Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-10-02, 13:54
  #21301
Medlem
CommanderRockwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexGermania
Det ska bli intressant att se vilken riktning SvP tar nu.

Jag tror vi kommer få se att de tio heliga punkterna, som sades vara "omöjliga" att ändra eller avvika ifrån, snart kommer att vara ett minne blott.
Citera
2014-10-02, 13:58
  #21302
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexGermania
Ungefär såhär?
NMR och nationalsocialismen skulle utgöra kärnan.
SvP skulle bli den parlamentariska grenen i Sverige.
SvP skulle ha behållit sin funktion som ett paraplyparti för alla nationalister men partipolitiken skulle alltid utgå ifrån nationalsocialism och partiet skulle få en ny ledning.

Hur skulle det gå till lite mer konkret?
Citera
2014-10-02, 13:59
  #21303
Medlem
SvP-Finns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexGermania
SvP grävde precis sin grav genom att tacka nej till sammanslagningen.
NMR har visat sig vara livsdugligt och har överlevt under en lång tid jämfört med liknande organisationer i Sverige. Jag tror inte att SvP i dess nuvarande form kommer att finnas kvar till nästa val.

Om det finns några vettiga personer kvar i styrelsen så hoppas jag att dessa tar kontroll över partiet snarast.
Hur då menar du att det skulle ha fungerat om SvP och NMR hade slagits samman?
Frågan är ju vilken part som skulle ha dominerat i ett sådant fall. Och om SvP skulle upplösas och bli en del av NMR eller om tanken bakom sammanslagningen var att båda parter skulle vara jämställda.
En annan fråga är också varför man inte ska ha två organisationer istället för bara en.
Det är ju också det som Lund säger i sin artikel att SvP finns till för etnonationalister medan NMR finns till för nationalsocialister. Idealt vore i nästa val om samtliga etnonationalister som nu röstade på SD kunde ansluta sig till SvP medan nationalsocialisterna förenas i NMR.
Citera
2014-10-02, 14:00
  #21304
Medlem
RexGermanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderRockwell
Jag tror vi kommer få se att de tio heliga punkterna, som sades vara "omöjliga" att ändra eller avvika ifrån, snart kommer att vara ett minne blott.
Endast punkt ett och två är permanenta. Om partiet lägger ner så skall partiets resurser skickas till den organisation som har störst möjligheter att uppfylla punkt ett och två.
Citera
2014-10-02, 14:01
  #21305
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexGermania
Ungefär såhär?
NMR och nationalsocialismen skulle utgöra kärnan.
SvP skulle bli den parlamentariska grenen i Sverige.
SvP skulle ha behållit sin funktion som ett paraplyparti för alla nationalister men partipolitiken skulle alltid utgå ifrån nationalsocialism och partiet skulle få en ny ledning.
Fast alla medlemmar/sympatisörer i SvP har i olika grader och på olika sätt tagit avstånd från nationalsocialism. Finns de som inte bryr sig alls om ideologi och sådan brist på intresse syns på andra sätt. Ingen trodde på en sammanslagning primärt för att det är orealistisk. Man ska inte ha en övertro på teori och drömmar, det är praktiken som gäller och ett maratonlopp i det parlamentariska kampen från två partner att nu se fram emot.

Vidare diskussion lämpar sig nog bäst i tråden om nyheten än SvP. Så om du citerar sen kan det väl vara bäst att göra det där.
Citera
2014-10-02, 14:02
  #21306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderRockwell
Jo, "Ukrainafrivilliga" är en projudisk organisation som skapades och fram tills nyligen sköttes av Motgift/Söderman.

Nej, det har aldrig varit en projudisk organisation. De personer som åkte ned till Ukraina anslöt sig till antisemitiska ukrainska nationaliströrelser, närmare bestämt C14 och det "socialnationalistiska" SNA.

Citat:
Ursprungligen postat av CommanderRockwell
Att stöd till den judiska färgevolutionen i Ukraina var del av partilinjen ett tag berodde nog mest på att Dan Eriksson och de andra i Motgift lurade med folk partiet.

Jag tror snarare det berodde på att SvP redan ett eller ett par år före statskuppen i Ukraina hade odlat vänskapliga kontakter med Svoboda. Man hade haft företrädare för Svoboda på besök i Sverige, besökt deras tillställningar i Ukraina och haft det trevligt tillsammans. Då är det lätt hänt att man fastnar i ett "mina trevliga kompisar har rätt"-tänk. Förmodligen fanns det också en rejäl portion önsketänkande. Man ville så gärna tro att den "nationella revolutionen" hade brakat lös i ett stort europeiskt land.

Hursomhelst så var partilinjen stöd för den ukrainska statskuppen. Då kan man inte, som du och baggebo1 gärna vill göra, klandra Motgift både för att de inte följer partilinjen och för att de stöder statskuppen i Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av CommanderRockwell
De var och är partimedlemmar. Eriksson är med i styrelsen och de övriga tillhör partiets mest kända och framträdande medlemmar. Som partimedlem och partiföreträdare kan man aldrig vara fri att göra som man vill. Det de har gjort är helt sanslöst i ett partisammanhang. De kunde ha kört sin egen fristående och sjuka linje men då borde de innan de började med detta ha lämnat partiet helt och hållet.

