2014-10-02, 18:22
Medlem
Tammers avatar
Äntligen blev det klart: nu stoppar Stockholms socialdemokrater alla nya ombildningar till bostadsrätter med omedelbar verkan. Alla snikna typer som velat köpa billiga lägenheter och göra stora vinster blir utan, och vi andra stockholmare slipper se fler hyreslägenheter försvinna från marknaden.
Citera
2014-10-02, 19:08
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Är det så? Isåfall vore det nice

Källa på det?
Citera
2014-10-02, 19:31
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Är det så? Isåfall vore det nice

Källa på det?
Det var på Aktuellt kl 18 i kväll, det kommer säkert snart på tidningarnas websidor.
Citera
2014-10-02, 22:37
Medlem
Bbobis avatar
Ombildningar som klubbats efter valdagen, alltså 14 september, stoppas.

Bra att man hann före.
Citera
2014-10-02, 23:13
Medlem
Detta gäller bara Allmännyttan som tur är, så jag jag kommer snika på när det är dags för ombildning och göra en bra vinst
Citera
2014-10-03, 00:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Detta gäller bara Allmännyttan som tur är, så jag jag kommer snika på när det är dags för ombildning och göra en bra vinst

Fast inget säger att du får köpa till ett väldigt rabatterat pris bara för att det är en ombildning.

Allmännyttan däremot har sålts ut till underpris. En sådan ombildning jag varit med om. Jag fick köpa lägenheten för 1/3 av marknadspriset. Enligt underlaget från hyresvärden utgick man från att lägenheten var värd ungefär hälften mot vad dom faktiskt säljs för på den fria marknaden.

Att en privat hyresvärd skulle räkna så lågt kan du bara drömma om. Jag var helt förbluffad när jag fick priset på min lägenhet. Som att vinna på lotto.
Citera
2014-10-03, 09:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Det här är en rent ideologisk fråga i synen på vem som ska äga bostäderna vi bor i.

Själva "klippet" består i att BRF köper en fastighet till marknadspris, där varje del (BR)kan säljas dyrare styckevis. Och eftersom en BRF betalar marknadspris kan man inte säga att något har reats ut.

Att just marknadspriset på hyresfastigheter är för lågt bottnar i den planekonomiska modellen med reglerade hyror långt under vad gemene hyresgäst tycker att det är värt.

Slutsatsen är att om hyrorna hade varit mer marknadsanpassade hade troligtvis inte lika många ombildningar gjorts under årens lopp.

Det är väl bra att det finns hyresrätter att hyra, men räkna inte med att dessa kommer att bli lediga inom rimlig tid, sålänge inte hyrorna speglar den allmänna uppfattningen om vad det borde kosta.
Citera
2014-10-03, 11:06
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är en rent ideologisk fråga i synen på vem som ska äga bostäderna vi bor i.
Frågan är om man ser bostaden som en rättighet eller som en vara på en marknad. För att köpa en bostad i Stockholm med om nejd måste man ha goda inkomster och sparade pengar till kontantinsats, det gör att dessa lägenheter bara är förbehållna vissa grupper.
Citat:
Själva "klippet" består i att BRF köper en fastighet till marknadspris, där varje del (BR)kan säljas dyrare styckevis. Och eftersom en BRF betalar marknadspris kan man inte säga att något har reats ut.
Om man som någon tidigare påpekat får köpa lägenheten för 1/3 av vad den är värd, är det nog ett reapris. Prissättningen är fri, ingen tvingar Allmännyttan att sälja till ett visst pris. Man kan ju lägga priset på fastigheten på en nivå som ger marknadsmässiga priser på lägenheterna.
Det viktiga var ju att folk får äga "sina" lägenheter, inte att de ska tjäna pengar på affären?
Citat:
Att just marknadspriset på hyresfastigheter är för lågt bottnar i den planekonomiska modellen med reglerade hyror långt under vad gemene hyresgäst tycker att det är värt.

Slutsatsen är att om hyrorna hade varit mer marknadsanpassade hade troligtvis inte lika många ombildningar gjorts under årens lopp.
Hur tänker du då? Om hyrorna varit högre hade det ju varit ännu större skäl att ombilda till bostadsrätter.
Citera
2014-10-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fast inget säger att du får köpa till ett väldigt rabatterat pris bara för att det är en ombildning.

Allmännyttan däremot har sålts ut till underpris. En sådan ombildning jag varit med om. Jag fick köpa lägenheten för 1/3 av marknadspriset. Enligt underlaget från hyresvärden utgick man från att lägenheten var värd ungefär hälften mot vad dom faktiskt säljs för på den fria marknaden.

Att en privat hyresvärd skulle räkna så lågt kan du bara drömma om. Jag var helt förbluffad när jag fick priset på min lägenhet. Som att vinna på lotto.

200-300k under marknadsvärdet så är jag nöjd. Vilket det troligtvis kommer bli i mitt fall, allt annat är en bonus.
Citera
2014-10-04, 22:31
Medlem
Citat:

Det är väl bra att det finns hyresrätter att hyra, men räkna inte med att dessa kommer att bli lediga inom rimlig tid, sålänge inte hyrorna speglar den allmänna uppfattningen om vad det borde kosta.

Jag förstår hur du menar. Men det där kan ju bara inte stämma. Om BRF köper fastigheten till marknadspris borde ju det betyda att vem som helst kan göra samma klipp. Köpa en fastighet, omvandla lägenheterna till bostadsrätter, sälja och håva in vinsten. Säg mig vilka fastigheter som ligger ute på marknaden till motsvarande marknadspris som dessa BRFer får betala?

Jag säger inte att du har fel men detta var nytt för mig och tåls att diskuteras.
Citera
2014-10-04, 22:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Jag förstår hur du menar. Men det där kan ju bara inte stämma. Om BRF köper fastigheten till marknadspris borde ju det betyda att vem som helst kan göra samma klipp. Köpa en fastighet, omvandla lägenheterna till bostadsrätter, sälja och håva in vinsten. Säg mig vilka fastigheter som ligger ute på marknaden till motsvarande marknadspris som dessa BRFer får betala?

Jag säger inte att du har fel men detta var nytt för mig och tåls att diskuteras.

Nu brukar det vara svårt att tömma ett helt hus på hyresgäster, eftersom dessa ogärna flyttar pga hyresregleringen.

Det är helt annorlunda om hyresgäster i samförstånd bildar BRF och köper fastigheten ifråga. Pga hyresregleringen hålls marknadspriset på en hyresfastighet på en artificiellt låg nivå. Det är här själva "klippet" görs.
Citera
2014-10-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur tänker du då? Om hyrorna varit högre hade det ju varit ännu större skäl att ombilda till bostadsrätter.

Högre hyror = högre marknadsvärde på kåken = högre kostnad för BRF/boende att köpa loss fastigheten/lägenheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in