2014-10-07, 21:54
Medlem
substitutes avatar
Nu är det motiverande/intressant att följa tråden. kör på....
verkligen intressant teori Freddie, FUP12 o MossTrums mfl, tack för all fakta...
Senast redigerad av substitute 2014-10-07 kl. 22:00.
Citera
2014-10-07, 22:02
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Nu är det kul/intressant att följa tråden. kör på....
verkligen intressant teori Freddie

Tack! Det intressanta är ju att fundera på vad det skulle kunna innebära om det i stora drag stämmer.
Mördaren är troligen redan topsad och är någon som säkert många har tipsat om. Han som lämnade DNA fanns då i hans bekantskapskrets.

Är det nu två så kan ingen tjalla på den andre. Den oskyldige kan åka in på livstid och den andra också om det skulle gå illa. En eventuell anstiftare skulle också kunna åka dit.

Det hemska vore om medhjälparen är död. Mördaren går fri även om man skulle få DNA-träff på den döde.
Citera
2014-10-07, 22:30
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tack! Det intressanta är ju att fundera på vad det skulle kunna innebära om det i stora drag stämmer.
Mördaren är troligen redan topsad och är någon som säkert många har tipsat om. Han som lämnade DNA fanns då i hans bekantskapskrets.

Är det nu två så kan ingen tjalla på den andre. Den oskyldige kan åka in på livstid och den andra också om det skulle gå illa. En eventuell anstiftare skulle också kunna åka dit.

Det hemska vore om medhjälparen är död. Mördaren går fri även om man skulle få DNA-träff på den döde.

Den här teorin har ju jag dragit i tråden för flera år sedan.
Citera
2014-10-07, 22:36
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
,

kan vara så: Leon - kan du hänvisa till sidan - om du kan, tack, vet att det är några sidor.
Citera
2014-10-07, 22:39
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:

Har ett visst minne av det, dina inlägg dyker ofta upp när man googlar det här. Fast du hade en annan teori om hur kompisen kom in i bilden?

Edit:
Jag har också kommit fram till att fantombilden kan föreställa en tredje person som inte har med det här att göra. Den är baserad på vad ett enda vittne har sett, det måste rimligen vara "Fotobutiksvittnet". Man tror också att den mannen sedan sätter sig på parkbänken, men det tror inte jag. Signalementet avviker för mycket.

Håret är för ljust, frisyren beskrivs inte så på någon annan iakttagelse
Mannen i svart jacka har alltid på sig mössa
Ingen annan nämner de runda kinderna, nördigheten eller de markerade ögonbrynen
Mörka ögonbryn och ögon men ändå ljust hår (färgat?)
Vittnet säger gråbrun midjelång jacka först (eventuellt tröja)
Går sedan längs med Drottninggatan (väldigt mycket trafik där, vanlig gymnasieelev?)
Blir väldigt svårt att hinna dit om han är vid Lasarettsgatan runt 07:55 och fotoaffären 07:57-07:58. Sträcka 500 m ca (går lugnt?, ser på polisbilarna?). Bildskön? Cendréfärgat hår? 2,5 cm klippt i nivåer?
Senast redigerad av Readyfreddie 2014-10-07 kl. 22:42.
Citera
2014-10-07, 22:47
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
,

kan vara så: Leon - kan du hänvisa till sidan - om du kan, tack, vet att det är några sidor.

(FB) Det ouppklarade dubbelmordet i Linköping 2004, kvinna och 8-åring knivhuggna

Citat:
Har ett visst minne av det, dina inlägg dyker ofta upp när man googlar det här. Fast du hade en annan teori om hur kompisen kom in i bilden?

Edit:
Jag har också kommit fram till att fantombilden kan föreställa en tredje person som inte har med det här att göra. Den är baserad på vad ett enda vittne har sett, det måste rimligen vara "Fotobutiksvittnet". Man tror också att den mannen sedan sätter sig på parkbänken, men det tror inte jag. Signalementet avviker för mycket.

Håret är för ljust, frisyren beskrivs inte så på någon annan iakttagelse
Mannen i svart jacka har alltid på sig mössa
Ingen annan nämner de runda kinderna, nördigheten eller de markerade ögonbrynen
Mörka ögonbryn och ögon men ändå ljust hår (färgat?)
Vittnet säger gråbrun midjelång jacka först (eventuellt tröja)
Går sedan längs med Drottninggatan (väldigt mycket trafik där, vanlig gymnasieelev?)
Blir väldigt svårt att hinna dit om han är vid Lasarettsgatan runt 07:55 och fotoaffären 07:57-07:58. Sträcka 500 m ca (går lugnt?, ser på polisbilarna?). Bildskön? Cendréfärgat hår? 2,5 cm klippt i nivåer?