Det här är bara dumheter. Att man är medlem i ett parti innebär inte att man har skrivit under på att i alla sammanhang förespråka någon slags "partilinje". Motgift är, till skillnad från Realisten, en fristående mediakanal och inte ett partiorgan.

På vilket sätt menar du förresten att Motgift har avvikit från partilinjen? Det du och baggebo1 har tjatat om hela tiden, och det som såvitt jag kan begripa ligger bakom ert kampanjande mot Motgift, är Ukrainafrågan, men där har ju Motgift faktiskt drivit SvP:s partilinje. Att "partilinjen" på den punkten har varit naiv och verklighetsfrämmande är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av CommanderRockwell
Om den kraft som har lagts på Motgift hade lagts på Realisten, tror du då inte att Realisten och situationen för partiet i allmänhet hade sett ganska så annorlunda ut?

Den "kraft" som lagts på Motgift är De Geers, Erikssons och Södermans arbete. Menar du att de borde ha skrivit och radiopratat på Realisten istället för på Motgift? Jag trodde du ville se dem utsparkade ur partiet, rullade i tjära och fjädrar och utvisade ur riket. Även på den här punkten måste du bestämma dig. Är motgiftstrojkan en positiv kraft eller inkompetenta och destruktiva dårar?

Citat:
Ursprungligen postat av CommanderRockwell
Öhh, va? Framåt/Motgift har ju kläckt ur sig hur mycket skit som helst, de har lyft fram bisarra kufar och deras ofta förekommande "andliga" (katolicism, identitetskristendom m.m.) svammel har ju gett väldigt starka och för många obehagliga religiösa sektvibbar.

Helt säkert är det så, men som jag skrev tidigare är skillnaden att Realisten är ett partiorgan medan Motgift inte är det. När man läser nyhedniskt New Age-dravel på Realisten skapar det intrycket att SvP är någon slags bisarr sekt. När pastor Söderman häver ur sig identitetskristet New Age-dravel i Motgift skapar det intrycket att han är en stolle, men inte mer än så.
__________________
Senast redigerad av Tygfisk 2014-10-02 kl. 14:05.
Citera
2014-10-02, 14:09
  #21307
Medlem
Neolitikums avatar
Svoboda Partiet kan nu leva ut helt sina Natodrömmar.
Det känns fortfarande som det saknas ett sunt nationalistiskt alternativ.

SMR-partiet kan aldrig vinna några röster som ger mer än vad SvP har fått, de kommer antagligen att förbjudas av den nya vänsteregeringen.
Det blir liksom två meningslösa partier istället för ett.
Citera
2014-10-02, 14:15
  #21308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexGermania
Endast punkt ett och två är permanenta. Om partiet lägger ner så skall partiets resurser skickas till den organisation som har störst möjligheter att uppfylla punkt ett och två.

På partiets hemsida står det att ingen av de tio punkterna kan ändras:

Citat:
De politiska punkter som har fastslagits vid grundandet av partiet är de grundpelare varpå all den politiska verksamheten vilar och punkterna får därför inte förändras.

https://www.svenskarnasparti.se/vidareutveckling-av-de-politiska-punkterna/
Citera
2014-10-02, 14:17
  #21309
Medlem
RexGermanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfisk
På partiets hemsida står det att ingen av de tio punkterna kan ändras:
Har dom ändrat det då? Jag är ganska säker på att det endast gällde punkt 1 & 2 tidigare.
Citera
2014-10-02, 14:51
  #21310
Medlem
biramannens avatar
Uppenbarligen var det för bra för att vara sant att SvP hade "enat" den nationella rörelsen. Frågan är om partiet till och med kommer upplösas inom kort.
Citera
2014-10-02, 14:55
  #21311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderRockwell
Fast Motgift och SvP representerar som jag ser det inte etnonationalister och står inte heller för någon sund etnonationalism. De står för katolicism, fascism, "atlanticism", nyliberalism och en del andra saker. De avviker ganska så kraftigt från vad de flesta etablerade och mer eller mindre etnonationalistiska partier i Europa står för. Det är ju detta som har blivit och idag är det stora problemet med SvP.

Sluta skriva trams. Att Jonas De Geer är katolik och fascist innebär inte att SvP är det. Att Söderman i förbifarten i något program antytt att han (absurt nog) tror på sagorna om Atlantis innebär inte att SvP, eller ens Motgift, står för "atlanticism". Det innebär bara att Söderman är en kuf.

Att De Geer eller Söderman säger något i sitt radioprogram innebär inte att det blir SvP:s linje. Det här borde inte vara svårt att förstå, men jag får intrycket att du mest är intresserad av att till varje pris svärta ned SvP.
__________________
Senast redigerad av Tygfisk 2014-10-02 kl. 14:58.
Citera
2014-10-02, 15:25
  #21312
Medlem
CommanderRockwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Svoboda Partiet kan nu leva ut helt sina Natodrömmar.
Det känns fortfarande som det saknas ett sunt nationalistiskt alternativ.

SMR-partiet kan aldrig vinna några röster som ger mer än vad SvP har fått, de kommer antagligen att förbjudas av den nya vänsteregeringen.
Det blir liksom två meningslösa partier istället för ett.

Vi får se hur det går men jag tror absolut att detta nya parti kan bli en positiv aktör för svensk nationalism om de sköter sina kort rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in