Nu har sanningen kommit fram angående de där 49 turkiska gisslan som IS lämnade över till Turkiet. Gisslan bytes mot 180 IS militanter plus tjänstemän inom organisationen och en okänd summa pengar som gets till dessa tjänstemännen.
http://www.ekurd.net/mismas/articles/misc2014/10/turkey5132.htm
I samband med att gisslan släpptes fri så var turkiska underrättelsetjänsten MIT ute i media och skrött om att man hade utfört en framgångsrik operation och fritagit gisslan. Det samma gäller presidenten Erdogan och premiärministern Davatuglo, alla insuinerade att de hade utfört en operation, men att det var för hemligt för att uppge detaljer. Ju mer jag lär mig om Turkiet dessto mer får jag ett förakt för den här entiten.
Jag har skrivit om gisslandramat tidigare och lyft fram de mystiska elementen i dramat. 6 månader innan Mosul föll så var alla parter i MÖ införståda med att staden skulle falla i IS händer. Turkiet har en konsulat i Mosul, men de vidtar inga åtgärder. 6 dagar innan staden föll så kontaktar KRG Turkiet och delger dem vad deras kontakter har luskat fram, IS kommer ta över kontrollen av Mosul när som helst och att KRG kan hjälpa till med att evakuera Konsulatet. Davatuglo säger nej, det är lugnt. Därefter så tillfångatas de turkiska diplomaterna i Mosul konsulatet.
Sedan används dessa 49 gisslan som skäll för att vara passaiv när IS sveper fram i Irak och hotar Turkiets nära allierade KRG. Turkarna tog semester under 3 månader och kunde inte på något sätt motverka IS eller delta i koalitionen mot gruppen. IS oljesmugling kunde man inte göra något åt annars så kommer gisslan dödas, koalitionen får inte använda Turkisk territorium i syfte att hejda IS etniska utrensning av främande kulturer för annars dödas gisslan. Det är så här Turkiet fungerar och deras agerande och beteende säger en hel del om deras hållning i frågan om IS. De har en tight relation med gruppen och det ligger inte i deras intresse att motverka gruppen. Den yttersta toppen i Turkiet har vägrat kalla IS för terrorister, framförallt premiärministern som brukar rationalisera fram en förmildrar framställning på ett kreativt sätt.
"Det är inte en terroristgrupp det är snarare en terroriserad grupp". Premiärministern menar att dessa individer som nu är med i IS har blivit utsatt för terrorism av den shitiska makten i Irak och att det därför inte är deras fel att de halshugger och våldtar i guds namn.
Sammanfattning. Turkiet fick semäster i över 3 månader, billig IS olja, kurder blev etniskt rensade och man blev av med 180 IS terrorister som förstärker kelgrisen IS. Man kan inte förneka att det var en bra deal.
Nu får vi se hur motiverade de är att bekämpa IS för just nu är det bara fritt fram att gå loss på terroristerna som har en gemensam gräns med Turkiet. De Finns över 40 pansarvagnar samt en större koncentration av turkiska trupper vid Kobane gränsen och alla dessa är publik och kollar på när IS avfyrar alla möjliga former av vapen ett par meter ifrån dem. Det är trots allt terrorister, de har begått en hel hög med brott mot männskligheten, ska de bara låta dem stå där mitt framför näsan på dem när det bara är att trycka på en knapp? Ledningen i landet har förmedlat att man inte kommer göra något omdelerbart.
Vi får se ifall det är toma ord eller ej. En ännu viktigare fråga är vilken hållning de har gentemot YPG styrkorna som befinner sig i staden och det har man inte gett tydliga besked om. De har ju bojkotat och effektivt isolerat kurderna i Kobane sedan inbördeskrigets början.
Citat:
"We wouldn't want Kobani to fall. We'll do whatever we can to prevent this from happening," Davutoglu said in a discussion with journalists broadcast on the A Haber television station.
http://www.reuters.com/article/2014/10/03/us-mideast-crisis-turkey-idUSKCN0HS0ET20141003