Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-09-19, 07:30
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
(FB) Stensjön Filipstad militäranläggning under sjön?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=7251100&postcount=899
(FB) Sveriges riksbunkrar

Det finns en stor anläggning norr om Filipstad. Vi behöver kanske inte gå in på dess funktion, även om de initierade redan vet. Det finns ett envist rykte om att man skulle ha sprängt sig in "under sjön". Ligger det någon sanning i det?

Sett till inslagens placering vore det inte omöjligt, men med tanke på ev. lera och att man måste nå fast berggrund borde det krävas ett ganska stort djup. Jag vet inte vad man skulle vinna på att ha en sjö "ovanför huvudet" - en sjö som säkerligen skulle förångas vid en kärnvapenexplosion. Tankar?
Omöjligt rent byggnadstekniskt tror jag inte att det är, med tanke på t.ex. gemensamhetstunneln under Göta älv i Göteborg, som går på 120 meters djup vill jag minnas. Det är brant nerför, men anslutningstunneln är inte speciellt lång.

Det finns ju många gruvor i Filipstadsområdet, en del av dessa har orter och brytrum beläget under sjöar. Möjligheten finns att det kanske blivit ihopblandat, och skapats skrönor pga detta.
Citera
2014-09-19, 10:08
Medlem
Hej

Har följt denna tråd i tystnad nästan sen starten och varit på bunkersafari i bergslagen flera gånger.

Med tanke på diskussionerna om Lillsjöns byggnadsår. Hittade detta: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=264669
Kan det vara så att Lillsjön likt Hästskoberget haft någonting med ammunitionstillverkning att göra?

MvH
Ananas
Citera
2014-09-19, 11:11
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angryananas
Hej

Har följt denna tråd i tystnad nästan sen starten och varit på bunkersafari i bergslagen flera gånger.

Med tanke på diskussionerna om Lillsjöns byggnadsår. Hittade detta: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=264669
Kan det vara så att Lillsjön likt Hästskoberget haft någonting med ammunitionstillverkning att göra?

MvH
Ananas

Jag tror det handlar om två skilda Lillsjön, den artikeln menar är den lilla del av sjöv Vikern som ligger invid samhället Gyttorp, Lillsjön med LOPRA stationen ligger mellan Lindesberg och Nora
Citera
2014-09-19, 11:54
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag tror det handlar om två skilda Lillsjön, den artikeln menar är den lilla del av sjöv Vikern som ligger invid samhället Gyttorp, Lillsjön med LOPRA stationen ligger mellan Lindesberg och Nora
Finns tre olika lillsjön i området. Men de syftar på en del av sjön Viken

Citat:
I den del av Vikern som benämns Lillsjön har kvicksilverhaltiga sediment övertäckts av bl a torv för att förhindra vidare spridning. Övertäckningen genomfördes för åtskilliga år sedan och några uppföljningar av resultatet från denna har inte gjorts. I takt med igenväxning kan inte uteslutas att vattenströmmar ändrar riktning vilket kan medföra att kvicksilver sprids med Hagbyån och vida-re. En annan hotbild utgörs av eventuella muddringsarbeten som kan tänkas genomföras i sam-band med ny-eller ombyggnation i området.
Citera
2014-09-20, 21:53
Medlem
man kan ha tunnlar ut under en sjö för att sprida ut kylvatten på ett IR säkert sätt men då är de ju inte stora tunnlar
Citera
2014-09-21, 13:19
Medlem
Babagurs avatar
Citat:
Det finns ju många gruvor i Filipstadsområdet, en del av dessa har orter och brytrum beläget under sjöar. Möjligheten finns att det kanske blivit ihopblandat, och skapats skrönor pga detta.

