2014-10-08, 22:14
  #1129
Medlem
Folk har tydligen kaosat i Spanien pga att den ebolasmittade kvinnans hund avlivades.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19666387.ab
Citat:
Teresa Romero, 44, ligger ebolasmittad och isolerad från omvärlden.

I dag avlivades hennes hund – trots våldsamma protester.

Enligt spanska myndigheter kan djuret ha burit på ebola.
Citera
2014-10-08, 23:31
  #1130
Medlem
Unniis avatar
Om de finns i Spanien... de finns väl ingen risk att en kompis till mej smittas då han åkte till kanarieöarna idag???
Blir ju nojjig nu
Citera
2014-10-08, 23:38
  #1131
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unnii
Om de finns i Spanien... de finns väl ingen risk att en kompis till mej smittas då han åkte till kanarieöarna idag???
Blir ju nojjig nu



Honom kan du glömma, snart vulkanutbrott med så flygen lägger ner hoppas på det.
__________________
Senast redigerad av TheAlmightyFarfar 2014-10-08 kl. 23:43.
Citera
2014-10-08, 23:51
  #1132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Se hur mycket tjafs det blir i Spanien när 1-2 patienter blir smittade av ebola, i panik avlivar de hushållets hund för att minimera risken för spridning.

Skulle det bli ett större utbrott av ebola i västvärlden och att det visar sig att det sprider sig lättare än tidigare, t.ex. innan man får de vanliga symptomen, då kommer vi nog få en del problem. Jag tror absolut inte sjukvården överlag är kapabel till att ta hand om detta. Både USA och Spanien har visat på motsatsen.

Nuvarande information från experter och WHO kan självklart inte vara annat än lugnande. Så kommer det förbli även om spridningen skulle börja ta fart, det säger sig självt.

Nej förmodligen dör du ett par veckor innan du får tid på ett svenskt sjukhus sedan skickar de väl räkning till dig för att du missat din tid
Citera
2014-10-09, 00:27
  #1133
Medlem
Nu är det tydligen en av poliserna som bara varit inne i Duncans lägenhet och inte haft någon direktkontakt som lagts in med Ebola symptom i USA

http://dfw.cbslocal.com/?lead=frisco-patient-exhibiting-ebola-symptoms

Enligt några av kommentarerna så har Ebola en begränsad luftburen effekt och smittade ytor ska kunna vara smittsamma i upp till 6 dagar i torkat tillstånd.

Kommentarerna på den sidan fullkomligt exploderar.

"The potential of aerogenic infection by Ebola virus was established by using a head-only exposure aerosol system. Virus-containing droplets of 0.8-1.2 microns were generated and administered into the respiratory tract of rhesus monkeys via inhalation. Inhalation of viral doses as low as 400 plaque-forming units of virus caused a rapidly fatal disease in 4-5 days. The illness was clinically identical to that reported for parenteral virus inoculation, except for the occurrence of subcutaneous and venipuncture site bleeding and serosanguineous nasal discharge. Immunocytochemistry revealed cell-associated Ebola virus antigens present in airway epithelium, alveolar pneumocytes, and macrophages in the lung and pulmonary lymph nodes; extracellular antigen was present on mucosal surfaces of the nose, oropharynx and airways. Aggregates of characteristic filamentous virus were present within type I pneumocytes, macrophages, and air spaces of the lung by electron microscopy. Demonstration of fatal aerosol transmission of this virus in monkeys reinforces the importance of taking appropriate precautions to prevent its potential aerosol transmission to humans."
__________________
Senast redigerad av Mikie 2014-10-09 kl. 00:30.
Citera
2014-10-09, 06:28
  #1134
Medlem
Vossevangens avatar
De behandlingsansvarlige ved Ullevål sykehus i Oslo har deltatt på en telefonkonferanse i regi av CDC i Atlanta USA vedr behandlingen av den Ebolasmittede norske kvinnen som ble innlagt på Ullevål igår:

http://www.tv2.no/2014/10/08/nyheter/ebola/norge/6101989

En av de som var med å skape ZMapp medisinen er i Norge og har blitt intervjuet. Fremgår bl a at de produserer ZMapp hele tiden ("verdens siste dose" var altså feil) men at det er amerikanske myndigheter som avgjør om medisinen skal tillates å bli brukt på pasienter nå. Vanlig prosedyre er kliniske forsøk osv frem til godkjent legemiddel (tar normalt flere år). Han tror også det vil bli politisk press i USA og Europa om å beholde de fleste dosene her. Fremgår også at ZMapp er effektiv i den tidlige fasen av Ebolasykdommen. Senere, når de indre blødningene dominerer, vil ikke ZMapp kunne stanse forløpet av sykdommen.

http://www.tv2.no/2014/10/09/nyheter/6102809
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2014-10-09 kl. 06:35.
Citera
2014-10-09, 07:33
  #1135
Medlem
Vossevangens avatar
Fersk WHO rapport viser at 401 helsearbeidere er smittet, hvorav 232 er døde.
Dette gir dødsrate på 57-58 %. Feilkilde er vel at inngripen nylig smittede kan flere dø neste 1-2 ukene, og vi kommer over 60 %.

