2014-10-09, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vi kommer nog inte så mycket längre här. Det är inte otänkbart att han tog Flarkenvägen, men även "mitt" alternativ är fullt rimligt. Jag blev tvungen att titta på infarten till den lilla skogsvägen ovan föräldrarna från Bodavägen. Det är ingen särskilt bred väg och polisen bör ha haft samma anledning att följa till fots här:

https://www.google.se/maps/@65.8116599,21.7633566,3a,75y,302.82h,83.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1sBgbOMpdSW5I6aQ-KYobsYg!2e0!6m1!1e1

Att utifrån de lösa trådar du presenterar göra antagandet att polisen använde GPS-spårning är att gå för långt, tycker jag.
Det finns överhuvudtaget ingen substans i att överhuvudtaget insinuera eller antyda att polisen i det här fallet har använt GPS under spaningsarbetet. Är enligt mitt förmenande inte värt att kommentera vidare.
Citera
2014-10-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vi kommer nog inte så mycket längre här. Det är inte otänkbart att han tog Flarkenvägen, men även "mitt" alternativ är fullt rimligt. Jag blev tvungen att titta på infarten till den lilla skogsvägen ovan föräldrarna från Bodavägen. Det är ingen särskilt bred väg och polisen bör ha haft samma anledning att följa till fots här:

https://www.google.se/maps/@65.8116599,21.7633566,3a,75y,302.82h,83.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1sBgbOMpdSW5I6aQ-KYobsYg!2e0!6m1!1e1

Att utifrån de lösa trådar du presenterar göra antagandet att polisen använde GPS-spårning är att gå för långt, tycker jag.

Hur nära objektet måste man va för att GPS ska funka.
Tänker på en annan bil man tappade 18maj.
Citera
2014-10-09, 10:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
GPS fungerar på andra sidan jordklotet. Kontakten mellan spanaren och spaningsobjektet beror på avstånd och typ av utrustning.

Men nu tror jag, som sagt, inte längre på GPS, eftersom det är svårt att montera dolt på en personbil utan att det kommer plåt mellan antenn och satelliter. Vad för slags utrustning för navigering, om någon, som användes vet jag inte.
Citera
2014-10-09, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Blodmängden är inte avgörande, men den hade betydelse, annars hade inte HR nämnt den. Jag förvränger inte.
Jag har aldrig varit säker på att en plantering ägt rum.
På vilket sätt har mängden blod i bagageutrymmet betydelse? Det intressanta måste vara om det finns blod där, eller inte.

Vad anser Du talar för att det skett en plantering?
Citera
2014-10-09, 11:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Som sagt så kan du sitta på ett kontor och följa en GPS i ett fordon på andra sidan jorden. Informationen från GPSen skickas över t.ex det mobila bredbandsnätet.
Det används t.ex i Sverige på plog och sandningsbilar för att uppdragsgivaren skall kunna kontrollera att plogning/sandning utförts enligt ordern och hur lång tid det tagit.

Den övervakningsutrustningen är naturligtvis inte dold.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-10-09 kl. 11:12.
Citera
2014-10-09, 11:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Den som verkligen är intresserad av vilka iakttagelser som finns gjorda av Kristoffer under perioden 4 - 23 maj behöver f.ö. bara gå till FUP och läsa sammanställningen som börjar på sidan 447 och är ett kompilat av:
- mastningar
- Kristoffers skickade och besvarade samtal och SMS
- vittnesiakttagelser med anknytning till Kristoffer som framkommit i förhör
- iakttagelser från spaning. Dessa börjar kl 21.27 den 10 maj och håller sen på fram till läggdags söndag den 12 maj. För att sen vara helt blanka fram till den 20:e då det börjar redovisas de först misslyckade försöken att få fatt i honom. Hur detta letade på ett flertal adresser (man vara hemma även hos bröderna) utan att anträffa vare sig Kristoffer eller hans bil skulle kunna vara kompatibelt med att det suttit en GPS-mottagare på hans bil måste man nog vara en ren idiot för att kunna få ihop.
Om det krävs att man är idiot för att tro att elektronisk utrustning användes för spaning, vad krävs det då för att man ska tro att spaning skedde hemma hos bröderna? Att man är klärvoajant, eller är det ett påhitt från din sida?

Som sagt, om polisen hade koll på var KJ var under de dagar benen placerades ut skulle det försvaga bevisningen, och kan mycket väl strykas ur FUP.
Citera
2014-10-09, 11:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
På vilket sätt har mängden blod i bagageutrymmet betydelse? Det intressanta måste vara om det finns blod där, eller inte.

