Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-10-01, 23:32
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hahaha. Jag skrev förra posten lite tillspetsad. Sen går jag in på Motgift och ser att Dan Eriksson faktiskt skrivit en triumferande kommentar om Realistens nedläggning inklusive en bild på ett festbord med fina viner och ost:

http://forum.motgift.nu/t/vad-hander-med-tidningen-framat-och-realisten-se-mod/252/47

"Björn är och förblir en av den svenska nationella oppositionens vassaste pennor och en av de absolut roligaste människorna jag någonsin träffat — och jag hoppas vi kommer få läsa mer av honom någonstans i framtiden. Vad gäller Realisten så är det inte konstigt att man blir tvungen att lägga ned när man pumpat in hundratusentals kronor i projektet men nu står utan chefredaktör och bara med sporadiska skribenter. De resurserna kommer behövas på andra håll. Rykten säger också att nästa nummer av Framåt ska bli riktigt bra.

(nej, jag äter inte ost och vin nu, och det är inte på något sätt att fira att Realisten lägger ned. Det är ett rim och en gammal intern sägning sedan jag började engagera mig)"

-Dan Eriksson
Citera
2014-10-01, 23:34
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Hahahahah ja det kan man säga. Lär ju inte skriva på ett bra tag.
Han kommer tillbaka en dag, dubbelt så taggad.
Citera
2014-10-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitrevolution
Så runtom i världen går det sämre för papperstidningar, förutom för nationalistiska tidningar? Intressant. Bara för att man innehar presstöd så betyder det inte att det går bra. Poängen är att det är ett döende format, glansdagarna är förbi. Folk läser sina nyheter på nätet, de tidningar som läses regelbundet är gratistidningarna.
Papperstidningar kan ju funka rent ekonomiskt och överleva osv. Men det man kan säga rent generellt är väl att en nationell papperstidning med största sannolikhet kommer ha mycket färre läsare än en nationell nättidning. De nationella papperstidningarna når ju ut till ca 2000 pers i veckan. En nationell nättidning når ut till många fler läsare på en dag. Papperstidningar är ur det sammanhanget sämre massmedia än nättidningar. Fördelen med papperstidningar är väl att det är enklare att få presstöd. Sedan finns det väl potential för nationella papperstidningar att nå fler läsare, men det gör det också för nationella nättidningar och förhållandet där nättidningar når fler läsare kommer förmodligen bestå.
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Sitter och funderar. Vad är viktigt att framhålla och föra vidare när man sitter på Twitter? Är det människor som sprider ett budskap om att lägga ner ens eget parti - eller en tweet där chefredaktören för den av partiet ägda internettidningen meddelar att han avgår?

Vad tycker ni?
Vem har skrivit vad på Twitter?
Citera
2014-10-01, 23:36
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Däremot måste jag hålla med dem som ser ett problem i att Motgift utvecklats till en slags konkurrent till Realisten.

Det här bör många verkligen fundera över, hur gick det här till? Hur kunde en samling på tre personer utan tidigare vänskapsband, resurser eller större organisation i ryggen konkurrera ut en nättidning ägd av ett parti som varit relativt resursstarkt under valrörelsen? Vad hade Framåt/Motgift som Realisten saknade?
Citera
2014-10-01, 23:36
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexGermania
Inte i reklamsyfte. Att ta tillbaka landet via valurnan är det väl ingen som fortfarande hoppas på?

Jag har inget emot SvP i dess nuvarande form men när jag läser hur "nationalister" vill liberalisera partiet för att nå ut till denna mystiska sjö av folk som ännu inte vet något om partiet men ändå skulle ansluta sig vid en liberalisering så blir jag väldigt förbannad.
Jo, det är det uppenbarligen många som gör. En del SvP:are verkar vara ännu större drömmare än SD:arna med sina "när SD blir ett 40%-parti, då...", "när Jimmie får inflytande, då...", etc.

Jag ser det mer som en del i ett metapolitiskt projekt, där det gäller att väcka så många svenskar som möjligt ur svenne-psykosen (tänk "Matrix"...) inför en ganska mörk och väldigt osäker framtid. Vad som fungerar för att få människor att upptäcka och värdesätta sitt folk och sitt etniska ursprung, samt få dem att inse hur den demografiska situationen ser ut och vad det kommer att få för följder, blir ganska centralt i det perspektivet.

