betala lånen. Banken hävdar dock att det finns pengar.

Bankchefen på den bank där lånet togs tycker inte heller att det var fel att låna ut pengarna. Hur mycket man lånar ut beror på situationen.

– Det krävs mycket för att man inte ska betala tillbaka sina skulder. Som det är nu har vi olika uppfattningar om återbetalningsförmågan.

Men ett problem för banken är just det faktum att man inte har någon säkerhet för stora delar av lånet. Det finns visserligen pantbrev, men bara för en del av lånen.
Inom kort möts parterna i rätten.

– Det var de som var oprofessionella och lånade ut pengar fast de inte skulle. Då ska de inte tvinga oss att gå från hus och hem.

Maria heter egentligen något annat."

Citera
2014-10-14, 09:03
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Andreas, 30 skulle fira sin brors svensexa. Men när de skulle avsluta kvällen på nattklubben Etage i Malmö blev de inte insläppta på grund av sina tatueringar. De gick då vidare till nästa nattklubb, men inte heller där blev de insläppta. Även där var det på grund av tatueringarna.

http://www.expressen.se/kvallsposten/andreas-nobbades--for-att-vi-var-tatuerade/

Om man nu väljer att se ut som en amerikansk livstidsdömd med tatueringar ända upp i ansiktet så kan man väl tänka sig att man inte blir insläppt överallt, precis som att man inte kan förvänta sig att komma in överallt om man är slafsigt klädd. Att tatuera sig så extremt är ett val man gör och då kanske man inte blir insläppt på krogen eller inte kan få andra jobb än på lager eller som rörmokare. Inget konstigt i det.

Mina favoriter från artikeln:

#den-sansade-rösten:

Citat:
Inte heller en polisanmälan skulle ge någonting. Det menar rättsexperten Sven-Erik Alhem.

Det är ingen medborgerlig rättighet att komma in på en krog [...] säger Alhem.

#den-tuffa-men-gråtande-tatuerade-pojken

Citat:
För Andreas slutade lördagskvällen tidigare än förväntat. Två dagar senare känner han sig fortfarande kränkt.

– Jag slutade tidigare från jobbet i dag, jag var halvt förbannad fortfarande och sa till min chef att jag var tvungen att gå hem och vila lite.

Naaaw, stackarn!

Jag minns själv en gång när jag hade träningsbyxor på mig och tänkte att jag i alla fall kan få i mig en bärs efter min kvällspromenad (var ej svettig eller ofräsch) på någon riktig sylta (de brukar ej vara petiga). Såg en skylt om 25 kronor bärsen fram till 22, och försökte därför ta mig in. Vaktis var inte alls diplomatisk utan tittade på mig som om jag vore efterbliven och sa med en helt oförstående ton "eh ursäkta, har du träningsbyxor på dig, vad är det här?". Jag svarade med en propert imiterad liiidingö-dialekt "du anser att jag inte tillhör rätt klientel för denna tillställning?" (eller liknande) och han blev chockad över att jag ens kunde svenska. Då stakade han sig och sa till och med att jag kunde komma in men bara för en öl. Jag fnissade mest åt det hela och önskade en god kväll och gick vidare. Till en riktig sylta, det vill säga.

Stället jag försökte ta mig in på var alltså flådigt men hade rabatterat priset just den kvällen. Tänk om jag istället gråtit ut i någon kvällsblaska, jag kanske hade fått massvis med Facebook-likes när jag delat min historia! Kanske en demonstration i mitt namn! Kanske en ministerpost! Men nej, jag är uppvuxen med respekt för privat egendom och gränser och linjer, vill inte en finare krog släppa in mig för att jag har på mig träningsbyxor så är det fullt förståeligt, och skulle jag inte förstå motiveringen eller om den helt och hållet saknades så skulle jag ändå respektera det. Skulle jag tatuera in en bajskorv i ansiktet (under pistolhot) så skulle jag inte räkna med att få ett arbete, en partner eller ens bli insläppt på ICA för att handla mat. Så är det. Men behandlar man vuxna människor som barn så kommer de att bete sig därefter. Coola tatuerade Andreas är ett gott exempel på detta.
Citera
2014-10-14, 09:11
Medlem
Lizzy77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mda00cad

"
Maria fick miljontals kronor i lån utan någon säkerhet. Men räntan gick upp och hon klarade inte av skulderna.
Nu stämmer hon banken för vårdslös kreditgivning.
– De skulle aldrig ha lånat ut pengarna till mig, säger hon idag.
Hon är besviken på hur saker och ting utvecklade sig och ännu mer besviken på banken, en mindre bank i Kalmar län, som nu i sin tur stämmer henne för att hon inte betalar.

