2014-10-05, 09:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Anders
Men för i helvete... Så jävla trött på sånna här kommentarer.
Har man jobbat som svetsare är man alltså per automatik en idiot? Vår stadsminister ska alltså i det absolut bästa fallet vara någon som aldrig tagit ett spadtag i sitt liv, gick samhällsvetenskap på gymnasiet och kom med i Riksdagen som 18-åring för att sedan sitta där resten av sitt liv?

Ett jävla skitsnack det här, pluggar själv civilingenjörsutbildning och kan säga att någon högskoleexamen verkligen inte är något intyg på intelligens utan bara på studiedisciplin. Känner många intelligenta "arbetare" och känner många helt jävla puckade akademiker.
Ens yrke definierar inte ens person.
Själv tycker jag det är skönt med en politiker som faktiskt har jobbat ett vanligt jävla jobb med vanligt jävla folk och inte någon curlad idiot från Danderyd.

Håll käften.

EDIT: On topic så verkar den nya regeringen vara helt proppfylld med riktiga idioter. Helt jävla fantastiskt.

Självklart bör alla ministrar ha yrkeslivserfarenhet men inte enbart som hantverkare eller industriarbetare, utan i näringslivet eller på någon myndighet. Politiska broilers från politiska familjer är den värsta sortens antidemokrati.

I riksdagen ska det vara ett spektrum av olika sorts människor och klart färre journalister eller sådan som är journalister i grunden. Här krävs mycket sunt förnuft och flit.

En minister bör utöver yrkeslivserfarenhet under flera år även ha gedigen akademisk utbildning inte spridda kurser utan en riktig examen, kandidat är minimum magister bra, doktor utmärkt.

Spridda kurser kan vem som helst läsa. Först det tredje året på en linje börjar det bli svårt, då sållas agnarna från vetet. Alltså det har varit en spärr för många av våra politiker, där hoppade de på någon annan kurs i stället för att läsa fram till examen.

Att ytterst få har klarat sig fram till en magister är bedrövligt. För på departementet måste man kunna något inom sitt område annars är det statssekreterarna och andra och departementstjänsemännen som faktiskt styr regeringen. Dom är alla experter med lång erfarenhet på sina områden och kan lätt linda en osäker minister runt sitt lillfinger.
Citera
2014-10-05, 11:23
Medlem
teflonpannan69s avatar
De har även ett historiskt lågt stöd. Det här kan bara bli kul
Citera
2014-10-05, 11:25
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FWIW
Diskussionsunderlag
(1) Anser du att regeringsbildningen och de nya statsråden är värdiga representanter för Sverige?
(2) Kommer röstar om avgång höjas för någon av de mer kontroversiella utnämningarna?
(3) Övriga kommentarer

1. Det beror på hur de för sig utåt. Kan de hålla en sansad och rak ställning kan samtliga vara representativa för nationen utåt, oavsett parti och ideologi.
2. Det kommer det sannolikt att göra från olika håll, troligtvis som kompromissvillkor för de andra riksdagspartierna ska gå med på att rösta fram ett förslag i någon enskild fråga. Dessa kan då sätta som villkor att slänga ut berörd minister på grund av ditt eller datt.
3. Oavsett vad det sitter för stollar på ministerposterna kan hela regeringen fungera bra, OM dessa tveksamma hålls starkt styrda ovanifrån, vilket jag tror är Lövéns plan för denna dallriga regeringsbildning. Det blir då flertalet ministrar som utgör halmdockor, utan att få så mycket reellt inflytande i politiken.
Citera
2014-10-05, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FWIW
Tidningen Fria Tider presenterar i dag en sammanställningen av den nyutnämnda regeringens företrädare och deras generella brist på erfarenhet och adekvat kunskap inom området, som kritiserats från flera håll. Bland annat lyfts följande tveksamma utnämningar fram:

Det kan vara värt att notera att Gustaf Fridolin aldrig arbetat en längre tid utanför politiken, Fridolin blev riksdagsledamot 2002, dvs. samma år som han tog studenten och har därefter fortsatt sin politiska bana.

