Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-10-06, 10:18
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Vet någon vad för typ av master som fanns vid Nora korset? Var det tyska master? Rombmaster? Gardin? Etc. Lättare bestämma funktion och storlek på bergrummet då.

Hur mycket tror ni att större TV master hade funktion för tex FTN med?

Det jag tycker är lite intressant är att det verkar som antennområdet var uppdelat i två delar. En på hjässan mot söder och en längs rv 244 mot norr. Som sagt den antennparken mot vägen var mest som en skog av mindre master med diverse antenner, medan hjässan hade några länkar samt hängmattor.

Vad gäller TV master, så tänker man Lockhyttan finns ju FTN stråket vid Bocksboda inte alls långt därifrån, skulle inte förvåna om det finns kabelförbindelser där.
Citera
2014-10-06, 11:09
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det jag tycker är lite intressant är att det verkar som antennområdet var uppdelat i två delar. En på hjässan mot söder och en längs rv 244 mot norr. Som sagt den antennparken mot vägen var mest som en skog av mindre master med diverse antenner, medan hjässan hade några länkar samt hängmattor.

Vad gäller TV master, så tänker man Lockhyttan finns ju FTN stråket vid Bocksboda inte alls långt därifrån, skulle inte förvåna om det finns kabelförbindelser där.

Det är ju intressant att flera utpunkter i området riktas direkt till Lockhyttan istället för Bocksboda trots de har fri sikt till Bocksboda. Sen är ju Lockhyttan intressant i sig själv, då den ingår i ett länkstråk med avstånd på ca 100km mellan punkterna. Lockhyttan är mer eller mindre direkt ihopkopplad med 3 länkhopp tills SVT i Sthlmo via Kaknästornet.
Citera
2014-10-06, 21:26
Medlem
jonlie76s avatar
Under tidigt 70-tal var jag som barn inne i en större ammunitionsfabrik som låg inne i ett berg tillsammans med en anhörig.
Det jag kommer ihåg var att det fanns järnväg in i berget. För att maskera det hela var lastkajen lagd vinkelrätt mot färdriktningen med spår på båda sidor.
När ett ankommande tåg var på väg in i anläggningen med en viss hastighet skulle det avgående tåget starta vid en viss tidpunkt och hålla samma hastighet.
Från en satellit skulle det då se ut som att ett tåg åkte genom en tunnel när det i själva verket var två.
Anläggningen var inte i drift vid mitt besök men såg ut att vara i bra skick.
Den ligger maximalt 1 timmes bilresa från Karlskoga. Har vid ett flertal tillfällen försökt ta reda på var jag var men utan att lyckas.
Någon som känner igen sig och har en aning om var denna anläggning låg?
Citera
2014-10-06, 22:50
Medlem
Får be om ursäkt för den bohuslänska utflykten.
Dock var det Munkedals hamn, och inte Skredsvik som som skulle ha en tidig anknytning till zonen.

Åter till centralförsvaret!
Citera
2014-10-06, 23:05
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ovanstående låter onekligen mycket intressant.

Passar på att rätta mig själv lite om fastigheterna med reservation för att minnet sviker lite i farten. Holmshyttan har jag för mig ägs av Bergvik skog Väst AB som är en efterföljare till gamla Domänverket. Jag tyckte det var lite konstigt när jag tittade på Grecksåsar och såg att den var samtaxerad med Holmshyttan. Tidigare hade jag funnit att Hästskoberget var samtaxerat med Korpaberget. Alla dessa hade olika ägare och samtaxeringen väckte ett frågetecken för mig. Kanske det trotts allt var så att de helt enkelt hade staten som gemensam ägare även om Hästskoberget såg ut att ha civil ägare i form av Västra Sunds gård, i vars fastighetsbestånd den förr låg.

Nej, Bergvik Skog Väst AB är ett dotterbolag till Bergvik Skog AB som är en sammanslagning av Stora Enso och Korsnäs skogsinnehav. Bergviks Skog ABs hemsida:
http://www.bergvikskog.se/om-bergvik-skog/var-historia/

Statliga Domänverket:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A4nverket
ersattes av Sveaskog AB öster om odlingsgränsen:
http://www.sveaskog.se/
och väster om odlingsgränsen av Fastighetsverket.
http://www.sfv.se/
Senast redigerad av Kennex 2014-10-06 kl. 23:08.
Citera
2014-10-07, 00:00
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Håller med dig, vill också kommentera lite angående anläggningars specifika funktion. Det finns de i tråden som verkar anse att organisationen 1958-2000 var statisk, att anläggning x hade funktion a och anläggning y hade funktion b och så var det för alltid.
Det finns även de som var med tidigt i tråden, och vid något tillfälle drogs vissa slutsatser om hur organisationen såg ut i stort, vissa av dessa slutsatser har varit korrekta, andra har varit helt felaktiga, men ändå verkar det som att man är oförmögen att ta till sig nya uppgifter vilket jag tycker är synd.

