2014-10-02, 16:09
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Skulle du kunna tänka dig att läsa tråden först? Eller bara TS?

Är du verkligen så dum att du tror att min teori är att Mårten skjuter OP point blank, mitt på gatan framför sin mamma?

Självklart är inte Mårten skytten.

min hypotes är att Mårten i koalition med säpo elr polisen mördade OP. Det vanligaste motivet för familjemord är personliga motiv. Alltså fejder som urartar.

Av förklarliga skäl läste jag inte 100%-igt.
Du kunde skrivit "Mårten Palme anstiftade mordet på sin far". Tolkar fortfarande rubriken som att Mårten höll i vapnet. Vilket faktiskt känns troligare än att Säpo eller någon annan skulle göra det åt honom. Varför skulle dom göra det? Har verkligen en son inget bättre tillfälle att mörda sin far på?
Tror ingen visste att paret skulle gå hem, inte heller varför dom oväntat bytte sida av Sveavägen. Så stått och väntat kunde nog ingen ensam mördare gjort.

I fall där statsmän mördas kan du inte påstå att familjen är de som förväntas ligga bakom. Skulle Obama bli skjuten på öppen gata så är det inte hans familj man springer till.
Palme var ingen kvinna som ville skiljas och låg i vårdnadstvist med sin kränkta make.

Varför skulle Säpo, polisen eller militären hjälpa Mårten med det här? Du har ju ingenting på fötterna överhuvudtaget. Läs i den riktiga Palme-tråden istället.
Citera
2014-10-02, 17:22
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Av förklarliga skäl läste jag inte 100%-igt.
Du kunde skrivit "Mårten Palme anstiftade mordet på sin far". Tolkar fortfarande rubriken som att Mårten höll i vapnet. Vilket faktiskt känns troligare än att Säpo eller någon annan skulle göra det åt honom. Varför skulle dom göra det? Har verkligen en son inget bättre tillfälle att mörda sin far på?
Tror ingen visste att paret skulle gå hem, inte heller varför dom oväntat bytte sida av Sveavägen. Så stått och väntat kunde nog ingen ensam mördare gjort.

I fall där statsmän mördas kan du inte påstå att familjen är de som förväntas ligga bakom. Skulle Obama bli skjuten på öppen gata så är det inte hans familj man springer till.
Palme var ingen kvinna som ville skiljas och låg i vårdnadstvist med sin kränkta make.

Varför skulle Säpo, polisen eller militären hjälpa Mårten med det här? Du har ju ingenting på fötterna överhuvudtaget. Läs i den riktiga Palme-tråden istället.
100%? Du läste bara vad tråden hette. Sen att du säger åt mig att läsa genom palmetråden 59.000 inlägg i samma post är lite lustigt . Även detta är "den riktiga palme-tråden" då du samt tråden befinner sig i delforumet Mordet på Olof Palme.

Nu är å andra sidan Obama 2014 lite svårt att jämföra med OP 1986, framförallt med tanke på säkerhetsnivån rörande Obama, jämfört med OP som går hem själv utan skyddsväst klockan 23.
Det finns oändligt många osannolika men möjliga motiv för att Mårten skulle vilja mörda OP. Polisen måste också ha haft motiv för att utföra dådet. Det tror jag du också hade insett om du bara lagt manken till och tänkt efter; att ingen tror polisen/säpo mördade Palme för att vara schysst.

Kanske troligast att polisens/säpos motiv är det ledande, men man behövde information av Mårten, kanske på grund av hot.

OP går ner för att ta tn hem och skytten följer efter. Mårten visste med all säkerhet att Olof och Lisbet skulle gå hem, de stod trots allt och pratade efter filmen och att man då berättar var man ska efter pratstunden väldigt troligt och att göra någon form "signal" till mördaren eller troligen medhjälpare till skytten enkelt. Man skulle också kunna ha en skytt i varsin riktning.

Svara på följande frågor:
Vem kunde veta vilken film som skulle ses?
Vem kunde veta vilket håll OP skulle ta?
Vem kunde veta att Palme skulle vara utan bevakning efter filmen?

