2014-10-05, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej, vi har marknadsekonomi i Sverige.

"Blandekonomi" kallas det därför att vi har höga skatter, men även den offentliga sektorn agerar efter tillgång och efterfrågan.

Varför tror du att staten drar ner på tjänster när pengarna börjar tryta? Marknadsekonomi.

DU däremot förespråkar REN kommunism; Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.

Det är kommunism.

Låt mig stava det ännu tydligare;

Marknadsekonomi: Tillgång och efterfrågan styr. Detta har vi i Sverige, ja faktiskt hela världen utom ett fåtal länder som Kuba och Nordkorea.

Kommunism: Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Detta försöker man sig på i Kuba och Nordkorea. Tyvärr innebär det att det inte finns några skapade resurser att fördela efter några år.

Är du med?

Läs på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blandekonomi
Citera
2014-10-05, 11:52
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Läs på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blandekonomi
Men för i helvete...

Läs på själv!

I en blandekonomi äger och verkar staten inom det marknadsekonomiska systemet

Ser du den meningen?

Läste du själv vad det stod innan du klistrade in länken?

Citera
2014-10-05, 12:03
Medlem
Citat:
Men för i helvete...

Läs på själv!

I en blandekonomi äger och verkar staten inom det marknadsekonomiska systemet

Ser du den meningen?

Läste du själv vad det stod innan du klistrade in länken?

och kan du läsa vidare?

"genom att investera samt äga företag och reglerar marknaden med lagar och skatter. Det kan sägas[enligt vem?] att Sverige styrs enligt det blandekonomiska systemet. Det är fritt företagande som mixas med statligt ingripande. "

Finns inget land för övrigt som har helt fri marknadsekonomi. Finns som jag skrev i tidigare inlägg olika lägen i vad och hur mycket staten ingriper.
Citera
2014-10-05, 12:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
och kan du läsa vidare?
Ja, det kan jag.
Citat:
"genom att investera samt äga företag och reglerar marknaden med lagar och skatter. Det kan sägas[enligt vem?] att Sverige styrs enligt det blandekonomiska systemet. Det är fritt företagande som mixas med statligt ingripande. "
Ja? Som jag skrev tidigare; men även den offentliga sektorn agerar efter tillgång och efterfrågan.
Citat:
Finns inget land för övrigt som har helt fri marknadsekonomi. Finns som jag skrev i tidigare inlägg olika lägen i vad och hur mycket staten ingriper.
Ingen har sagt något om "helt fri" marknadsekonomi.

DU vill införa kommunism. DU vill att folk skall ha en inkomst som INTE bestäms utefter tillgång och efterfrågan. DU vill att folk skall tjäna pengar efter hur stor inbillad "samhällsnytta" de gör.

I Sverige, och alla andra marknadsekonomiska länder, så sätts löner efter tillgång och efterfrågan. Det spelar ingen jävla roll hur mycket "blandekonomi" du inför, lönerna sätts FORTFARANDE efter tillgång och efterfrågan.

Detta vill inte du.

Eller hur ska du ha det?

Du kan aldrig bestämma dig, eftersom du byter argument eller ignorerar frågor varje gång du blir överbevisad.

Ska löner sättas efter tillgång och efterfrågan eller inte?

Är medianlönen ett mått man kan använda för att jämföra yrken eller inte?

Är brandmän underbetalda eller inte?
Citera
2014-10-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ja, det kan jag.

Ja? Som jag skrev tidigare; men även den offentliga sektorn agerar efter tillgång och efterfrågan.

Ingen har sagt något om "helt fri" marknadsekonomi.

DU vill införa kommunism. DU vill att folk skall ha en inkomst som INTE bestäms utefter tillgång och efterfrågan. DU vill att folk skall tjäna pengar efter hur stor inbillad "samhällsnytta" de gör.

I Sverige, och alla andra marknadsekonomiska länder, så sätts löner efter tillgång och efterfrågan. Det spelar ingen jävla roll hur mycket "blandekonomi" du inför, lönerna sätts FORTFARANDE efter tillgång och efterfrågan.

Detta vill inte du.

Eller hur ska du ha det?

Du kan aldrig bestämma dig, eftersom du byter argument eller ignorerar frågor varje gång du blir överbevisad.

Ska löner sättas efter tillgång och efterfrågan eller inte?

Är medianlönen ett mått man kan använda för att jämföra yrken eller inte?

Är brandmän underbetalda eller inte?

Alltså dina inlägg är under all kritik, så detta får bli mitt sista till dig.

Vi har blandekonomi i Sverige, är ett väldigt välkänt faktum, och detta är mer än att Sverige har höga skatter...kära du...man gör något AV sina skatter också, är man moder Svea så ligger man inte på en divan och lägger slantar på hög under kjolen någonstans, de åker in i systemet och fördelas runt och kommer ut som bl.a löner till offentligt anställda ex.

Vi har just nu en ny regering, Jippee! där mina nissar sitter med MP. Ännu mera jippee.
En av denna regerings första åtgärdspaket är skolan med höjning av lärares löner som första punkt.

