2014-10-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Du kanske har fått fastlege med dnummer , om inte så gå in på helfo.no och välj vem du vill ha, sedan ringer du bara och bokar tid.

Har man fått en fastlege brukar man efter någon månad få ett brev hem med namn och telenr på denne

Säker på att man kan få fastlege med d-nummer?
Fått för mig att det inte går, att man måste vara fokbokförd och ha födselsnummer.

Om man inte har fastlege så är det väl i stort sett legevakten i kommunen man befinner sig i som gäller.
Citera
2014-10-09, 19:00
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iron11
Säker på att man kan få fastlege med d-nummer?
Fått för mig att det inte går, att man måste vara fokbokförd och ha födselsnummer.

Om man inte har fastlege så är det väl i stort sett legevakten i kommunen man befinner sig i som gäller.

Så är det! legevakten som gäller.
Citera
2014-10-09, 19:16
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Så är det! legevakten som gäller.
jepp, kan dubbel bekräfta!
Citera
2014-10-10, 00:15
Medlem
Vilka jobb är enklast att skaffa få i Norge? Vilken stad jobbar de flesta svenskar i?

Kan väl säga att jag inte är intresserad av lager och restaurangjobb, allt annat är OK.
Citera
2014-10-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av draken88
Vilka jobb är enklast att skaffa få i Norge? Vilken stad jobbar de flesta svenskar i?

Kan väl säga att jag inte är intresserad av lager och restaurangjobb, allt annat är OK.

Satsa på Oslo, lagerjobb ær vældigt bra betalt 140-180nok/h ungefær.

Før flest svenskar så tror jag det ær Oslo som gæller, dær hittar du allt från flytt och stædarjobb till målare etc. Skaffa dig boende så hittar du ett jobb inom 2 veckor om du søker ordentligt. Registrera dig på bemanningsføretagen!
Citera
2014-10-10, 14:31
Medlem
Baalzamons avatar
Oslo har ändrat sig en del. Förr var det bara svenskar och en och annan polack och balt som var där och jobbade men nu är det folk från överallt. Engelskkunskaper är snart lika viktigt som att förstå norska.
Citera
2014-10-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Oslo har ändrat sig en del. Förr var det bara svenskar och en och annan polack och balt som var där och jobbade men nu är det folk från överallt. Engelskkunskaper är snart lika viktigt som att förstå norska.

Det är mycket folk som har kommit in från UK,Rumänien och Syd Europa i byn har jag märkt.
Folk från Mellanöstern/Pakistan kan man ju inte räkna in då de inte konkurrerar med vanliga jobb här de kör ju sina egna familj affärer och det är ju ingen som vet hur många som kommer in i Östra Oslo precis.
När det gäller Balter och Polacker så är de minst dubbelt så många av dom än Svenskar i Norge dock så syns de inte i stan då de bor lång borta i förorterna eller arbetsbarackerna och går inte ut och spenderar pengar som Svenskar i Byn.
Faktum är att de är de stora vinnarna i Norge då de har en Norsk lön och betalar en spottstyver för deras boende samtidig som de får massa bidrag från Norska staten till deras familjen och barn som bor kvar i deras länder och kör med pendlar avdrag självklart.Sen är det många som jobbar svart med bidrag från NAV.
För er som inte vet så har Norge ingen Passkontroll från Schengen länder och det finns ingen kontroll vem eller hur många det som jobbar svart i landet som i Sverige men det förstår inte en vanlig Norsk då de lever i en trygghets bubbla och en dag kommer den att spricka.
Senast redigerad av sydneystockholm 2014-10-12 kl. 13:55.
Citera
2014-10-13, 20:21
Medlem
Någon här som arbetar som slaktare i Norge och kan säga vad lönen ligger på?
Såg en annons för något år sen där de ville ha en svensk slaktare och erbjöd en lön på
39k Nok/Månad ca 41k Svenska.

