Citat:
Ursprungligen postat av
Malingin
Jag läser bara rent allmänt i tidskrifter, har ingen källa, en del är iof populärvetenskapliga också.
Jag gillar Carl Sagan, han hade ett finurligt svar. Dock med dagens teknik ock matematiska framsteg sedan dess tänkte jag att man kommit närmare.
Det var bara en fråga.
Hur man kommer fram till hur universum skapades och multiuniversum, men jag kommer inte få något svar som det verkar så jag släpper det.
Jag utgår ifrån då att det bara är teorier och inget mer.
Liknelsen med religion står fast dock, har man inget svar så hittar man på ett.
Tillägg: det finns matematiker och astronomer som också var präster i historien.
Joo Carl Sagan var en underbar berättare och spridare av intresse för astronomi förutom en framstående vetenskapsman. Men visst har man kommit väldigt långt sedan han var aktiv.
Man har fått bilder från hubble man inte trott möjliga. Kepler hittar exoplaneter. Bakgrundsstrålningen är undersökt på ett sätt som var omöjlig tidigare. Man letar och finner komplexa molekyler. Man har hittat supermassiva svarta hål. Higgsbosonen. Mm, mm.
Det har ju skett massor med nya landvinningar.
Och multiverse är en matematisk följd av inflationsteorin. Den faller ut från ekvationerna och får väl ses som en hypotes tills inflationsteorin är bevisad. Är inflationsteorin korrekt verkar multiverse vara det med tror man. Huruvida det går att kontrollera empiriskt återstår att se.
Och nej man hittar inte på något som i religionen och hävdar att det är sant, det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Tvärt om, man spenderar enorma belopp på att just kontrollera teorier om de stämmer, man skickade upp tex Gravity Probe B en satellit enbart för att kolla om teorierna kring gravitationen stämmer.