2014-10-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Äntligen blev det klart: nu stoppar Stockholms socialdemokrater alla nya ombildningar till bostadsrätter med omedelbar verkan. Alla snikna typer som velat köpa billiga lägenheter och göra stora vinster blir utan, och vi andra stockholmare slipper se fler hyreslägenheter försvinna från marknaden.
Jag är väldigt ledsen att S ville ha makt förr i tiden så de lät hyresrätterna ligga i bolag, jag skulle vilja sett stiftelser och att kommunen byggde och tog ansvar för de med utmärkande sociala problem på sidan, före de hyrde av stiftelsen. Ingen politikermakt, de kan inte ge förturer, de kan inte sälja ut, de kan inte göra ett skit! Men nu är väl den möjligheten förbi
Citera
2014-10-04, 22:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Högre hyror = högre marknadsvärde på kåken = högre kostnad för BRF/boende att köpa loss fastigheten/lägenheterna.

Precis så, men detta förstår inte kommunister.

Men de borde egentligen uppskatta den modellen mer eftersom möjligheten till klipp tas bort helt.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-10-04 kl. 22:57.
Citera
2014-10-04, 22:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Jag är väldigt ledsen att S ville ha makt förr i tiden så de lät hyresrätterna ligga i bolag, jag skulle vilja sett stiftelser och att kommunen byggde och tog ansvar för de med utmärkande sociala problem på sidan, före de hyrde av stiftelsen. Ingen politikermakt, de kan inte ge förturer, de kan inte sälja ut, de kan inte göra ett skit! Men nu är väl den möjligheten förbi

Det är inte kommunerna som bygger, utan byggbolag. Privata sådana, och de bygger bara där efterfrågan för hyresrätter finns och för folk som vill bo där och betala för den servicen.

Pengar till att bygga för folk som inte kan eller vill betala för sig finns inte. Allt vad politiker lovar är en ren bluff, både från höger och vänster. Mest vänster förstås....
Citera
2014-10-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu brukar det vara svårt att tömma ett helt hus på hyresgäster, eftersom dessa ogärna flyttar pga hyresregleringen.

Det är helt annorlunda om hyresgäster i samförstånd bildar BRF och köper fastigheten ifråga. Pga hyresregleringen hålls marknadspriset på en hyresfastighet på en artificiellt låg nivå. Det är här själva "klippet" görs.
Jo jag inser väl egentligen det själv. Så vad du menar är att om t.ex. Wallenstam säljer en fastighet till ett annat fastighetsbolag så ligger priset på samma nivå som om motsvarande fastighet hade sålts av ett kommunalt bostadsbolag till en nybildad BRF? Hade varit intressant med källor på detta.

Men mekanismen är ju givetvis att de boendes besittningsrätt pressar ner marknadsvärdet på fastigheten och ger ett artificiellt lågt pris. Och besittningsrätten kan ju inte heller ingå i en värdering.

Rent tekniskt så går det ju hem men jag tycker fortfarande att det är otroligt fel. Det är ju ingen som tvingar kommunen att sälja till detta 'marknadspris' utan dom har ju rimligen rätt att prissätta fastigheten precis som dom vill. En rimligare modell hade ju då varit att utgå ifrån det samlade värdet av framtida bostadsrätter möjligen med en rabatt på max 5-10%. Man undrar ju vilka intressen som har legat bakom denna utförsäljning till 'underpris' som jag betraktar som om inte kriminell så åtminstone högst moraliskt tveksam.
Senast redigerad av sumprunkarn 2014-10-04 kl. 23:04.
Citera
2014-10-04, 23:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Frågan är om man ser bostaden som en rättighet eller som en vara på en marknad. För att köpa en bostad i Stockholm med om nejd måste man ha goda inkomster och sparade pengar till kontantinsats, det gör att dessa lägenheter bara är förbehållna vissa grupper.

Finns både billigare och dyrare områden. Alla har inte råd med allt men merparten har råd med något. För mig är det viktigare att alla får en bostad på rikgit än att vissa ska ha subventionerade hyror.

Visst ska alla ha rätt till en bostad, men inte till subventionerat kontrakt på bästa a-läge. Vill man ha det får man betala vad det kostar...

