2014-09-29, 18:24
Medlem
Hej! Har nyss beställt Drakar och Demoner: Rollspelet, men jag är förvirrad över vad som jag kommer att behöva köpa till. Är nybörjare( ), och alla butiksidor säger bara saker som;

"Drakar och Demoner Rollspelet är ett komplett regelverk som innehåller alla regler som behövs för att spela. Här finns information om hur man skapar en rollperson men också inspiration och regler för att skapa äventyr i sagans fantastiska värld."

Vad ska jag köpa till?
Citera
2014-09-29, 18:30
Medlem
tärningar med många sidor. sen behöver du människor att spela med.
Citera
2014-09-29, 18:34
Medlem
Människor är det enda jag har haha
Citera
2014-09-29, 23:43
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTipp
Människor är det enda jag har haha

Då vare surt! Nä men fan fixa tärningar så du kan spela också. D4, D8, D10, D18 etc etc. Skaffa gärna flera uppsättningar.

Att lära sig reglerna kan ta lite tid, det gäller att du sätter dig och läser igenom reglerna och försöker förstå dom. Skapa en karaktär med hjälp av boken och försök att förstå systemet och när du ska kasta en tärning.

Du kan kolla upp videos på youtube om när du ska slå tärningarna, vad dom betyder etc.
https://www.youtube.com/watch?v=116uvaUGjog

Det kan vara lite förvirrande ibörjan men som sagt, skapa en karaktär och testa den emot ett redan skapat scenario som finns i boken. Testa ut combat emot ett monster bara för att få häng på det. Sen lär ut till polarna.
Citera
2014-10-01, 10:17
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Då vare surt! Nä men fan fixa tärningar så du kan spela också. D4, D8, D10, D18 etc etc. Skaffa gärna flera uppsättningar.

Att lära sig reglerna kan ta lite tid, det gäller att du sätter dig och läser igenom reglerna och försöker förstå dom. Skapa en karaktär med hjälp av boken och försök att förstå systemet och när du ska kasta en tärning.

Du kan kolla upp videos på youtube om när du ska slå tärningarna, vad dom betyder etc.
https://www.youtube.com/watch?v=116uvaUGjog

Det kan vara lite förvirrande ibörjan men som sagt, skapa en karaktär och testa den emot ett redan skapat scenario som finns i boken. Testa ut combat emot ett monster bara för att få häng på det. Sen lär ut till polarna.

När man spelar Drakar och Demoner använder man väl T4, T8, T10, T20 etc?

annars tyckar jag ts ska lyssna till dina råd.
Citera
2014-10-01, 10:39
Medlem
Väcker upp gamla minne när man spelade DoD första gången.

Förutom regler, tärningar och personer att spela med så behöver du något äventyr att spela till (om du inte vill göra egna förstås) men eftersom du skrev att du är nybörjare så skulle jag rekommendera att köpa något färdigt första gången.

Finns en del på tradera och på sverok.

Lycka till.
Citera
2014-10-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid

Det kommer tyvärr inte gå, eftersom Riotminds av någon outgrundlig anledning sket i att skapa ett indrouktionsäventyr till sina tre första regelsystem (d.v.s. DoD6, DoD-Expert och DoD-Reviderad). Däremot kan jag, om det går att få tag i fortfarande rekomendera äventyret Vinterskogens hemlighet som ett bra indroduktionsäventyr åt TS. Äventyret kan man se som DoD:Rollspelets något försenade introäventyr, släpptes någon månad efter själva spelboken vill jag minnas.

Citat:
Ursprungligen postat av MisterTipp
Vad ska jag köpa till?
Om du (TS) verkligen vill köpa till grejer så håll utkik efter Vildhjarta, ett riktigt bra äventyr som kanske framför allt förmedlar den sagolika känsla som Riotminds försökt ge sitt Trudvang.

Riotminds gör idag inga tryckta produkter utan fokuserar helt på sin online-tjänst (rätt kasst om du frågar mig, bra om du frågar andra). Av den anledningen kan det bli svårt att få tag i orginalmaterial till de tryckta regelversionerna och du har dessutom köpt den äldsta, vilket gör det ännu svårare att få tag i orginalmaterial. Men om du jagar runt på tradera så bör det förr eller senare dyka upp några intressanta objekt, till skillnad från Mutant-produkter är inte heller andrahandsvärder (ännu åtminstone) lika jävla högt, så du borde kunna få tag i t.ex. Vildhjarta för under 1000-lappen iaf (kanske rent utav att du kan klara dig under en 500-hundring med lite tur)...
Senast redigerad av Faludjah 2014-10-03 kl. 14:27.
Citera
2014-10-23, 18:33
Medlem
Blåbärskungens avatar
Här kan du hitta gamla äventyr gratis:
http://www.riotminds.se/spelen/tiden-innan-trudvang/
Citera
2014-10-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Här kan du hitta gamla äventyr gratis:
http://www.riotminds.se/spelen/tiden-innan-trudvang/

Dessa kommer dock kräva väldigt mycket bearbetning för att kunna använda tillsammans med det regelsystem TS införskaffat. Förvisso är det väldigt roligt att konvertera äventyr från olika regelsystem, men det kanske är lite väl mycket begärt av en nybörjare?

Dessutom är stämningen och miljöerna i de tidigare drakar och demoner-världarna ganska olik den i Trudvang.
Citera
2014-10-29, 17:37
Medlem
Det kan väl finnas anledning att kolla på PirateBay också.
Citera
2014-10-30, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kucku-stands
Det kan väl finnas anledning att kolla på PirateBay också.

Men det är ju fusk
Citera
2014-10-30, 10:25
Medlem
Inte om man bara tittar vad som finns
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto