2014-10-05, 15:55
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobben4
Finns det en början av universum?
Om man ser på big Bang, lär allt ha börjat på ett ställe för att sedan expandera. Men åt vilket håll? Kan man åka till "platsen" där det hände?
Då skulle ju bara en enda plats existera. Big bang ägde rum överallt som finns.
Citera
2014-10-05, 22:48
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja och nej faktiskt.
Multiverse är en sak som hoppar ur ekvationerna från inflationsteorin.
Inflationsteorin kommer ju i sig från studier kring universums expansion.
Om den är sann väntar vi svar på.

Där bekräftade du min poäng. Jag är sjukt grym på att fånga gaseller
Citera
2014-10-07, 01:09
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Precis tvärtom faktiskt. Observationerna är värdeneutrala och man försöker förklara dem. Inom religioner har du redan förklaringen och försöker få observationerna att passa in. De observationer som
Observationer -> Hur kan dessa förklaras. Visst, låter knäppt, men vi utvecklades för att fånga gaseller på savannen, inte förstå oss på universum.

Det tycker inte jag.
Man försöker förklara hur universum uppkom. Det närmar sig definitivt religion. Vilka observationer har man gjort som säger hur och var universum startades?

Med multiuniversum osv blir det flummigt tycker jag. Det borde vara bättre för vetenskapsmännen att inse att de inte kan förklara allt istället för att leka dryga/smarta.
För isf är de lika illa som de religiösa, det var det som var min poäng.

Att bigbang blev till överhuvudtaget är mycket svår förklarat. Istället radar man upp teorier som ingen kan bevisa.
Citera
2014-10-07, 01:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Det tycker inte jag.
Man försöker förklara hur universum uppkom. Det närmar sig definitivt religion. Vilka observationer har man gjort som säger hur och var universum startades?

Med multiuniversum osv blir det flummigt tycker jag. Det borde vara bättre för vetenskapsmännen att inse att de inte kan förklara allt istället för att leka dryga/smarta.
För isf är de lika illa som de religiösa, det var det som var min poäng.

Att bigbang blev till överhuvudtaget är mycket svår förklarat. Istället radar man upp teorier som ingen kan bevisa.
Varför närmar det sig religion bara för att kunskapen blivit så stor att man närmar sig skapelseögonblicket? Man hade ju samma åsikter för några hundra år sedan då man brände astronomer på bål eller torterade dem för att ändra åsikt, för att de hävdade att planeterna roterade kring solen och att universum var oändligt som med Giordano Bruno och Galileo Galilei.

Sedan får du gärna ge exempel på vetenskapsmän och hur de leker dryga och smarta. Det senare att de är rätt smarta är ju ett kredit jag tycker man borde kunna ge dem rätt lätt iofs. Det behöver de inte leka att de är.
Citera
2014-10-07, 03:14
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför närmar det sig religion bara för att kunskapen blivit så stor att man närmar sig skapelseögonblicket? Man hade ju samma åsikter för några hundra år sedan då man brände astronomer på bål eller torterade dem för att ändra åsikt, för att de hävdade att planeterna roterade kring solen och att universum var oändligt som med Giordano Bruno och Galileo Galilei.

Sedan får du gärna ge exempel på vetenskapsmän och hur de leker dryga och smarta. Det senare att de är rätt smarta är ju ett kredit jag tycker man borde kunna ge dem rätt lätt iofs. Det behöver de inte leka att de är.

Jag läser bara rent allmänt i tidskrifter, har ingen källa, en del är iof populärvetenskapliga också.
Jag gillar Carl Sagan, han hade ett finurligt svar. Dock med dagens teknik ock matematiska framsteg sedan dess tänkte jag att man kommit närmare.

Det var bara en fråga.
Hur man kommer fram till hur universum skapades och multiuniversum, men jag kommer inte få något svar som det verkar så jag släpper det.
Jag utgår ifrån då att det bara är teorier och inget mer.
Liknelsen med religion står fast dock, har man inget svar så hittar man på ett.

Tillägg: det finns matematiker och astronomer som också var präster i historien.
Senast redigerad av Malingin 2014-10-07 kl. 03:16.
Citera
2014-10-07, 04:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag läser bara rent allmänt i tidskrifter, har ingen källa, en del är iof populärvetenskapliga också.
Jag gillar Carl Sagan, han hade ett finurligt svar. Dock med dagens teknik ock matematiska framsteg sedan dess tänkte jag att man kommit närmare.

