Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
I din märkliga värld så är det förstås omöjligt att en viss yrkeskår kan begå brott men du har samtidigt inte direkt visat någon större verklighetsförankring här på FB.
Jag föreslår att du läser nedanstående länk där detta fall behandlas och att du sedan tar och begrundar vad som står där, det där tröttsamma feministsnacket verkar du tyvärr ha snöat in på helt och hållet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffertmordet
Jag förstår att du på något sätt anser att eftersom två läkare och en prostituerad kvinna bevisligen var inblandade i "Koffertmordet" så ökar chanserna att Da Costa mördades av två läkare, men så fungerar det inte. Det är två separata fall. Däremot kan mycket väl minnet av det här fallet ha spökat även i Da Costa-utredningen, då människor har en tendens att resonera på det logiskt felaktiga sätt som du gör här.
Här finns ju för övrigt inga detaljer som orgier på rättsläkarstationer med målade ansikten och ett litet barn närvarande och fotograferade lik som glatt visas upp för utomstående, detaljer som gör det otroligt att brottet skall ha begåtts på det som där påstås och andra omständigheter och en tidsutdräkt som gör Härm och Allgén till mycket osannolika mördare.
Däremot är det väl inte otroligt att mordet på Da Costa kan ha gått till en del likt mordet på Margareta Af Forselles. Och då använder vi ordet mord i bred bemärkelse, för det är ju inte klarlagt i något av fallen att det nödvändigtvis var frågan om mord. Någon har plockat upp Da Costa på gatan, hon har avlidit på något sätt och sedan styckats och mördaren fraktat bort kroppen för att dölja sitt brott, antagligen på ungefär samma sätt som den unge läkaren Sven-Arvid "Ajten" Arvidsson plockade upp Af Forselles, hade ihjäl henne i sin bostad, styckade henne och dumpade kroppen vid Gåsö, en relativt avskild plats han kände till och kunde ta sig till. Han hoppades väl därmed dölja sitt brott och kunna fortsätta sitt liv utan att bli avslöjad.
Märk väl alltså att det med all sannolikhet handlade om en transportstyckning och ingen pervers lust att skära i kvinnokroppar.
Det finns ju förvisso flera tänkbara scenarier för hur Af Forselles dog och man kan kanske inte kategoriskt utesluta att båda läkarna var inblandade här, både Arvidsson och hans vän läkaren X, som märkligt nog förblivit namnlös. Mest sannolikt kanske det ändå är i utgångsläget att det förhåller sig så som läkare X tydligen tycks ha berättat och polisen accepterat, nämligen att Arvidsson dödat kvinnan genom yttre våld i sitt sovrum eller haft ihjäl henne på annat vis. Jag antar att det också kan vara så att hon dött som en följd av intag av narkotika och/eller alkohol och då till exempel kvävts till döds, vilket då var en olyckshändelse. Arvidsson ser sin plats i societeten och sin karriär gå upp i rök och bestämmer sig för att göra sig av med kroppen. Läkaren X är inte inblandad förutom som vittne som hjälper till att dölja brottet genom att inte avslöja det.
Att läkare X klarar sig så lindrigt undan ger onekligen annars intrycket av att polisen hjälper till att tona ner skandalen och sopa det hela under mattan. Att påstå att brottet är polisiärt uppklarat när frågan om vilka roller de inblandade hade har förblivit så oklart är knappast korrekt. Om man tog hänsyn till överheten, till släkten Arvidsson från Gåsö eller läkare X:s namn är upp till var och en att bedöma.
Spekulationerna om flera inblandade och svågerns eventuella påstående att det var läkare X som egentligen mördade Af Forselles verkar rätt verklighetsfrämmande. Ajtens agerande efter mordet gör det egentligen uppenbart att han är den främst inblandade. Hans far måste nog rätt tidigt ha insett att sonen var skyldig om uppgifterna stämmer att han sett resväskorna med kroppen i samband med segelbåten. Även människor i bekantskapskretsen bör ha kunnat förstå något om t.ex uppgifterna att Ajten renoverat klädseln på sin P1800 efter mordet stämmer.
Hur den unge framgångsrike läkaren Sven-Arvid "Ajten" Arvidsson stiger mot stjärnorna i Göteborg, festar på och missbrukar bensodiazepiner och sprit, för att sedan mörda eller på annat sätt ha död på en tio år äldre tragisk prostituerad kvinna och till slut själv dö av en överdos är en intressant - man kanske rent av kunde säga sedelärande - historia på egna meriter.
Här är hågkomster från hans kurskamrat Nils Eriksson som berör Ajten Arvidssson och något om "koffertmordet":
Medicinare eller Rör på benen
Här nedan är det stycke som mest berör Af Forselles-fallet. Bosse är Bo Martin, som det sägs känd som TV-och radiodoktor.
Citat:
Av kamraterna i vår skrivgrupp blir Jallis senare anestesiolog och ambulansläkare. Bosse blir allmänläkare och radiodoktor och Ajten någon sorts societetsläkare. Dessutom kommer han tyvärr att bli koffertmördare.
Flera år senare berättar Bosse:
Ajten skötte min mottagning en tid medan jag hade semester. När jag kom tillbaka berättade Ajten att han varit tvungen skaffa helt ny inredning i sin bil, en Volvo P1800. En katt hade rivit sönder klädseln, sade han. Året därpå såg jag på förstasidan i GT bilden av en kvinna, Margareta af Forselles, som jag hade haft som patient på Nordhemspolikliniken. Hon hade hittats styckad, liggande i en resväska utanför Gåsö. Alltså den ö där Ajten har bott. Så småningom framkom det att resväskan tillhörde Ajten. Bosse förstod då att Ajtens motiv för att byta inredning i Volvon var, att det fanns blod från den mördade kvinnan på klädseln.
I april 1971, då jag arbetade på Sahlgrenska sjukhuset, kom ambulansen till akutmottagningen med Ajten. Han var död av en överdos knark. Det hann inte bli någon rättegång.