Eller så ligger en del av berget under vattnet.
Citera
2014-09-21, 22:03
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
En liten ledtråd kan vara följande bild som visar kross av stenmassor från byggandet av bergrummet, bilden är märkt "60-tal". Vore anläggningen mycket äldre än 1956 borde de ju kommit lite längre, kan man tycka.

http://mediaarkiv.orebro.se:8080/Cumulus_ark/Compatible/ShowRecordConnect.jsp?server=localhost&catalogName =Bildarkivet&user=&password=&recordID=67698&record View=SearchResult_RecordInfo

Stor hög som alla örebroare på den tiden naturligtvis såg. Allt berget krossades alltså på stället, eller? Det var väl någon som påpekade att detta också gjordes runt Nora, att högarna låg kvar länge och att det var lokala åkerier som tog hand om detta jobb?
I Hallsberg fanns E. Wärmhes Bil- och busstation, som hade hand om personbilsbetällningar, turist- och lastbilar, bilverkstad. Men de hade också två grustag och en bergkrossanläggning, enligt Rikstelefonkatalogen 1957.
I Hallsberg hade man Bergkrossanläggning Dalaberget(Bör väl vara samma plats som i dag är Skanska Dalaberget, Tomta, Hallsberg), vidare grustag Säbylund, Örebro. I Säbylunds grustag var också beredskapslokstallar för ånglok placerade:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=59149
Och så hade de ett grustag i Palmbohult, Adolfsberg i Örebro. I dag verkar det finnas en bergtäkt väster om Palmbohult och öster om Palmbohult(och motorvägen) en grustäkt, men på Eniros flygbild ser det ut som om man tippat bergkross där under åren, eller???
Det är väldigt ofta att grusgroparna nära bergrum har "fel färg", d.v.s. gråbergsfärg istället för gulaktig grusfärg.
Kan det tänkas att bergmassorna från Hallsbergs bergrum krossades i Dalabergets anläggning och att Palmbohult användes för bergkross från bergrum i Örebrotrakten under 1940-60-talen?
Är det någon som känner någon gammal åkariägare eller lastbilschaufför i zonen så får ni fråga lite snällt om han har kört mycket bergkross i sina dagar!

I Hallsberg har man haft flera bergrum har det sagts i tråden, bl.a. en för omformarstation.
Hallsberg ritningar på omformarstationen:
http://www.ekeving.se/r/rres_upddat.php

Hittade även detta på nätet från omformarstationen vid Medberget i Skogstorp. Berget var det lämpligaste nära Eskilstuna och valdes i samarbete med militära myndigheter:
Fjärrblockeringscentral med omformarstation i bergrum i Skogstorp söder om Eskilstuna(även med bilder från Grängesbergs omformarstation)
http://www.brakulturmiljo.se/fjcb_skrp.pdf

Tänk om alla gamla totalförvarsanläggningar kunde dokumenteras så här utförligt!

Hallsberg - med skogarna fyllda med bergrum!!!
http://forum.soldf.com/topic/34753-det-krigiska-svenska-samhaellet/page-3
"I min gamla hemkommun (Hallsberg) är skogarna fyllda med gamla bergrum som går i något intrikat tunnelsystem under backen till gudvetvar. Enligt uppgifter jag hört från äldre medborgare så fanns det möjlighet att köra ner hela tåg in i berget på ett visst ställe (jag tror faktiskt att det fortfarande går) och vissa påstod att det skulle gå att ta sig dit under jord med tåg ända ifrån Stockholm. Tydligen var det meningen att en del viktiga personer från huvudstan skulle gömma sig där (jag har för mig att det var kungafamiljen alternativt regeringen, men att det hela avslöjades i Stig Bergling-affären och de blev omplacerade. Huruvida det eller tåghistorien är sann vet jag dock inte, men jag har hört liknande varianter från flera håll). Det ska också ha funnits (kanske fortfarande) tillräckligt med räls för att helt bygga upp bangården igen (och den är stor...).
Den största delen av bergrummen är så vitt jag vet numera privatägt och igenbommat dock."

Här diskuteras också bergrum i Hallsberg:
http://jernbane.net/phorum/read.php?8,213637,213637#msg-213637

Hur många bergrum finns det i Hallsberg och dess omgivning egentligen???

