2014-10-08, 18:52
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Ja, vad händer med tjeckisk klubbhockey? Fiasko för Lev Praha i KHL och så nu helt borta i CHL. Tillfälligheter?

Korruption inom tjeckisk och slovakisk är en av de stora anledningarna till att man halkar efter. Det är tydligen ganska vanligt, framförallt i Slovakien, att föräldrarna mutar förbund/tränare för att just ens egna pojkspelare ska tas ut i landslagen. De bästa spelarna tillåts alltså inte alltid utvecklas genom förbundet.

Tillväxten är ju horribel och att killar som Straka och Nedved platsats i landslaget senaste åren är ju ett tecken på det.
Citera
2014-10-08, 19:23
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Korruption inom tjeckisk och slovakisk är en av de stora anledningarna till att man halkar efter. Det är tydligen ganska vanligt, framförallt i Slovakien, att föräldrarna mutar förbund/tränare för att just ens egna pojkspelare ska tas ut i landslagen. De bästa spelarna tillåts alltså inte alltid utvecklas genom förbundet.

Tillväxten är ju horribel och att killar som Straka och Nedved platsats i landslaget senaste åren är ju ett tecken på det.

När jag tänker efter hörde jag för några år sen talangscouten Gunnar Svensson säga det du säger nu. Talangerna därifrån blir färre och sämre.

Oroande. Kan hockeyn ha blivit för dyr för den vanlige tjeck- och slovakiske föräldern? Ungefär som det är eller kommer att bli i Sverige?
Citera
2014-10-08, 20:25
Medlem
Vet inte om det här inlägget passar i den här tråden, men jag testar. Angående talanger i Tjeckien/Slovakien så kollade jag lite på eliteprospects. Tjeckien har 30 spelare i NHL för tillfället. Slovakien har 10. Sverige har 63. Finland har 25. Schweiz har 10.

Antal över 30 (födda 1984 eller tidigare):
Tjeckien: 14 spelare. (46.67%)
Slovakien: 5 spelare. (50.00%)
Sverige: 14 spelare. (22.22%)
Finland: 11 spelare. (44.00%)
Schweiz: 2 spelare. (20.00%)

Antal spelare födda på 90-talet:
Tjeckien: 6 spelare. (20.00%)
Slovakien: 2 spelare. (20.00%)
Sverige: 30 spelare. (47.62%)
Finland: 7 spelare. (28.00%)
Schweiz: 4 spelare. (40.00%)

Kan vara så att många unga tjecker och slovaker spelar i KHL? Eller har det sett ut såhär tidigare också? Edit: Slängde in Finland och Schweiz också.
Senast redigerad av Alphatross 2014-10-08 kl. 20:35.
Citera
2014-10-08, 20:56
Medlem
Har även jag hört det pratas om dålig tillväxt inom tjeckisk hockey och juniorer som inte motsvarar de förväntningar som ställs på dem. Jag hoppas denna negativa utveckling vänder, för den rikedom av talangfulla spelare som den tjeckiska hockeyn har bidragit med är enorm. Hlinka, Jagr, Hasek och Elias för att nämna endast några.

Mannheim har 2-1 nu mot Sparta Prague. Förvånande med tanke på skottstatistik. Skräll på g?
Senast redigerad av Betydelsen 2014-10-08 kl. 21:09.
Citera
2014-10-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Mannheim har 2-1 nu mot Sparta Prague. Förvånande med tanke på skottstatistik. Skräll på g?
Kan ha missuppfattat det här men vinner Mannheim så går Växjö vidare till åttondelsfinal om jag inte är ute och cyklar. Så jag håller alla tummar för att vi får ett femte svenskt lag i åttondel i CHL
Citera
2014-10-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Kan ha missuppfattat det här men vinner Mannheim så går Växjö vidare till åttondelsfinal om jag inte är ute och cyklar. Så jag håller alla tummar för att vi får ett femte svenskt lag i åttondel i CHL

Stämmer bra. Växjös öde ligger i Mannheims händer.
Citera
2014-10-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Stämmer bra. Växjös öde ligger i Mannheims händer.
Konstigt upplägg måste jag säga men regler är regler, bara att hoppas att Mannheim gör sitt.
Citera
2014-10-08, 21:38
Medlem
Nu leder visst Sparta Prauge med 3-2..
Citera
2014-10-08, 21:50
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perchen
Nu leder visst Sparta Prauge med 3-2..
Vilket enligt CHLs "Gamecenter" betyder att Prag går vidare och inte Växjö. Korrekt?
Citera
2014-10-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Vilket enligt CHLs "Gamecenter" betyder att Prag går vidare och inte Växjö. Korrekt?
Kan bara hänvisa till det som påtalats tidigare, vinner Mannheim så går Växjö vidare annars tvingas man lämna turneringen.
Citera
2014-10-08, 22:00
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Kan bara hänvisa till det som påtalats tidigare, vinner Mannheim så går Växjö vidare annars tvingas man lämna turneringen.
Kan inte stämma. Vid oavgjort (även om Prag tar 2p) så vinner Växjö gruppen. Då går man vidare.
Om inte jag läst fel eller att det är fel på CHLs tabell. Om Prag vinner så hamnar dom på samma poäng och då kanske det är kört för smålänningarna.
Citera
2014-10-08, 22:07
Medlem
gojj99s avatar
Jävla Kalle Anka tunering .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in