2014-10-02, 09:57
Medlem
Tjena!

Slutade röka för ungefär 4 dagar sen, sen dess har jag endast lyckats få i mig runt 1500 kcal på 3
4 dygn o har även stora problem att sova, och har en ständig ångest som är väldigt jobbig. Har bas rökt 1 månad i sträck typ! Och har aldrig mått såhär dåligt alltså! Är det någon som har tips på hur jag ska göra för att underlätta detta!

Tack på förhand!
Citera
2014-10-02, 10:12
Medlem
HoAmAjs avatar
Jag lägger ner ca var 10e vecka. Röker 1-2g/dag annars.
Tar 2 veckors break varje gång.

Vad jag märkt är 3 saker.

1) Sover väldigt dåligt i 2-4 nätter.

2) Mat blir ganska ointressant/tråkigt i 4-6.

3) Själva rökandet är barnsligt enkelt att låta bli. Vi är ständigt nån på break i kompisgänget och alla röker liknande mängder till vardags. Dvs, man har ofta folk runt sig som röker när man är på break och ändå så tackar vi bara nej, "är på break" utan en tanke.

Har du gått närmare en vecka så har du inga direkta sömn/mat-problem kvar snart och då handlar resten bara om ifall du är en person som lätt blir uttråkad eller inte. När man inte gör ett skit eller har tråkigt saknar man det lite men det är ju inte H.

Lovar man sig själv att sluta röka gräs och inte kan hålla det så ska man vara jävligt glad att man inte höll på med nåt allvarligare för då hade det gått illa.
Citera
2014-10-02, 10:12
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Förstår inte folk som får problem med att sluta röka. Visst att det kan bli lite halvsvårt att komma till ro på kvällarna, men stora problem av att sluta röka?!

Det enda jag kan säga är att du får härda ut det hela. Jag har inga andra tips då jag aldrig får några speciella problem själv trots dagligt användande i flera månader i sträck.

Det man också kanske kan göra är att trappa ner det istället för att sluta helt direkt, då blir övergången kanske lite mer hanterbar om man nu reagerar så som du gör.

En fråga till dig. Rökte du bara cannabis eller rökte du det blandat med tobak eller något annat?
Citera
2014-10-02, 11:00
Medlem
Jag rökte med tobak! Men jag snusar även, plus att jag käkar ssri.
Citera
2014-10-02, 11:52
Medlem
Atesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmsterdamKush
Tjena!

Slutade röka för ungefär 4 dagar sen, sen dess har jag endast lyckats få i mig runt 1500 kcal på 3
4 dygn o har även stora problem att sova, och har en ständig ångest som är väldigt jobbig. Har bas rökt 1 månad i sträck typ! Och har aldrig mått såhär dåligt alltså! Är det någon som har tips på hur jag ska göra för att underlätta detta!

Tack på förhand!

Det är därför du rökt varje dag och säkert väldigt ofta.

Håll dig till några bongar om dagen, 1 på morgonen sedan 1 på dagen om det passar och en på kvällen så slipper du den häftigt ändrade rutinen.

Och kör uppehåll som ovanstående sa, typ 2 veckors mellanrum.
Citera
2014-10-02, 12:08
Medlem
WeedWhackers avatar
Citat:
Jag rökte med tobak! Men jag snusar även, plus att jag käkar ssri.

Ställ frågan i drogrehabilitering!

Sluta drick kaffe.
Sluta drick alkohol.
Gå till läkare och prata med denne om din
Ssri användning. De där förbannade pillrena
Kan ställa till det ordentligt.
De finns en jädra massa sorter också.
Individuell dos som är rätt kan förändra sig.
Dock ska du inte sluta cold turkey med dessa.
Det är något helt annat än att sluta använda cannabis.

Nikotinet hade jag också tagit det lugnt med.

Lycka till.
Citera
2014-10-02, 12:18
Medlem
Om du röker mer än 2 gånger per dag / att du röker så mycket att du inte klarar av din vardagliga sysslor har du ett problem. Kanske dags att trappa ner.

När jag tog ett break för ett tag sedan hade jag rökt nästan dagligen sedan maj månad samtidigt som jag jobbat / pluggat, mådde inte perfekt visst första dagen då man inte fick värst mycket sömn + att man mår lite halvdant under första halvan av dagen men det tar sig.

Om du verkligen har så stora problem TS kanske inte röka är någonting för dig eller måste du försöka tvinga i dig näring, gör inte detta till någon tycka-synd tråd utan ryck upp dig istället.
Citera
2014-10-02, 13:04
Medlem
errikos avatar
Försök tänk på varför du mår sämre än när du rökte, och ta tag i besvären du känner. Om du är låg så kan man tänka sig att det är en naturlig bieffekt när man tar ett uppehåll då iaf jag har svårt att känna mig deppig med gräs i kroppen.

