Citat:
Ursprungligen postat av
SeMeNoMore
Kanske troligast att polisens/säpos motiv är det ledande, men man behövde information av Mårten, kanske på grund av hot.
Den andra Palme-tråden med sina 59.000 inlägg känns lite mer seriös, och du borde postat i den från början. Men för all del, lägg fram dina teorier i den större tråden så får de riktiga experterna såga dig, jag tänkte bara bespara dom det.
Jag skrev statsmän, och dit räknas såväl Olof, Anna Lindh, JFK som Barack. Tror inte utredarnas första tanke var att gärningsmannen fanns i offrens familj.
Du svarade inte på frågan om en son verkligen inte hittar något bättre sätt att mörda sin far än på öppen gata tillsammans med sin fru. Kom med en rimlig förklaring till det först. Sen kan du förklara varför någon skulle velat hjälpa Mårten med det projektet. Jag har läst massor om det här och därför så tror jag att mordet hade ett lite större syfte än att hjälpa Mårten att få ut sitt arv i förtid. Det vet du också om eftersom du är så insatt.
Säpo, polismän inblandade? Absolut. Mårten? Nej, inte vad någon annan tycks tro, men du får gärna hitta en enda sak som pekar i den riktningen. Det finns som du uttrycker det, oändligt många och osannolika motiv, för nästan varje vuxen människa att mörda Palme inte bara Mårten.
Utan skyddsväst ja, men sköts han inte med sk pansarbrytande ammunition? som gjorda för att tränga igenom skyddsvästar.
Vem kunde veta vilken film dom skulle se, vad spelar det för roll vilken film det var? Biograf kanske är mer väsentligt. Ja, alla som tänkte mörda honom. Bevakad vid bostaden, förföljd på tunnelbanan?
Vem skulle veta vilket håll dom skulle ta? Ingen visste nog det, inte heller Mårten. Någon tog reda på det genom att följa efter paret eller meddela skytten.
Vem kunde veta att Palme skulle vara utan bevakning efter filmen? Se svar på första frågan. Alla som ville ha bort honom hade sett till att ta reda på det, inte särskilt svårt att se om någon har livvakter efter sig eller ej heller.
Vi behöver inte bråka om att Säpo, underrättelsetjänster, polismän etc var inblandade för det är jag övertygad om. Du måste bara lägga fram någon sorts rimlig bevisning varför man skapade ett stort pådrag för att hjälpa just Mårten.
Citat:
Ursprungligen postat av
SeMeNoMore
Kanske troligast att polisens/säpos motiv är det ledande, men man behövde information av Mårten, kanske på grund av hot.
Här har du en liten poäng men då har du vänt på tråden. "Säpo mördade Palme, fick hjälp av Mårten."
Eller menar du att man hotade Mårten för att få fram informationen? Då är vi ännu längre ifrån det du först påstod.
Har också tänkt den tanken, att familjen visste vad som skulle ske. Alternativet var att deras barn skulle dödas eller så. Det skulle förklara varför man gick hem, korsade Sveavägen, inte hade livvakter eller skyddsväst osv. Fast det är extremt långsökt eftersom det kunde varit enklare att avgå