2014-10-04, 11:30
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det är riktigt fint! Känns väldigt genomtänkt och välgjort - inte bara en stor vit låda. Huset smälter bra in på platsen också tycker jag - färgen gör att det ser mindre ut tar mindre plats visuellt. Balkongen t ex kunde vara frestande att göra så stor som möjligt. Svenskar nuförtiden är ju GALNA i stora altaner och balkongen. Men den där syns knappt från vattnet. Från den sidan påminner det om ett dockskåp - helt öppen framsida...

Byggår 2012... Det här känns inte som ett spekulationsbygge - huset är byggt med kärlek. Skilsmässa eller ekonomiska problem?
Byggår 2005, taxeringsår 2012. Barnen kan ha börjat flytta ut.
Citera
2014-10-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ett lyckat bygge inträngt på en minmal tomt i ett av Lidingös nybyggda favelagetton. Vattnet gör sitt till men arkitekten har verkligen lyckats avskärma bort grannbebyggelsen på ett smart sätt. Bra inrett också.

http://www.skeppsholmen.se/sv/object/images/s-462097/
Verkligen fint hus även om jag inte gillar alla träfärgade fönsterkarmar. Tyckte "balkongen" var konstigt smal, det ryms knappt en stol att sitta på men det är väl meningen att man ska sitta inne i befintliga möbler och öppna glasdörrarna för att få kontakt med luft och sol. Större uteplatser finns ju på andra ställen i fastigheten. Hade gärna bott i det huset med några få färgvalsändringar inomhus.

Som TigerKid skrev, det var verkligen dockskåpskänsla på huset från vattensidan. Jag hade ju skaffat gardinlängder eller lameller för att kunna dra för när man så vill. Hur ofta ser man inte stora kikare på stativ i hus och lägenheter med utsikt, grannarna mittemot kan ju vara värsta Peeping Tom även om de har fantastisk natur att kika på. Persienner finns i sovrumsfönstren iaf.
Citera
2014-10-04, 13:20
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Byggår 2005, taxeringsår 2012. Barnen kan ha börjat flytta ut.
Tack, jag läste slarvigt.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Verkligen fint hus även om jag inte gillar alla träfärgade fönsterkarmar. Tyckte "balkongen" var konstigt smal, det ryms knappt en stol att sitta på men det är väl meningen att man ska sitta inne i befintliga möbler och öppna glasdörrarna för att få kontakt med luft och sol. Större uteplatser finns ju på andra ställen i fastigheten. Hade gärna bott i det huset med några få färgvalsändringar inomhus.
Smaken varierar... jag gillade särskilt snickerierna som ger värme och karaktär i allt det vita, som jag tycker funkar bra i detta fall.

Balkongen är smal av estetiska skäl tror jag, för att inte förstöra fasaden. Man kan ta en nypa luft och njuta av utsikten. Ska de duka upp med utemöbler och parasoll får de använda uteplatsen/altanen.

Man måste inte ha vräkiga uteplatser vid varje rum. Altanvansinnet (och rot) har förstört exteriören på många svenska villor.
Citat:
Som TigerKid skrev, det var verkligen dockskåpskänsla på huset från vattensidan. Jag hade ju skaffat gardinlängder eller lameller för att kunna dra för när man så vill. Hur ofta ser man inte stora kikare på stativ i hus och lägenheter med utsikt, grannarna mittemot kan ju vara värsta Peeping Tom även om de har fantastisk natur att kika på. Persienner finns i sovrumsfönstren iaf.
Jo, man vill nog ha möjlighet att dra för när det är mörkt ute och ljust inne. För känslan om inte annat - såvida man inte gillar känslan att gå naken i ett skyltfönster.
Senast redigerad av TigerKid 2014-10-04 kl. 13:23.
Citera
2014-10-04, 13:50
Medlem
Citat:
Tack, jag läste slarvigt.

Smaken varierar... jag gillade särskilt snickerierna som ger värme och karaktär i allt det vita, som jag tycker funkar bra i detta fall.

Balkongen är smal av estetiska skäl tror jag, för att inte förstöra fasaden. Man kan ta en nypa luft och njuta av utsikten. Ska de duka upp med utemöbler och parasoll får de använda uteplatsen/altanen.

Man måste inte ha vräkiga uteplatser vid varje rum. Altanvansinnet (och rot) har förstört exteriören på många svenska villor.

Jo, man vill nog ha möjlighet att dra för när det är mörkt ute och ljust inne. För känslan om inte annat - såvida man inte gillar känslan att gå naken i ett skyltfönster.

Håller med om att det kan vara av estetiska skäl som balkongen ser ut som den gör. Jag funderade även på om det kan bero på något med bygglov...vet inte hur regler ser ut kring sådant. Jag tycker bara att balkongen hade varit mer användbar om den åtmistone varit en halvmeter djupare.