Rapporten viser totalt 8003 smittede, hvorav 3879 døde.
Dette gir dødsrate på 48-49 %, i realiteten noe over 50 % pga samme feilkilde med nylig smittede som snarlig dør.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ebola/400-helsearbeidere-er-ebola-smittet/a/23312153/

Det var gjennom media at spanske pleieren fikk vite at hun var Ebola-smittet.
Hun ringte sykehuset flere ganger og informerte om at hun hadde fått feber, men fikk beskjed om å vente. Fra Ebola-diagnosen ble stillet tok det 6 timer før sikkerhetstiltakene var iverksatt.

http://www.nrk.no/verden/_-fikk-vite-om-ebolasmitten-i-avisa-1.11976048

Den spanske statsministeren uttalte igår at det spanske helsevesenet er blant de beste i verden.
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2014-10-09 kl. 08:10.
Citera
2014-10-09, 08:30
  #1136
Medlem
Arngrips avatar
Misstänkt ebola-fall i Australien

"Den 57-åriga kvinnan hade kommit hem i helgen efter en månadslång frivilligtjänstgöring på Röda Korsets uppdrag i Sierra Leone. Hon hade tidigare inga symptom, men hon bevakade sin kroppstemperatur regelbundet och när den höjdes något satte hon sig själv i karantän."

/.../

"- I enlighet med nationella riktlinjer har patienten isolerat sig hemma och kontrollerat sin temperatur två gånger dagligen sedan hemkomsten. Risken att hon smittat någon är väldigt, väldigt låg. Det finns absolut ingen anledning till oro för hennes medpassagerare på flyget... Ingen risk alls."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/misstankt-ebola-fall-i-australien/
Citera
2014-10-09, 08:41
  #1137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
Misstänkt ebola-fall i Australien

"Den 57-åriga kvinnan hade kommit hem i helgen efter en månadslång frivilligtjänstgöring på Röda Korsets uppdrag i Sierra Leone. Hon hade tidigare inga symptom, men hon bevakade sin kroppstemperatur regelbundet och när den höjdes något satte hon sig själv i karantän."

/.../

"- I enlighet med nationella riktlinjer har patienten isolerat sig hemma och kontrollerat sin temperatur två gånger dagligen sedan hemkomsten. Risken att hon smittat någon är väldigt, väldigt låg. Det finns absolut ingen anledning till oro för hennes medpassagerare på flyget... Ingen risk alls."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/misstankt-ebola-fall-i-australien/
Australien verkar vara ett vettigt land, där det är sagt att dom ska isolera sig själva. Helst hade man väl sett att dom sattes under riktigt bevakning men detta är bättre än vad vi sett i Spanien i alla fall.

Jag är nyfiken på detta med den amerikanska polisen som misstänks vara smittad men som bara hade varit i patientens lägenhet. Jag tror läkarna och politikerna vet mer än dom säger och försöker dra ner på riskerna lite för att inte skrämma upp befolkningen.
Citera
2014-10-09, 08:53
  #1138
Moderator
OYs avatar
Ebola är inte luftburet sägs det, om det hade varit det skulle vi sett en snabbare spridning. Min fråga är, vilken betydelse har solljus och värme i Afrika för att dämpa spridningen. Vad jag har hört så är virus känsligt för värme och solljus. Är risken teoretiskt högre att ebola smittar lättare via luft i t ex. Sverige nu när vi går mot en mörk och kall årstid?
Citera
2014-10-09, 12:38
  #1139
Medlem
Screening av inresande börjar på lördag vid USA:s fem mest trafikerade flygplatser.


Http://www.di.se/artiklar/2014/10/9/ebola-koll-pa-usas-flygplatser/
Citera
2014-10-09, 12:47
  #1140
Moderator
OYs avatar
aftonbladet app flash

Sverige skickar sjukvårdspersonal till ebolaområden


Nu är det bara en tidsfråga innan vi får hem ebolasmittade i retur.
__________________
Senast redigerad av OY 2014-10-09 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in