Citat:
Ursprungligen postat av
Vilkenvackerdag
Alla idioter som pratar om att stänga gränser, har ni källa på att det någonsin har varit ett effektivt sätt att bekämpa en epidemi i verkligheten? Ett så naivt och populistiskt tänk.
Varifrån kommer ditt behov av att vara spydig och nedlåtande? Det blir inte lättare att övertyga folk om du börjar med att kalla dem för idioter. Vi kan absolut diskutera vem som är "naiv" och "idiot" om du vill det, men jag är mer intresserad av faktabaserade argument.
Vad är det för slags källa du vill ha? En lista över epidemier som
inte har inträffat p.g.a. stängda gränser? Jag tycker det är en märklig utgångspunkt, men OK. Låt mig då berätta om digerdöden i Afrika nedanför Sahara. Såhär gick det till:
Digerdöden uppstod i Kina 1334. Den spreds via Egypten och Krim till Sicilien med handelsfartyg, och dödade så småningom en tredjedel av Europas befolkning. Eftersom inga smittade personer reste från Europa till Afrika nedanför Sahara, då Sahara utgjorde en mycket effektiv gräns för resande, så drabbades subsahariska Afrika inte av digerdöden.
Jag hoppas att parallellen till dagens situation är tydlig, även om smittan går i motsatt riktning denna gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vilkenvackerdag
"Johan von Schreeb: Det har vid många epidemier gjorts försök att hindra människor från att röra på sig. Alla har misslyckats. Det är idag omöjligt att förhindra befolkningsrörelse, speciellt när det finns en fara att fly ifrån"
Det är omöjligt att hindra folk att ta sig från Liberia till Sverige? Jag har...lite svårt att se det. Jag tror nämligen att det bara sägs vara "omöjligt" för att det är politiskt olämpligt. Under den sydafrikanska apartheidregimen gick det utmärkt för Sverige att tillämpa inreseförbud för sydafrikaner, med vissa särskilt angivna undantag:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/om-forbud-mot-handel-med-Sydaf_GA01UU20/?html=true
När det är politiskt lämpligt så går det uppenbarligen utan problem. När det är politiskt olämpligt är samma sak
helt omöjlig att genomföra. Precis som vanligt med andra ord.