Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Nej, när jag säger "skydda civila" menar jag "bomba skiten ur Assad"; om USA sätter upp en flugförbudszon kommer man naturligtvis förbekämpa flygstridskrafter, luftvärn, ledningscentraler, och så vidare för att förhindra egna förluster. Sedan måste man ju också "skydda civila" genom att krossa Assads förmåga att föra krig på marken, ungefär som i Libyen...
Lavrov och ryssarna är ilskna som fan, men de har helt förlorat sin moraliska överlägsenhet efter alla ryska soldater i Ukraina och har inget att komma med denna gång.
Men vad hade du tänkt ersätta Assad med? Fanns det bara ett solklart alternativ där så skulle jag hålla med dig. FSA verkar numera endast existera på pappret. De enda riktigt vettiga i denna konflikt verkar vara kurderna som skulle kunna få kontroll över sitt område och ett omfattande regionalt självstyre.
Men sedan då? De sunnimuslimer som inte är med i SAA eller IS och Al Nusra är de som har flytt. Möjligtvis kan det finnas små fickor med FSA som ännu inte radikaliserats. Men USA talar om att
bygga upp en ny styrka, viket kommer att ta många år. Vad är det som säger att inte dessa även kommer att radikaliseras eller fly och ge IS tillgång till ultramoderna vapen, som fallet vad gäller Irak. Vore det inte för de shia-muslimska miliserna så skulle Bagdad redan fallit.
Så åter igen: Vad skall Assad ersättas med? Den "regering" som befinner sig utomlands och som i praktiken inte kontrollerar några väpnade styrkor överhuvudtaget? Skall det bli samma kaos som i Libyen?
Lyssna lite på denna dam, även om den debatten känns lite dubbeleggad:
https://www.youtube.com/watch?v=JSmmhOqWYhA#t=950