2014-10-08, 10:59
  #1105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Ebola är en typisk djungelsjukdom. Den kommer få det svårt att sprida sig i norden är min gissning. Dessutom har ju många nordbor ett immunförsvar som skiljer sig en del från afrikaners immunförsvar. En del forskare menar att det rör sig om en uppsättning gener som funnits hos neanderthalare.

Immunitet mot HIV förekommer i viss utsträckning hos vita européer. Precis som du skriver kan det ha att göra med de neanderthal-gener som finns i denna etniska grupp, men saknas hos svarta afrikaner.


Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Luftburen ebola kan väl uteslutas i framtiden? Någon talade om för mig att det skulle vara som om en zebra fick vingar. Högst osannolikt med andra ord.

Dinosaurier fick ju vingar, så det är snarare en tidsfråga.

Begreppet "luftburen" är i praktiken inte alldeles svartvitt. Små vätskedroppar från t.ex en nysning kan spridas i luften, och man kan tänka sig att viruset muterar till att överleva längre tid under torra förhållanden, utan att för den skull bli lika virulent som t.ex influensa.

Ebola-virusets egenskaper är förhållandevis okända, eftersom sjukdomen tidigare inte varit spridd i stora grupper eller i vetenskapligt utvecklade länder. Därför vet man inte säkert hur länge viruset kan överleva på t.ex ett dörrhandtag. De experiment som ändå har gjorts tyder på att viruset har svårt att att klara sig under sådana förhållanden.

Det finns psykologiska aspekter på ebola som gör att sjukdomen uppfattas som särskilt hotfull: den höga dödligheten, avsaknaden av botemedel och det extremt obehagliga sjukdomsförloppet. Tittar man enbart på den kalla statistiken så är det fler afrikaner som svälter ihjäl en vanlig dag än som har dött av ebola under de senaste 50 åren.

Det är naturligtvis möjligt att viruset muterar till att bli lika smittsamt som vanlig influensa. Det är å andra sidan också möjligt att vanlig influensa muterar till att bli lika dödlig som ebola. Allt kan hända, frågan är hur stor risken är i praktiken.

Jag tror att man skulle komma långt med relativt enkla åtgärder: utbildning och hygien i de länder där smittan finns, inresestopp från berörda områden till de länder där smittan inte finns, screening på flygplatser samt forskning på virusets egenskaper och eventuella botemedel.

Vissa av dessa åtgärder är politiskt olämpliga och kommer därför inte att genomföras i dagsläget, men kan bli aktuella längre fram genom allmänt opinionstryck om smittan skulle få större spridning i Europa. Man får hoppas att det inte är försent då.
__________________
Senast redigerad av LasseHansson 2014-10-08 kl. 11:02.
Citera
2014-10-08, 12:19
  #1106
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Immunitet mot HIV förekommer i viss utsträckning hos vita européer. Precis som du skriver kan det ha att göra med de neanderthal-gener som finns i denna etniska grupp, men saknas hos svarta afrikaner.




Dinosaurier fick ju vingar, så det är snarare en tidsfråga.

Begreppet "luftburen" är i praktiken inte alldeles svartvitt. Små vätskedroppar från t.ex en nysning kan spridas i luften, och man kan tänka sig att viruset muterar till att överleva längre tid under torra förhållanden, utan att för den skull bli lika virulent som t.ex influensa.

Ebola-virusets egenskaper är förhållandevis okända, eftersom sjukdomen tidigare inte varit spridd i stora grupper eller i vetenskapligt utvecklade länder. Därför vet man inte säkert hur länge viruset kan överleva på t.ex ett dörrhandtag. De experiment som ändå har gjorts tyder på att viruset har svårt att att klara sig under sådana förhållanden.

Det finns psykologiska aspekter på ebola som gör att sjukdomen uppfattas som särskilt hotfull: den höga dödligheten, avsaknaden av botemedel och det extremt obehagliga sjukdomsförloppet. Tittar man enbart på den kalla statistiken så är det fler afrikaner som svälter ihjäl en vanlig dag än som har dött av ebola under de senaste 50 åren.

Det är naturligtvis möjligt att viruset muterar till att bli lika smittsamt som vanlig influensa. Det är å andra sidan också möjligt att vanlig influensa muterar till att bli lika dödlig som ebola. Allt kan hända, frågan är hur stor risken är i praktiken.

Jag tror att man skulle komma långt med relativt enkla åtgärder: utbildning och hygien i de länder där smittan finns, inresestopp från berörda områden till de länder där smittan inte finns, screening på flygplatser samt forskning på virusets egenskaper och eventuella botemedel.