Så? Idel marknadsekonomi käre Celeno? eller har staten ett visst finger med i spelet i operation "höja lärarlöner"

Du behöver som sagt inte svara.
Vi slutar här.
Citera
2014-10-05, 12:45
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
/.../

/.../
Fast nu förenklar du lite. Grupper som från början halkat efter kan inte utan vidare komma ikapp i en handvändning utan att det får konsekvenser. Vidare så kan en "efterfrågan" skapas, vad ska vi annars ha reklam/propaganda till? Dessutom så har priviligerande grupper (eller marknadsledande aktörer) ett visst egenintresse av att behålla sina förmåner.
Citera
2014-10-05, 12:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Alltså dina inlägg är under all kritik, så detta får bli mitt sista till dig.
Nej, det är de inte. Att du vägrar svara mig beror givetvis på att du blir totalt överkörd varje gång.
Citat:
Så? Idel marknadsekonomi käre Celeno? eller har staten ett visst finger med i spelet i operation "höja lärarlöner"
Vi pratar inte om att "höja lärarlöner" utan om ditt påstående om att man ska få lön efter "samhällsnytta".
Citat:
Du behöver som sagt inte svara.
Till skillnad från dig så svarar jag på ALLT.

Du svarade i vanlig ordning inte på nånting alls!
Citat:
Vi slutar här.
Nej, DU kanske slutar här.

Vi får väl se.
Citera
2014-10-05, 12:54
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Fast nu förenklar du lite.
Och? Det är ju inte så att ditt stycke heller gav en heltäckande bild av det ekonomiska systemet. Känner inte riktigt att det är topic heller.
Citat:
Grupper som från början halkat efter kan inte utan vidare komma ikapp i en handvändning utan att det får konsekvenser. Vidare så kan en "efterfrågan" skapas, vad ska vi annars ha reklam/propaganda till? Dessutom så har priviligerande grupper (eller marknadsledande aktörer) ett visst egenintresse av att behålla sina förmåner.
Vad detta har med nåt att göra eller hur det motsäger något förstår jag inte. Givetvis kan man styra efterfrågan, det är ju uppenbart. Visst styr både tillgången efterfrågan och vise versa, det är också uppenbart.

Vad detta har med centralstyrda löner baserad på "samhällsnytta" (det som SW propagerar för) förstår jag inte alls.
Citera
2014-10-05, 12:59
Medlem
Celenos avatar
Jag citerar en extra gång:
Citat:
Jo, när vi fattar att jobb är jobb och borde förtjäna sin lönenivå efter behovet i samhället

Detta är alltså vad ScottWalter propagerar för.

Detta får inte ifrågasättas, för det är "under all kritik".
Citera
2014-10-05, 13:01
Medlem
Citat:
Vi har just nu en ny regering, Jippee! där mina nissar sitter med MP. Ännu mera jippee.

Vad menar du egentligen med dina "nissar". Syftar du på den där manshaterskan och hennes son? Eller vänta de kanske inte är släkt.
Citera
2014-10-05, 13:03
Medlem
Celenos avatar
Här har vi annat som inte får ifrågasättas:
Citat:
Vad var ni på mattetimmarna under...? mellanstadiet?
Säger samma person som hävdar att en sjuksköterska med genomsnittlig erfarenhet, genomsnittliga arbetsuppgifter och ansvar och genomsnittlig tid i yrket är synonymt med en sjuksköterska som tjänar genomsnittslön.

Inte median, utan medel.

Median ska man inte använda när man jämför yrken, enligt SW.

Förutom när hon själv jämför yrken. Då går det utmärkt att använda medianen.
Citera
2014-10-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Det har väl presenterats tämligen lite av den varan här, och inga alls som stödjer dina åsikter. Att visa att sjuksköterskor har lägre lön än något annat yrke är ju inte i sig ett bevis på att statlig utjämning är önskvärd.

här har du en
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Visa-detaljerad-information/?publobjid=1749++
och här har du en liten lättåtkomlig sammanställning av lite olika undersökningar kring löneskillnad
bara klicka på källorna..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Löneskillnader_mellan_män_och_kvinnor

Och alla dessa stödjer det jag säger, det finns en oförklarad löneskillnad mellan män och kvinnor.
man får antingen vara extremt korkad eller medvetet hålla för ögonen om man försöker låtsas något annat.

eh jo, om sjuksystrar flyr yrket i vårt land pga kassa löner så har du en stark utbuds fråga att ta itu med, har du utöver detta faktum även en rättviseaspekt dvs. viss utbildning, krävande arbete av vikt bör helt enkelt ge en vettig lön. Annars kan vi ju ex. sänka polisers, administratvia offentliga yrken, läkarlöner etc etc..och se vad dessa grupper gillar detta. De kanske också stannar i yrket ändå och harvar på...men fine! då behöver ju inte dessa nån hög lön alls, utan sätt alla på svältgränsen, så blir det helbra.

Citat:
Förmodligen så att man låter de manliga arbetarna göra de tunga lyften, alternativt metoder som sänkt effektivitet, (typ en man eller två kvinnor som lyfter någon).