Sedan får man väl se vilken väg utvecklingen tar: sönderfall och uppdelning av landet, enklavbildning, eller en "organiserad svenskhet" bland andra minoriteter i en mångetnisk och svag statsbildning.

Det sägs ju att "en minoritet blir inflytelserik om den är organiserad". Vi får väl se om svenskar också har den förmågan.
Citera
2014-10-01, 23:41
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Det här bör många verkligen fundera över, hur gick det här till? Hur kunde en samling på tre personer utan tidigare vänskapsband, resurser eller större organisation i ryggen konkurrera ut en nättidning ägd av ett parti som varit relativt resursstarkt under valrörelsen? Vad hade Framåt/Motgift som Realisten saknade?

Egentligen är det ju fel att prata om att Motgift skulle vara någon slags konkurrent med Realisten då de har helt olika nischer. Snarare är det Fria Tider som varit Realistens största konkurrent.
Citera
2014-10-01, 23:41
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truth1337
Motgift har gjort bra ifrån sig hittills men på något sätt måste en organisation ha stark arbetsmoral och drivkraft nog att tänka i stegvisa förbättringar istället för "gör om från början igen" för att återfå motivationen. Nu får vi hoppas Motgift BÅDE blir en fräsch omstart OCH visar sig ha viljan att förbättras dag för dag, och är robust nog att klara av ett avhopp eller två, av misstag eller ej. Podcasten skulle behöva en eller två till regelbundna deltagare - varför inte låta Björn Björkqvist vara en av dem, för att få samma robusthet som realisten.se uppenbarligen saknade?

Personligen tror jag detta kan bli bra, för kristendomsallergin tog sig rätt bisarra former på sina håll i den här rörelsen. I vissa fall blev den så irrationell att den krävde utplånande av all svenska historia från 1000-talet och framåt med en sådan fullständighet att inte ens kommunisterna med sin önskan om civilisationsförstörelse hade kunnat göra det lika effektivt. Eller de som blev så aggressiva varje gång någon kristen referens användes, att man snart inte ens vågade referera till kulturella memer som inte har ett kristet religiöst ursprung men har någon form av kristet befläckande av ett eller annat slag, eller har uppfunnits av vitas sinnen vid en tidpunkt då symbolik med kristna anspelningar var påbjudna av tidsandan, men där själva idén i sig inte är kristen: "In hoc signe vinces", "Quo vadis", idén om någon form av liv efter döden (som även vår goda evolutionsteori kan köpa, eftersom våra barn eller närbesläktade personers barn just är vad som lever kvar efter vår död). Tycker motgift-gänget hållit en sansad nivå, för kristendom är inte direkt det första man tänker på när man hör dem. Dock verkar de ha tagit till sig idén om att man bör vända andra kinden till och satsa på enighet när det gäller det INTERNA, något som kanske KRÄVER vissa inslag av kristendom för att lyckas i den här rörelsen som på sina håll är alltför konfliktsugen internt?

Det som jag däremot är mer oroad över är Ukraina-fiaskot och frågan är om motgift-gänget nu genom att äga partiets ENDA kvarvarande kanal kan förbjuda kritik mot vissa idéer från att nå ut till SvP-anhängare och SvP-medlemmar. Vi får helt enkelt se hur det blir med det nästa gång motgift-gänget ställer till med någon kontrovers. Kommer man släppa in konstruktiv välformulerad kritik (vilket man sagt sig vilja göra) - då är det bra och en förbättring mot realisten-tidens alla märkliga splittrings-drev (förmodligen från icke-nationalister), eller kommer man helt stoppa kritiken (då är det illa)? Det återstår att se. Jag lutar just nu lite mer åt det bättre scenariot men vi får som sagt se.
Bra inlägg!

Citat:
Sitter och funderar. Vad är viktigt att framhålla och föra vidare när man sitter på Twitter? Är det människor som sprider ett budskap om att lägga ner ens eget parti - eller en tweet där chefredaktören för den av partiet ägda internettidningen meddelar att han avgår?

