2014-10-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Ok, drar detta en gång till då. Att prata om genomisnittlige sjuksköterskan är inte att prata om sjuksköterskan med genomsnittslön. Det kan lika gärna handla om genomsnittlig ålder, kompetens, erfarenhet, kunskap arbetsmoral etc etc. Lön är bara än av dessa faktorer. Men okej då. Den typiske polisen och sjuksköterskan kan vi väl säga för att vara noga med begreppen (även som det säkert också kan misstolkas om man verkligen försöker).

Medel och median säger som sagt egenligen ingenting om man inte mer ingående tar upp exakt vad som ingår i beräkningarna. Men om vi utgår ifrån vad feminister klagar på så har vi bland annat att sjuksköterskor har får dålig ingångslön (vilket knappast kan bero på att det är kvinnodominerat om vi ser till statistiken) och att sjuksköterskor i allmänhet tjänar för dåligt jämfört med mansdominerande yrken. Men vill man titta på vad människor i allmänhet tjänar så är medianlönen ett bättre mått en snittlönen. Sedan kan andra faktorer spela in också, men den diskussionen orkar jag verkligen inte ta just nu. Jag hoppas jag inte har använt något ord som kan missförstås nu.

Men som sagt. Ingenting av ovanstående spelar egentligen någon roll, för att tycker man att lönen som sjuksköterska är för dålig så kan man alltid söka ett annat jobb.

Fast hallå....I frågan: vilka har lägst lön poliser eller sjuksystrar? så är det enklasta och mest självklara tillvägagångsättet självklart medellön. lägg ihop allt och dela med antalet, så får man en
summa som går att jämföra och också en summa över hur mycket staten lägger på respektive yrkesgrupp. Sen kan man gå vidare och kika på ingångslön, högsta lön och titta på löneutveckligen, där kommer medianen in som en bra mätteknik.
I både medel samt median, i den lönestatistiksite jag snabbt gogglade fram så ligger sjukvårdarna lägst. Om ni anser att så inte är fallet så go ahead...rota fram något material som säger motsatsen.
Om ni anser att sjukvårdare ska ha lägre lön trots, liknande ansvar, hög stress, stor vikt för samhället samt 1 års extra studiemedel så får man förklara varför....

Och det fetade är jag så trött på nu så jag spyr. Nu får ni ge er allvarligt.
Poliser och brandmän är missnöjda med sina löner...ja men visst.....bästa lösningen då är ju att all byter jobb eller hur? Inte alls att man jobbar fackligt för att få upp lönerna till en skälig nivå.
Vi har just en kris inom vården idag för att villkoren för denna yrkesgrupp är åt helvete.

http://www.expressen.se/ledare/ska-bli-sjuksyster---jag-ha-ha-ha/
Senast redigerad av ScottWalter 2014-10-03 kl. 10:36.
Citera
2014-10-03, 11:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Fast hallå....I frågan: vilka har lägst lön poliser eller sjuksystrar?
Jag ställde den frågan till dig men du svarade aldrig. Här är den igen:

Löner: http://imgdrop.se/UPL/1412202631obx.jpg

Är det poliser eller sjuksköterskor som tjänar minst i den grafiken?
Citat:
och också en summa över hur mycket staten lägger på respektive yrkesgrupp.
Hur mycket lägger staten då?
Citat:
Om ni anser att så inte är fallet så go ahead...rota fram något material som säger motsatsen.
Ingen har sagt att så är fallet. Svara dock på frågan ovan; Är det poliser eller sjuksköterskor som tjänar minst i den grafiken?
Citera
2014-10-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag ställde den frågan till dig men du svarade aldrig. Här är den igen:

Löner: http://imgdrop.se/UPL/1412202631obx.jpg

Hur mycket lägger staten då?

Ingen har sagt att så är fallet. Svara dock på frågan ovan; Är det poliser eller sjuksköterskor som tjänar minst i den grafiken?

Käre IQ trams.

Tror du på allvar jag går på den lilla grafen? ge mig den sidan du skapat den grafen i tack.
eller också gör du detta själv...jämför poliser med "sjuksköterskor" inte...."övriga sjuksköterkor"
och returnerar..nå?
eller varför inte: "sjuksköterskor" med "specialpoliser" eller "övriga poliser"?
hmm?

eller komme du ju inte göra så gör det själv:

http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/spridning/

ps: höjden på grafen är heller inte den som berättar om inkomsten utan bredden. Höjden talar om mängden. Så det din graf just säger är betydligt fler "övriga sjuksköterskor" tjänar som mittpartiet
hos polisen och ingen sjuksköterksa tjänar lika mycket som ca 1/4 av poliserna...

get it?
Senast redigerad av ScottWalter 2014-10-03 kl. 12:07.
Citera
2014-10-03, 12:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Tycker istället det är du som som ska presentera något med substans.
Istället för att enbart skriva:
"Tycker du bedriver en ren dumdiskussion där du argumenterar mot bättre vetande bara för du inte kan erkänna du har faktiskt helt fel."
Tala om exakt vad jag har fel i, eller hur? är ganska skälig begäran och komplett moget du.
och just det jag begär och broderar ut i mitt inlägg om DU kan LÄSA.