Ja, i min teori var det en kompis till mördaren som plötsligt dök upp av en slump.
Citera
2014-10-07, 23:01
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
...

Men jag måste säga att din teori är imponerande komplett och förklarar alla vittnesobservationer på ett bra sätt.

Samtidigt är den tragisk då den innebär att fallet förmodligen aldrig kommer att lösas.
Citera
2014-10-07, 23:06
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ja, i min teori var det en kompis till mördaren som plötsligt dök upp av en slump.

Ja, där ser man ju. Det blev ungefär samma dilemma. Du kan allt också det här fallet utan och innan. Ditt scenario kanske ändå är vettigare än mitt.

Jag ville få in rekandet, det planlagda och att jag tycker att det finns saker som talar för att personerna plötsligt ändrar utseende.
Citera
2014-10-07, 23:09
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ja, där ser man ju. Det blev ungefär samma dilemma. Du kan allt också det här fallet utan och innan. Ditt scenario kanske ändå är vettigare än mitt.

Jag ville få in rekandet, det planlagda och att jag tycker att det finns saker som talar för att personerna plötsligt ändrar utseende.

Ja, jag gick inte in på en sådan fantastisk detaljnivå som du har gjort.

Jag tycker det också verkar som att det egentligen är två olika personer som angriper Mohammed och Anna-Lena. Varför höggs inte Anna-Lena i halsen så som Mohammed t ex?
Citera
2014-10-07, 23:12
Medlem
substitutes avatar
Stort tack Leon och Freddie, kan ni komma överens om något gemensamt mönster i era teorier? Tydligen är ni inne på samma spår trots vissa - "sidospår". Hoppas ni fortsätter skriva här, någon som känner för en sammanfattning? Menar inte det vi vet tidigare utan det som ni vill lägga till - och det ni har gemensamt samt det ni är oense om.
Senast redigerad av substitute 2014-10-07 kl. 23:18.
Citera
2014-10-07, 23:14
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Men jag måste säga att din teori är imponerande komplett och förklarar alla vittnesobservationer på ett bra sätt. Samtidigt är den tragisk då den innebär att fallet förmodligen aldrig kommer att lösas.

Tack för det! Jag tycker tvärtemot att det finns en enkel möjlighet i och med att man kan ge sig på de man avskrivit men var högintressanta före DNA-testet.

Jag fick aldrig in tantens springande 35-åring i det hela så det fick jag bortse ifrån.
Men då hittade jag ju förstås att den man som satt häktad 2005 självklart var just 35-år, psyksjuk och dessutom en (blek?) polack. Man hittade hans fingeravtryck på kniven. Var det ett komplett sådant så lär ju han varit inblandad. Fast i och med att DNA-testet blev negativt så släpptes han, hans försvarsadvokat var Leif Silbersky.
Citera
2014-10-07, 23:26
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Stort tack Leon och Freddie, kan ni komma överens om något gemensamt mönster i era teorier? Tydligen är ni inne på samma spår trots vissa - "sidospår". Hoppas ni fortsätter skriva här, någon som känner för en sammanfattning? Menar inte det vi vet tidigare utan det som ni vill lägga till - och det ni har gemensamt.

Tack för det! Vi får gå ut i media och dumförklara polisen, alla specialgrupper, olika utredare, riksmordskommisionen och alla andra som inte fattat att det uppenbara är att en oskyldig lämnat sitt DNA.

Jag kan lägga till det här angående "Leif" eller "Hjälp".
Det är en person som ses stå böjd över Anna-Lena. Kom då att tänka på att "han hämtar hjälp" låter ungefär som det hon tros ha sagt. Då hittade jag det här.

"Ett av polisens hetaste vittnen såg kl 08.00 en man på flyktvägen på Djurgårdsgatan. Mannen viftade febrilt efter en ambulans som körde i riktning mot Universitetssjukhuset."

Jag ser ju medhjälparen som väldigt snäll egentligen och innerst inne nog hade velat hämta hjälp till henne, men vem den personen var borde dom rett ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in