Vad tycker ni?
Skulle du kunna länka kvittringarna ifråga?

Citat:
Jag tror nog mer på att de tillhör genren "småpåvar" snarare än "infiltratörer", men fan vet. De har iallafall skadat SvP och SvP har inte haft kraft och/eller vilja att motverka skadan.
Fast å andra sidan, vad är det som egentligen har hindrat övriga svenskpartister från å göra ett bra jobb med Realisten? Har Magnus Söderman sagt att han tänker bussa Fingerklippar-Skillt på di som försöka å skriva för Realisten? Outandet av Stenkil Eriksson var dock utan tvekan ett resultat av infiltratörer inom SvP.

Nu är det ju ganska PK här inne å gnälla på allt som Motgift gör, men om det är en sak som di skola ha ett stort beröm för – är det huru snygg deras hemsida är. Det enda jag skulle vilja klaga på i det hänseendet är att det typsnitt som di ha valt å använda inte ser speciellt bra ut på vanliga datorer och surfplattor, enligt min uppfattning, men dock på mobiltelefoner. Men det går lätt å ändra med typ en rad kod i ett CSS-dokument.

Citat:
Nån skrev på nationell.nu att allt det här startade när Ekedahl försvann från Realisten och SvP för att partiet tog ställning för psykopaten Skillt. Det ligger nåt i det. Skulle vara intressant att nu i efterhand få veta mer vad som hände bakom kulisserna under den perioden.
Imelda som har skrivit en del i tråden (FB) Vad vet vi om Mikael Skillt? kanske vet en del om det här.

Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Hahahahah ja det kan man säga. Lär ju inte skriva på ett bra tag.
Att I kommunistsvin ären sadistiska psykopater kommer knappast som någon nyhet.

Citat:
Bra idé! Framförallt Nordfront har haft en oerhört imponerande utveckling det senaste året.
Hänt i historien är dock en intressant satsning. Förövrigt är det förunderligt att inga fler göra podcaster.

Citat:
Han kommer tillbaka en dag, dubbelt så taggad.
Tror du verkligen det?

Citat:
Det där är verkligen värt å betänka.
Senast redigerad av NixYO 2014-10-01 kl. 23:44.
Citera
2014-10-01, 23:44
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Vad syftar du på? Vem skrev vad?

Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Vem har skrivit vad på Twitter?

Dan Eriksson (https://twitter.com/erikssondan) tweetade omedelbart ut Patrik Forséns "tips" om att Svenskarnas parti skall läggas ner, men re-tweetade aldrig Björn Björkqvists besked om att han avgår som redaktör för den av partiet ägda internettidningen.

Då frågar jag mig var lojaliteten ligger.

Det kan ses som en petitess. Men jag tänker inte vara en idiot som inte är skeptisk, misstror eller funderar över vad andra sysslar med eller vill.
Citera
2014-10-01, 23:45
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:

Har du bevis för att Motgift är "större"? Hur ligger det till i till exempel antalet unika besökare?
Citera
2014-10-01, 23:47
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Har du bevis för att Motgift är större i till exempel antalet unika besökare?

Nej, men jag har bevis på att Realisten tänker lägga ner samtidigt som Motgift expanderar.
Citera
2014-10-01, 23:49
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Men fattar du inte problemet? Problemet är inte att förstå hur tre personer lyckades konkurrera ut en annan tidning. Problemet är att förstå hur tre personer ens kom på tanken att försöka konkurrera ut deras eget partis tidning! Under ett valår!
Citera
2014-10-01, 23:51
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:

Den verkliga frågan är, vilket alla borde inse: varför kunde inte dessa tre medlemmar ur Svenskarnas parti (en sitter till och med i partistyrelsen!) bidra till partiets egna tidning? Var det viktigare att få svamla om Atlantis? Ifrågasätta evolutionen? Sprida kristen propaganda? Var det inte viktigare, att hålla igång och göra partiets egenägda internettidning större och mer inflytelserik?

Nej, är svaret på det. Nu sitter vi här med en partihemsida som faktiskt var rätt stor en gång i tiden. Och istället med ett marginellt "Motgift", som sprider desinformation och märkliga idéer om både det ena och det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in