2014-10-02, 17:36
Medlem
tj.s avatar
Cannabis --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2014-10-02, 20:58
Medlem
Tar emot alla tips glädligen, för pallar inte denna ångest längre!
Citera
2014-10-02, 21:31
Medlem
dharmabumps avatar
Ärligt talat tror jag inte det handlar om cannabis, har aldrig hört talas om något liknande. Är ångesten akut, kräv att vården behandlar dig akut. Om vården inte tar emot dig, och du säkert vet att det är abstinens från haschet, och att du inte står ut... så rök på då. Och trappa ut försiktigt under längre tid... antar jag.

Men tror inte på cannabis. Vore jag du, skulle jag söka orsaken någon annanstans.
Citera
2014-10-02, 22:17
Medlem
Pratar du med någon om din ångest? Psykolog, terapeut?

Det bästa som finns är att kunna öppna upp sig, prata om hur man känner, varför man känner.. Det är skitjobbigt för stunden, både före och efter samtalen.. Med medicinen gör man sig inte av med problemen, tar bort dom för stunden men kommer tillbaka.. Att veta sina problem, hur och vad man ska göra för att lösa dom är viktigt. Det är värt att testa om du inte redan gjort det, kom ihåg att det får vara jobbigt.
Citera
2014-10-02, 23:18
Medlem
pankys avatar
då jag tar uppbehåll så mår jag rejält dåligt i tre till fem veckor. riktigt jobbig ångest, nära till tårar, diarréer, nervositet, kan inte tänka klart, humörsvängningar, rejäla sömnsvårigheter, aptitlöshet, isolerar mig socialt osv. sen vänder det och livet blir värt att leva igen.

det som hjälper mig då jag mår som värst är: långa promenader med något schyst i öronen, filip och fredrik´s podcast (som finns på spotify) höll tankarna ockuperade under mina promenixer. det hjälper med sömnen och känslan att ibland vara hyper.

choklad, snask och stora måltider - tröstäta- dämpar också känslan av att livet krossar en.

försöka göra saker som får en att må bra, om du tex. spelar ett instrument eller gillar att rita osv. så prova göra det, skönt att ha ett kreativt output. dö-tiden känns inte till spillo, man slipper må dåligt över det iaf.

koffein kan trigga igång ångest, bra idé att hålla sig borta från det kanske?

röka en jävla massa cigg funkar bra för mig. visst det kanske inte är nyttigt, men om det för en kort stund avlastar skallen så tycker då jag iaf. att det bara är att bolma på.

surra med kompisar om din ångest. jag såg en gång ett diagram över hur ångest stegras under tre veckors tid då man slutar röka cannabis, var i kontakt med en drogklinik som försåg mig med den infon, det kan vara skönt att veta att det vänder med tiden.

om du känner att du inte fixar det på egen hand, ring sjukvårdsupplysningen och be om råd. det finns ingen mening i att du ska gå runt och må skit. kanske du behöver göra förändringar i ditt liv och de kanske kan ge dig tips och råd på hur du ska börja.

lycka till.
Citera
2014-10-02, 23:26
Medlem
jesper2013s avatar
Hur kan du må dåligt? Cannabis som är så ofarligt och som alla tycker ska bli helt lagligt så alla 12åringar börjar röka o knullar sin hjärnor
Citera
2014-10-03, 00:13
Medlem
pankys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesper2013
Hur kan du må dåligt? Cannabis som är så ofarligt och som alla tycker ska bli helt lagligt så alla 12åringar börjar röka o knullar sin hjärnor

okonstruktiv smörja!
https://www.youtube.com/watch?v=coOxrm4CU0U
Citera
2014-10-03, 02:48
Medlem
Jag känner helt igen mig TS. Påbörjade ett uppehåll i förrgår, borde nog gå bättre denna gången då jag mår mycket bättre än föregående gånger och har lite mer erfarenhet av liknande situationer.

För det mesta så brukar det bara handla om att härda ut. Ofta så brukar jag nästan per automatik göra en massa grejer för att hålla ångesten borta, typ promenerar, pysslar o ritar mer än vanligt. En annan bra grej är att ju fler gånger jag tar uppehåll desto lättare blir det för mig att känna igen de negativa tankemönstrena, och de blir lättare att avfärda då man kan göra en koppling mellan känslorna och uppehållet.
Senast redigerad av fulhuvud 2014-10-03 kl. 02:52.
Citera
2014-10-03, 09:07
Medlem
Tack för alla tips uppskattas mycket!
Citera
2014-10-03, 11:11
Medlem
De av oss som roker for att dampa angest eller andra kanslor brukar tendera att ma sadar daligt. Andra glommer bort att fungera normalt utan, efter ett tag..
Mitt tips till dig ar att satsa pa att inte roka overhuvudtaget pa minst tre manader.
Vidare finns det Mariamottagningar, kontakta det som finns i din kommun och fraga om de har nagon schysst behandlare du kan tala med. Det later kanske lite lame men oftast finns det nagon fantastisk javel i personalen som man egentligen bara kan prata om allt mojligt med, och som kan forklara for dig varfor du mar sa javla daligt. Om du inte trivs med behandlaren sa beratta det sa du kan tala med nagon annan. (Om du ar myndig kontaktar de inte snuten, forutsatt att du inte agnar dig at nagot som kan ge fangelse i over 2 ar...)
Citera
2014-10-03, 11:23
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panky
jag såg en gång ett diagram över hur ångest stegras under tre veckors tid då man slutar röka cannabis, var i kontakt med en drogklinik som försåg mig med den infon, det kan vara skönt att veta att det vänder med tiden.

om du känner att du inte fixar det på egen hand, ring sjukvårdsupplysningen och be om råd.

Drogkliniker jobbar mer efter policy än vetenskap. I det här fallet råljuger man och har gjort i årtionden. Myterna kring cannabis framkallar antagligen dessa symptom. Får unga, mindre erfarna människor att inbilla sig allt möjligt. Den at du beskriver är ett helt nytt fenomen. Man är tämligen överens om att cannabis inte ger någon fysisk abstinens. Jag är ingen psykolog, men ibland förefaller "psykoser" och "avtändning" vara ett slags önsketänkande... meriterande att vara med om. Aldrig stött på så sjuka och skadade och överdoserade människor som tonåringarna här på Flashback. Det ser jag som ett allvarligt problem.

Men du har rätt om sjukvårdsupplysningen. Tveka inte utan ring om du har seriösa problem.
Citera
2014-10-03, 11:48
Medlem
dharmabumps avatar
Bara som ett exempel: I åtminstone fyra årtionden har svenska "droginformatörer" varnat för "rena kickar". Det är thc som tagits upp av fettceller i kroppen, och som plötsligt och spontant "frisätts" i kroppen och ger ett oväntat och överraskande rus - låter farligt. Tänk om man är ute i trafiken och utan förvarning plötsligt blir "påtänd"...! Vad kan inte hända?!

Ingenting liknande har hänt mig på 35 år. Och inte någon jag känner. Så vad är "rena kickar" och vilka drabbar det?

Nu säger ny amerikansk forskning att inget thc tas upp av fettceller i kroppen. Däremot tar fettcellerna upp metaboliter av thc, men dessa är icke-toxiska... Ajöss, "rena kickar". Alltså har "informatörer" i skolorna spridit vanföreställningar i årtionden. Det är allvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in