• 1
  • 2
2014-10-05, 21:30
Medlem
Hej,

Alla coola amerikaner på youtube dricker moonshine ur en manson jar, och det vill jag oxå göra.

Vad är skillnaden mellan moonshine och HB? Moonshine görs på Majs, men om man filtrerar det torde källan (majs, socker, potatis eller annat) vara irrelevant tänker jag
Är det irrelevant, och Moonshine betyder HB, eller är moonshine ofiltrerad majssprit, eller har jag helt missförstått?
Citera
2014-10-05, 21:35
Medlem
ex69-dtrs avatar
Moonshine och hembränt är samma sak.
Citera
2014-10-05, 22:15
Medlem
Moonshine är ett coolare ord, när man dricker det på film ska man grimasera och hosta lite När man dricker "hembränt" är man bara en loser.
Citera
2014-10-05, 22:42
Medlem
Northerners avatar
Som ex69-dtr säger, det är samma sak.
Men sen kan du ju naturligtvis ändra smak efter tycke.
Citera
2014-10-05, 23:14
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
Hej,
Alla coola amerikaner på youtube dricker moonshine ur en manson jar, och det vill jag oxå göra.

Vad är det för videor, om man får fråga?
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
När man dricker "hembränt" är man bara en loser.

Själv dricker jag inte, men jag tycker att hembränt är både coolt och respektabelt.
Citera
2014-10-05, 23:39
Medlem
MADs avatar
Citat:
Hej,

Vad är skillnaden mellan moonshine och HB? Moonshine görs på Majs, men om man filtrerar det torde källan (majs, socker, potatis eller annat) vara irrelevant tänker jag
Är det irrelevant, och Moonshine betyder HB, eller är moonshine ofiltrerad majssprit, eller har jag helt missförstått?

Precis som många redan sagt är moonshine hembränd sprit.
Skillnaden är att moonshine i USA är en enklare form en amerikansk whiskey och görs på majs och malt. Medan HB i sverige helt enkelt är renat/vodka gjorde på socker och jäst.
Så du får helt enkelt blanda i majs och malt i mäsken för att få något som liknar amerikansk moonshine.
Citera
2014-10-05, 23:40
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Moonshine är ett coolare ord, när man dricker det på film ska man grimasera och hosta lite När man dricker "hembränt" är man bara en loser.

Nä men man är en loser om man inte lyckas göra bra sprit och ändå dricker det.
Citera
2014-10-06, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Vad är det för videor, om man får fråga?

Själv dricker jag inte, men jag tycker att hembränt är både coolt och respektabelt.

Jag satt och kollade pipkillarna här: https://www.youtube.com/user/SmokingDagners
Kan inte hitta videon där de drack moonshine.. Kanske tog det ner den, men det såg himla trevligt ut.
Citera
2014-10-06, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Precis som många redan sagt är moonshine hembränd sprit.
Skillnaden är att moonshine i USA är en enklare form en amerikansk whiskey och görs på majs och malt. Medan HB i sverige helt enkelt är renat/vodka gjorde på socker och jäst.
Så du får helt enkelt blanda i majs och malt i mäsken för att få något som liknar amerikansk moonshine.

Aha! Det är en smakskillnad som dröjer kvar efter reningen?
Citera
2014-10-06, 07:31
Medlem
blowns avatar
Citat:
Aha! Det är en smakskillnad som dröjer kvar efter reningen?

Moonshine renas inte. Vilket i och för sig inte hembränt heller ska behöva göras om man gör rätt.

Jag skulle faktiskt vilja påstå till skillnad från de andra att moonshine och hembränt är olika saker. Hembränt är gjort på socker jäst och vatten och går ut på att få så finkelfri etanol det går. Den bästa hembrända är den som håller 95,6% etanol (som sedan späds med vatten). Det är alltså helt ren alkohol som inte smakar "sprit".

Moonshine å andra sidan bryggs på majs eller malt, jäst och vatten. Det bryggs dessutom alltid i en s.k. "potstill" som man i hembrännarkretsar kallar "stripper". Strippern använder en hembrännare bara för att göra en snabb bränning innan man gör en riktig med cuts i sin bättre maskin. Potstillen är alltså inte särskilt bra på att segregera finkeloljor, vilket inte heller är vitsen eftersom man eftersträvar en viss smak.

Som sagt, renat brännvin kontra en simpel form av whisky.
Senast redigerad av blown 2014-10-06 kl. 07:43.
Citera
2014-10-22, 20:32
Medlem
Alla frukter är busenkla, samma teknik som att bara brygga sockervatten till destillering. Alla spannmål, grönsaker och stärkelserika växter måste brytas ner från komplexa kolhydrater som jäst inte klarar av till enklare sockerarter, som jäst klarar av. Enda skillnaden är att spannmåls- och grönsaksdestillationer kräver ett steg till jämfört med socker och frukter. Frukter har ofta olika höga nivåer av pektin, dock, vilket är ämnet som producerar metanol. Spannmål blir därför "renare"
Senast redigerad av adminulator 2014-10-22 kl. 20:35.
Citera
2014-10-22, 21:03
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Alla frukter är busenkla, samma teknik som att bara brygga sockervatten till destillering. Alla spannmål, grönsaker och stärkelserika växter måste brytas ner från komplexa kolhydrater som jäst inte klarar av till enklare sockerarter, som jäst klarar av. Enda skillnaden är att spannmåls- och grönsaksdestillationer kräver ett steg till jämfört med socker och frukter. Frukter har ofta olika höga nivåer av pektin, dock, vilket är ämnet som producerar metanol. Spannmål blir därför "renare"

Man kan alltid drämma i en massa pectolas om man oroar sig för det eventuella metanolbidraget pektinet från diverse frukter kan ge

I realiteten är bidraget så litet att man inte behöver oroa sig för att bli blind osv. från ren jäsning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in