2014-10-01, 15:56
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Varför?

Därför att han var sjuk redan på flyget och använde sannolikt toaletten. Diarré, kräkningar....
Citera
2014-10-01, 19:16
Medlem
En till kan ha blivit smittad
http://www.usatoday.com/story/news/nation/2014/10/01/texas-ebola-patient/16525649/
Citera
2014-10-01, 19:49
Medlem
Matärgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Därför att han var sjuk redan på flyget och använde sannolikt toaletten. Diarré, kräkningar....

Nej han var helt frisk på flyget. Har man feber får man inte ens lämna Liberia via flyg. Han flög därifrån den 20september och blev sjuk den 24e så sluta hitta på massa saker.
Citera
2014-10-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Nej han var helt frisk på flyget. Har man feber får man inte ens lämna Liberia via flyg. Han flög därifrån den 20september och blev sjuk den 24e så sluta hitta på massa saker.

Varför skulle jag hitta på "en massa saker"? Jag återger den info jag får, och du får tro vad du vill om den saken. Du förstår väl själv att man försöker undvika panik när det gäller flygresan. De blir screenade för feber innan resan, men det vore omöjligt att säga exakt vilket ögonblick under resans gång han fick feber och därmed blev smittsam. Och ja, dem säger att han blev sjuk den 24:e, men kan man lita på det?
Vad med ambulansen, osanerad i 48 timmar efter honom? Sägs det något alls om dem som åkte efter honom, eller personalen?
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-10-01 kl. 20:20.
Citera
2014-10-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilkenvackerdag
Hur många platser finns det för att behandla ebolasjuka i sverige? 50? 500?
Vad gör vi när dom är fulla?
Ja vad fan tror du? Ber till gud att det må går fort in i himmelen, är väl ungefär vad man kan göra.
Citera
2014-10-01, 20:37
Medlem
Fris avatar
När bara ett hundra var insjuknade så var det bara ännu en bakgrundsnyhet. Nu när det är hundra gånger fler, och kanske snart blir hundra gånger fler igen, så är det dags att börja tänka på det där med ebola. Det kanske blir den viktigaste händelsen i ens liv.

Till och med jag börjar oroa mig en aning. Inte för att jag vet nånting att göra för att hantera saken, men ändå.
Citat:
Sån tur att det här bara är en myt om hur flygplanstoaletter fungerar:
http://swns.com/news/giant-ice-block-jumbo-jets-toilets-crashes-earth-destorys-mothers-caravan-32304/
Citera
2014-10-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
När bara ett hundra var insjuknade så var det bara ännu en bakgrundsnyhet. Nu när det är hundra gånger fler, och kanske snart blir hundra gånger fler igen, så är det dags att börja tänka på det där med ebola. Det kanske blir den viktigaste händelsen i ens liv.

Till och med jag börjar oroa mig en aning. Inte för att jag vet nånting att göra för att hantera saken, men ändå.

Sån tur att det här bara är en myt om hur flygplanstoaletter fungerar:
http://swns.com/news/giant-ice-block-jumbo-jets-toilets-crashes-earth-destorys-mothers-caravan-32304/

Jag tänker mer på smittospridningen i och med kraftig sjukdom i ett pyttelitet toalettbås på ett flyg. Man kan knappt vända sig om där, och är man väldigt sjuk så bryr man sig inte direkt om vart något hamnar om man säger så. Man kanske inte ens orkar försöka hålla sig själv ren, tvätta händerna är nog det sista man tänker på i ett sådant tillstånd.

En killkompis till mig blev fruktansvärt sjuk ombord för några år sedan, det var så illa att han inte hann gå ut ur båset innan det var dags igen. Tillslut stängde personalen ner det båset (det fanns enbart två totalt för passagerarna) och han fick stanna där inne under hela resan. Nu var han "bara" matförgiftad, men det visste ju ingen.... Innan båset stängdes för övriga resanden så hade det varit ganska många där inne efter honom.

