2014-10-08, 18:13
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Annamarielle Johansson, 29, kunde inte köpa mat och blöjor till sina barn och tog ett sms-lån.
Men skulden växte snabbt och bara veckor senare hade hon hamnat hos Kronofogden – nu vill hon varna andra.
http://www.expressen.se/kvallsposten/sms-lanet-forstorde-hennes-liv--vill-varna/

Är det lagligt att vara så korkad?
Citera
2014-10-08, 18:46
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Vem vet om det här ens hänt, hon kan mycket väl ha hittat på det för att få uppmärksamhet och skapa sig en ännu större gloria.
Nu lär hon bli nominerad till årets Svensk av AB.
verkar vara en märklig brud
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154564085560258&set=pb.869120257. -2207520000.1412786615.&type=3&theater
Citera
2014-10-08, 21:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
http://www.expressen.se/kvallsposten/sms-lanet-forstorde-hennes-liv--vill-varna/

"Som student och ensamstående mamma med två barn gällde det att vända på varenda krona. Men i skarven mellan det avslutade sommarjobbet och att studiebidraget skulle rulla in hade hon plötsligt inte råd att köpa varken mat eller blöjor."

Det är till att inte planera sitt liv så värst bra. Glömde mamma och pappa att berätta den enkla tumregeln: utbildning först, sedan yrke och försörjning, sedan kan man tänka på att skaffa barn?

Alva Myrdals ord kommer spontant i tankarna: "åter och åter träffar vi stora kullar av barn till ogifta imbecilla mödrar, där hela skaran måste underhållas av det allmänna"

"– Jag kan inte ha ett telefonabonnemang, jag kan inte köpa hus, jag kan inte köpa bil, jag kan inte få lägenhet, jag kan inte göra någonting." Och det tycker hon är dåligt? Tur för henne, är vad det är!
Senast redigerad av BaalZeBub 2014-10-08 kl. 21:31.
Citera
2014-10-08, 22:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

Ljuset lyser men ingen är hemma...torde va allmän kännedom vid det här laget hur farligt det är med sms lån, det har varit uppe i tidningarna förr.
Citera
2014-10-09, 04:58
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Vem vet om det här ens hänt, hon kan mycket väl ha hittat på det för att få uppmärksamhet och skapa sig en ännu större gloria.
Nu lär hon bli nominerad till årets Svensk av AB.

Hmm.Påkörd när han satt och tiggde? Haltade in med ett brutet ben som inte blivit gipsat men däremot blivit sytt? Och varför varför varför är alla är så elaka utom jag???

Hon snackar skit, visserligen så kan det vara svårigheter att förstå varandra men någon,inklusive henne själv, borde ju reagera på det orimliga i hennes berättelse. Vem sitter och tigger i en sån position att denne riskerar att bli påkörd i sån hastighet att större skador uppstår och hur exakt slutar en påkörning i ett uppskuret ben och hur många haltar runt på brutna ben? Sen när brukar svensk vård inte gipsa brutna ben? Brukar tiggare flyga? Köpte karln en flygbiljett flera månader innan avresa? Varför inte åka buss som är billigare och enklare? Och sist jag kollade betalade Sverige för resor hem för tiggare!
Citera
2014-10-09, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
verkar vara en märklig brud
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154564085560258&set=pb.869120257. -2207520000.1412786615.&type=3&theater

Typiskt MENA.

Enda kommentaren med likes (4st)

David Jacoby
lilla flicka inte ska du ha vapen väl? Du får önska dig en receptbok till cupcakes istället!
4 · den 9 september
Citera
2014-10-09, 06:48
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:

I ett sådant läge tycker jag det är helt OK att tigga. Bättre än att ta ett SMS-lån i alla fall, en kreditform som måste vara den mest stupida av alla.
Kör bort zigenarna och ge fattiga svenskar speciallicens.
Citera
2014-10-09, 10:43
Medlem
.-.-.s avatar
Och hur kommunicerade zainab med tiggaren, på den diskussionen dom haft så låter det ju som han pratade flytande Svenska.
Citera
2014-10-09, 18:08
Medlem
Stackarens avatar
Citat:

Det måste vara några luckor i den här historien. Hon tar ETT sms-lån som hamnar hos kronis och som hon då struntar i att betala. Fair enough, det som händer då är ju att hon tilldelas en anmärkning, räntan tickar och kronofogden utreder frekvent möjligheten att utmäta hennes tillgångar. Men:

Citat:
Först när elbolaget stängde av hennes el kom vändningen.