För övrigt spelar det väl ingen roll hur många fysiska yrken det finns, är det okej att börja könsdiskriminera inom ett yrke bara för att samhället har få av dem? I sådana fall ligger ju kvinnliga chefer rätt illa till.

men alltså ok, könsdiskriminera kvinnliga yrken konsekvent? Förstår inte hur du tänker faktiskt.

Citat:
Fast gifta män gör ju fortfarande mer obetalt arbete än sina ogifta motparter. Skulle tippa på att det snarare är ekonomiskt motiverade kvinnor som är mer benägna att gifta sig och skaffa barn med redan framgångsrika män.

Problemet här är att gifta kvinnor förlorar rätt stort ekonomiskt samt arbetsmässigt på att vara gifta. Och kvinnor i regel förlorar ekonomiskt på att skaffa barn, män vinner ekonomiskt. Är det ok tycker du?

Citat:
Nu har jag ingen aning om varför polisernas löner höjdes.

Det förmodligen varken det ena eller det andra, utan att poliserna har satt sig på tvären och vägrat att arbeta om de inte får bättre löner. Något som även sjuksköterskorna borde göra ifall de vill ha högre lön.

Framgångsrikt fackligt arbete antar jag, samt en allmän syn om att poliser förtjänar mer i ingångslön.
Sjukssystrar har gjort detta ex. antal gånger under vår tid du. Bla hade du en protestvåg från nyexaminerade syrror som krävde ingångslön på 24 000 för att ta jobb. Det gav väl resultat i vissa landsting, men det höjde inte ingångslönerna över hela kåren.

Citat:
Det finns väl ingen, förutom du som hävdar att skillnaden i anställning inom arbetslöshet enbart skulle bero på diskriminering. För övrigt är det snarare inhemska individer som diskrimineras inom detta område, eftersom det finns allsköns åtgärder som är riktade för att hjälpa dessa invandrare.

Det är ju du som propagerar för att staten ska höja sjuksköterskors löner.
har jag påstått det? jag har påstått att den oförklarad skillnaden är diskriminering. ne fan vi anställer inte nån Mohammed här vi vill bara ha svenssons...alltså hamnar Mohammeds ansökan i papperskorgen direkt, ända tills han byter namn och kommer på anställningsintervjuv ovh bländar hela kontoret med perfekt svenska, trevligt sätt och charmig personlighet. kallas diskriminering.
Motsvarande för kvinnor är...ne vi ger inte henne denna jobbsatsning, nya titel, chefskapet för hon är 32 och då blir hon ju på smällen när som helst och kommer gå hemma men Kalle 32 däremot med 2 barn han tar vi! han är ju gift med Greta!

Citat:
Hur är detta ens relevant? Det blir ju inte en mindre statlig uppgift därför att man delar upp det i olika budgetar.

Lika relevant som att u inte sätter skolan mot ex. militären.

Citat:
En betydligt bättre analogi skulle vara att kasta Kalle i fängelse när han repar en bil med sin nyckel, men strunta i Henrik när han stjäl tio bilar.

[ahh jag blir galen på dina citeringar...]
hmm tja...men återigen varför sätta det ena mot det andra? allra bäst är ju att själv sopa framför sin egen dörr...för att sen gå till den stora feta grannen åt vänster och med ett indignerat darrande finger peka på sin rena fina dörrmatta och sen peka på hans som har ett ton grus på sig, och allra bäst langa över ett soppbrätt till honom Lite mer effektivt eller vad säger du?

Citat:
Det var inte snällt sagt.

ja ok, jag är bitvis på ett mycket tramsigt humör medges..
Du är en helt ok och god debattör, du kör clean, så jag ska anstränga mig tillbaka. Beklagar.

Citat:
Finns nog relativt få lastbilsfärder som kan ersättas med flyg, båt och tåg, dessa alternativ är ju betydligt bättre och används så ofta det går. Det finns ju en anledning till att man skeppar hit saker ifrån Kina via båtar, istället för att köra dem på lastbilar genom Ryssland.

Om nöden kräver så. Frågan är i grunden kan vi jämföra sjuksystrars och lastbilschaffisars "viktighet" för våra samhällen, helt klart tycker jag. I form av utfört arbete så lika viktiga, i form av hur de kan ersättas så klår sjuksyrror transportörerna med hästlängder.

Citat:
Med det resonemanget kan vi ju spendera ett år på att utbilda massor med sjuksköterskor från östeuropa och byta ut den svenska kåren. Förmodligen betydligt bättre och billigare. Varför inte ta två polska sjuksköterskor, ge dem en svenska utbildning, ge dem 10000 i månaden, sparka den svenska, och tjäna in mellanskillnaden.

visst så kan vi ju göra med hela den svenska arbetskåren du.
Bra det att även polska sjuksköterskor måste bo i Sverige och äta mat i Sverige. Så de 10 000 skulle inte räcka speciellt. Dessutom kan de östeuropeiska sjuksköterskorna få för sig att dra...om det blir bättre i Polen eller nån annanstans på klotet. Betydligt smartare att satsa på en inhemsk yrkeskår som har starka incitament för att just stanna i landet.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-10-05 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in