2014-09-25, 21:48
  #37057
Medlem
Ni som använder er av "ordprov.se" vad har ni för strategi för att lära er nya ord? Kör ni bara på med proven och lär er genom dem, eller går ni igenom ordlistorna innan ni gör proven?
Citera
2014-09-25, 22:01
  #37058
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongomeistro
Ni som använder er av "ordprov.se" vad har ni för strategi för att lära er nya ord? Kör ni bara på med proven och lär er genom dem, eller går ni igenom ordlistorna innan ni gör proven?

Personligen kan jag 80% av orden samt de övriga 4 brukar jag oftast kunna utesluta alternativ. Exempelvis synonymer som jag personligen känner att jag kan alla av, hur ordet är uppbyggt (ett par ord går att se vad för ordklass det är) samt slutligen gissar jag. Brukar oftast ske på de mer fackliga orden som ibland kan vara riktigt svåra. De orden jag inte kan lär jag mig givetvis genom provet.
Citera
2014-09-25, 22:18
  #37059
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Det förklaras tillräckligt bra här: http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=11289.html


I förklaringen gavs detta exempel som oberoende ekvation:

Ekvation 1: y = 4x + 5
Ekvation 2: y = 2x + 9

Hade vi istället haft
Ekvation 1: y=4x+5
Ekvation 2: y=4x+7

Då hade det inte gått att lösa eller? Med andra ord krävs det 1 ekvation per okänd variabel?
Citera
2014-09-25, 22:25
  #37060
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
I förklaringen gavs detta exempel som oberoende ekvation:

Ekvation 1: y = 4x + 5
Ekvation 2: y = 2x + 9
Den här går att lösa.
4x + 5 = 2x + 9
2x + 5 = 9
2x = 4
x = 2

Citat:
Hade vi istället haft
Ekvation 1: y=4x+5
Ekvation 2: y=4x+7

Då hade det inte gått att lösa eller? Med andra ord krävs det 1 ekvation per okänd variabel?
Den där går inte att lösa, det ser du väl själv?

4x + 5 = 4x + 7
5 = 7
Error... error... *BOOM*

Ja, för att de ska vara lösbara krävs att antal oberoende ekvationer = antal variabler, vilket jag skrev så sent som på förra sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ergo: om antal oberoende ekvationer = antal obekanta [s.k. variabler] så kan man få fram ett svar.
Citera
2014-09-25, 22:42
  #37061
Medlem
Jag ska skriva högskoleprovet för andra gången nu i oktober. Skrev provet i våras enbart för skojs skull för att se hur det var uppbyggt. Fick 0.85p.

Tänkte att jag skulle försöka plugga lite denna gången. Vilken del tror ni är lättast att förbättra? Och isåfall hur? Skulle gärna vilja få 1.0 eller bättre!

Citera
2014-09-25, 22:45
  #37062
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Den här går att lösa.
4x + 5 = 2x + 9
2x + 5 = 9
2x = 4
x = 2


Den där går inte att lösa, det ser du väl själv?

4x + 5 = 4x + 7
5 = 7
Error... error... *BOOM*

Ja, för att de ska vara lösbara krävs att antal oberoende ekvationer = antal variabler, vilket jag skrev så sent som på förra sidan.

Haha, ja det torde jag verkligen ha insett. Usch, hur ska det gå om en månad undrar man. Precis, du skrev det på förra sidan jag har en förkärlek för att dubbelbekräfta allt, hur som haver återigen tack för att du orkar bilda oss i denna tråd!
Citera
2014-09-25, 23:50
  #37063
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja, så är det naturligtvis. Klantigt av mig att glömma det. Tack för tillägget!

Ergo: om antal oberoende ekvationer = antal obekanta så kan man få fram ett svar.
Jag känner att jag måste tillägga att det fetade gäller om man vill bestämma alla okända varibler. Om så inte är fallet, kan det räcka med färre oberoende ekvationer.

Jag vill minnas att jag har stött på något sådant:
3x +2y - 4z = 5
1.5x + 4 = 2z

Det går att lösa för y.
Citera
2014-09-25, 23:58
  #37064
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall
Jag känner att jag måste tillägga att det fetade gäller om man vill bestämma alla okända varibler.
Vill man inte alltid det på HP-matematik? D.v.s. NOG-uppgifter.
Citera
2014-09-26, 00:28
  #37065
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vill man inte alltid det på HP-matematik? D.v.s. NOG-uppgifter.
Från HT08
Detta kanske är inte det bästa exemplet. Men jag tror att jag stötte på en uppgift som såg klurigare ut.
x, y och z är tre tal. 5(x + y) + z = 15. Bestäm talet z.

(1) x + y = -37
(2) z · y = 222

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Citera
2014-09-26, 00:49
  #37066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Personligen kan jag 80% av orden samt de övriga 4 brukar jag oftast kunna utesluta alternativ. Exempelvis synonymer som jag personligen känner att jag kan alla av, hur ordet är uppbyggt (ett par ord går att se vad för ordklass det är) samt slutligen gissar jag. Brukar oftast ske på de mer fackliga orden som ibland kan vara riktigt svåra. De orden jag inte kan lär jag mig givetvis genom provet.

Tack för svar!

För egen del är det nästan tvärtom, det vill säga att jag inte kan 80%. Känns därför som att det är svårt att lära in alla ord genom att bara göra proven då det förmodligen tar ett bra tag innan jag testas på samma ord igen, eftersom att ordbanken ligger på drygt 3000 ord.

Blir nog att gå igenom ordlistan bokstav för bokstav, lär ju ta ett bra tag men lär mig förhoppningsvis orden då.
Citera
2014-09-26, 08:40
  #37067
Medlem
U-166s avatar
http://s4.postimg.org/nn425g68d/HT11.jpg


Hur ska man tänka på denna fråga? Inga värden anges på grafen eller om den är proportionerlig. Spontant vill jag bara jämföra de två och säga att A är större. Om jag minns rätt så får man inte tänka så på HP. Exempelvis är en triangel som är ritad som en liksidig sådan inte det förrens detta anges.
Citera
2014-09-26, 08:52
  #37068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
http://s4.postimg.org/nn425g68d/HT11.jpg


Hur ska man tänka på denna fråga? Inga värden anges på grafen eller om den är proportionerlig. Spontant vill jag bara jämföra de två och säga att A är större. Om jag minns rätt så får man inte tänka så på HP. Exempelvis är en triangel som är ritad som en liksidig sådan inte det förrens detta anges.

Eftersom y = x kommer alla punkter som ligger på linjen ha x lika stort som y. Alla punkter som ligger över linjen y = x kommer då ha y-värde som är större än x-värdet, y > x. På samma sätt kommer alla punkter under linjen ha x > y.

Därför kommer kvoten i Kvantitet I bli större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in