Jag vill inte måla fan på väggen, men att lita blint på det som sägs officiellt för att lugna omvärlden är ganska naivt.
Citera
2014-10-01, 22:52
Medlem
Only2lonelys avatar
Uppdatering om situationen i Västafrika den 28 September 2014. Det är nu 7178 infekterade och 3338 döda i Ebola. Det är en ökning med 1000 smittade sen den senaste uppdateringen från i fredags, alltså på 5 dagar!
http://www.who.int/csr/disease/ebola/situation-reports/en/
Senast redigerad av Only2lonely 2014-10-01 kl. 22:54.
Citera
2014-10-01, 23:05
Medlem
Only2lonelys avatar
http://www.friatider.se/usa-m-rkar-flygrutt-f-r-ebolasmittad "USA mörkar flygrutt.."

Citat:
Ursprungligen postat av RexGermania
Det här känns ju betryggande...
Det är mycket som USA och andra länder faktiskt gör som är märkliga förutom detta "mörkande" med vilken flygrutt som den smittade tog. Ännu konstigare är det faktum att de förklarar det som onödigt att smittspåra dessa. Något annat märkligt är den frenetiska värme-screening som används som ett slags säker metod att inte få in smittade över gränkontroller och på flygrutter. För
det finns faktiskt inte mycket som talar för att värme-screening för att hindra smittade flygpassagerare faktiskt fungerar! Enligt WHO själva angående MERS-COV, skulle den metoden i sig vara ytterst tveksam. Därför undrar man ju nu varför den nu helt plötsligt skulle fungera i samband med Ebola-utbrottet?
"Finally, the Committee indicated that there was no solid information to support the use of thermal screening as a means to stop or slow the entry of MERS-CoV infections, and that resources for supporting such screening could be better used to strengthen surveillance, infection control and prevention or other effective public health measures." http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2014/ihr-emergency-committee-merscov/en/
Senast redigerad av Only2lonely 2014-10-01 kl. 23:21.
Citera
2014-10-01, 23:17
Medlem
Arngrips avatar
Lite info om den person som har fått diagnosen i Dallas:

http://heavy.com/health/2014/10/thomas-eric-duncan-ebola-patient-texas-mai-wureh/

Citat:
The New York Times reports that on September 15 Duncan helped a neighbor, Marthalene Williams, get to the hospital. She was seven months pregnant, convulsing and vomiting. Williams died at the 3:00 a.m. on September 20. Two other people (not including Duncan) who came in contact with her contracted Ebola and died subsequently

Och en intressant kommentar från en läsare:
Citat:
So he, ironically/coincidentally, contracts ebola days before his FIRST visit to US.
He comes here knowing that days before several folks he was in contact with died from ebola.
He quits his job days before contracting ebola.
The cynic would say the odds are against all of it.
Hopefully, their wrong and he’s not a cell that immediately infected other cells.
Citera
2014-10-01, 23:56
Medlem
Fris avatar
Citat:
Jag tänker mer på smittospridningen i och med kraftig sjukdom i ett pyttelitet toalettbås på ett flyg.
Toaletter är speciella i mänsklig kultur. Men så vitt jag förstår så är en flygplanskropp, även utan toalettbesök, en perfekt smittspridare. Alla passagerare andas in och ut varandras bakterier och virus. Det är bara våra immunsystems aktiva motanfall som gör att vi kan leva. Och även vårt immunförsvar består av bakterier och virus.

Faktiskt så är en människa mer bakterie än människa! De flesta cellerna i oss är bakterier, alltså arter med helt väsensskilt DNA från vårat eget. Det finns nån slags gräns där man inte längre vill veta mer om varandra eller sig själv, för att sanningen är så extremt "alien" att den inte funkar för våra hjärnors fattningsförmåga. Nämnde jag att mögel också är nödvändigt för att vi ska kunna leva? Om någon av dessa tusentals arter som vi är får ett problem med en kompis-bakterie, så kanske vi också får problem. Tryggheten ligger i att det har gått så bra så länge. Biologerna kan lista miljoner sätt som det kan gå fel på, men här är vi trots allt. Ebola kanske inte är så farligt. Vi har ju växt upp tillsammans under årmiljoner. En stand-off fight hittills, kanske. Men vi får se nu vem av oss som tar kål på den andre. En av våra arter måste nog gå nu, livsrummet verkar bli lite för trångt för oss båda.
Citera
2014-10-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilkenvackerdag
Hur många platser finns det för att behandla ebolasjuka i sverige? 50? 500?
Vad gör vi när dom är fulla?
Ja vad tror du själv.

Det finns inte ett skit att göra då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in