Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Men det har ju alltid funnits olika boendeformer. De som velat äga en lägenhet har kunnat köpa en bostadsrätt eller insatslägenhet på marknaden, de som vill bo i villa kan köpa en sådan och de som vill bo utan lån och bekymmersfritt har kunnat hyra en lägenhet. Ända till Alliansen fick makten, och började sälja ut våra gemensamt ägda hyreslägenheter till de som råkade bo i dem vid just det tillfället. Mer än 100 000 hyreslägenheter i bara Stockholms län har på detta sätt försvunnit från hyresmarknaden och därmed hamnat utom räckhåll för de som inte vill binda upp sig med långvariga lån bara för att få en bostad.
Antalet hyresrätter har iofs minskat redan innan Alliansen tog över, så Sossarna är då inte heller oskyldiga och under alliansens år vid makten har även röda kommuner sålt ut.
Men jag kan bara hålla med i övrigt. Man ska kunna bo även i storstäderna utan att belåna sig för livet.
Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Ombildning till bostadsrätter är något som pågått i decennier och är knappast något som "uppfunnits" av "Alliansen". Den så kallade rean vid ombildning beror på att bostadsmarknaden är i kaos på grund av regleringen. Det är många skribenter som inte inser skillnaden på värdet på en bostadsrätt och på värdet av en hyresfastighet. Eftersom hyran är reglerad finns det ett tak på avkastningen för en hyresfastighet, något som inte finns för bostadsrätter där den som betalar mest får lägenheten.
Om vi hade en friare hyresprissättning skulle det byggas fler hyresrätter, hyrorna skulle differentieras och det skulle inte uppstå någon rea vid ombildning.
Ta exemplet att en hyresfastighet i innerstadsläge ska säljas, då har husägaren alternativet att sälja till en annan hyresvärd som lyder under samma regler som den nuvarande ägaren dvs hans avkastning är helt beroende på hyresintäkterna. Om man istället säljer till hyresgästerna så blir kalkylen en helt annan, dels är dom inte berörda av hyresregleringen dels har dom värdestegringen på lägenheten som en del i sin kalkyl. Därför kan värden få bättre betalt om han säljer till hyresgästerna än o m han säljer till ett annat bostadsföretag.
Men i grunden beror alt på hyresregleringen den är roten till de flesta problemen på bostadsmarknaden
Jag är en av dem som definitivt förstår skillnaden mellan hyresfastigheter och bostadsrätter och hur prissättningen går till, och visst baseras priserna på vad hela hyresfastigheten kan säljas för.
Vad jag däremot har väldigt svårt att både förstå och acceptera är varför allmännyttans hyresfastigheter ska säljas ut över huvud taget. Jag finner systemet med allmännyttiga bostadsbolag som inte är vinstdrivande alldeles ypperligt.
Att det går att få runt driften av en fastighet med den hyresreglering som har funnits och fortfarande till viss del finns är bevisligen möjligt, det är inte så att privata fastighetsägare går back på sina fastigheter.
Att det går att bygga med hanterbara hyresnivåer är även det bevisat. Att byggbolagen självklart hellre väljer att bygga BR där de kan ta hem en betydligt snabbare vinst är inte heller konstigt.
Om kommunerna väljer att sälja mark med villkoret att det ska byggas hyresrätter så kommer det att byggas hyresrätter, eftersom byggbolagen inte har något val och får anpassa sig till den verkligheten.
Snacket att hyrorna måste släppas fria för att det ska byggas är felaktigt, att det inte byggs hyresrätter beror på politik och inget annat.
Jag har i andra trådar jämfört med t.ex Tyskland där det byggs BR för halva priset mot Stockholm i jämförbara storstäder och där det även existerar en viss hyresreglering på HR, men bostadsmarknaden ändå fungerar. Skillnaden är att lånereglerna ser annorlunda ut, vilket gör att priserna inte drivs upp på samma sätt och byggbolagen därmed inte tjänar så mycket mer på att bygga dyra BR som i Sverige.