2014-10-05, 14:43
  #85
Avslutad
För att vara djävulens advokat här en stund vill jag ju bara nämna att Anders Borg var en komvux-lallare med 1:a i matte.
Citera
2014-10-05, 15:02
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
För att vara djävulens advokat här en stund vill jag ju bara nämna att Anders Borg var en komvux-lallare med 1:a i matte.
...och åtta års erfarenhet av banksektorn plus RB. Vilket folk tycks "glömma" ganska lätt
Citera
2014-10-05, 15:25
  #87
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
...och åtta års erfarenhet av banksektorn plus RB. Vilket folk tycks "glömma" ganska lätt
..och RB är en förkortning för?
Citera
2014-10-05, 15:30
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
..och RB är en förkortning för?
Riksbanken.
Citera
2014-10-05, 15:38
  #89
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Men faktum är att regeringen Löfven efter bara 4 dagar vid makten är på rak kollisionskurs med både USA och Israel.

Just detta har fått mig lite förvånad också. Vad är det som driver Löfven att börja sin regering med en sån sak, som dessutom är utrikespolitisk i ett läge när alla undrar hur våra inrikespolitiska frågor ska hanteras?

Var det för att tydlig bryta och markera att det är en ny regering? Eller för att ta fokus bort från andra frågor? Eller är han pressad av lobbyister? Vill han profilera sig som en förkämpe mot USA?

Märkligt att den svagaste regeringen i mannaminne börjar med detta och ett par andra kontroversiella grejor redan från go.
Citera
2014-10-05, 15:52
  #90
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Det kommer bli kul, delvis i alla fall. Självklart kommer många svenskar få bita i det sura äpplet tack vare denna heltokiga regering men, historiskt rent politiskt kommer det bli kul!

Med kul menar hen den nya regeringen blir mycket kortlivad och sedan blir det nya turer och allt kan hända. God underhållning är när våra svenskfientliga fiender får på moppe.

Svenskarna förtjänar något annat än en ett sketet minoritetsstyre.
Citera
2014-10-05, 15:58
  #91
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Kom att tänka på en helt annan sak. De nya ministrarna verkar uppspelta och glada trots att de hänger i en mycket skör tråd.
Kan det vara så att det har en anställningstrygghet som gör att ministerlönen betalas ut under flera månader efter att korthuset rasat och de blir avpolletterade?
Dessutom har säkert alla bara tjänstledigt och de kan gå tillbaks till sina gamla jobb när som helst.

En happening helt enkelt, något kul hände en dag, -"jag kan nu titulera mig före detta minister"!
Citera
2014-10-05, 16:22
  #92
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Just detta har fått mig lite förvånad också. Vad är det som driver Löfven att börja sin regering med en sån sak, som dessutom är utrikespolitisk i ett läge när alla undrar hur våra inrikespolitiska frågor ska hanteras?

Var det för att tydlig bryta och markera att det är en ny regering? Eller för att ta fokus bort från andra frågor? Eller är han pressad av lobbyister? Vill han profilera sig som en förkämpe mot USA?

Märkligt att den svagaste regeringen i mannaminne börjar med detta och ett par andra kontroversiella grejor redan från go.

Detta var ju bara en mening i regeringsförklaringen. Att det fick så mycket uppmärksamhet beror på att det finns så många fanatiker med starka åsikter i frågan.
Citera
2014-10-05, 16:31
  #93
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Detta var ju bara en mening i regeringsförklaringen. Att det fick så mycket uppmärksamhet beror på att det finns så många fanatiker med starka åsikter i frågan.

Jo visst. Men om man visste det då kunde man ju väntat lite med att ta upp det menar jag.
Citera
2014-10-05, 16:47
  #94
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Kom att tänka på en helt annan sak. De nya ministrarna verkar uppspelta och glada trots att de hänger i en mycket skör tråd.
Kan det vara så att det har en anställningstrygghet som gör att ministerlönen betalas ut under flera månader efter att korthuset rasat och de blir avpolletterade?
Dessutom har säkert alla bara tjänstledigt och de kan gå tillbaks till sina gamla jobb när som helst.

En happening helt enkelt, något kul hände en dag, -"jag kan nu titulera mig före detta minister"!

