Citat:
Nu blir jag ju verkligen nyfiken.
ok? vill du med detta hävda att privatisering, s.k. fri marknad, prioritering av individens "val" samt skatteminskning inte går i liberalismens anda?
Vad med senaste regeringens politik har inte gått liberalismens väg menar du?
Och by the way, har du nått extra bra liberalt land i världen du gillar och kan hålla som föredöme för dina idéer? Titta här! så bra det går om man gör som jag tycker man ska göra?
ok? vill du med detta hävda att privatisering, s.k. fri marknad, prioritering av individens "val" samt skatteminskning inte går i liberalismens anda?
Vad med senaste regeringens politik har inte gått liberalismens väg menar du?
Och by the way, har du nått extra bra liberalt land i världen du gillar och kan hålla som föredöme för dina idéer? Titta här! så bra det går om man gör som jag tycker man ska göra?
Kortfattat. Avreglering och privatisering är två helt skilda saker. Vänstern blandar väldigt gärna ihop detta (och tyvärr även den nuvarande borgerligheten) men det är alltså felaktigt. Avreglering innebär att man tar bort lagstiftade förbud. Privatisering innebär bara att det är privata bolag som driver verksamheten, men den kan för den sakens skull vara precis lika reglerad. Det är just detta som borgerlighetens politik handlar om. Man säljer ut offentliga företag till sina kompisar och låter dessa gå med vinst. Detta är inte liberalism utan endast korruption (dock tvivlar jag på att det tidigare systemet skulle ha varit mindre korrumperat, bara det att det inte var intressant för vänstern att prata om det då).
Avregleringar handlar däremot om att man luckrar upp förbuden och låter vem som helst gå in och driva verksamhet. Det är det som vi liberaler stödjer och det är alltså inte det som den borgerliga regeringen sysslat med. Läs gärna misesinstitutets artikel om Apoteket för ett konkret exempel. http://www.mises.se/2012/04/16/apoteken-och-den-trojanska-hasten/ . Ett annat exempel som ständigt nämns är skolan.
Det talas om att den skulle ha blivit friare de senaste åren när verkligheten är precis tvärtom. Det har blivit mer eller mindre totalförbjudet att undervisa barn utanför det statliga utbildningssytemet och Björklund har gjort sitt bästa för att förbjuda lärare från att undervisa om de inte blivit statligt certifierade. Så långt ifrån fritt man kan komma med andra ord. Att det sedan finns ett antal skojarföretag som tjänar pengar på eländet genom att vara kompisar med rätt politiker istället för som tidigare, kommunala skojare som tjänade pengar på det är ur liberal synvinkel helt ointressant, oavsett hur mycket folk än vill kalla det för privatiseringar. Så mycket skattesänkningar har vi inte heller sett skymten av. De gjorde några symboliska sänkningar i början men Sverige har fortfarande ett av de högsta skattetrycken i världen. Som sagt, den borgerliga regeringen har bara gjort en sak under de senaste 8 åren som jag kan hylla dem för ur jämställdhetsaspekten och du vet mycket väl vad jag syftar på då.
Men som sagt. Om du tycker att lösningarna som dina motdebattörer är dåliga så är det bäst om du kritiserar deras lösningar istället för vad någon helt utomstående tredje part gjort.
Citat:
EDIT: Jag ger inte mycket för ditt prat om rättvisa och jämlikhet, staten är redan benägen att råna mig för att jämna ut olika orättvisor, äkta och påhittade, men skulle jag missgynnas, finns den en betydligt större chans att staten ber mig att dra åt helvete, eftersom jag är en vit man.
Exempel 1. Jag vill inte finansiera hemlösa romer? Staten och dess hantlangare ser mig som ondskan personifierad.
Exempel 2. Jag missbrukar droger och blir hemlös? Staten och dess hantlangare ber mig dra åt helvete och ta tag i livet på egen hand. Förmodligen blir jag mobbad, hånad och avskydd också.
Detta var mycket träffande för hur jag själv känner. Den svenska staten och dess etablissemang har nog gjort väldigt många svenska män till sina ovänner. Nu kommer de och kräver solidaritet och uppoffring av samma män och att de ska ställa upp för de "svaga", inte sällan är dessa svaga betydligt mer bortskämda kvinnor. För egen del känner jag att gränsen är nådd. Jag kommer inte "öppna mitt hjärta" för att självmant hjälpa ett samhälle som redan från början betraktat mig som en fiende eller undersåte. Jag hoppas att allt fler män kommer att upptäcka samma sak och gå samma väg.
EDIT: Jag ger inte mycket för ditt prat om rättvisa och jämlikhet, staten är redan benägen att råna mig för att jämna ut olika orättvisor, äkta och påhittade, men skulle jag missgynnas, finns den en betydligt större chans att staten ber mig att dra åt helvete, eftersom jag är en vit man.
Exempel 1. Jag vill inte finansiera hemlösa romer? Staten och dess hantlangare ser mig som ondskan personifierad.
Exempel 2. Jag missbrukar droger och blir hemlös? Staten och dess hantlangare ber mig dra åt helvete och ta tag i livet på egen hand. Förmodligen blir jag mobbad, hånad och avskydd också.
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2014-09-27 kl. 22:30.
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2014-09-27 kl. 22:30.