Citat:
Om man som någon tidigare påpekat får köpa lägenheten för 1/3 av vad den är värd, är det nog ett reapris. Prissättningen är fri, ingen tvingar Allmännyttan att sälja till ett visst pris. Man kan ju lägga priset på fastigheten på en nivå som ger marknadsmässiga priser på lägenheterna.
Det viktiga var ju att folk får äga "sina" lägenheter, inte att de ska tjäna pengar på affären?
vem får köpa för en tredjedel av priset idag? Det stämmer verkligen inte.

Citat:
FHur tänker du då? Om hyrorna varit högre hade det ju varit ännu större skäl att ombilda till bostadsrätter.
nej mindre skäl att ombilda eftersom priser på fastigheten blir mkt högre för brf. Mindre incitament till ombildning.
Citera
2014-10-04, 23:13
Medlem
Citat:
Det är inte kommunerna som bygger, utan byggbolag. Privata sådana, och de bygger bara där efterfrågan för hyresrätter finns och för folk som vill bo där och betala för den servicen.

Pengar till att bygga för folk som inte kan eller vill betala för sig finns inte. Allt vad politiker lovar är en ren bluff, både från höger och vänster. Mest vänster förstås....
Nu talar jag om hur det var före 2006. Och visst bygger de tre kommunala bolagen.
Jag säger som en vän sa igår: "betala 9000 i hyra, det går ju iunte, det finns ingen buffert då", visst överlever han men som sagt, utan buffert och han tjänar ändå rätt OK, inte bra, men OK. Ska folk kunna bo i sthlm under rimliga villkor om de har högt kvalificerade arbetaryrken?
Eller ska regimen pissa på dem? Hyran bör vara låg för allas skull, sen kan man strunta i innerstaden, låt den vara fri, då finns det baar BR och de får man hyra ut hur dyrt man vill så ...ja...ha det skoj.
Men de jag känner är arbetare, lägre tjänstemän, pensionärer, etc. De vill inte bara bo, och sen jobba hund och aldrig vara hemma, för att bo?
Citera
2014-10-04, 23:15
Medlem
Citat:
Finns både billigare och dyrare områden. Alla har inte råd med allt men merparten har råd med något. För mig är det viktigare att alla får en bostad på rikgit än att vissa ska ha subventionerade hyror.

Visst ska alla ha rätt till en bostad, men inte till subventionerat kontrakt på bästa a-läge. Vill man ha det får man betala vad det kostar...
Behåll de sk a-lägena.
Jag bor i B-läge och det enda jag saknar här är service, det finns i d-lägen och i a-lägen.
Citera
2014-10-04, 23:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Nu talar jag om hur det var före 2006. Och visst bygger de tre kommunala bolagen.
Jag säger som en vän sa igår: "betala 9000 i hyra, det går ju iunte, det finns ingen buffert då", visst överlever han men som sagt, utan buffert och han tjänar ändå rätt OK, inte bra, men OK. Ska folk kunna bo i sthlm under rimliga villkor om de har högt kvalificerade arbetaryrken?
Eller ska regimen pissa på dem? Hyran bör vara låg för allas skull, sen kan man strunta i innerstaden, låt den vara fri, då finns det baar BR och de får man hyra ut hur dyrt man vill så ...ja...ha det skoj.
Men de jag känner är arbetare, lägre tjänstemän, pensionärer, etc. De vill inte bara bo, och sen jobba hund och aldrig vara hemma, för att bo?

Jag undrar bara när folk ska vakna och inse att hyresrätt är den dyrare boendeformen. BR utklassar HR kostnadsmässigt för all nyproduktion.

Det är därför en bättre idé att stötta ägt boende, än att bygga ett dyrt boende till folk som ändå inte har råd med nytt.

Och bygg gärna hyresrätter men låt de som ska bo där betala kostnaden för detta.
Citera
2014-10-05, 20:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Högre hyror = högre marknadsvärde på kåken = högre kostnad för BRF/boende att köpa loss fastigheten/lägenheterna.
Priserna för utförsäljningarna har inte satts efter ett marknadsvärde, utan på en nivå som skulle locka hyresgästerna att köpa. Fastigheterna har inte sålts utifrån affärsmässiga aspekter, utan av ideologiska skäl. Man har helt enkelt velat överföra kommunala fastigheter i privat ägo, allt i enlighet med Alliansens strategier.
Citera
2014-10-05, 23:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Priserna för utförsäljningarna har inte satts efter ett marknadsvärde, utan på en nivå som skulle locka hyresgästerna att köpa. Fastigheterna har inte sålts utifrån affärsmässiga aspekter, utan av ideologiska skäl. Man har helt enkelt velat överföra kommunala fastigheter i privat ägo, allt i enlighet med Alliansens strategier.