Politiken har övergått till att bli ett mediaspel, allvaret har satts i bakgrunden. Populistiska utspel och pladder i tv-studios och andra gyckelspel, har ersatt det allvar som borde prägla en regering. Att en figur som denna 'Bah' ges en ministerpost, är ett uttryck för detta.
Citera
2014-10-05, 17:01
  #95
Medlem
Tycker det är skrämmande att så pass få tycks veta hur det fungerar. Ministrar är politiker och ska leverera idéer och åsikter i första hand. Idéer och åsikter statssekreterare och andra tjänstemän jobbar för att hitta hållbara lösningar på. Hittar man en lösning läggs ett förslag fram och riksdagen beslutar om det är ett bra eller dåligt förslag.

Jag kommer aldrig att påstå att en "outbildad" inte kan ha vettiga idéer och åsikter, då jag självklart vet att så inte är fallet. Är fullständigt övertygad om att t.ex en undersköterska mycket väl kan vara lämpligare att pyssla med sjukvårdsfrågor än en universitetsutbildad ekonom, då jag är ganska säker på att uskan har hyfsat mycket erfarenhet från vården och därmed vet vad som behöver förbättras till skillnad från ekonomen som stirrar sig blind på siffror och har sina åsikter styrda utifrån dessa.

Skulle gärna se fler politiker med arbetslivserfarenhet i riksdag och regering oavsett tidigare yrke och utbildning... Är övertygad om att de har betydligt större erfarenhet om verkligheten i de allra flesta fall jämfört med högutbildade människor som aldrig någonsin arbetat med annat än politik.
Citera
2014-10-05, 17:32
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Tycker det är rätt smart av S att fylla på med oerfaret folk. De sitter i en svag ställning och Löfvet behöver ja-svävare runt sig. Det är ju t.ex S som sett till Bah fått kulturministerpositionen under mp-flagg.

Med den här illustra samlingen av amatörer kan han och den närmsta partistaben envåldshärskare fullständigt och samtidgt ge Mp en del av makt-kakan.
Det enda som oroar på riktigt är ju Kaplan som har en del åsikter som inte hör hemma i en demokrati. Han blir nog svårstyrd då han så tydligt har en egen agenda med politiken.

När man tittar efter så nog är det väl MP som står för flest oerfarna kandidater?

Det här kan visst visa sig vara ett genidrag under rådande omständigheter.
Här finns en väl uttänkt sosse-plan och oavsett vad man nu tycker om sossarna så har de mångårig erfarenhet av att toppstyra sina ledamöter. Det är bara SD som slår dem på fingrarna på den punkten.

S är så jävla toppstyrt att det kan liknas vid de gamla faraonernas rike. Skillnaden är att S framhäver de i botten, de som bär hela bygget, med ett chimärt patos.
Så fort någon vacklar drar man arbetarkortet, sjunger internationalen och pratar om jämlikhet och broderskap. Så rättar alla in sig i ledet igen.


Skulle precis skriva något liknande. Vill du vara säker på att ha makten, se till att ha inkompetent folk i omgivningen. Sådana som inte kan tänka själva utan bara utför de som sägs.

Ministrarna är bara till för att ge väljarna någon att identifiera sig med. Det måste finnas personer ur alla sociala, geografiska och etniska grupper, så att alla kan hitta sin "favorit".

Det kommer i praktiken vara Socialdemokternas verkställande utskott som kommer styra Sverige (om det inte blir nyval). Dessa är:

Ordinarie ledamöter :
Stefan Löfven, partiledare.
Carin Jämtin, partisekreterare.
Karl-Petter Thorwaldsson, LO-ordförande.
Elvy Söderström, kommunalråd i Örnsköldsvik.
Mikael Damberg, Näringsminister.
Anneli Hulthén, kommunalråd Göteborg
Morgan Johansson, Justitieminister.

Suppleanter:
Magdalena Andersson, finansminister.
Ardalan Shekarabi, Civilminister.
Lena Micko, kommunalråd i Linköping.
Thomas Eneroth, gruppledare.
Veronica Palm, gruppledare.
Peter Hultqvist, Försvarsminister.
Therese Gouvelin, vice ordförande i Hotell & Restaurangfacket.
Urban Ahlin, riksdagsman.

Övriga ministrar är alltså bara en fasad, politikens Milli Vanilli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in