Det var bara en fråga.
Hur man kommer fram till hur universum skapades och multiuniversum, men jag kommer inte få något svar som det verkar så jag släpper det.
Jag utgår ifrån då att det bara är teorier och inget mer.
Liknelsen med religion står fast dock, har man inget svar så hittar man på ett.

Tillägg: det finns matematiker och astronomer som också var präster i historien.
Joo Carl Sagan var en underbar berättare och spridare av intresse för astronomi förutom en framstående vetenskapsman. Men visst har man kommit väldigt långt sedan han var aktiv.
Man har fått bilder från hubble man inte trott möjliga. Kepler hittar exoplaneter. Bakgrundsstrålningen är undersökt på ett sätt som var omöjlig tidigare. Man letar och finner komplexa molekyler. Man har hittat supermassiva svarta hål. Higgsbosonen. Mm, mm.
Det har ju skett massor med nya landvinningar.

Och multiverse är en matematisk följd av inflationsteorin. Den faller ut från ekvationerna och får väl ses som en hypotes tills inflationsteorin är bevisad. Är inflationsteorin korrekt verkar multiverse vara det med tror man. Huruvida det går att kontrollera empiriskt återstår att se.

Och nej man hittar inte på något som i religionen och hävdar att det är sant, det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Tvärt om, man spenderar enorma belopp på att just kontrollera teorier om de stämmer, man skickade upp tex Gravity Probe B en satellit enbart för att kolla om teorierna kring gravitationen stämmer.
Citera
2014-10-07, 10:00
Medlem
Fris avatar
Citat:
Det tycker inte jag.
Man försöker förklara hur universum uppkom. Det närmar sig definitivt religion.
Enligt den "logiken" så biologi också bara religion, eftersom det står i bibeln hur människorna och djuren skapades. Du säger att det omöjligen kan bedrivas vetenskap om någonting som någon drogad shaman någonsin har ljugit om.

Religion betyder att ha fel. Glöm bort hela fenomenet, det var ett big fucking mistake.

Citat:
Vilka observationer har man gjort som säger hur och var universum startades?
Öhm, man har t.ex. tittat mot himlen.

Citat:
Vetenskapsmän är extremt angelägna om att formulera falsifierbara (inte "bevisbara") hypoteser. T.ex. har den svenske kosmologen Max Tegmark formulerat en falsifierbar hypotes om multiversum.
Citera
2014-10-07, 16:53
Medlem
jeppsss avatar
Har alla planeter i solsystemet stått i linje med varandra någon gång?
Hur ofta inträffar detta isåfall?
Måste ju vara sjukt sällsynt :O
Citera
2014-10-07, 17:25
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppss
Har alla planeter i solsystemet stått i linje med varandra någon gång?
Hur ofta inträffar detta isåfall?
Måste ju vara sjukt sällsynt :O
Aldrig under universums ålder. Men det beror på vilken tolerans man har för vinklarna mellan dem. Exakt på en plancklängd när blir det ju aldrig. Dessutom har planetbanorna olika inklination, så de skulle ändå vara över och under varandra.
https://physics.stackexchange.com/questions/46708/is-it-possible-for-the-planets-to-align

Men så ofta som ungefär en gång vart hundrade år tror jag det är som alla planeter är på samma sida av Solen och alltså samtliga kan ses samma natt. Somliga vid ena horisonten, somliga nära den motsatta horisonten.
Citera
2014-10-07, 20:20
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Kometen Ison blev ju minst sagt en besvikelse i höstas, och alla som är över 25 år minns väl Hale-Bopps imponerande framträdande på himlavalvet i slutet av 90-talet. Går det att utifrån statistik se när nästa stora komet kommer? Vore fränt om vi kunde få en fin julkomet Kanske är det någon på väg? Hur långt innan vet man om en komet kommer komma nära eller bli ljus?
Citera
2014-10-07, 21:22
Medlem
jeppsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Aldrig under universums ålder. Men det beror på vilken tolerans man har för vinklarna mellan dem. Exakt på en plancklängd när blir det ju aldrig. Dessutom har planetbanorna olika inklination, så de skulle ändå vara över och under varandra.
https://physics.stackexchange.com/questions/46708/is-it-possible-for-the-planets-to-align

Men så ofta som ungefär en gång vart hundrade år tror jag det är som alla planeter är på samma sida av Solen och alltså samtliga kan ses samma natt. Somliga vid ena horisonten, somliga nära den motsatta horisonten.

Jo jag menade förstås inte planklängd, där är väl oddsen astronomiska (höhö)
Citera
2014-10-08, 19:25
Bannlyst
Kan en "Stjärna" som blinkar vara egentligen en planet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in