Va? Slutade hon betala allt annat bara för att ett ärende gått till kronofogden? Varför skulle elen stängas av för att hon inte kan betala tillbaka ett sms-lån? Och:

Citat:
Än i dag har hon två avbetalningar kvar att göra innan hon är fri från skulderna. Därefter kommer det att dröja ytterligare fem år innan pricken i Kronofogdens register försvinner.

Till att börja med hoppas jag att hon hört av sig till inkassoföretagen och sett till så att de tagit tillbaka hennes ärenden. Alltså att det är till inkasso hon återbetalar, för då får hon ju inga fler anmärkningar. Men varför skulle hon få vänta i FEM ÅR innan anmärkningarna är borta? Skiter hon fortfarande i att betala vissa räkningar, eller vad? En anmärkning ligger väl bara kvar i tre år för en privatperson?

Någon får hemskt gärna hjälpa mig att förstå det här. Är ingen expert i ämnet så jag kanske har missförstått något om hur systemet fungerar.
Citera
2014-10-09, 18:32
Medlem
Citat:

I hennes försvar kan det ju sägas att hon tog lånet 2006 när det var rätt nytt med sms-lån och det inte var allmän kännedom hur usla dem är. Men med sagt så är hon ju fortfarande en idiot som sen gnäller i kvällspressen och vill varna andra, man borde ju veta vid det här laget att man inte ska ta sms-lån. Sen bör hon ju ha fått in pengar och iallafall klarat av att betala räntan direkt men hon verkar ju inte vara skarpaste kniven i lådan...

För övrigt minns jag att jag såg en enda lång snyftdokumentär på SVT för fem år sedan om sms-lån där någon fick frågan "Visste du inte att du var tvungen att betala tillbaka mer än du lånat?" varpå idioten som var en ensamstående tvåbarnsmamma i 20-årsåldern svarade "Nej".
Citera
2014-10-09, 19:12
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stackaren
Det måste vara några luckor i den här historien. Hon tar ETT sms-lån som hamnar hos kronis och som hon då struntar i att betala. Fair enough, det som händer då är ju att hon tilldelas en anmärkning, räntan tickar och kronofogden utreder frekvent möjligheten att utmäta hennes tillgångar. Men:

Va? Slutade hon betala allt annat bara för att ett ärende gått till kronofogden? Varför skulle elen stängas av för att hon inte kan betala tillbaka ett sms-lån? Och:

Till att börja med hoppas jag att hon hört av sig till inkassoföretagen och sett till så att de tagit tillbaka hennes ärenden. Alltså att det är till inkasso hon återbetalar, för då får hon ju inga fler anmärkningar. Men varför skulle hon få vänta i FEM ÅR innan anmärkningarna är borta? Skiter hon fortfarande i att betala vissa räkningar, eller vad? En anmärkning ligger väl bara kvar i tre år för en privatperson?

Någon får hemskt gärna hjälpa mig att förstå det här. Är ingen expert i ämnet så jag kanske har missförstått något om hur systemet fungerar.

5 år är det väl på skuldsanering?

Edit: – När skulden väl hamnat hos Kronofogden struntade jag liksom i resten. Det värsta hade ju redan hänt. Jag trodde inte ens att det kunde gå så här fort, säger hon.
Senast redigerad av Pappersvargen 2014-10-09 kl. 19:30.
Citera
2014-10-09, 19:49
Medlem
Stackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
5 år är det väl på skuldsanering?

Edit: – När skulden väl hamnat hos Kronofogden struntade jag liksom i resten. Det värsta hade ju redan hänt. Jag trodde inte ens att det kunde gå så här fort, säger hon.

Jaha, tänkte inte ens på det alternativet. Men man får väl ändå inte någon ny betalningsanmärkning när avbetalningsplan är uppgjord? Varför skulle hon få en "prick" som ligger i fem år EFTER att hon betalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in