Flashback bygger pepparkakshus!
2014-10-02, 22:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Det viktiga är kärleken och om du gillar personen. Inte diagnoser som hörts.

Var med denna person och bilda dig en egen uppfattning.

Det är mitt råd.
Citera
2014-10-02, 23:15
Medlem
Gilla varandra bäst ni vill, det är er ensak. Men använd preventivmedel.
Citera
2014-10-03, 04:54
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Asperger utgått som diagnos? Min uppfattning är att den diagnosen lever och blommar som aldrig förr och trycks på nästan vem som helst som inte alls stämmer med kriterierna, mest för att det är nödvändigt med någon sorts diagnos för att man ska få rätt till viss sorts samhällshjälp. Nyligen i ett teveprogram om bl a en flicka med gravt självskadebeteende. Hon uppvisade inte något av de beteenden som anses typiska för aspergers syndrom, hon hade andra problem, men hennes diagnos var aspergers . Enklast så för den läkare som bestämt - men han kan inte ha varit bäst i klassen.
Autism är ett samlingsnamn för en stor grupp symtom, alltifrån personer som inte kan tala eller överhuvudtaget kommunicera med omvärlden, till delvis mycket högpresterande "savanter", individer med speciella särdrag. "Aspergare" uppvisar speciella drag. Att ta bort den diagnosen och i stället klumpa ihop alla med autistiska drag till en och samma diagnos skulle vara som att ta bort alla bilmärken och bara säga "bil" när man menar Ferrari, Kia eller Epatraktor.

En savant är fortfarande en savant. Alla är inte heller ihopklumpade. Det är olika diagnoser, jag kan inte förklara dem då jag inte tagit mig någon tid att läsa om dem iom att jag saknar intresse över det. Asperger är snarare en grad i skalan och har då kunskap mm. ökar, utgått. Det är mer komplicerat än en diagnos likt asperger. Tvärtom får nu fler diagnoserna kring autism då asperger var felaktigt och aningen enformig i förhållande mot verkligheten, dvs diagnoskriterierna har anpassats efter människor som avviker mot det neurotypiska, även dem som tidigare diagnostiserats asperger, om jag förstått det rätt. Ordet finns kvar, tills vidare. Testerna som görs handlar inte om bara sådant som är synligt. Autism är ett sätt hjärnan förhåller sig till omvärlden, psykisk problematik på grund av oförmåga att hantera belastningar är vanligt vid autism. Inte konstigare än att neurotypiska får ångest o depressioner av påfrestningar. Om du menar tjejen ifrån uppdrag granskning kan självskadebeteendet mycket väl komma av att ha blivit inlåst osv. Det var en tjej som blev sjuk av psykvården, vilket många kan bli, hennes problematik accelererade i samband med att hon tvångsvårdades mer än att hon var riktigt "sjuk" innan.
Citera
2014-10-03, 08:52
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Gilla varandra bäst ni vill, det är er ensak. Men använd preventivmedel.

Är du rädd att de ska producera fler människor med assburgers?
Citera
2014-10-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det var inte så jag tänkte. Men det är svårt att sätta en annan människas behov i första rummet när man själv är i behov av hjälp, psykisk omvårdnad och bekräftelse. Detta är uppenbart varje gång du öppnar en tidning (sk-r i läsplattor odyl) eller slår på TV:n.
I en annan tid än vår, och med optimala förutsättningar, kan bokstavsbarn och deras gelikar klara sig bättre än genomsnittssvenne.
Men kanske inte som vårdare. Är medveten om att ni som känner er utpekade, tycker jag generaliserar, men det struntar jag faktiskt i.
Citera
2014-10-03, 16:28
Medlem
AS-T-persons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Asperger har utgått som diagnos då autism är aningen mer mångfacetterad än så.
Aspergers syndrom finns kvar. Vad det handlar om - som det finns info om på nätet sedan rätt lång tid tillbaka, och som tagits upp ganska många gånger på den stora aspergertråden på FB: Frågor och svar om Asperger t.ex. - är att asperger, ett diagnostiskt tillstånd, nu (inom ramen för DSM-5, fr.o.m. maj 2013) utgörs som begrepp inom samlingsnamnet autismspektrumtillstånd (eller autismspektrumsyndrom), och det alltså som ett av flera olika autismtillstånd, vilket t.ex. Autism- och aspergerförbundet kan upplysa om.
ICD-10 har fortfarande med Aspergers syndrom, där numret är 84.5. Detta finns kortfattat beskrivet i inlägg av mig 23 augusti.

För övrigt: Autismforum återger också att det enligt Socialstyrelsen är WHO:s diagnosmanual ICD-10 som gäller i Sverige. Att sedan ICD-11, som kommer om ett par år, väntas följa DSM-5, det är en annan och kommande historia.

Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Det är olika diagnoser, jag kan inte förklara dem då jag inte tagit mig någon tid att läsa om dem iom att jag saknar intresse över det. Asperger är snarare en grad i skalan och har då kunskap mm. ökar, utgått. Det är mer komplicerat än en diagnos likt asperger. Tvärtom får nu fler diagnoserna kring autism då asperger var felaktigt och aningen enformig i förhållande mot verkligheten, dvs diagnoskriterierna har anpassats efter människor som avviker mot det neurotypiska, även dem som tidigare diagnostiserats asperger, om jag förstått det rätt. Ordet finns kvar, tills vidare.
Det fetade: Det finns inga egentliga belägg för det du skriver om att asperger var felaktigt och aningen enformigt i förhållande mot verkligheten – att det skulle vara en rätt och relevant beskrivning som sådan. Det är inte det DSM-5-manualen i sig beskriver om asperger visavi ASD (AST på svenska). Sedan har vi ICD-10 i Sverige också, som sagt, där asperger fortfarande gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
En fördomsfull, fånig och tramsifierande attityd från din sida, som bara visar på okunnighet och oförståelse. Ingenting annat.

Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Men det är svårt att sätta en annan människas behov i första rummet när man själv är i behov av hjälp, psykisk omvårdnad och bekräftelse. Detta är uppenbart varje gång du öppnar en tidning (sk-r i läsplattor odyl) eller slår på TV:n.
I en annan tid än vår, och med optimala förutsättningar, kan bokstavsbarn och deras gelikar klara sig bättre än genomsnittssvenne.
Jag förstår dig och kan hålla med det du är inne på. Dessvärre är samhället fortfarande ganska dåligt rustat vad gäller hantering och (om)vård(nad) av aspergare och andra med autismspektrumsyndrom, AST.
Citera
2014-10-03, 16:44
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AS-T-person
En fördomsfull, fånig och tramsifierande attityd från din sida, som bara visar på okunnighet och oförståelse. Ingenting annat.

Det ligger inga som helst värderingar eller antaganden om aspergers i det jag säger, vilket gör det både teoretiskt och praktiskt omöjligt att innehålla fördomar. Använd inte ord du inte förstår. Okunnighet och oförståelse? Inlägget innehåller absolut ingenting förutom ett skämt baserat på ett annat inlägg. Det har egentligen ingenting med aspergers att göra överhuvudtaget.

Gå och lägg dig igen din jävla mupp
Citera
2014-10-03, 20:11
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det viktiga är kärleken och om du gillar personen. Inte diagnoser som hörts.

Var med denna person och bilda dig en egen uppfattning.

Det är mitt råd.
Jag skriver under på detta, verkligen. Umgås med honom och trivs ni i varandras sällskap? Tycker ni om varandra? Men KÖR DÅ! Bortse från diagnosen och pappret i sig. Var med honom som person och som Knivur-237 skriver i citatet, bilda dig en egen uppfattning.
Senast redigerad av Cruella de Vil 2014-10-03 kl. 20:13.
Citera
2014-10-04, 00:55
Medlem
Så fort någon känner sig asocial hävdar de att de har asperger och är smartare än alla andra....
Asperger har blivit någon slags status-"sjukdom"
Citera
2014-10-04, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Så fort någon känner sig asocial hävdar de att de har asperger och är smartare än alla andra....
Asperger har blivit någon slags status-"sjukdom"
Aspergers har funnits sedan tiden började inget konstigt med det-de är bara speciella människor som om man klickar och accepterar det något torra sociala utfallet, inte spelar någon roll.
Citera
2014-10-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Aspergers har funnits sedan tiden började inget konstigt med det-de är bara speciella människor som om man klickar och accepterar det något torra sociala utfallet, inte spelar någon roll.
Mindre sociala, öppna människor må ha funnits länge. Men det är först idag samhället bestämt att sätta en diagnos på det.
Om någon dum fan känner sig obekväm med att träffa en grupp främlingar tror de att de är onormala och har aspergers... Om man läser vad för sorts symtom asperger har passar väldigt många in i många av aspergers kännetecken.
Citera
2014-10-04, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProdigousPunchline
Haha, vilket skitsnack. Det är ju inte sanningsenligt eftersom att personens fråga löd "kan du stänga fönsTRET?" och inte "Kan du stänga fönster?".

Missförstånd av dig. Hon frågade KAN DU stänga fönstret?
Ja, svarar aspie på frågan om han skulle kunna göra det. Han skulle kunna stänga fönstret om han ville göra det eller någon annan uttryckte en önskan om att det stängdes.

Säger personen istället: Jag vill att du stänger fönstret där *pekar* så reser aspie sig upp och gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in