Allt detta visste Mårten. Jag är medveten om att det är en "long shot". Men vilka andra teorier om en specifik mördare finns det? Inga teorier "håller måttet" trots det blev han mördad.
Citera
2014-10-02, 19:22
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Kanske troligast att polisens/säpos motiv är det ledande, men man behövde information av Mårten, kanske på grund av hot.

Den andra Palme-tråden med sina 59.000 inlägg känns lite mer seriös, och du borde postat i den från början. Men för all del, lägg fram dina teorier i den större tråden så får de riktiga experterna såga dig, jag tänkte bara bespara dom det.

Jag skrev statsmän, och dit räknas såväl Olof, Anna Lindh, JFK som Barack. Tror inte utredarnas första tanke var att gärningsmannen fanns i offrens familj.

Du svarade inte på frågan om en son verkligen inte hittar något bättre sätt att mörda sin far än på öppen gata tillsammans med sin fru. Kom med en rimlig förklaring till det först. Sen kan du förklara varför någon skulle velat hjälpa Mårten med det projektet. Jag har läst massor om det här och därför så tror jag att mordet hade ett lite större syfte än att hjälpa Mårten att få ut sitt arv i förtid. Det vet du också om eftersom du är så insatt.

Säpo, polismän inblandade? Absolut. Mårten? Nej, inte vad någon annan tycks tro, men du får gärna hitta en enda sak som pekar i den riktningen. Det finns som du uttrycker det, oändligt många och osannolika motiv, för nästan varje vuxen människa att mörda Palme inte bara Mårten.

Utan skyddsväst ja, men sköts han inte med sk pansarbrytande ammunition? som gjorda för att tränga igenom skyddsvästar.

Vem kunde veta vilken film dom skulle se, vad spelar det för roll vilken film det var? Biograf kanske är mer väsentligt. Ja, alla som tänkte mörda honom. Bevakad vid bostaden, förföljd på tunnelbanan?
Vem skulle veta vilket håll dom skulle ta? Ingen visste nog det, inte heller Mårten. Någon tog reda på det genom att följa efter paret eller meddela skytten.
Vem kunde veta att Palme skulle vara utan bevakning efter filmen? Se svar på första frågan. Alla som ville ha bort honom hade sett till att ta reda på det, inte särskilt svårt att se om någon har livvakter efter sig eller ej heller.

Vi behöver inte bråka om att Säpo, underrättelsetjänster, polismän etc var inblandade för det är jag övertygad om. Du måste bara lägga fram någon sorts rimlig bevisning varför man skapade ett stort pådrag för att hjälpa just Mårten.

Citat:

Här har du en liten poäng men då har du vänt på tråden. "Säpo mördade Palme, fick hjälp av Mårten."
Eller menar du att man hotade Mårten för att få fram informationen? Då är vi ännu längre ifrån det du först påstod.
Har också tänkt den tanken, att familjen visste vad som skulle ske. Alternativet var att deras barn skulle dödas eller så. Det skulle förklara varför man gick hem, korsade Sveavägen, inte hade livvakter eller skyddsväst osv. Fast det är extremt långsökt eftersom det kunde varit enklare att avgå
Citera
2014-10-03, 01:20
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag skrev statsmän, och dit räknas såväl Olof, Anna Lindh, JFK som Barack. Tror inte utredarnas första tanke var att gärningsmannen fanns i offrens familj.
Nej och kanske därför han aldrig riktigt utreds.

Citat:
Du svarade inte på frågan om en son verkligen inte hittar något bättre sätt att mörda sin far än på öppen gata tillsammans med sin fru. Kom med en rimlig förklaring till det först. Sen kan du förklara varför någon skulle velat hjälpa Mårten med det projektet. Jag har läst massor om det här och därför så tror jag att mordet hade ett lite större syfte än att hjälpa Mårten att få ut sitt arv i förtid. Det vet du också om eftersom du är så insatt.

Kan du komma på ett bättre sätt? Han kan knappast putta ner honom från trappan i sommarstugan. Han kan knappast spetsa påsknubben med arsenik. Han kan knappast sticka ihjäl honom med julstjärnan.
Självklart fanns det mer än Mårtens motiv inblandat.

Citat:
Säpo, polismän inblandade? Absolut. Mårten? Nej, inte vad någon annan tycks tro, men du får gärna hitta en enda sak som pekar i den riktningen. Det finns som du uttrycker det, oändligt många och osannolika motiv, för nästan varje vuxen människa att mörda Palme inte bara Mårten.
Dock hade Mårten informationen som behövdes för att begå dådet och komma undan med det.

Citat:
Utan skyddsväst ja, men sköts han inte med sk pansarbrytande ammunition? som gjorda för att tränga igenom skyddsvästar.
Pansarbrytande ammunition är ett ganska värdelöst mordvapen om personen i fråga inne bär skyddsväst. Den penetrerar alldeles för fint genom kroppen, undantaget är dock i ryggraden, där är motståndet tillräckligt för att ammunitionen ska splittras och vara dödande. Palme hade alltså dött oavsett om han bar skyddsväst eller inte. Detta visste skytten som inte tog några chanser.
Men detta har inte med tråden att göra.

Citat:
Vem kunde veta vilken film dom skulle se, vad spelar det för roll vilken film det var? Biograf kanske är mer väsentligt. Ja, alla som tänkte mörda honom. Bevakad vid bostaden, förföljd på tunnelbanan?
Vem skulle veta vilket håll dom skulle ta? Ingen visste nog det, inte heller Mårten. Någon tog reda på det genom att följa efter paret eller meddela skytten.
Vem kunde veta att Palme skulle vara utan bevakning efter filmen? Se svar på första frågan. Alla som ville ha bort honom hade sett till att ta reda på det, inte särskilt svårt att se om någon har livvakter efter sig eller ej heller.
Det spelar roll vilken film sällskapet såg eftersom skytten visste när filmen var över. Han visste när han skulle befinna sig utanför biografen. Filmer är som bekant olika långa, det kan skilja timmar och som jag skrivit tidigare är det få som är villiga att stå i den väderleken och vänta i flera timmar för att vara säker. Dessutom drar det väldigt mycket uppmärksamhet till sig att stå still i flera timmar en fredagskväll.

"var ska ni nu?"
"- äh, va ska bara hem å sova". Då vänder sig Mårten till skytten som står 100m bort och ""
Förenklat och trivialiserat men du hajar vad jag menar.

Citat:
Vi behöver inte bråka om att Säpo, underrättelsetjänster, polismän etc var inblandade för det är jag övertygad om. Du måste bara lägga fram någon sorts rimlig bevisning varför man skapade ett stort pådrag för att hjälpa just Mårten.

Här har du en liten poäng men då har du vänt på tråden. "Säpo mördade Palme, fick hjälp av Mårten."
Eller menar du att man hotade Mårten för att få fram informationen? Då är vi ännu längre ifrån det du först påstod.
Har också tänkt den tanken, att familjen visste vad som skulle ske. Alternativet var att deras barn skulle dödas eller så. Det skulle förklara varför man gick hem, korsade Sveavägen, inte hade livvakter eller skyddsväst osv. Fast det är extremt långsökt eftersom det kunde varit enklare att avgå

Sluta fokusera på vad tråden heter. Var Mårten inblandad är frågan.
Ska man ta reda på alla dessa detaljer måste man stå Palme väldigt nära eller vara grymt nyfiken. Något som hade dragit mycket uppmärksamhet till sig.