Mer i bergrum eller ovan jord i Örebrotrakten?
Bergrum - krigsverkstäder
http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=38949
Där någon frågar sig:
"Hur är/var det vid järnvägen? Finns några bergsverkstäder kvar? Omformatstationer i bergrum? När jag jobbad vid CV i Örebro på 60 och 70-talet, minns jag att dåvarande Huvudverkstadschefen, Erik Ekander, hade mystiska traktamentsräkningar där vistelsort inte var uppgiven. (Jag jobbade bland annat på avlöningskontoret, som även hade hand om traktamentsräkningar med mycket mera). Han lär vid dessa resor ha inspekterat hemliga verkstäder enligt ryktet på kontoret.
Någon som vet något om ämnet?"

Ja, hur är det? Har vi missat någonting under eller ovan jord?

Kan inte minnas att Kumla nämnts i zonensammanhang?
http://www2.kumla.se/webarkiv/kumlan/1992-3.pdf

Civilförsvarets ledningscentral var tidigare inrymd i ett skyddsrum i Stene skola. Men flyttades till den nybyggda brandstationen i Kumla år 1992.
"I krigstid får nu brandmännen flytta ut ur kök, lektionssal och sambandsrum, vilka övertas av civilförsvarets ledningsstab på 21 personer. Dessutom finns i denna bunker plats för samverkanspersonal från polis. sjukvård, militär och lokalradio. Skulle läget bli så prekärt att kommunledningen inte kan vara kvar i Stadshuset finns plats även för dem."

Fanns eller finns det inget militärt runt Kumla i övrigt?

Apropå borttagna järnvägsväxlar vid beredskapsanläggningar inom totalförsvaret
En borttagen växel behöver kanske inte betyda allt...

Tillfälliga växlar:
Slängväxel är ett uttryck för en tillfällig växel som används vid anslutning av spår som mycket sällan behöver kontakt med huvudlinjen. Slängväxeln är i princip en tillfällig ombyggnad av spåret för att komma åt spåret. Normalt handlar det åtkomst åt beredskapsspår eller transformatorer och omformare i bergrum.
Klätterväxel är en tillfällig växelanordning för att komma åt sällan använda sidospår. Normalt handlar det åtkomst åt beredskapsspår. Dock är denna växel mera instabil än slängväxeln.

slängväxel och klätterväxel - Spåranslutning till beredskapsobjekt
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=25971
Citera
2014-09-21, 22:37
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
(FB) Stensjön Filipstad militäranläggning under sjön?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=7251100&postcount=899
(FB) Sveriges riksbunkrar

Det finns en stor anläggning norr om Filipstad. Vi behöver kanske inte gå in på dess funktion, även om de initierade redan vet. Det finns ett envist rykte om att man skulle ha sprängt sig in "under sjön". Ligger det någon sanning i det?

Sett till inslagens placering vore det inte omöjligt, men med tanke på ev. lera och att man måste nå fast berggrund borde det krävas ett ganska stort djup. Jag vet inte vad man skulle vinna på att ha en sjö "ovanför huvudet" - en sjö som säkerligen skulle förångas vid en kärnvapenexplosion. Tankar?
Omöjligt rent byggnadstekniskt tror jag inte att det är, med tanke på t.ex. gemensamhetstunneln under Göta älv i Göteborg, som går på 120 meters djup vill jag minnas. Det är brant nerför, men anslutningstunneln är inte speciellt lång.

"Flera mil lång järnväg och komplett och fungerande sjukhus" Hum!

Citat:

Det ska ju gå ett järnvägsspår från Stockholm till Hallsberg under jord. Kanske det spåret går vidare under jord, över Nora... öööh, jag menar under Nora, och till Stensjön och centralsjukhuset där?!
Och kanske därifrån till RB Lillstup? Och ansluter till Mockfjärds tunnelbana, linje 10?
http://www.youtube.com/watch?v=wRy1AlriQzE
Citera
2014-09-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
I Hallsberg har man haft flera bergrum har det sagts i tråden, bl.a. en för omformarstation.
Hallsberg ritningar på omformarstationen:

Den omformarstation i Hallsberg som det finns ritningar över är inget bergrum. Det är en helt vanlig station ovan jord (även kallad Hallsberg 1). Hallsberg 2 och 3 ligger i berg med möjlighet att köra in tåg. Spåren är dock borta. 2:an ligger en bit ifrån Hallsberg och 3:an ännu lite längre västerut. 3:an är jättestor.

