Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-09-10, 20:00
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Varför denna ständiga desinformation från din sida? Lillsjön var betydligt större än vad man kunde ana bara genom att titta på inslaget.

Till saken:

Det kan möjligen varit så att Lillsjön innehöll funktioner utöver LOPRA redan tidigare, och när LOPRA nätet lades ner insåg man att dessa funktioner var av vikt för zonen i övrigt.

Jag tror inte man ska se alla anläggningar i zonen som strikt A, B eller C anläggningar. Det kan funnits funktioner man valde placera i olika anläggningar av rent praktiska skäl utan att för den skull tänkt på någon form av hierarki.

Ska vi prata B eller C anläggning så var det anläggningen i närheten av Hällefors som gällde.
Citera
2014-09-11, 16:58
Medlem
En del av det ni skriver förvånar mig. Jag har tänkt mig Lillsjön som ett bergrum där televisionen och radion huserade med sina sändningsstudior. I likhet med Hästskoberget fast med den skillnaden, att Lillsjön inte var militärt. Därav ägandet genom SFV, som kanske var en folkrättslig konstruktion.

Var Lopra-stationen inte en separat byggnad som var skild från (men låg i närheten av) bergrummet vid Lillsjön?

Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Skulle inte vilja påstå att Lillsjön varit B- eller C-anläggning ens. Den var på tok för liten för detta ändamål.
Jag vill nog hålla med Pansararmen i detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Jag skulle nog tro att Lillsjön "bara" var mottagare, vilket inte är så bara med tanke på vilka abonnenter de hade.
Om Lillsjön inte hade förmåga att sända skulle hela min tes ovan omkullkastas.. Hmm.

Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Den anläggning som var B-anläggning tror jag är identisk med Trestabsberget.
Tolkar jag dig rätt, att du tror att ett berg i trakterna av Hallsberg förblev B-anläggning under hela den tid zonen blomstrade, dvs även under 60- och 70-talen?

Det verkar råda viss konsensus om att Hästskoberget var B-anläggning en bit in på 60-talet, vet inte om du delar denna uppfattning, jag har bara lite svårt att se ifall man "uppgraderade sig" eller "nedgraderade sig" när man i så fall intog Trestabsberget som B-anläggning.
Citera
2014-09-11, 17:13
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
En del av det ni skriver förvånar mig. Jag har tänkt mig Lillsjön som ett bergrum där televisionen och radion huserade med sina sändningsstudior. I likhet med Hästskoberget fast med den skillnaden, att Lillsjön inte var militärt. Därav ägandet genom SFV, som kanske var en folkrättslig konstruktion.

Var Lopra-stationen inte en separat byggnad som var skild från (men låg i närheten av) bergrummet vid Lillsjön?

Om Lillsjön inte hade förmåga att sända skulle hela min tes ovan omkullkastas.. Hmm.

Tolkar jag dig rätt, att du tror att ett berg i trakterna av Hallsberg förblev B-anläggning under hela den tid zonen blomstrade, dvs även under 60- och 70-talen?

Det verkar råda viss konsensus om att Hästskoberget var B-anläggning en bit in på 60-talet, vet inte om du delar denna uppfattning, jag har bara lite svårt att se ifall man "uppgraderade sig" eller "nedgraderade sig" när man i så fall intog Trestabsberget som B-anläggning.

Ölsjön låg väl Lopra-stationen ovan jord så att säga, kan ha fel. Finns knappt något att se vid dessa två platser längre tyvärr.
Citera
2014-09-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint

Jag tror inte att Hästskoberget var Högkvarterets B-anläggning. Personligen tror jag att anläggningen var en "diversehandel" med en rad olika funktioner, kanske mediastudio, tryckeri, MP-station, arrest och andra funktioner av den typen.

Jag tror att det bara fanns två stora högkvartersanläggningar, den ena var rb60mil och den andra var Trestabsberget. Den senare blev B-anläggning.

I första hand tror jag på Hallsberg, i andra hand på Norakorset.
Citera
2014-09-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Ölsjön låg väl Lopra-stationen ovan jord så att säga, kan ha fel. Finns knappt något att se vid dessa två platser längre tyvärr.

Stämmer bra. Bunkern såg ut precis som den som finns kvar vid Kårsta: http://blandadfortifikation.bevarat.se/#!album-28-6
Citera
2014-09-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Stämmer bra. Bunkern såg ut precis som den som finns kvar vid Kårsta: http://blandadfortifikation.bevarat.se/#!album-28-6

Menar du Kårsta i Roslagen?
Citera
2014-09-11, 22:15
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Bilderna får mig att tänka på PS-08, hade inte dom anläggningarna liknande bunkrar? Har sett liknande vid FTN-master... hmmm.
Citera
2014-09-11, 22:22
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500

Det stämmer bra det, US11 Vallentuna och denna låg någonstans i Kårsta.
Citera
2014-09-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500

Bildtexten anger US11, dvs vallentuna. Det finns ett kårsta ca 1 mil nnö vallentuna, antar att det är den. Inte mina bilder, och jag är inte bekant i trakten.
Citera
2014-09-12, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Det stämmer bra det, US11 Vallentuna och denna låg någonstans i Kårsta.

Stämmer att bilderna visar en av två sändarstationer som US-11 hade. Båda fanns "i närheten" av Kårsta.

US-11 var också en huvudstation så den hade två sändarstationer. Så det vore konstigt om inte huvudstationen vid ofred också skulle ha det för att minska känsligheten.
Citera
2014-09-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Stämmer att bilderna visar en av två sändarstationer som US-11 hade. Båda fanns "i närheten" av Kårsta.

US-11 var också en huvudstation så den hade två sändarstationer. Så det vore konstigt om inte huvudstationen vid ofred också skulle ha det för att minska känsligheten.

US-11 skulle ersättas med den vid Lillsjön om det började kärva till.
Den ligger SO om Vallentuna och närmare än Kårsta och är numera privat. Jag har varit där och tittat. Rejäla antenner.
Citera
2014-09-19, 04:16
Medlem
(FB) Stensjön Filipstad militäranläggning under sjön?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=7251100&postcount=899
(FB) Sveriges riksbunkrar

Det finns en stor anläggning norr om Filipstad. Vi behöver kanske inte gå in på dess funktion, även om de initierade redan vet. Det finns ett envist rykte om att man skulle ha sprängt sig in "under sjön". Ligger det någon sanning i det?

Sett till inslagens placering vore det inte omöjligt, men med tanke på ev. lera och att man måste nå fast berggrund borde det krävas ett ganska stort djup. Jag vet inte vad man skulle vinna på att ha en sjö "ovanför huvudet" - en sjö som säkerligen skulle förångas vid en kärnvapenexplosion. Tankar?
Omöjligt rent byggnadstekniskt tror jag inte att det är, med tanke på t.ex. gemensamhetstunneln under Göta älv i Göteborg, som går på 120 meters djup vill jag minnas. Det är brant nerför, men anslutningstunneln är inte speciellt lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in