Är det någon som just nu falerar i trams så är det du, och käre Mean du tramsr t.o.m rätt dåligt.

Läs på lite här:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lon-efter-kon-sanker-hela-yrkesgrupper_7721442.svd
Är det för jobbigt att lyfta en debatt över sandlådenivå och att inte tillåtas strawmana bäst man vill? Och har du inte fattat något av de inläggen jag postat så får det liksom vara. Om du tycker en sjuksköterska som jobbar på en VC har ett lika utsatt jobb som en polis i yttre tjänst så hade vi kunnat avslutat diskussionen redan där. Du liksom utesluter dig själv från att upprätthålla en realistisk syn på tillvaron helt självsvåldigt.

Övrig sandlåderetorik lämnar jag därhän.
Citera
2014-10-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Är det för jobbigt att lyfta en debatt över sandlådenivå och att inte tillåtas strawmana bäst man vill? Och har du inte fattat något av de inläggen jag postat så får det liksom vara. Om du tycker en sjuksköterska som jobbar på en VC har ett lika utsatt jobb som en polis i yttre tjänst så hade vi kunnat avslutat diskussionen redan där. Du liksom utesluter dig själv från att upprätthålla en realistisk syn på tillvaron helt självsvåldigt.

Övrig sandlåderetorik lämnar jag därhän.

Du kan alltså inte presentera något med tyngd bakom ditt argument: du har fel!
bra, då vet vi. Där krympte du rätt rejält du...från humla till mindre husfluga.

Poliser i yttre tjänst är inte alla poliser, de flesta poliser sitter med inre tjänst och vänder papper, lika lite som alla sjuksköterskor jobbar på akuten eller på intensivvård eller på positioner där de utsätts för farlig smitta ex. De sjuksköterskor idag som ex. jobbar med ebola spridningen, där kan du snacka om farligt jobb du. Så jo, du har farliga positioner inom sjukvårdaryrket precis som du har inom polisyrket. Poliser är utbildade och bär skydd för att hantera just fara av fysisk aggressiv sort. Det gör inte sjukssköterskor. Och som sagt sjuksköterskor har 1 extra år utbildning...så jo, min tanke om att dessa båda grupper bör ha en likvärdig lön samt löneutveckling är inte helt gripet ur luften. Utan jag har en rätt stark argumentation för denna sak bakom mig, vilket jag dessutom redan presenterat i ex. inlägg redan.

bah!
Citera
2014-10-03, 12:32
Medlem
Citat:
Fast hallå....I frågan: vilka har lägst lön poliser eller sjuksystrar? så är det enklasta och mest självklara tillvägagångsättet självklart medellön. lägg ihop allt och dela med antalet, så får man en
summa som går att jämföra och också en summa över hur mycket staten lägger på respektive yrkesgrupp. Sen kan man gå vidare och kika på ingångslön, högsta lön och titta på löneutveckligen, där kommer medianen in som en bra mätteknik.
I både medel samt median, i den lönestatistiksite jag snabbt gogglade fram så ligger sjukvårdarna lägst. Om ni anser att så inte är fallet så go ahead...rota fram något material som säger motsatsen.
Om ni anser att sjukvårdare ska ha lägre lön trots, liknande ansvar, hög stress, stor vikt för samhället samt 1 års extra studiemedel så får man förklara varför....

För det första lägger staten noll (0) kronor på sjuksköterskor. Det är inte statlig verksamhet.

Jämför du poliser med sjukvårdare eller med sjuksköterskor? Jämförelsen blir inte riktigt relevant om du blandar ihop saker och ting.

Sen beror det på vad man räknar som "polis" - polischefer? Indentender? Det finns ingen motsvarighet bland sjuksköterskor. Därav är medianen ett mycket bättre mått. Den säger mer om hur det är för en vanlig polis respektive sjuksköterska än medelvärdet.

Förstår du vad jag skriver? Skulle du kunna återge vad jag skrev här? Budskapet? Fundera på det innan du svarar.

Citat:
Poliser och brandmän är missnöjda med sina löner...ja men visst.....bästa lösningen då är ju att all byter jobb eller hur? Inte alls att man jobbar fackligt för att få upp lönerna till en skälig nivå.
Vi har just en kris inom vården idag för att villkoren för denna yrkesgrupp är åt helvete.