I direkt närhet till tätorten finns inte så mycket. Ett, i tråden, berömt berg och en HC. Båda i söder. Det första hade stickspår.

Allt trams om underjordiska järnvägar mellan Sthlm och Hallsberg är förstås inte mer än just trams.

Jag kan sticka in med en annan liten sidogrej. Flygplatsen i Laxå byggdes av militären och ingår såvitt jag vet fortfarande i organisationen. Den lokala flygverksamheten har upphört. /OT
Citera
2014-09-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Den omformarstation i Hallsberg som det finns ritningar över är inget bergrum. Det är en helt vanlig station ovan jord (även kallad Hallsberg 1). Hallsberg 2 och 3 ligger i berg med möjlighet att köra in tåg. Spåren är dock borta. 2:an ligger en bit ifrån Hallsberg och 3:an ännu lite längre västerut. 3:an är jättestor.

I direkt närhet till tätorten finns inte så mycket. Ett, i tråden, berömt berg och en HC. Båda i söder. Det första hade stickspår.

Allt trams om underjordiska järnvägar mellan Sthlm och Hallsberg är förstås inte mer än just trams.

Jag kan sticka in med en annan liten sidogrej. Flygplatsen i Laxå byggdes av militären och ingår såvitt jag vet fortfarande i organisationen. Den lokala flygverksamheten har upphört. /OT

:-)
Citera
2014-09-26, 23:46
Medlem
Många som tror sig veta men väldigt få som vet:-).
Citera
2014-09-27, 01:34
Medlem
mcJOckes avatar
Det som gör detta så spännande är att det helt plötsligt är så många som vet, kan och har alla fakta. Byggdes då och då, används idag och inte idag. SFV som ägare måste betyda det ena eller det andra. Men, någon som frågar sig vart alla uppgifter kommer ifrån? Kan det vara så att det är väldigt mycket hörsägen?
Jag vet att det finns dem med genuint intresse här, det finns sådana som vet en del. Men färre som faktiskt vet och förstår det mesta. Men så slås jag av det märkliga i att man ens diskuterar LOPRA när det varit avhemligat länge. All fakta borde kunna presenteras direkt. Man talar om "Nora-korset" och Hästskoberget, samt presenterar en massa påståenden. De är kanske i grunden inte felaktiga men tenderar att spåra ur.
Det som dock stör mig allra mest är alla mindre funktioner som fanns kring anl, funktioner som är relativt enkla att identifiera och som kan skänka ett annat ljus på saken. Jag talar om förråd längs järnväg, flyghangarer, lador med antenner och gårdar med anslutningsskåp modell större. 100-frd och fordonsförråd, telestationer och transformatorer.
Missförstå mig inte, jag tvivlar inte på att det finns individer som vet och kan en hel del, men källkritiken kan vara till er fördel. För att sedan bjuda på något, i Sörby satt även Lfv och Mvc i krig. Men det tillhör det förgångna. Vem som behövde ett LFC förutom dem kan man fundera på, men att C1 var intressent är nog en kvalificerad gissning. Skulle man verkligen få plats med HKV där inne också? Mja, tveksamt. Men kanske delar

Sen skall jag bjuda på hur en riktigt dold start/landningsbana kan se ut. OBS Kan, i detta fall ej bekräftad men har stora likheter med bekräftade. N 59° 37.8002', E 14° 32.1892'
Kom ihåg, armé- sambandsflyget hade mest mindre propellerkärror, civilt rekvirerade i krig. Dessa landar gärna på gräs, grus eller varför inte på tex Gustavsviks flygfält (se sambandsflyg Örebro).

Ang Laxå, byggdes -67 om jag inte minns fel? Någon som vet om den asfalterades redan då eller då den togs upp som reservbas och isåfall när togs den upp?
Senast redigerad av mcJOcke 2014-09-27 kl. 01:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in