Är sjukt less på vikariatet jag har fått och som har en lön som suger totalt och tycker att jag lika bra kan återgå till industrin igen då klockan på jobbet står still och varför då inte dra till Norge och tjäna större pengar.
Citera
2014-10-14, 17:26
Medlem
Boblovebudss avatar
Hur ser möjligheterna för en 19 årig grabb att dra till Norge och få jobb. Är så att min farmor bor i en hyfsat stor stad, mysen, ca 10-15 mil utan för oslo så jag kan bo där om jag får jobb. Ska man maila iväg ett cv, ringa dem eller ta sig upp ditt och presentera sig på företagen, finns ett par i närheten av farmor.
Citera
2014-10-14, 19:41
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Hur ser möjligheterna för en 19 årig grabb att dra till Norge och få jobb. Är så att min farmor bor i en hyfsat stor stad, mysen, ca 10-15 mil utan för oslo så jag kan bo där om jag får jobb. Ska man maila iväg ett cv, ringa dem eller ta sig upp ditt och presentera sig på företagen, finns ett par i närheten av farmor.

This, inget annat.
Citera
2014-10-15, 11:31
Medlem
Adikatpws avatar
Har under dom senaste dagarna blivit mer intresserad av att jobba i Norge eftersom man hör att det är bra betalt och att det finns mycket jobb där. Har därför lite frågor och funderingar.

Är man tvungen att hitta sig en bostad innan man skaffar arbete eller finns det möjlighet att be arbetsgivaren om han har möjlighet att hjälpa till med det?
Det kanske är möjligt att smöra lite och säga att man verkligen vill ha det arbetet. Tänkte mer eftersom jag inte har bestämt mig riktigt för en viss stad utan kan nog ta mig överallt som verkar intressant och ser ingen mening med att skaffa mig en bostad i en stad och kanske inte vill arbeta där sen. Då menar jag att jag tar upp det om jag får svar från arbetsgivaren och inte i ansökningen såklart.

Funkar det att ansöka om arbete genom att skicka iväg spontanansökningar på mail eller genom att svara på annons för att lyckas?
Det är en lång väg till Norge och kostar mycket pengar att ta sig dit för att endast åka iväg och fråga runt om arbete i en slumpmässig stad, kan ju hända att man inte lyckas och går därför minus i kostnad.

Min slutgiltiga fråga, är verkligen svenskar så populära i Norge på arbetsmarknaden eller överdriver folk bara för att det ska låta bättre än vad det är?
Tänkte typ om man är ansökning nummer 400 på listan och hamnar högst upp endast för att man är svensk.
Citera
2014-10-15, 14:57
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Har under dom senaste dagarna blivit mer intresserad av att jobba i Norge eftersom man hör att det är bra betalt och att det finns mycket jobb där. Har därför lite frågor och funderingar.

Är man tvungen att hitta sig en bostad innan man skaffar arbete eller finns det möjlighet att be arbetsgivaren om han har möjlighet att hjälpa till med det?
Det kanske är möjligt att smöra lite och säga att man verkligen vill ha det arbetet. Tänkte mer eftersom jag inte har bestämt mig riktigt för en viss stad utan kan nog ta mig överallt som verkar intressant och ser ingen mening med att skaffa mig en bostad i en stad och kanske inte vill arbeta där sen. Då menar jag att jag tar upp det om jag får svar från arbetsgivaren och inte i ansökningen såklart.

Funkar det att ansöka om arbete genom att skicka iväg spontanansökningar på mail eller genom att svara på annons för att lyckas?
Det är en lång väg till Norge och kostar mycket pengar att ta sig dit för att endast åka iväg och fråga runt om arbete i en slumpmässig stad, kan ju hända att man inte lyckas och går därför minus i kostnad.

Min slutgiltiga fråga, är verkligen svenskar så populära i Norge på arbetsmarknaden eller överdriver folk bara för att det ska låta bättre än vad det är?
Tänkte typ om man är ansökning nummer 400 på listan och hamnar högst upp endast för att man är svensk.

Svenskar är inget speciellt skulle jag säga. Man får jobb på ställen där det krävs högt tempo eller allmänt slitigt där norrmän framstår som lite latare. Men det är ju bara för vi oftast kommer i kortare perioder och jobbar hårdare.

Du kan glömma att en arbetsgivare fixar boende och jobb åt dig innan du ens kommit till landet. Då ska du sitta på någon spetskompetens (ingenjör, kodare, osv). Boende kan man kirra lätt på plats, bara ringa runt till på allt sin finns på finn.no

Men ha gärna lite pengar i backup. Springer på svenskar titt som tätt som bara dragit hit och gjort av med nästan alla sina sparpengar utan att fått jobb.

Just nu är det många som blir uppsagda på lagerjobb pga automatisering/robotar som kan göra samma jobb. Ifall i den staden jag bor.
Senast redigerad av KlopFer 2014-10-15 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in