Jag påstår inte att jag har mycket kött på benen. Men ni kan inte neka till att han av få hade den graden av information som krävdes för att genomföra dådet.
Citera
2015-01-08, 11:28
Medlem
Ove Mollviks avatar
Utan tvekan hade Säpo hållhakar på både Mårten och Lisbet tillräckliga för att få dem till att samarbeta med info, villospår och annat för att sedan hålla tyst om saken.
Tomas Bodström berättar i senaste bok hur både han och Mårten deltog i en ungdomsliga på Fårö som ägnade sig åt både inbrott och sabotage. Lisbet kunde Säpo lätt övertyga att hennes man blivit far till Anna Lindh under samma tid de själva var förlovade osv.
Citera
2015-01-13, 04:44
Medlem
Citat:
Mannen som skjuter följer allt vad man kan tänka sig att en väldigt kunnig skytt och mördare gör.

Han träffar perfekt i ryggraden med ammunition som används för att skjuta folk med skyddsväst. Hade Palme inte haft sin skyddsväst på sig (som han ofta hade) hade antagligen inte skottet vara dödande såvida skottet inte träffade ryggraden. Skytten tog alltså det säkra före det osäkra. Annars hade två skott i hjärtområdet varit det troligaste sättet för någon att mörda. Det betyder också att mannen har anatomiska kunskaper och är en bra skytt som dessutom har tillgång till ett ovanligt vapen.

Skytten passar alltså in på en militär, polis eller SÄPO elr. liknande. Det skulle kanske kunna vara en amatörskytt som tränat länge och läst på mycket också men det första är nog mer troligt.

Det som intresserar mig och alla andra här är att mördaren visste att Palme var utan livvakter, skulle gå på bio inklusive vilken film paret skulle se eftersom mördaren kunde vänta utanför bion. Det är ingenting man gör utan att dra uppmärksamhet till sig; att stå på gatan i vinterväder i flera timmar.

Mårten visste att Olof inte skulle ha med sig livvakter, han visste vilken film dom skulle se och han visste, eller troligen visste att paret skulle gå hem direkt efter filmen och därmed visste skytten var han skulle vänta.

Tillfället för morden är PERFEKT. Bättre än så här går det inte att få det.

Är pengar ett motiv? Arv och livsförsäkring.
Hur mycket pengar fick Mårten för besväret och då hur mycket kan skytten ha fått? Kontaktade han själv skytten eller tvärt om?

2 av 3 huvudvittn var 100% på att Palme pratade med mörd----just innan skotten !
Huvudvittn 3(Fru Palme) motsätt dock sig detta,kan mkt väl oxå va inbland här, har

själv läst 1 bok som pek på att det skulle va mottsättn inom fam som=det eg motivet.
1 svensk polisman ur den s.k "baseballigan" skall ha utfört avrättn !
De 1:a vittena sa nästan alla att mörd haft 1 fladdr överrock till knäna, passar illa
på "chrille p". Med tiden har media+polis lyckats förvränga det till att han skulle
haft jacka istället----------Varför ?

Kan ligga ngt i vad du skriver !
Senast redigerad av deakpeasley 2015-01-13 kl. 04:57. Anledning: Felkskrivn !
Citera
2015-01-13, 10:37
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
2 av 3 huvudvittn var 100% på att Palme pratade med mörd----just innan skotten !
Huvudvittn 3(Fru Palme) motsätt dock sig detta,kan mkt väl oxå va inbland här, har

själv läst 1 bok som pek på att det skulle va mottsättn inom fam som=det eg motivet.
1 svensk polisman ur den s.k "baseballigan" skall ha utfört avrättn !........
Polisspåren är helt klart vilseledande manövrar som redan Holme'r hade belägg för att Säpo varit inblandat i precis som med kurdspåret. Helt klart var paret Palme införstådda med någon form av övning där också sammanhållningen mellan makarna skulle sättas på prov. Den gemensamma bekant från troligen psykförsvaret som tydligen hade Harvardärendet i sin hand ställde den för äktenskapet och rikets säkerhet förment avgörande frågan om detta skulle drivas vidare. Lisbet ville inte ha med saken att göra och gick ifrån precis som beräknat medan hon fick ett skenbart skott bakom ryggen från mannens vänsterhand medan han med höger hand gav klarsignal åt Baresic på taket bakom.
Citera
2018-02-08, 11:43
Medlem
LexLenas avatar
Läst många intressanta inlägg från dig angående Ausonius.
Palme och mordet i Tyskland och även din teori varför John hålls kvar i anstalt. Jag är god vän med John sedan många år och det finns många frågetecken angående detta som jag gärna vill nysta i.
Citera
2018-02-09, 10:22
Medlem
LexLenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Utan tvekan hade Säpo hållhakar på både Mårten och Lisbet tillräckliga för att få dem till att samarbeta med info, villospår och annat för att sedan hålla tyst om saken.
Tomas Bodström berättar i senaste bok hur både han och Mårten deltog i en ungdomsliga på Fårö som ägnade sig åt både inbrott och sabotage. Lisbet kunde Säpo lätt övertyga att hennes man blivit far till Anna Lindh under samma tid de själva var förlovade osv.

