Citat:
Ursprungligen postat av
mainstreaminfluent
Asperger har utgått som diagnos då autism är aningen mer mångfacetterad än så.
Aspergers syndrom finns kvar. Vad det handlar om - som det finns info om på nätet sedan rätt lång tid tillbaka, och som tagits upp ganska många gånger på den stora
aspergertråden på FB: Frågor och svar om Asperger t.ex. - är att asperger, ett diagnostiskt tillstånd, nu (inom ramen för DSM-5, fr.o.m. maj 2013) utgörs som begrepp inom samlingsnamnet autismspektrumtillstånd (eller autismspektrumsyndrom), och det alltså som ett av flera olika autismtillstånd, vilket t.ex.
Autism- och aspergerförbundet kan upplysa om.
ICD-10 har fortfarande med Aspergers syndrom, där numret är 84.5. Detta finns kortfattat beskrivet i
inlägg av mig 23 augusti.
För övrigt: Autismforum återger också att det enligt Socialstyrelsen är WHO:s diagnosmanual ICD-10 som gäller i Sverige. Att sedan ICD-11, som kommer om ett par år, väntas följa DSM-5, det är en annan och kommande historia.
Citat:
Ursprungligen postat av
mainstreaminfluent
Det är olika diagnoser, jag kan inte förklara dem då jag inte tagit mig någon tid att läsa om dem iom att jag saknar intresse över det. Asperger är snarare en grad i skalan och har då kunskap mm. ökar, utgått. Det är mer komplicerat än en diagnos likt asperger. Tvärtom får nu fler diagnoserna kring autism då asperger var felaktigt och aningen enformig i förhållande mot verkligheten, dvs diagnoskriterierna har anpassats efter människor som avviker mot det neurotypiska, även dem som tidigare diagnostiserats asperger, om jag förstått det rätt. Ordet finns kvar, tills vidare.
Det fetade: Det finns inga egentliga belägg för det du skriver om att
asperger var felaktigt och aningen enformigt i förhållande mot verkligheten – att det skulle vara en rätt och relevant beskrivning som sådan. Det är inte det DSM-5-manualen i sig beskriver om asperger visavi ASD (AST på svenska). Sedan har vi ICD-10 i Sverige också, som sagt, där asperger fortfarande gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
CannonDorf
Är du rädd att de ska producera fler människor med assburgers?

En fördomsfull, fånig och tramsifierande attityd från din sida, som bara visar på okunnighet och oförståelse. Ingenting annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
rosalenin
Men det är svårt att sätta en annan människas behov i första rummet när man själv är i behov av hjälp, psykisk omvårdnad och bekräftelse. Detta är uppenbart varje gång du öppnar en tidning (sk-r i läsplattor odyl) eller slår på TV:n.
I en annan tid än vår, och med optimala förutsättningar, kan bokstavsbarn och deras gelikar klara sig bättre än genomsnittssvenne.
Jag förstår dig och kan hålla med det du är inne på. Dessvärre är samhället fortfarande ganska dåligt rustat vad gäller hantering och (om)vård(nad) av aspergare och andra med autismspektrumsyndrom, AST.