Ett exempel jag vill kommentera är LOPRA och lillsjön. För att ingen ska missförstå så är det inte i första hand LOPRA-nätet som är intressant, utan anläggningen Lillsjön, LOPRA lades ner i mitten på -80 talet men anläggningen i Lillsjön fanns kvar i drift till någon gång vid slutet av -90 talet, och låg sedan i malpåse fram till plomberingen någon gång i början/mitten på -00 talet.

Många har säkert en ide om hur ungefär organisationen i Nora-området såg ut, men väldigt lite den senaste tiden har behandlat varför anläggningarna i Filipstadstrakten plötsligt kom in i bilden, här finns det också en hel del olika teorier i tråden, och vad gäller de teorier som finns på diverse webbsidor om en flytt av funktioner österut?

Mycket har ju försvunnit i Värmland efter regementsdöden och övriga neddragningar inom totalförsvaret. Bl.a. Fat Bastard har ju berättat om en del av dem i sina inlägg. Flera bränsleförråd i Kristinehamnstrakten och fordonsdelsförråd är vad jag minns nu och någon omformarstation norr om Kristinehamn och sjukvårdsmaterieldepåer i Filipstadstrakten(ersatte kanske en gång i tiden den i Örebro?). En del militärt och civilt i berggrum i Karlstad med omnejd.

Men det verkar sitta långt inne att kunna gå igenom resten. T.ex. de bergrum i Filipstad som är plomberade(?) och som någon har nämnt tidigare (Inte civilförvarets två gamla HC). Vems var de?

I norra delen av Filipstads kommun finns också anläggningar, bland annat S. Väldigt tyst där också(förutom Lesjöfors UE med sina bilder).
En anläggning fanns indirekt omnämnd på en hembygdssida och byggåret var 60-tal vill jag minnas. Och det var de två namnen på vägen som skvallrade, ett mer officiellt och det andra mer humoristisk. (Samma sak flera mil nordväst i grannlänet där en väg heter militärvägen, fast inget finns där....eller?)

Kan vi gå över "planket" mellan Örebro län och Värmlands län och se efter? Eller är det hemligt!?
Citera
2014-10-07, 00:25
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Mycket har ju försvunnit i Värmland efter regementsdöden och övriga neddragningar inom totalförsvaret. Bl.a. Fat Bastard har ju berättat om en del av dem i sina inlägg. Flera bränsleförråd i Kristinehamnstrakten och fordonsdelsförråd är vad jag minns nu och någon omformarstation norr om Kristinehamn och sjukvårdsmaterieldepåer i Filipstadstrakten(ersatte kanske en gång i tiden den i Örebro?). En del militärt och civilt i berggrum i Karlstad med omnejd.

Men det verkar sitta långt inne att kunna gå igenom resten. T.ex. de bergrum i Filipstad som är plomberade(?) och som någon har nämnt tidigare (Inte civilförvarets två gamla HC). Vems var de?

I norra delen av Filipstads kommun finns också anläggningar, bland annat S. Väldigt tyst där också(förutom Lesjöfors UE med sina bilder).
En anläggning fanns indirekt omnämnd på en hembygdssida och byggåret var 60-tal vill jag minnas. Och det var de två namnen på vägen som skvallrade, ett mer officiellt och det andra mer humoristisk. (Samma sak flera mil nordväst i grannlänet där en väg heter militärvägen, fast inget finns där....eller?)

Kan vi gå över "planket" mellan Örebro län och Värmlands län och se efter? Eller är det hemligt!?
Planket mellan Örebro län och Värmland är jättehemligt! Så hemligt att det inte syns!

Ja, det är hemskt så mycket som det har rivit och plomberat senaste 20åren. Alla oljelager och depåer är plomberade runt kristinehamn. Man ser inte ett spår längre av MTT förrådet som fanns mellan Kristinehamn och Filipstad. Det hade ju med stor säkerhet en plats i dåvarande zonen med tanke på det var ett så viktigt förråd. Sen är ju oljeförråden helt borta i Kristinehamn (eller blev det ena propanförråd, jag minns inte riktigt).

Men om man kollar på Filipstad FÖRR så hade det ju en perfekt logistisk placering som knutpunkt, många bergrum runt och i stan. Jag är väldigt intresserad av bergrummet norr i Filipstad som har massa antenner på toppen. Dock finns det ju en del fastigheter SydÖst som jag inte blir klok på.

Har missat helt om upplagsplatsen/omformarstationen norr om Kristinehamn. Har inte den på min karta. Jag skriver till dig senare i PM.
Citera
2014-10-07, 00:49
Medlem
Citat:
Hur många annex finns i dessa trakter tro?