Jo det är satt efter marknadsvärde, men marknadsvärde på en hyresfastighet. Märk väl skillnaden mot marknadsvärde på en BR.

BRF köper huset som vilken privat hyresfastighetsägare som helst på en "fri" marknad. Men att sen priset blir lite lågt har och göra med bruksvärdessystemet. Är man som fastighetsägare förbjuden att ta ut marknadshyra blir således priset på en hyresfastighet artificiellt lägre än det borde vara. Ska det vara så svårt att förstå?

Och eftersom BRF:er betalar bra så stiger marknadsvärdet ändå på hyresfastigheter. Frågan är bara vem som ska äga bostäderna som sagt. Köps hyresfastigheterna till marknadspris har jag svårt att se vad som är så fult med utförsäljningar.

Framförallt är det mycket nyttigt med utförsäljningar i tidigare gamla problemområden med nästan bara hyresrätter. Att ombilda i stan kan man gott lugna sig med.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-10-05 kl. 23:27.
Citera
2014-10-06, 11:47
Medlem
Tammers avatar
Citat:
BRF köper huset som vilken privat hyresfastighetsägare som helst på en "fri" marknad. Frågan är bara vem som ska äga bostäderna som sagt. Köps hyresfastigheterna till marknadspris har jag svårt att se vad som är så fult med utförsäljningar.
Någon fri marknad är det nog inte tal om, eftersom de boende har företräde till köp.
De fastigheter som ägs av allmännyttan sälj också betydligt billigare än privatägda hyresfastigheter. Dessa vill naturligtvis gör så stor vinst som möjligt vid försäljningen, vilket inte gäller för kommunen.

Citat:
Framförallt är det mycket nyttigt med utförsäljningar i tidigare gamla problemområden med nästan bara hyresrätter. Att ombilda i stan kan man gott lugna sig med.
Ja, det lär man få göra. Det finns inte mycket kvar att sälja, de senaste 10 åren har mer än 40 000 av Allmännyttans bostäder i Stockholms kommun sålts ut.
PÅ vilket sätt är det nyttigt med utförsäljningar i "problemområden"?
Citera
2014-10-06, 11:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Någon fri marknad är det nog inte tal om, eftersom de boende har företräde till köp.
När jag menade "fri" menade jag att hyresfastigheter inte prissätts efter vad som går att få ut i hyra. Detta eftersom hyrorna är reglerade. Då blir priset på fastigheterna lägre...

Därav uppstår "rean".

Citat:
De fastigheter som ägs av allmännyttan sälj också betydligt billigare än privatägda hyresfastigheter. Dessa vill naturligtvis gör så stor vinst som möjligt vid försäljningen, vilket inte gäller för kommunen.
Det beror helt på skick och standard. Att det skulle vara någon tokrea är inte sant. Det vore olagligt till och med.

Ska det offentliga tillgångarna säljas ut så måste det vara till marknadsmässiga priser.

Citat:
Ja, det lär man få göra. Det finns inte mycket kvar att sälja, de senaste 10 åren har mer än 40 000 av Allmännyttans bostäder i Stockholms kommun sålts ut.
PÅ vilket sätt är det nyttigt med utförsäljningar i "problemområden"?

Du kan ju titta på fallet "pennygången" i GBG, så inser du snabbt att det hade varit mycket bättre om hyresgästerna själva ägt det huset. Eller utförsäljningarna i Alby etc.

Sedan blir det bättre rent allmänt när folk faktiskt äger sina bostäder och inte någon annan gör det. Engagemanget ökar i området och i förlängningen minskar otryggheten.

När någon annan ska äga bostäderna vi bor i kommer det alltid få negativa konsekvenser i förlängningen för hyresgästerna.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-10-06 kl. 12:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in