Nej, vi har ingen vårdkris. Vården har troligen aldrig varit bättre i Sverige än vad den är nu. Jag fattar. Det är valår. (s) kommer att säga att allt år helvete. Men, och det här är viktigt nu, de har inget eget att kampanja på, därför måste de smutskasta saker. De säger att skolan inte får några pengar trots att den aldrig fått mer. Det är valår. Ta det inte för sanning.
Citera
2014-10-03, 12:38
Medlem
Citat:
ps: höjden på grafen är heller inte den som berättar om inkomsten utan bredden. Höjden talar om mängden. Så det din graf just säger är betydligt fler "övriga sjuksköterskor" tjänar som mittpartiet
hos polisen och ingen sjuksköterksa tjänar lika mycket som ca 1/4 av poliserna...

get it?

Men snälla du.... jag blir orolig. Vilka poliser tror du att detta handlar om? Det handlar om olika chefer och liknande. Det är alldeles för många sådana som inte gör någon nytta. Det har med polisens organisationsproblem, som är legendariska, att göra. Inte med någon sorts "jämställdhet".

Motsvarande sjuksköterskechefer finns inte. Därav så är det ingen som tjänar så mycket heller.

Förstår du? Jag frågar på allvar. Kan du läsa det jag skriver och ta in det?
Citera
2014-10-03, 13:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Käre IQ trams.

Tror du på allvar jag går på den lilla grafen? ge mig den sidan du skapat den grafen i tack.
Det gjorde jag i inlägget jag postade bilden i. Här är det igen:
Citat:
Kanske, kanske, fattar du om du tittar på den här bilden:

http://imgdrop.se/UPL/1412202631obx.jpg

Från http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/spridning/
Var så god.

PS: Jag kan läsa skriven text, jag kan grundläggande matematik och kan tolka statistik. Själv?

MVH IQ trams.
Citat:
eller också gör du detta själv...jämför poliser med "sjuksköterskor" inte...."övriga sjuksköterkor" och returnerar..nå?
Sjuksköterskor ÄR "övriga sjuksköterskor".

Lägger du till andra sjuksköterskor så tjänar de allihop MER!

KOLLA SJÄLV:

http://imgdrop.se/UPL/1412334502izs.jpg
Citat:
eller komme du ju inte göra så gör det själv: http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/spridning/
Så du hittade länken... Varför i hela friden frågar du efter den i samma inlägg?
Citat:
ps: höjden på grafen är heller inte den som berättar om inkomsten utan bredden.
Eh, ja GIVETFUCKING VIS! Du måste för fan trolla! Allvarligt?
Citat:
ingen sjuksköterksa tjänar lika mycket som ca 1/4 av poliserna...
NEJNEJNEJ och ÅTER NEJ! HUR FAN FÅR DU DET TILL 1/4 NÄR DU PRECIS LYCKADES LISTA UT ATT DET ÄR AREAN SOM ÄR ANTALET?
Citat:
get it?
Ja, som vanligt är det jag som kan läsa statistik medan du inte har en jävla aning om vad du själv svamlar om. Svara nu på frågan:

Citera
2014-10-03, 13:26
Medlem
markus120s avatar
Visst, just sjuksköterskor tycker jag förtjänar högre lön. Ibland så har feminister rätt, de är inte avlönade som de borde vara.

Till vems bekostnad ska detta dock ske?

Dra ned hela presstödet så får du över en halv miljard kronor per år att höja sjuksköterskors lön. Skulle inte vara så kontroversiellt och ingen råkar illa ut förutom proffstyckarna.

Man skulle kunna dra enorma mängder från flyktingförlägningar där privata aktörer tillsammans med fejkade skäggbarn suger åt enorma resurser....det kanske är lite mer kontroversiellt dock.

Subventioner på vindkraft kan man likaså dra bort så att sjuksköterskor får mera.

Jag är för sjuksköterskors löjner höjs ifall någon kan tydligt visa vart pengarna ska komma ifrån. F! tycker att man ska betala mer av allt för att det är begränsande att ens räkna hur mycket det kostar, "människan ska alltid sättas förre pengar". Ha...ha...ha!
Senast redigerad av markus120 2014-10-03 kl. 13:33.
Citera
2014-10-03, 14:09
Medlem
Citat:

Om du pratar individnivå så visar grafen att de som tjänar absolut minst och absolut mest är poliser ja.
Dock stämmer inte denna graf längre i dessa uppgifter eftersom polisers ingångslön just höjts till 24500,- denna graf verkar alltså köras med äldre uppgifter.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/polisernas-ingangsloner-hojs

Försöker man ur denna graf läsa ut vilken grupp som generellt har mindre i lön, vilket är den fråga vi i huvudsak diskuterar här, så är det lite svårare eftersom du inte har något mätvärde på y-axeln.
men jag skulle säga sjuksköterskor. eftersom blocket av de poliser som tjänar 10 000 mer än högsta sjuksköterskelönen är så pass hög. och skillanden i lön vid ingången är så pass smal.