Du skriver mycket intressant, kan du pm:a mig, är ny här/ LexLena
Citera
2018-02-22, 01:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Mannen som skjuter följer allt vad man kan tänka sig att en väldigt kunnig skytt och mördare gör.

Han träffar perfekt i ryggraden med ammunition som används för att skjuta folk med skyddsväst. Hade Palme inte haft sin skyddsväst på sig (som han ofta hade) hade antagligen inte skottet vara dödande såvida skottet inte träffade ryggraden. Skytten tog alltså det säkra före det osäkra. Annars hade två skott i hjärtområdet varit det troligaste sättet för någon att mörda. Det betyder också att mannen har anatomiska kunskaper och är en bra skytt som dessutom har tillgång till ett ovanligt vapen.

Skytten passar alltså in på en militär, polis eller SÄPO elr. liknande. Det skulle kanske kunna vara en amatörskytt som tränat länge och läst på mycket också men det första är nog mer troligt.

Det som intresserar mig och alla andra här är att mördaren visste att Palme var utan livvakter, skulle gå på bio inklusive vilken film paret skulle se eftersom mördaren kunde vänta utanför bion. Det är ingenting man gör utan att dra uppmärksamhet till sig; att stå på gatan i vinterväder i flera timmar.

Mårten visste att Olof inte skulle ha med sig livvakter, han visste vilken film dom skulle se och han visste, eller troligen visste att paret skulle gå hem direkt efter filmen och därmed visste skytten var han skulle vänta.

Tillfället för morden är PERFEKT. Bättre än så här går det inte att få det.

Är pengar ett motiv? Arv och livsförsäkring.
Hur mycket pengar fick Mårten för besväret och då hur mycket kan skytten ha fått? Kontaktade han själv skytten eller tvärt om?

Nära skjuter ingen ...

Det var Lisbeth själv som sköt.

1. Palme hadde varit notoriskt otrogen. Speciellt när han tog amfetamin.
2. Palme var sjuk (AIDS).
3. Expressen var offshore konton på spåren (Kickbacks från vapenaffärer och provisioner från U-hjälp).
4. Socialdemokratin var på nedgång.

Då Olle ändå var körd, så tog hon beslutet att för sitt eget bästa och med partiets goda minne skapa ett helgon.
Citera
2018-03-26, 21:17
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexLena
Du skriver mycket intressant, kan du pm:a mig, är ny här/ LexLena
PM fungerar först efter att du gjort 50 inlägg sägs det. Men mejla gärna ove@mollvik.se så får vi se om det går.
Citera
2018-03-26, 21:30
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nära skjuter ingen ...

Det var Lisbeth själv som sköt.

1. Palme hadde varit notoriskt otrogen. Speciellt när han tog amfetamin.
2. Palme var sjuk (AIDS).
3. Expressen var offshore konton på spåren (Kickbacks från vapenaffärer och provisioner från U-hjälp).
4. Socialdemokratin var på nedgång.

Då Olle ändå var körd, så tog hon beslutet att för sitt eget bästa och med partiets goda minne skapa ett helgon.
Det stämmer, eftersom hon tyckte att bröderna Mozart var en så dålig film som olof tagit med henne på...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in