Det hela började med en fastighet och ett lån på tre miljoner kronor.
– Det var ett vanligt lån med huset som säkerhet. Men sedan ville jag renovera huset.
Hon gick till sin bank där hennes pappa jobbade. Enligt Maria var det därför inga problem att få ett så kallat blancolån, ett lån utan någon säkerhet.
Ett sådant lån brukar ha en högre ränta. Men när Maria ville låna mer låg räntan bara på 1,5 procent.

Det blev sex miljoner kronor extra i blancolån, förutom de tre miljoner som hon tidigare lånat.
– Självklart var det alldeles för mycket pengar. Så mycket lånar ingen bank ut utan säkerhet.
Renoveringen kom igång, men samtidigt steg räntorna. När de var uppe i 3,75 procent gick det inte längre.

– Det blir ju väldigt mycket när man har så stora lån. Framför allt för en ensamstående mamma med tre barn. Jag har inga möjligheter att betala och huset är inte värt så mycket.
Banken vill dock ha tillbaka sina utlånade pengar och stämmer Maria. Hon stämmer i sin tur banken för att inte gjort sin hemläxa.

– Det säger ju sig självt att man inte lånar ut så mycket pengar om man inte har någon säkerhet. Det är klart, de ville vara snälla och hjälpa till. De var kompisar. Men så bedriver man inte bankverksamhet.

Enligt Maria har hon och hennes pappa inte möjlighet att betala lånen. Banken hävdar dock att det finns pengar.

Bankchefen på den bank där lånet togs tycker inte heller att det var fel att låna ut pengarna. Hur mycket man lånar ut beror på situationen.

– Det krävs mycket för att man inte ska betala tillbaka sina skulder. Som det är nu har vi olika uppfattningar om återbetalningsförmågan.

Men ett problem för banken är just det faktum att man inte har någon säkerhet för stora delar av lånet. Det finns visserligen pantbrev, men bara för en del av lånen.
Inom kort möts parterna i rätten.

– Det var de som var oprofessionella och lånade ut pengar fast de inte skulle. Då ska de inte tvinga oss att gå från hus och hem.

Maria heter egentligen något annat."

Dethär verkar vara den största idioten på länge......... Att sedan dra in att man är ensamstående mamma gör det hela bara ännu värre....... Är detta ett skämt???
Citera
2014-10-14, 09:33
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Har inte den kränkte "varnat andra"? Bra annars med en krog som sätter gränser.
Citera
2014-10-14, 09:34
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mda00cad

Också väldigt underhållande.

Nej, jag blir bara förbannad.

Citera
2014-10-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzy77
Dethär verkar vara den största idioten på länge......... Att sedan dra in att man är ensamstående mamma gör det hela bara ännu värre....... Är detta ett skämt???
Haha ja det var verkligen otroligt. Inte förvånad att det är från den delen av landet.
"– De skulle aldrig ha lånat ut pengarna till mig, säger hon idag."

"– Det säger ju sig självt att man inte lånar ut så mycket pengar om man inte har någon säkerhet. Det är klart, de ville vara snälla och hjälpa till. De var kompisar. Men så bedriver man inte bankverksamhet."

"– Det var de som var oprofessionella och lånade ut pengar fast de inte skulle. Då ska de inte tvinga oss att gå från hus och hem."

Vad ska man säga? Snällt av henne att göra detta på sin pappas arbetsplats. Var var han btw? Han borde ju veta hur hjärndöd hans dotter är och hindra henne från att låna pengarna?

Ne vet inte vad man ska säga, "liten bank i Kalmar län". Inte förvånad. Pluggade i Kalmar ett tag och man kom i kontakt med infödingarna runt omkring. De är till och med mer efter är värmlänningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in