Jag är lite kinkig när det kommer till omålat trä, det är inte alltid fel i mina ögon men oftast tycker jag det är lugnast för ögonen om dörr och fönsterkarmar är vitmålade. Jag har lite agg mot trä på samma vis som CarolynHax har mot blottade tegelväggar.
Citera
2014-10-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Lägenhet i originalskick i stora BRF City, Täby.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-nasbydal-taby-kommun-nasbydalsvagen-2,-3tr-6642662

Fyra nyanser av gul/beige....

Men lägenhetennskänker mig ett lugn, troligen för att den för tankarna till mormor, morfar, till en trygghet.

Helt okej faktiskt med tanke på att föreningen redan gjort i ordning badrummet.

För övrigt noterade jag att det inte fanns några mattor i lägenheten = senaste innehavaren måste ha haft rullstol, gåstol eller rullator.
Citera
2014-10-04, 16:36
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ack, så sant. Och nu kommer det att bli ännu värre med den fria 15 m2 stora tillbyggnadsrätten. Liksom illa matchade Attefallhus på för små tomter.

I Nacka prövar man ett kommunalt trix som går ut på att helt förbjuda Attefallhus i vissa områden (Solsidan och Älgö t.ex.) av typ kulturhistoriska skäl. Det är bäddat för strid mellan kommun och arga husägare.
Citera
2014-10-04, 18:31
Medlem
zemeks avatar
Citat:
Ett lyckat bygge inträngt på en minmal tomt i ett av Lidingös nybyggda favelagetton. Vattnet gör sitt till men arkitekten har verkligen lyckats avskärma bort grannbebyggelsen på ett smart sätt. Bra inrett också.

http://www.skeppsholmen.se/sv/object/images/s-462097/

Idiotiska arkitekter som skall rita platta tak, vattenskador efter en tid.
Citera
2014-10-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemek
Idiotiska arkitekter som skall rita platta tak, vattenskador efter en tid.

Alla platta tak har väl en viss lutning som inte går att se med ögat, för avrinningens skull.

Då är det värre med snö som lägger sig på vintern.
Citera
2014-10-04, 21:41
Medlem
zemeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Alla platta tak har väl en viss lutning som inte går att se med ögat, för avrinningens skull.

Då är det värre med snö som lägger sig på vintern.

Klart vattnet rinner ner, vatten rinner vid minsta lutning, men genomföringar håller inte när vattnet så gott som konstant är i kontakt med dom. Det där med snön är dock största problemet, dels tyngden, och dels när den smälter. Sen om stuprören stockas upp genom dåligt underhåll är vattenläckage ett faktum. Förstår inte mig på arkitekter skall envisas med att ha platta tak, nästan alla arkitektritade hus med platta tak byggda på 60-70-80-talet härifrån där jag kommer har problem med mögel och svamp och skit.
Citera
2014-10-05, 14:28
Medlem
I avdelningen för små lägenheter;

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-sodermalm-stockholms-kommun-folkskolegatan-12,-5-tr-6560792
Denne fantastiska Frank gör det igen. Eller är det så här som folk bor i huvudstaden? Sen blir jag konfunderad över hur man ens tar sig in i lägenheten. Planlösningen visar via balkongen. Hur kommer man ut på balkongen från resten av huset? Så många frågor...
Citera
2014-10-05, 16:50
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muskelmygga

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-sodermalm-stockholms-kommun-folkskolegatan-12,-5-tr-6560792
Denne fantastiska Frank gör det igen. Eller är det så här som folk bor i huvudstaden? Sen blir jag konfunderad över hur man ens tar sig in i lägenheten. Planlösningen visar via balkongen. Hur kommer man ut på balkongen från resten av huset? Så många frågor...

Tittar du på planlösningen så heter rummet intill köket "Hall", men det syns ingen dörr. På en av bilderna med lakanet mitt i enda riktiga rummet så ser man ut från "hallen" till ett annat rum med grönt golv, troligen trapphuset. Svårt att se, men verkar vara där man tar sig in.

Är mer konfunderad över hur man möblerar ett litet rum med tre ingångar på varsin sida, varav två öppnas inåt. Man vill väl få in en bäddsoffa någonstans så man både kan sova och ha ett par vänner där, men man kan inte ha den mot ytterväggen pga balkongdörren, knappast mot badrumsväggen pga de två inåtgående dörrarna. Att ha den som Frank har lagt ut lakanen är möjligt, men då kommer man att snubbla över varandra när någon skall på toaletten. Ett alternativ vore att ha en soffa mot köksväggen, men det finns ingen bild som visar hur det ser ut där, anar ett stort element i hörnet.
Mycket pris för lite lägenhet iaf.
Citera
2014-10-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muskelmygga

Det finns ju en hall, så någon kanske har missat att rita ut dörren på planlösningen. Annars förstår jag inte heller hur man tar sig in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in