En del av det ni skriver förvånar mig. Jag har tänkt mig Lillsjön som ett bergrum där televisionen och radion huserade med sina sändningsstudior. I likhet med Hästskoberget fast med den skillnaden, att Lillsjön inte var militärt. Därav ägandet genom SFV, som kanske var en folkrättslig konstruktion.
Var Lopra-stationen inte en separat byggnad som var skild från (men låg i närheten av) bergrummet vid Lillsjön?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pansararmen
Skulle inte vilja påstå att Lillsjön varit B- eller C-anläggning ens. Den var på tok för liten för detta ändamål.
Jag vill nog hålla med Pansararmen i detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
BOPE-RJ
Jag skulle nog tro att Lillsjön "bara" var mottagare, vilket inte är så bara med tanke på vilka abonnenter de hade.
Om Lillsjön inte hade förmåga att sända skulle hela min tes ovan omkullkastas.. Hmm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Folkfiende
Den anläggning som var B-anläggning tror jag är identisk med Trestabsberget.
Tolkar jag dig rätt, att du tror att ett berg i trakterna av Hallsberg förblev B-anläggning under hela den tid zonen blomstrade, dvs även under 60- och 70-talen?
Det verkar råda viss konsensus om att Hästskoberget var B-anläggning en bit in på 60-talet, vet inte om du delar denna uppfattning, jag har bara lite svårt att se ifall man "uppgraderade sig" eller "nedgraderade sig" när man i så fall intog Trestabsberget som B-anläggning.