2014-10-07, 14:05
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Att kunna arabiska kan definitivt vara en stor tillgång för någon i västvärlden med tanke på hur stort inflytande Mellanöstern har i världen idag.

.

Då bör väl andra språk prioritera högre om det kriterium som skall gälla. Både Kinesiska och Spanska är bättre för en Svensk att kunna än Arabiska.

Vad har Mellanöstern för inflyttade idag? Det enda vi behöver ifrån dem är olja. Det bästa Europa skulle göra är att lägga ut en jävla massa sjöminor i Medelhavet och sänka alla flyktingbåtar som tar sej över till Europa.
Citera
2014-10-07, 14:07
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRestrainer
Jag tycker att svenska ska vara det enda språket som uppmuntras i Sverige. Jag blir irriterad när jag hör andra språk. Känslan är som man blir koloniserad. Jag tycker inte ens om att höra engelska.

Engelska och Tyskan är ok .. Man se ändå så mycket TV serier och film på Engelska. Problemet med folk som har engelska som modersmål är att de inte får lära sej Svenska pga de flesta vill prata Engelska med dem.
Citera
2014-10-07, 14:19
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesisdivina
Varför inte göra ryska till ett minoritetsspråk? Så det går att snacka med grabbarna när dom landstiger och luftlandsätter?

Det vore en nåd att stilla be om.
Lite ryskt ledarskap kan kanske skapa lite ordning i det land vi kallar Sverige...
Citera
2014-10-07, 14:25
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Vad är detta för en äcklig, liten hora och tillika svenskfientlig...? Varför skriver hon inte att det vore bättre om blattar och niggers lär sig svenska istället för arabiska - deras egna språk talar de ändå och behöver knappast uppmuntran från statsmakterna för att få dessa att frodas...

Hon vill verkligen fortsätta segregeringen, vilket iofs jag också vill - vill inte ha med dessa subhumans att göra. Men, jag tror knappast det är detta hon far efter och då blir det obegripligt att hon inte, som sagts, istället förespråkar svenska till invällarna och ockupanterna. Om hon vill att dessa trojanska hästar skall integrera sig och kunna få en bostad och jobb utanför ghettona så borde hon inse att hennes eget förslag bara är rena rama idiotin...

Och självklart får hon in både SD och rasism i sitt lilla alster, något som idag är legio för att få något publicerat i media... Nej, hon borde skämmas för att vara så infantilt naiv. Väx istället upp och se, att nya vindar börjat blåsa även över Svedalas avlånga och undersköna nejder...
Citera
2014-10-07, 14:27
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
Sverige ska bli muslimskt då måste arabiska vara förstaspråk.
Tror detta är bara steg 1 så att säga. För att sedan inom 10 år bli första språk.
Citera
2014-10-07, 14:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Lyra Ekström Lindbäck umgänge är sannerligen mångkulturellt

Hon bor dessutom väldigt centralt. Jag tänkte först Södermalm, och det var ganska nära. Hon bor på Västermalm/Kungsholmen. Dvs väldigt arabfritt. Bara ett par stenkast från DN:s redaktion och en bro ifrån Södermalm.

På något sätt är det lustigt med dessa vita människor som bor vitt och invandrarfritt, samtidigt som de har starka åsikter om rasism, invandrare, utländska språk och svensk invandringspolitik.
Citera
2014-10-07, 14:49
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Sen då? Meänkieli, samiska, romani och jiddisch är språk som ingen talar längre eller av grupper som inte bör höra hemma i Sverige. Tyskan har pratas i Sverige sedan medeltiden, så det är konstigt att Tyska inte är ett minoritetsspråk .
Av språken du nämner har jag endast studerat meänkielis status, och med sina uppskattningsvis 40000-70000 talare anses det vara ett hotat minoritetsspråk. Vi har typ 4 Tornedalskommuner i Sverige, och några fler i Finland.

Minoritetsspråksstatus är viktigt av flera skäl, men arabiska kvalificerar ej... åtminstone inte formellt/officiellt. Den där 1700-talsprincipen är väl inte uteslutande den enda gällande i praktiken, då talare för ett specifikt språk skulle kunna "ansöka" om dess minoritetsstatus för att bärga fördelarna.
Citera
2014-10-07, 14:54
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
Jag ser hellre att barnen lär sig Arabiska än Spanska, tyska, Franska. Det är inte så svårt som det låter, det arabiska alfabetet är inte heller så komplicerat, och det blir snyggt när man skriver super formellt. Själv kan jag läsa arabiska, men har inte lärt mig vad de flesta orden betyder.
Arabiska är meningslöst av anledningen att svenskar i allmänhet inte har någon nytta av att lära sig språket. Dessutom är arabiska av en helt annan språkfamilj än svenska, vilket försvårar inlärning av språket. Den arabiska grammatiken är långt mer komplicerad än den svenska, tyska, franska och spanska. Att lära sig ett nytt alfabet försvårar också inlärning.

Summa summarum: Språket är svårare rent grammatisk, svårare att läsa och i stort sett helt onödigt för en svensk att lära sig.
Citera
2014-10-07, 14:58
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarracoBarner
Att ord från det där orchspråket överhuvudtaget får yttras i västvärlden är ett stort skämt.

¤skratt¤

Citat:
Arabiska lånord i svenskan

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arabis...ord_i_svenskan

Citat:

Arabiska lånord i svenskan är de ord som direkt eller indirekt spridits från arabiskan till svenskan.

Från fornsvensk tid till 1900-talet kom hundratals arabiska lånord in i det svenska ordförrådet från latinet, spanskan, italienskan, tyskan, franskan, engelskan och turkiskan. Araber och muslimer bosatta i Sverige har sedan 1900-talets andra hälft också lämnat några bidrag till svenskan.

Andra lånord rör växter och kryddor såsom apelsin, aranee, alkanna, banan, jasmin, orange, pomerans, sesam, spenat, sumak och tamarind.
Citat:

Övriga arabiska lånord är buckram, damast, gips, gitarr, hasard, hasardera, kaffe, karat, karmosin, kofta, konditor, koptisk, lack, mysk, osman, saracensk, schack och sorbet,

Citat:
Andra ord som inlånades under denna tid hörde vetenskapliga termer och kemiska ämne till, till exempel algebra, alkemi, ambra, azimut, borax, kali, mysk, nadir, talk och zeni

Citera
2014-10-07, 15:01
Medlem
CpPraktikantens avatar
De klagar på att invandrarna inte integreras i samhället, men uppmanar samtidigt till att INTE prata det svenska språket. Är dessa människor kliniskt efterblivna?

Vi ska inte ha nåt jävla "officiellt minoritetsspråk" överhuvudtaget. I Sverige pratar vi svenska. Punkt slut.
Citera
2014-10-07, 15:06
Medlem
Arkiaters avatar
Kan det möjligen finnas en koppling till att skribenten Lyra Ekström Lindbäck själv bor i ett mångkulturellt bostadsområde(på Kungsholmen)?
Citera
2014-10-07, 15:09
Medlem
Trams, men det kan finnas ett värde i att erbjuda arabiska som b-språk, som alternativ till tyskan, franskan eller spanskan (Varför just dessa språk?). Men det kanske redan sker i någon utsträckning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in