Jag upplever att första veckan suger rättså hårt men jag brukar försöka sysselsätta mig så gott det går genom att kanske ta en grogg efter middagen för att lura hjärnan eller snöa in på någonting som kan hålla mig upptagen till dessa känslor försvinner, om du nu saknar gräset för mycket så är det viktigaste att inte släppa taget, det är viktigt för din karaktär i framtiden.

Efter en vecka eller lite till så tycker jag att det känns som man aldrig rökt tidigare, med undantag för att man kan ha en dålig dag och tänka att det skulle sitta fint att få luta sig på en hit efter jobbet.

Men jag råder dig till lite rutin när det gäller sömn, mat och träning sådant som får basic saker att fungera, blir det inte bättre borde man söka riktig hjälp imo.
Citera
2014-10-02, 13:24
Medlem
Tack för alla svar! Min aptit har blivit lite bättre o sömnen lite bättre denna med, men jag har käkat ssri i 2 år nu, alltså sen jag var 17 så sluta med det tror jag kommer innebära stora problem för mig. Jag försöker få upp rutiner men det är svårt.

Det värsta nu är ångesten har den konstant o den tar kål på mig, känns som jag äts upp inombords. Samtidigt som jag håller på att träffa en tjej så får ångest över det med.. Känner mig bara så lost nu faktiskt. Jag hoppas det går över verkligen.

Jag vet att jag får skylla mig själv det är ju ändå jag som satt mig i denna situation.
Citera
2014-10-02, 13:31
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Hur ofta rökte du TS?

När jag lägger av brukar jag bli rastlös om dagarna och få minimalt, ibland ingen sömn..
Men det är bara så dom första 3-4 dagarna, dock nog för att jag ska tröttna och gå och köpa ny.
Citera
2014-10-02, 13:32
Medlem
bongloards avatar
Citat:
Tack för alla svar! Min aptit har blivit lite bättre o sömnen lite bättre denna med, men jag har käkat ssri i 2 år nu, alltså sen jag var 17 så sluta med det tror jag kommer innebära stora problem för mig. Jag försöker få upp rutiner men det är svårt.

Det värsta nu är ångesten har den konstant o den tar kål på mig, känns som jag äts upp inombords. Samtidigt som jag håller på att träffa en tjej så får ångest över det med.. Känner mig bara så lost nu faktiskt. Jag hoppas det går över verkligen.

Jag vet att jag får skylla mig själv det är ju ändå jag som satt mig i denna situation.

Har erfarenhet av dina problem. SSRI's, CB, relationer och ångest.

Mitt råd: Var drogfri när du går på SSRI. Om du skapar obalans i hjärnan medan du försöker återhämta dig så skjuter du upp problemet och då kommer du vara fast med SSRI't längre. Stressa INTE in i förhållandet, gå in när du känner dig säker då du verkligen vill. Du ska inte gå in i ett förhållande för att du behöver en annan person i ditt liv, det kan väldigt lätt stjälpa alltihop.

Långsiktigt så bör du göra dig av med SSRI't. Återhämta dig från CB bruket. Träna, sov, ät ordentligt och få i dig vitaminer så går det fortare. Börja snusa om du röker tobak för att röka tobak drar ner ens hälsa betydligt mer än man tror när man väl röker.

Är det katastrof just nu så kan du gå till en vårdmottagning och fixa Atarax. Dra en vals om att du har ångest/sömnproblem eller att du ska ut och resa och blir lätt åksjuk. Nämn atarax, att du provat det en gång och att det fungerade bra. Läkare skriver ut det för nästan ingenting.

Lycka till!
Citera
2014-10-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongloard
Har erfarenhet av dina problem. SSRI's, CB, relationer och ångest.

Mitt råd: Var drogfri när du går på SSRI. Om du skapar obalans i hjärnan medan du försöker återhämta dig så skjuter du upp problemet och då kommer du vara fast med SSRI't längre. Stressa INTE in i förhållandet, gå in när du känner dig säker då du verkligen vill. Du ska inte gå in i ett förhållande för att du behöver en annan person i ditt liv, det kan väldigt lätt stjälpa alltihop.

Långsiktigt så bör du göra dig av med SSRI't. Återhämta dig från CB bruket. Träna, sov, ät ordentligt och få i dig vitaminer så går det fortare. Börja snusa om du röker tobak för att röka tobak drar ner ens hälsa betydligt mer än man tror när man väl röker.

Är det katastrof just nu så kan du gå till en vårdmottagning och fixa Atarax. Dra en vals om att du har ångest/sömnproblem eller att du ska ut och resa och blir lätt åksjuk. Nämn atarax, att du provat det en gång och att det fungerade bra. Läkare skriver ut det för nästan ingenting.

Lycka till!

Tack! Vill trappa ner ssri:n men känner att i just detta läget är det ej rätt, då jag börjat plugga i en annan stad och i och med det flyttat hemifrån för första gången. Atarax har jag provat o hjälpte tyvärr ingenting för mig, har även provat lergigan o theralen. Vill egentligen
inte ha mer mediciner utan försöka klara mig utan det. Men den konstanta ångesten gör att man tappar livslusten rätt brutalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in