Gabriel Wikström har tidigare varit aktiv inom kommunalpolitiken i Västerås (invald 2007 vid 22 års ålder) och har heller aldrig jobbat utanför politiken.

Utnämningen av den Mehmet Kaplan har redan avhandlats i en tråd här på Flashback, där användaren Europe skrev en klargörande post, se länk (FB) Mehmet Kaplan utsedd till bostadsminister. Kaplan har alltså varit presstalesman för Sveriges Muslimska Råd (SMR), som enligt forskaren Aje Carlbom från Malmös Universitet arbetar för att den delen av sharia som handlar om familjerätt ska införas i Sverige för muslimer. Ordförande för SMR, Helena Benaouda, svärson greps under 2011 i Köpenhamn för förberedelse till terrorbrott. Det var tredje gången det skedde och det fick bland annat SvD att kräva Benaoudas avgång, även om hon själv beydrade att hon var ovetande om dottern och svärsonens förehavande. Även Benaoudas dotter har gripits två gånger, en gång i Pakistan och en gång i Somalia där hon umgåtts med ökända islamister och terrorister.

Kristina Persson säger sig veta att hon levt under olika århundraden i flera livsformer. Kommentarer känns överflödiga.

Maria Borelius fick som bekant avgå för att inte ha betalt TV-avgiften och anlitat svart städhjälp. Det är rimligen upp till svenska folket att göra en bedömning om något av de ovanstående gör statsråden mindre lämpliga att representera svenska folket än Borelius.

Diskussionsunderlag
(1) Anser du att regeringsbildningen och de nya statsråden är värdiga representanter för Sverige?
(2) Kommer röstar om avgång höjas för någon av de mer kontroversiella utnämningarna?
(3) Övriga kommentarer

Du glömde de kriminella i regeringen.
Citera
2014-10-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Hänger ni inte upp er lite för mycket på detta? Visst är det inkompetenta människor vi har till ministrar nu, men de är knappast ensamma om att ta besluten. Det är inte så att Kaplan imorgon kan påbörja ett bygge av 500,000 bostäder där asylinvandrare ska bo gratis medan Fridolin tar bort betyg i skolan helt och hållet och värderar studenter efter deras åsikter inom miljöfrågor.

Helt korrekt, min vän. Skönt att ha någon i den här tråden som vet hur saker och ting fungerar. På riktigt.

Men faktum är att regeringen Löfven efter bara 4 dagar vid makten är på rak kollisionskurs med både USA och Israel. Det tillsammans med det faktum att det finns ett flertal personer i regering som har ett minst sagt udda förhållande till västerländsk demokrati och mänskliga rättigheter är inte alls till Sveriges fördel.
Senast redigerad av Zugabe 2014-10-05 kl. 11:53.
Citera
2014-10-05, 12:29
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Måste erkänna att jag helt medvetet gjorde en "freudiansk felsägning". Ber om ursäkt för det. Och nej, jag har inte komsumerat något som fördunklat mitt omdöme. Men mot bakgrund av den lustiga Löfvenregeringens underhållande entré i svensk politik tyckte jag att det skulle vara på sin plats att skämta lite med den, utan all bli allt för vulgär.

Ok, då förstår jag.
Och ja, nog är det lustigt och värt att skämta om...

Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Bilden visa att Fridolin har dåligt omdöme. Sedan borde vara åldersgräns, ingen under 45 kan bli minister.

Eller kanske på att han precis som miljoner av svenskar tagit sig en bläcka...
Har svårt att se att det inte förekommit tidigare att någon som suttit i Sveriges regering varit skitfull. Den största skillnaden är nog egentligen att Fridolin lyckas göra det under en period då varenda människa glider runt med en kamera i fickan och kan dokumentera andras snedsteg.

Ålderskravet ser jag ingen vits med. Kompetens ser jag värde i men ålder, utbildningar och en fet CV är inte värda någonting om kompetensen saknas. Jag känner och har jobbat med vettiga människor i tjugoårsåldern och idioter i femtioårsåldern så det där skulle jag säga är ett fullständigt värdelöst krav.

Maud Olofsson var för övrigt 53 år när hon var med och "styrde upp" Nuon och trots att 53 är en bra bit över 45 så blev väl inte det särskilt bra...

Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Helt korrekt, min vän. Skönt att ha någon i den här tråden som vet hur saker och ting fungerar. På riktigt.

Men faktum är att regeringen Löfven efter bara 4 dagar vid makten är på rak kollisionskurs med både USA och Israel. Det tillsammans med det faktum att det finns ett flertal personer i regering som har ett minst sagt udda förhållande till västerländsk demokrati och mänskliga rättigheter är inte alls till Sveriges fördel.

Det ser jag som ett av få sundhetstecken.

Att Sverige äntligen har en regering som inser att både Israel och USA är geografiska manifestationer av mobbing och allmänt översitteri är kanske det vettigaste som hänt på det planet på hur länge som helst. De är generellt sett två skitländer som behöver höra att de är skitländer.

Jag skulle även tippa på att samtliga i regeringen har ett "udda" förhållande till västerländsk demokrati; annars skulle de inte sitta där de sitter idag...
Citera
2014-10-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
De har även ett historiskt lågt stöd. Det här kan bara bli kul

Det kommer bli kul, delvis i alla fall. Självklart kommer många svenskar få bita i det sura äpplet tack vare denna heltokiga regering men, historiskt rent politiskt kommer det bli kul!
Citera
2014-10-05, 14:07
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
En svetsare som väljer en regering, kan utgången bil något annat än en regering med inkompetenta ministrar?
Detta är förmodligen historiskt sett den svagaste regering vi överhuvudtaget haft?

Vi tvingas nu genomlida en minoritetsregering med ännu mindre stöd än vad Reinfeldts någonsin hade bara för att han envisades med massinvandring.

Det mest logiska vore att de förra regeringspartierna fällde vänsterregeringen tillsammans med SD och eftergiften de får betala till SD är att sänka invandringen till den nivå som råder i våra nordiska grannländer. Det lär man få göra ändå den dagen verkligheten tränger sig på och krossar illusionen till bländverk, så vad väntar de på?

Reinfeldt som satte doktrinen att största block ska ha regeringsmakten har faktiskt avgått och är till intet förpliktigande för en ny partiledare. Nyckeln till regeringsmakten ligger hos SD och invandringspolitiken.

Denna regeringen har ännu mindre väljarstöd än den förra om man tar hänsyn till SD som ett tredje block. Tillåt mig tvivla att den håller i fyra år och jag hoppas att oppositionen nyktrar till och tar tillbaka regeringsmakten från tokvänstern och miljöfascisterna. Om inte lär deras politik driva väljare i händerna på SD och till en viss del till V och F!.
Citera
2014-10-05, 14:12
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Den samlade rödgröna inkompetensen kan ges dödsstöten om Sd röstar ner deras budget.

Utan budget blir det regeringskris de kan inte gärna regera med alliansens budget utan Löfven lämnar in sin och regeringens avskedsansökan till talmannen. Han får en mycket trevligt jobb att försöka hitta en ny regeringsbildare som kan få igenom en budget.

Så kommer det att bli och det kommer att bli kul.

För att undvika detta lär alternativet från oppositionen vara sockrad med kostnader som SD omöjligen kan rösta för. Frågan är vad som händer den dagen alliansen tröttnar på att indirekt stödja vänsterregeringen och lägger en alternativ budget som även SD kan stödja?

Mandatperioden är på 4 år.
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-05 kl. 14:15.
Citera
2014-10-05, 14:20
Medlem
trollgubbens avatar
Intervju med "forskningsministern" som inte har något fokus eller kunskap på högre utbildning. Oroväckande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=415&artikel=5982248
Citera
2014-10-05, 14:22
Medlem
Christopher.s avatar
Jag börjar faktiskt att fundera att aktivera mig, vore vi 100 000 borde vi få regeringen att darra, occupy rosenbad?
Citera
2014-10-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Jag börjar faktiskt att fundera att aktivera mig, vore vi 100 000 borde vi få regeringen att darra, occupy rosenbad?
Flashbackaktivism kommer sällan långt, men jag hade definitivt varit intresserad. Någon jävla måtta får det vara på sandlådepolitiken i det här världsfrånvända leklandet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in