2013-10-23, 16:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Hoppar in här i tråden och frågar er "insatta" (?). Såg en dokumentär om Maria Lindberg boxare, igår på svt. Vad har ni att säga om det fallet?
Det var intressant att få inblick i passionen, och dragningskraften, som gör att man inte kan sluta och boxas trots en hjärnblödning. Men är det fel av boxningsförbundet att "vara på henne" så mycket som de är?
Jag har inte sett dokumenären, men Marias och Fridas situation var helt olika. Marias hjärnblöning var betydligt lindrigare, och det tog en jäkla massa år innan något seriöst boxningsförbund vågade lita på att hon inte löpte större risker än någon annan - år som hon kunde kosta på sig att vänta eftersom hon var så ung när skadan inträffade. Frida Wallberg är över trettio, och kan för det första knappast vänta till fyrtio med att återuppta en boxningskarriär. För det andra skulle tyskarna aldrig drömma om att ge henne en licens efter en så allvarlig hjärnblödning, som vi inte ens vet om hon kommer att bli fullt återställd från.
Citera
2013-10-24, 14:17
Medlem
titifys avatar
Citat:
Hoppar in här i tråden och frågar er "insatta" (?). Såg en dokumentär om Maria Lindberg boxare, igår på svt. Vad har ni att säga om det fallet?
Det var intressant att få inblick i passionen, och dragningskraften, som gör att man inte kan sluta och boxas trots en hjärnblödning. Men är det fel av boxningsförbundet att "vara på henne" så mycket som de är?

Svenska boxningsförbundet gör allt i sin makt för att bibehålla sitt anseende skulle man kanske kunna säga. Boxning har varit, och är, fortfarande en kontroversiell sport i Sverige. Om Maria Lindberg skulle återfått sin licens och något ännu allvarligare sedan hade inträffat, skulle sporten som sådan råka illa ut. Det som hände Wallberg var ju en mindre katastrof inte bara för henne utan också förbundet.

Sedan att den där Per Åke Persson idogt fortsatt sitt översitteri beror nog snarare på hans personlighet, han är helt enkelt en gubbe som har för lite att göra.

Boxning är för övrigt underbart!
Citera
2013-10-24, 22:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Som boxare har jag följt Maria Lindberg under hela hennes karriär, personligen tycker jag hon är den bästa svenska kvinnliga boxaren någonsin.

Det har gått prestige i hur Maria behandlas även om Björn Rosengren försöker luta sig mot regelverket. Jag tycker hon argumenterar klokt utan överdrifter och hon ger ett sansat intryck.

Jag tror att det som återstår för Maria är att flytta utomlands för att slippa problemet med licens i Sverige.

Som Hamilkar nämner...det är en stor skillnad mellan Frida Wallberg och Maria Lindberg.
Citera
2013-10-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av titify
Svenska boxningsförbundet gör allt i sin makt för att bibehålla sitt anseende skulle man kanske kunna säga. Boxning har varit, och är, fortfarande en kontroversiell sport i Sverige. Om Maria Lindberg skulle återfått sin licens och något ännu allvarligare sedan hade inträffat, skulle sporten som sådan råka illa ut. Det som hände Wallberg var ju en mindre katastrof inte bara för henne utan också förbundet.

Sedan att den där Per Åke Persson idogt fortsatt sitt översitteri beror nog snarare på hans personlighet, han är helt enkelt en gubbe som har för lite att göra.

Boxning är för övrigt underbart!

Tack för ditt svar. Det gav mig en liten förklaring innan jag såg "Debatt" ikväll.
Och man begriper då varför de är så "rädda" och restriktiva, till att ha henne i ringen igen.

Kul med din inflikan "att boxning är underbart"
Citera
2013-10-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag tror att det som återstår för Maria är att flytta utomlands för att slippa problemet med licens i Sverige.

Jo, det verkar väl vara det.
Citera
2013-10-25, 00:26
Medlem
Ankias avatar
'
Det är självklart att Maria Lindberg inte skall få licens att boxas i Sverige. Lika självklart som att Frida Wallberg aldrig kommer att få någon boxningslicens igen. Heder åt Björn Rosengren för hans kurage att stå emot och framför allt all heder åt Cecilia Braekhus som gick emot sitt stall Sauerland och backade ur sin match mot Lindberg!
,
Citera
2013-12-30, 15:54
Medlem
http://www.dn.se/debatt/lat-boxnings...dekostnaderna/
Åsikter?
Citera
2014-03-20, 13:08
Medlem
sanctissimuss avatar
svtplay

(19/3 18.15)

Citat:
Boxaren Frida Wallberg fick en hjärnblödning efter en knock-out i en match förra året och livet blev sig inte likt. Så sent som för två veckor sedan åkte hon Vasaloppet. Hör henne berätta om vägen tillbaka till ett vanligt liv.
Citera
2014-09-28, 17:45
Medlem
En ny nedräkning för Frida ...
http://www.svt.se/sport/wallberg-fordes-till-sjukhus
Citera
2014-09-28, 18:57
Medlem
gaphalsens avatar
Citat:
Vad hände egentligen!!

Kände på morgonen att något inte riktigt var som det skulle.
Huvudet värkte men det kändes fortfarande annorlunda denna gång. Värken var på djupet och tyngre på något sätt.
Hade bestämt mig för att ta bussen och inte bilen denna gång till Åtvidaberg.

Tur var det!

Huvudvärken blev bara tyngre och tyngre när jag satt där på bussen. Efter ett tag startade illamåendet stegra.
Det kommer när värken blir för stark för huvudet.
Kände mig groggy där jag satt i sätet.

https://www.facebook.com/wallbergfrida?fref=ts

Citat:
Klockan 23:00 ringde familjen efter ambulans. På väg till sjukhuset fruktade Wallberg det värsta: en ny hjärnblödning.

"Resan in kändes som en evighet", berättar Wallberg.

På sjukhuset beslutade läkarna för att röntga henne.

"Vad händer nu? Öppnar de upp mitt huvud igen? Alla dessa frågor snurrade samtidigt som värken och kräkandet bara fortsatte", berättar hon.

Till slut kom läkarna tillbaka med ett positivt besked: ingen ny hjärnblödning.

http://www.expressen.se/sport/boxnin...khus-i-veckan/
Citera
2014-09-28, 18:58
Medlem
gaphalsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Synd bara att man måste gå till artikeln för att få klarhet
Citera
2014-09-28, 20:55
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Det verkar rätt rökt för den kvinnliga slagskämpen. Ingen bra sport för flickor - heller.

Nästa steg? http://sv.wikipedia.org/wiki/Punch_drunk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in