Citat:
Ok, drar detta en gång till då. Att prata om genomisnittlige sjuksköterskan är inte att prata om sjuksköterskan med genomsnittslön. Det kan lika gärna handla om genomsnittlig ålder, kompetens, erfarenhet, kunskap arbetsmoral etc etc. Lön är bara än av dessa faktorer. Men okej då. Den typiske polisen och sjuksköterskan kan vi väl säga för att vara noga med begreppen (även som det säkert också kan misstolkas om man verkligen försöker).
Medel och median säger som sagt egenligen ingenting om man inte mer ingående tar upp exakt vad som ingår i beräkningarna. Men om vi utgår ifrån vad feminister klagar på så har vi bland annat att sjuksköterskor har får dålig ingångslön (vilket knappast kan bero på att det är kvinnodominerat om vi ser till statistiken) och att sjuksköterskor i allmänhet tjänar för dåligt jämfört med mansdominerande yrken. Men vill man titta på vad människor i allmänhet tjänar så är medianlönen ett bättre mått en snittlönen. Sedan kan andra faktorer spela in också, men den diskussionen orkar jag verkligen inte ta just nu. Jag hoppas jag inte har använt något ord som kan missförstås nu.
Men som sagt. Ingenting av ovanstående spelar egentligen någon roll, för att tycker man att lönen som sjuksköterska är för dålig så kan man alltid söka ett annat jobb.
Medel och median säger som sagt egenligen ingenting om man inte mer ingående tar upp exakt vad som ingår i beräkningarna. Men om vi utgår ifrån vad feminister klagar på så har vi bland annat att sjuksköterskor har får dålig ingångslön (vilket knappast kan bero på att det är kvinnodominerat om vi ser till statistiken) och att sjuksköterskor i allmänhet tjänar för dåligt jämfört med mansdominerande yrken. Men vill man titta på vad människor i allmänhet tjänar så är medianlönen ett bättre mått en snittlönen. Sedan kan andra faktorer spela in också, men den diskussionen orkar jag verkligen inte ta just nu. Jag hoppas jag inte har använt något ord som kan missförstås nu.
Men som sagt. Ingenting av ovanstående spelar egentligen någon roll, för att tycker man att lönen som sjuksköterska är för dålig så kan man alltid söka ett annat jobb.
Fast hallå....I frågan: vilka har lägst lön poliser eller sjuksystrar? så är det enklasta och mest självklara tillvägagångsättet självklart medellön. lägg ihop allt och dela med antalet, så får man en
summa som går att jämföra och också en summa över hur mycket staten lägger på respektive yrkesgrupp. Sen kan man gå vidare och kika på ingångslön, högsta lön och titta på löneutveckligen, där kommer medianen in som en bra mätteknik.
I både medel samt median, i den lönestatistiksite jag snabbt gogglade fram så ligger sjukvårdarna lägst. Om ni anser att så inte är fallet så go ahead...rota fram något material som säger motsatsen.
Om ni anser att sjukvårdare ska ha lägre lön trots, liknande ansvar, hög stress, stor vikt för samhället samt 1 års extra studiemedel så får man förklara varför....
Och det fetade är jag så trött på nu så jag spyr. Nu får ni ge er allvarligt.
Poliser och brandmän är missnöjda med sina löner...ja men visst.....bästa lösningen då är ju att all byter jobb eller hur? Inte alls att man jobbar fackligt för att få upp lönerna till en skälig nivå.
Vi har just en kris inom vården idag för att villkoren för denna yrkesgrupp är åt helvete.
http://www.expressen.se/ledare/ska-bli-sjuksyster---jag-ha-ha-ha/
Senast redigerad av ScottWalter 2014-10-03 kl. 10:36.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-10-03 kl. 10:36.