Citat:
Ursprungligen postat av
CommanderRockwell
Jo, "Ukrainafrivilliga" är en projudisk organisation som skapades och fram tills nyligen sköttes av Motgift/Söderman.
Nej, det har aldrig varit en projudisk organisation. De personer som åkte ned till Ukraina anslöt sig till antisemitiska ukrainska nationaliströrelser, närmare bestämt C14 och det "socialnationalistiska" SNA.
Citat:
Ursprungligen postat av
CommanderRockwell
Att stöd till den judiska färgevolutionen i Ukraina var del av partilinjen ett tag berodde nog mest på att Dan Eriksson och de andra i Motgift lurade med folk partiet.
Jag tror snarare det berodde på att SvP redan ett eller ett par år före statskuppen i Ukraina hade odlat vänskapliga kontakter med Svoboda. Man hade haft företrädare för Svoboda på besök i Sverige, besökt deras tillställningar i Ukraina och haft det trevligt tillsammans. Då är det lätt hänt att man fastnar i ett "mina trevliga kompisar har rätt"-tänk. Förmodligen fanns det också en rejäl portion önsketänkande. Man ville så gärna tro att den "nationella revolutionen" hade brakat lös i ett stort europeiskt land.
Hursomhelst så var partilinjen stöd för den ukrainska statskuppen. Då kan man inte, som du och baggebo1 gärna vill göra, klandra Motgift både för att de inte följer partilinjen och för att de stöder statskuppen i Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
CommanderRockwell
De var och är partimedlemmar. Eriksson är med i styrelsen och de övriga tillhör partiets mest kända och framträdande medlemmar. Som partimedlem och partiföreträdare kan man aldrig vara fri att göra som man vill. Det de har gjort är helt sanslöst i ett partisammanhang. De kunde ha kört sin egen fristående och sjuka linje men då borde de innan de började med detta ha lämnat partiet helt och hållet.
Det här är bara dumheter. Att man är medlem i ett parti innebär inte att man har skrivit under på att i alla sammanhang förespråka någon slags "partilinje". Motgift är, till skillnad från Realisten, en fristående mediakanal och inte ett partiorgan.
På vilket sätt menar du förresten att Motgift har avvikit från partilinjen? Det du och baggebo1 har tjatat om hela tiden, och det som såvitt jag kan begripa ligger bakom ert kampanjande mot Motgift, är Ukrainafrågan, men där har ju Motgift faktiskt drivit SvP:s partilinje. Att "partilinjen" på den punkten har varit naiv och verklighetsfrämmande är en annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
CommanderRockwell
Om den kraft som har lagts på Motgift hade lagts på Realisten, tror du då inte att Realisten och situationen för partiet i allmänhet hade sett ganska så annorlunda ut?
Den "kraft" som lagts på Motgift är De Geers, Erikssons och Södermans arbete. Menar du att de borde ha skrivit och radiopratat på Realisten istället för på Motgift? Jag trodde du ville se dem utsparkade ur partiet, rullade i tjära och fjädrar och utvisade ur riket. Även på den här punkten måste du bestämma dig. Är motgiftstrojkan en positiv kraft eller inkompetenta och destruktiva dårar?
Citat:
Ursprungligen postat av
CommanderRockwell
Öhh, va? Framåt/Motgift har ju kläckt ur sig hur mycket skit som helst, de har lyft fram bisarra kufar och deras ofta förekommande "andliga" (katolicism, identitetskristendom m.m.) svammel har ju gett väldigt starka och för många obehagliga religiösa sektvibbar.
Helt säkert är det så, men som jag skrev tidigare är skillnaden att Realisten är ett partiorgan medan Motgift inte är det. När man läser nyhedniskt New Age-dravel på Realisten skapar det intrycket att SvP är någon slags bisarr sekt. När pastor Söderman häver ur sig identitetskristet New Age-dravel i Motgift skapar det intrycket att han är en stolle, men inte mer än så.