Vissa av dessa åtgärder är politiskt olämpliga och kommer därför inte att genomföras i dagsläget, men kan bli aktuella längre fram genom allmänt opinionstryck om smittan skulle få större spridning i Europa. Man får hoppas att det inte är försent då.
Finns rätt stora chanser att om EBOV lyckas smitta tillräckligt många människor så kan det bli luftburet. Kolla Reston Ebolavirus. Den är luftburen, även om man bortser att den även är aerosol buren.
Citera
2014-10-08, 12:57
  #1107
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilkenvackerdag
Alla idioter som pratar om att stänga gränser, har ni källa på att det någonsin har varit ett effektivt sätt att bekämpa en epidemi i verkligheten? Ett så naivt och populistiskt tänk.

"Johan von Schreeb: Det har vid många epidemier gjorts försök att hindra människor från att röra på sig. Alla har misslyckats. Det är idag omöjligt att förhindra befolkningsrörelse, speciellt när det finns en fara att fly ifrån"

http://www.svt.se/nyheter/varlden/las-chatten-med-lakaren-johan-von-schreeb-om-ebolaepidemin

Du bör nog bita dig jävligt hårt i tungan innan du börjar kalla folk som ställer frågor och har funderingar för idioter.
Det är helt okej att fråga och undra, i synnerhet i en tråd som denna. Din besserweisserattityd leder ingen annan stans än att man undrar om det nog är du som är idioten här.
Citera
2014-10-08, 13:22
  #1108
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Vad sägs om rena rättviseskäl? WHO-chefen tycker inte att gränserna ska stängas eftersom man marginaliserar de drabbade grupperna. Det är orättvist att Ebola betecknas som en afrikansk sjukdom, och det kan rentav vara stigmatiserande:

Du utgår kanske från att svenska myndigheter har Sveriges bästa för ögonen, men som du ser ovan har de enligt egen utsago Liberias bästa för ögonen. Ur Liberias perspektiv finns det naturligtvis inget skäl att stoppa resor till/från Sverige. De har ju redan smittan där.

I Afrika ser man däremot om sitt eget hus och stänger gränserna på löpande band:

Gissar att svaret finns i Folkhälsomyndighetens och WHOs kommentarer ovan. Vad som är bäst för Sverige och den svenska befolkningen är helt enkelt mindre intressant. Hellre ebola än egoism.

Fy fan vad bra. Flashbacks mest ironiska inlägg någonsin.

Eller också menar du verkligen vad du säger, och då är du inte klok nånstans...

Citat:
Ursprungligen postat av Vilkenvackerdag
Alla idioter som pratar om att stänga gränser, har ni källa på att det någonsin har varit ett effektivt sätt att bekämpa en epidemi i verkligheten? Ett så naivt och populistiskt tänk.

"Johan von Schreeb: Det har vid många epidemier gjorts försök att hindra människor från att röra på sig. Alla har misslyckats. Det är idag omöjligt att förhindra befolkningsrörelse, speciellt när det finns en fara att fly ifrån"

Ett feltänkande gör du här. Du utgår från tidigare försök. Så kan man aldrig göra.

Om man slår en frispark från strax utanför straffområdet i ett fotbollslag i fyra matcher efter varandra som aldrig resulterar i mål, så kan ju inte tränaren rekommendera spelarna att spela bakåt istället nästa gång chansen ges.
Citera
2014-10-08, 13:45
  #1109
Medlem
singularitets avatar
Är vi redan i en pandemi?

Citat:
Socialstyrelsen använder sig av denna fasbeskrivning för pandemier, som är den gamla WHO-definitionen.

Pandemi
WHO FAS 2 Utbrott och epideminer uppträder i flera länder och sprids regionalt över världen.
Sverige förutsätts få sina första fall i denna fas.

Källa: http://www.pandemi.se/om_pandemier/pandemier.html


Gäller fasindelningen enbart influensa? Jag är dåligt uppdaterad.

EDIT: Fler bekräftade fall i Spanien och USA torde väl räcka.
__________________
Senast redigerad av singularitet 2014-10-08 kl. 13:48.
Citera
2014-10-08, 16:28
  #1110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Du bör nog bita dig jävligt hårt i tungan innan du börjar kalla folk som ställer frågor och har funderingar för idioter.
Det är helt okej att fråga och undra, i synnerhet i en tråd som denna. Din besserweisserattityd leder ingen annan stans än att man undrar om det nog är du som är idioten här.