Konsensus i tråden har varit att S är "huvudanläggningen" i Filipstad-trakterna. Men vet vi egentligen säkert hur det förhåller sig med annexen, är det möjligt att något av dessa är minst lika viktigt som S självt?
Det är ju nämligen så att ett av de "obetydliga" annexen i Nora-trakterna, nämligen Flintenhäll, sägs ha haft en betydligt viktigare roll än så.
Citera
2014-10-07, 10:07
Medlem
esses avatar
Citat:

Avseende Militärvägen så finns inget av större betydelse där.
Citera
2014-10-07, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Får be om ursäkt för den bohuslänska utflykten.
Dock var det Munkedals hamn, och inte Skredsvik som som skulle ha en tidig anknytning till zonen.

Åter till centralförsvaret!

-Ånej! Nu har du väckt min nyfikenhet så så lätt kommer du inte undan .
Du har ju varit med länge i tråden och jag betvivlar inte äktheten att någon kan ha förmedlat detta till dig. 1952 byggdes enl. Wikipedia, smalspåret till hamnen om till normalspårsbredd för att slippa omlastning av brukets produkter uppe i Munkedal. På de här bilderna visas att ganska stora båtar kunde lägga till i hamnen http://urbanhistory.historia.su.se/cybercity/bilder/1955/bild/SE_AB013_SKL_LKF_KI_08_Komm55_058_Munkedal_hamn.jp g

http://media35a.dimu.no/media/image/S-BM/UMFA53666%3A1329/20408?width=600&height=380 I bakgrunden på andra sidan fjorden, skönjes den plats som senare skulle komma att kallas "oljehamnen".

Eftersom hela västkusten på 50-talet rustades upp för att under höjd beredskap och avspärrning, kunna ta emot landets samlade import av krigsviktiga varor så är säkerligen utbyggnaden även ett resultat av detta. Mängder av krigsförtöjningsplatser och lossningsmöjligheter vid mindre hamnar byggdes och förbättrades. Flotteskaderns stora uppgift här var att skydda konvojerna i imortsjöfarten hit. Senare förlades petrokemiindustrin till Lysekil och Stenungsund (=landets "baksida") även av beredskapsskäl.

Du tror inte sagesmannen kan blandat ihop det med detta? Redan under kriget skedde ju transport av både viktig materiel diplomater regelbundet med flyg till England.

Tror du att det går att få fram fler detaljer om vad du hört? Vi behöver fakta hur vaga de än är.
Hemlig materiel skulle ju om den varit möjlig att lasta på lastbil, mycket hemligare kunna förts ombord inne på marinbasen i Skredsvik.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2014-10-07 kl. 10:13.
Citera
2014-10-07, 12:29
Medlem
Jag tror att mycket av det jag hört är rykten och missuppfattningar, vart man befunnit sig geografiskt.

Skredsvik och käringberget är bara förråd, så långt är allt klart.
Saltkällan hade en mer civil roll än vad vi tror och Greger en långt mindre roll än vad som tillskrivs honom.

Kopplingen till zonen är att ett antal hamnar hade använd till kullager smugglingen till England under kriget. och var påtänkta till att nu på liknade sätt, smuggla ut ledningen.
Man drog sig för att använda de rent militära hamnarna, och skulle istället använda upprustade civila anläggningar.

Men vi pratar 50-tal, under tiden zonen planerades och byggdes.
En tid då båt fortfarande var ett säkrare färdsätt än flyg.
Tanken var små snabba båtar ut till större skepp på internationellt vatten.
Citera
2014-10-07, 13:38
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Jag tror att mycket av det jag hört är rykten och missuppfattningar, vart man befunnit sig geografiskt.

Skredsvik och käringberget är bara förråd, så långt är allt klart.
Saltkällan hade en mer civil roll än vad vi tror och Greger en långt mindre roll än vad som tillskrivs honom.

Kopplingen till zonen är att ett antal hamnar hade använd till kullager smugglingen till England under kriget. och var påtänkta till att nu på liknade sätt, smuggla ut ledningen.
Man drog sig för att använda de rent militära hamnarna, och skulle istället använda upprustade civila anläggningar.

Men vi pratar 50-tal, under tiden zonen planerades och byggdes.
En tid då båt fortfarande var ett säkrare färdsätt än flyg.
Tanken var små snabba båtar ut till större skepp på internationellt vatten.
Skulle vara intressant att veta hur vidare evakuering från Zonen till Norge och Storbritannien var. Sen är frågan var de skulle evakueras till om det blev ett fullt kärnvapenkrig mellan Nato och Warsawapakten (beräknar att Sverige skulle träffas lindrigt av kärnvapen).
Dock blir ju stora Arealer av Sverige kontaminerat under en första tid, även av några få kärnvapen.
Bara gjorde detta på skoj, men vapnen är på 1Mt var och på markdetonation. Dock vet jag inte hur vindarna reagerar, men tror att Köpenhamns vind egentligen skulle gå Sydöst, och Stockholm antingen Nordväst eller Nordost.

http://nuclearsecrecy.com/nukemap/?t=3db83e8c72b30f42109569a13ea91411

Där har ni någonting att leka med resten av dagen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in