En rätt dålig graf för det vi pratar om här.

Här är en mycket roligare att leka med
http://www.pejl.svt.se/visualisering/inkomster/yrken/
Citera
2014-10-03, 14:28
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Om du pratar individnivå så visar grafen att de som tjänar absolut minst och absolut mest är poliser ja.
Tack.

Tjänar de mest om man tittar på den andra bilden jag la upp? Du kommer väl ihåg att du tjatade om "övriga sjuksköterskor"?
Citat:
Dock stämmer inte denna graf längre i dessa uppgifter eftersom polisers ingångslön just höjts till 24500,- denna graf verkar alltså köras med äldre uppgifter.
Så alla som tjänar under 24500 får höjd lön nu? Det framgår inte av artikeln, men ändå gör du detta påstående.

Så för att förtydliga: Påstår du att dessa poliser numera tjänar minst 24500?
Citat:
Försöker man ur denna graf läsa ut vilken grupp som generellt har mindre i lön, vilket är den fråga vi i huvudsak diskuterar här, så är det lite svårare
Ja, men vi har ju å andra sidan siffror både för medel och median.

Men det är inte det vi i huvudsak diskuterar här. Vad vi diskuterar är huruvida du vill

* Höja löner för jobb där du tycker att folk tjänar för dåligt.

eller

* Höja löner för kvinnor.

Du vill uppenbarligen alternativ två; Höja löner för kvinnor, och skiter alltså fullständigt i män.

Precis som en god feminist ska göra.
Citat:
En rätt dålig graf för det vi pratar om här.
Nej, det är inte alls en dålig graf.
Citat:
Här är en mycket roligare att leka med
http://www.pejl.svt.se/visualisering/inkomster/yrken/
Intressant att du tycker det är en rolig graf då de använder det (enligt dig) värdelösa måttet medianlön.

Spännande.
Citera
2014-10-03, 15:12
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:

Detta är delvis rätt och delvis fel. Det beror på vilket perspektiv man ser frågan ur. Ur ett jämställdhetsperspektiv är frågan glasklar. Byt jobb om nuvarande villkor inte passar. Detta gör män, så varför skulle kvinnorna särbehandlas. Och om vi förutsätter att det som sägs om vårdbristen stämmer så är det ju även just precis detta som händer (en svensk sjuksköterska kan ju exempelvis få jättebra lön... om hon jobbar i Norge).

Däremot är det en annan fråga om man tittar på den ur ett samhällsperspektiv. Samhället behöver sjuksköterskor i vården och det råder brist där. Därför borde de betala högre löner för att locka till sig folk istället för att pröjsa för svindyra lokaler http://www.dn.se/sthlm/ar-detta-varldens-dyraste-sjukhus/ . Lösningen är naturligtvis att släppa vården till den privata sektorn (har även för mig att sjuksköterskor där tjänar bättre än inom den offentliga vården i den mån man öht kan kalla den privata vården privat).

För egen del hade jag hellre sett att sjuksköterskorna tjänade mer än den nuvarande poliskåren. Dock inte av jämställdhetsskäl utan på grund av att sjuksköterskorna gör ett viktigt jobb, medan poliskåren knappt kan göra sitt jobb öht, utan mest verkar vara ute efter att trakassera vanligt folk. Sjuksköterskorna hade antagligen haft ett högre värde på den fria marknaden än dagens poliskår. Men som sagt när politikerna får sätta lönerna i en bransch så blir det lätt så.

Dock köper jag inte får en sekund att staten skulle behandla kvinnoyrken sämre än manliga yrken. Jämför exempelvis hur man länge agerade i det mest mansdominerade offentliga yrket, militären (och som många nuvarande partier fortfarande vill göra). Man använde sig av slavar. Betalade dem i princip ingenting, tvingade dem att jobba extremt mycket övertid under riktigt dåliga förhållanden och slängde dem som vägrade i fängelse.

Om staten skulle behandla kvinnor likadant som män så skulle de kunna lösa vårdbristen på samma sak. Välj ut en viss procentsats av alla kvinnor. Tvinga dem att byta blöja på gamlingar helt gratis och släng dem i fängelse om de vägrar. Jag skulle nog med säkerhet säga att det kvinnodominerande yrkena som politikerna hållit i överlag har behandlats bra mycket bättre än de manliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in