Jo, jag har gjort det många gånger, men det finns ju de som inte frågar eller har funderingar, utan uttrycker sig bergsäkert och då finns det inte något annat val än att kalla dom vid sitt rätta namn. Att jag råkar benämna dessa personer som idioter kanske är fel, i vart fall är det idiotiska påstående. Erfarenheten säger mig att de som uttrycker sig så inte är öppna för nya vinklar.
Citera
2014-10-08, 16:38
  #1111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Digerdöden uppstod i Kina 1334. Den spreds via Egypten och Krim till Sicilien med handelsfartyg, och dödade så småningom en tredjedel av Europas befolkning. Eftersom inga smittade personer reste från Europa till Afrika nedanför Sahara, då Sahara utgjorde en mycket effektiv gräns för resande, så drabbades subsahariska Afrika inte av digerdöden.

Jag tror den parallellen är betydelslös, om man inte tror att människor rör sig på samma sätt idag som för 700 år sen. Jag har ytterst svårt att se att några artificella gränser som vi bestämmer kommer hålla. Visst klarade sig Sydamerika från hemsk influensa tills det var möjligt att resa dit. När den geografiska åtskillnaden brytits hade dom inget skydd. Det krävs en fysisk åtskillnad som idag är svår att åstadkomma.
Citera
2014-10-08, 17:00
  #1112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
...

Det är naturligtvis möjligt att viruset muterar till att bli lika smittsamt som vanlig influensa. Det är å andra sidan också möjligt att vanlig influensa muterar till att bli lika dödlig som ebola. Allt kan hända, frågan är hur stor risken är i praktiken.

Exakt, hade varit intressant att veta sannolikheten. Fast å andra sidan, det verkar ju redan nu ha funnit en framgångsrik form.

Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
utbildning och hygien i de länder där smittan finns, inresestopp från berörda områden till de länder där smittan inte finns, screening på flygplatser samt forskning på virusets egenskaper och eventuella botemedel.

Vissa av dessa åtgärder är politiskt olämpliga och kommer därför inte att genomföras i dagsläget, men kan bli aktuella längre fram ...

Håller i stort med om detta. Tror du att karantänsätta hela länder i dagsläget skulle vara värt och effektivt? Risken för panik och flykt skulle öka och därmed också risken för större spridning antagligen? Fördelen av att folk håller sig lugna och söker vård bedöms som viktigare och mer effektiv?
Citera
2014-10-08, 17:13
  #1113
Medlem
fernebos avatar
Det kanske är svårt att sätta hela länder i karantän, men naturligtvis ska inte enskilda personer från de drabbade länderna kunna resa in i EU helt utan kontroller. Om inkubationstiden är tre veckor, så borde det inte vara så svårt att sätta personer i karantän i tre veckor. Så här jävla slappt är det inte när det handlar om att ta in djur. De får minsann sitta i karantän.
Citera
2014-10-08, 17:25
  #1114
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det förstår väl alla att dem vill dö hemma, men när ett dödligt virus hotar 9 miljarder människor, så kan vi faktiskt inte sitta och hålla handen på enskilda individer. Och inte är det som är andledningen heller, utan det handlar om politik.
Vore det jag som var sjuk, så hade jag vägrat åka "hem" när risken finns att smitta någon i mitt eget hemland. Smittad vårdpersonal har dock säkert ett kontrakt på att de får komma hem i det fall de insjuknar. Jag anser bara att det är fullständigt galet.

9 miljarder människor är inte hotade av Ebola, däremot kan fler afrikanska länder utanför de redan drabbade länderna vara hotade. Istället för att se på de (i mina ögon hjältar) som en risk borde man känna tacksamhet till alla som ställer upp för att hjälpa till i denna svåra situation.

Ebola kommer inte att spridas i västvärlden och att man gjort något misstag i Spanien är tråkigt och kanske slarvigt men bör inte hindra sjukvårdspersonal att få bli behandlade hemlandet där de har störst chans att överleva.

Dessutom verkar det vara få sjukvårdspersonal från Sverige som åkt till Afrika. Experterna och läkare utan gränser har klagat på det.
Citera
2014-10-08, 17:32
  #1115
Medlem
Fernebo, det är en stor apparat att sätta igång att hålla alla som reser in i landet i treveckorskarantän. Bättre att Sverige just nu satsar resurser på att stoppa smittan på plats så att den aldrig når hit. Fram tills att ebola visar sig vara ett verkligt hot för oss i Sverige.
Citera
2014-10-08, 17:37
  #1116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara

Ebola kommer inte att spridas i västvärlden och att man gjort något misstag i Spanien är tråkigt och kanske slarvigt men bör inte hindra sjukvårdspersonal att få bli behandlade hemlandet där de har störst chans att överleva.

Jag antar också att anledning att smittade landsmän får åka hem beror på att länderna vill testa att de utarbetade rutinerna är praktiskt tillämpbara och verkningsfulla. Spanien har ju en del att fila på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in