Vad anser Du talar för att det skett en plantering?
Fråga HR, det är HR som anser att blodmängden har betydelse.

Det som talar mot att KJ är skyldig talar för plantering. Det finns inte många andra sätt för blodet att komma dit.
Citera
2014-10-09, 11:39
Medlem
Spindelfridas avatar
Är det nån som vet om "Lulegrävarn" överklagat kammarrättens beslut till högre instans?

https://www.flashback.org/sp50003782
Citera
2014-10-09, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det som bevisar att KJ hade ingenting med VB:s död att göra är att den har aldrig funnits VB:s döda kropp i KJ:s bils bagageutrymme. Påstår man en sådan sak när det gäller ett mord måste det finnas bevis för det som inte finns, jag har inte kunna finna ut någonting som kan kallas för bevis.

MA hör inte hemma i den här tråden.
Tackar allra ödmjukast Lagro för din pedagogiska och lättfattliga förklaring till att Kristoffer Johansson omöjligt kan ha bragt VB om livet. Nu förstår vi alla att vi vanliga dödliga har missförstått det hela.

Vad tycker du Lagro? Är detta inte grund för resning och ett stort skadestånd till den stackars pojken? Tar du Lagro ansvar för att hans advokat omedelbart får ta del av dina sensationella klarläggande i detta tragiska fall? Rättvisan har segrat tackvare hjälten Lagro. Halleluja!
Citera
2014-10-09, 12:14
Bannlyst
Citat:
Fråga HR, det är HR som anser att blodmängden har betydelse.

Det som talar mot att KJ är skyldig talar för plantering. Det finns inte många andra sätt för blodet att komma dit.

Citat Hovrätten:
Som ovan angetts har Vatchareeya Bangsuans blod återfunnits i mattan i bagageutrymmet och i relativt riklig mängd på listen till bagageluckan i [KJ:s] bil samt på en plastkasse och en handske som fanns i utrymmet.

Var Quarrel framgår det att hr finner mängden blod relevant?

Vänligen så hänvisa inte till mig när du manipulerar verkligheten.
Citera
2014-10-09, 12:14
Medlem
Citat:
Men nu tror jag, som sagt, inte längre på GPS, eftersom det är svårt att montera dolt på en personbil utan att det kommer plåt mellan antenn och satelliter. Vad för slags utrustning för navigering, om någon, som användes vet jag inte.
Du måste inse de GPS sändare som polisen har möjlighet att köpa in är inte sådana som finns på Clas Ohlsson, det finns magnet GPS sändare som inte är större än en tumnagel, men de kostar också men polisen ser till sådana kostnader på annat sätt än exempelvis en hundägare, som sätter en GPS på sin hund.
Det är känt att Mossad har placerat GPS sändare på bilar som Hamas ledare och även andra skulle åka i och sedan har bilen tagits ut med missiler från stridsflygplan.
Att påstå en GPS kan inte placeras dolt i en bil är endast dumheter att tro något sådant.
När KJ togs in till förhör kunde de passa på och placera en sändare i hans bil någonstans.
Spaningschefen hos Länskriminalen i Stockholm säger att de använder GPS på fordon vid mycket grov brottslighet som mord, grova rån och vissa narkotikabrott.
För polisen i Boden fanns inget hinder att använda GPS, men polisen uttalar inte om de använt GPS eller inte.
Jag anser att polisen har använt GPS när jag ser till hur spaningen bedrivits, om de inte använt GPS har ingen spaning bedrivits mot KJ, som jag ser som osannolikt.
Om inte spaning bedrivits med GPS mot KJ, har han inte ansetts som misstänkt helt enkelt.
Men saken blir den om GPS har använts i spaning mot KJ kan han inte vara gärningmannen, det måste tas i hänsyn när man diskuterar om det fanns GPS spaning på hans bil.
Citera
2014-10-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Tackar allra ödmjukast Lagro för din pedagogiska och lättfattliga förklaring till att Kristoffer Johansson omöjligt kan ha bragt VB om livet. Nu förstår vi alla att vi vanliga dödliga har missförstått det hela.

Vad tycker du Lagro? Är detta inte grund för resning och ett stort skadestånd till den stackars pojken? Tar du Lagro ansvar för att hans advokat omedelbart får ta del av dina sensationella klarläggande i detta tragiska fall? Rättvisan har segrat tackvare hjälten Lagro. Halleluja!
Jag anser att KJ är helt oskyldig till mordet på VB, som är baserad på fakta och han borde vara berättigad till resning, men att han kommer att få resning ser jag som helt omöjligt.
Orsaken till den bedömningen är att jag kan se vad om finns bakom horisonten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in