Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
Håller med dig, vill också kommentera lite angående anläggningars specifika funktion. Det finns de i tråden som verkar anse att organisationen 1958-2000 var statisk, att anläggning x hade funktion a och anläggning y hade funktion b och så var det för alltid.
Det finns även de som var med tidigt i tråden, och vid något tillfälle drogs vissa slutsatser om hur organisationen såg ut i stort, vissa av dessa slutsatser har varit korrekta, andra har varit helt felaktiga, men ändå verkar det som att man är oförmögen att ta till sig nya uppgifter vilket jag tycker är synd.
Ett exempel jag vill kommentera är LOPRA och lillsjön. För att ingen ska missförstå så är det inte i första hand LOPRA-nätet som är intressant, utan anläggningen Lillsjön, LOPRA lades ner i mitten på -80 talet men anläggningen i Lillsjön fanns kvar i drift till någon gång vid slutet av -90 talet, och låg sedan i malpåse fram till plomberingen någon gång i början/mitten på -00 talet.
Många har säkert en ide om hur ungefär organisationen i Nora-området såg ut, men väldigt lite den senaste tiden har behandlat varför anläggningarna i Filipstadstrakten plötsligt kom in i bilden, här finns det också en hel del olika teorier i tråden, och vad gäller de teorier som finns på diverse webbsidor om en flytt av funktioner österut?
Mycket har ju försvunnit i Värmland efter regementsdöden och övriga neddragningar inom totalförsvaret. Bl.a. Fat Bastard har ju berättat om en del av dem i sina inlägg. Flera bränsleförråd i Kristinehamnstrakten och fordonsdelsförråd är vad jag minns nu och någon omformarstation norr om Kristinehamn och sjukvårdsmaterieldepåer i Filipstadstrakten(ersatte kanske en gång i tiden den i Örebro?). En del militärt och civilt i berggrum i Karlstad med omnejd.
Men det verkar sitta långt inne att kunna gå igenom resten. T.ex. de bergrum i Filipstad som är plomberade(?) och som någon har nämnt tidigare (Inte civilförvarets två gamla HC). Vems var de?
I norra delen av Filipstads kommun finns också anläggningar, bland annat S. Väldigt tyst där också(förutom Lesjöfors UE med sina bilder).
En anläggning fanns indirekt omnämnd på en hembygdssida och byggåret var 60-tal vill jag minnas. Och det var de två namnen på vägen som skvallrade, ett mer officiellt och det andra mer humoristisk. (Samma sak flera mil nordväst i grannlänet där en väg heter militärvägen, fast inget finns där....eller?)
Kan vi gå över "planket" mellan Örebro län och Värmlands län och se efter? Eller är det hemligt!?