2014-09-24, 08:29
Medlem
192.168.1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag förstår inte heller TS resonemang riktigt.

Är det inte bättre att bli av med skulden så snart som möjligt än att dra på sig mer ränta och avgifter?

MÅSTE TS ha en ny dator för att kunna jobba hemifrån så SKA det vara något som företaget TS jobbar på skall hjälpa till med. De ska se till så möjligheten finns att jobba hemifrån om TS tvingas till det. Detsamma gäller arbetskläder om det nu är någon speciell klädkod.

Jag tycker det mer låter som TS vill unna sig lyxkonsumtion i mina öron.

Det där vet både du och jag är skitsnack. Jobbar man i kontorsmiljö finns ofta en inofficiell dresscode om att klä sig konservativt. Det är inget arbetsgivaren betalar för och ingen skulle få för sig att kräva pengar av AG för att komma med skjorta, kostym eller liknande klädkod.

Sen kan jag instämma kring dator hemma. Vill även tillägga att julklappar kanske får stryka på foten i år och att TS istället bör satsa på att vara kreativ och skapa något hemma? Baka bröd? Gör en sylt eller marmelad? Fixa julpynt? Det går att komma på mycket som dessutom sticker ut från konsumtionshysterin och är något man lagt tid på ej pengar.
Citera
2014-09-24, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambienbear
Förlåt, jag dubbelkollade: 2011, 2012, 20013 och 2014. 2014 kommer definitivt att skrivas av (skjutas upp) eftersom jag har levt på blodigelbidrag i flera år. Och så nämnde någon att man kan få uppskov retroaktivt, vilket jag ska pröva mig på. Räntan byggs på, fastän avbetalningarna skjuts framåt i tiden.

Det är mycket eftersom jag läste ett år till psykolog, bytte program och läste till en Master = totalt sex års studier, och vid ett universitet i USA = skyhöga kostnader. Så det är ett annuitetslån som jag kommer betala av över 25 års tid.

Då får du väl be om ett intyg om vilken period du haft försörjningsstöd från Soc. och sedan skicka in det till CSN, det är så man får göra om man går på bidrag .
Citera
2014-09-24, 12:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 192.168.1.1
Det där vet både du och jag är skitsnack. Jobbar man i kontorsmiljö finns ofta en inofficiell dresscode om att klä sig konservativt. Det är inget arbetsgivaren betalar för och ingen skulle få för sig att kräva pengar av AG för att komma med skjorta, kostym eller liknande klädkod.
Det behöver det inte vara. Jag vet flera som får sina skjortor och kostymer betalade/rabatterade av arbetsgivaren om de jobbar på platser med dresscode. Exempelvis bilförsäljare och banktjänstemän.
Citera
2014-09-24, 13:35
Medlem
Gör upp en avbetalningsplan med KFM och övriga kreditgivare. Försök ta de med högst ränta/avgifter först.

Grattis till jobbet!
Citera
2014-09-25, 21:43
Medlem
Tycker det är hemskt att läsa vissa kommentarer här.. Svensk avundsjuka över att vissa faktiskt lyckad vända på sitt liv??!!

ALLA människor är värda en andra chans i livet! Och det är lättare än vad man tror att hamna i ett beroende! Tycker det är starkt av dig Maria som kommit såhär långt på 2år!! Önskar dig all lycka!!

Du är värd din första lön! Tycker jag i alla fall!

Köp dig lite snygga kläder, och unna dig en dator som kan underlätta arbetet!
Men bättre att bita tag i dina skulder så tidigt som möjligt så du blir av med dem.. kan ju vara skönt att slippa den där klumpen i magen nu när du startat ett "nytt liv"

27.000 innan skatt är inte särskilt illa ändå, om du är van vid socialbidrag kommer du kunna leva gott även om du betalar av 7-8000kr månaden .. Då är du nästan skuldfri inom ett år

Lycka till!!!
Och kämpa vidare!
Citera
2014-09-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasten86
Tycker det är hemskt att läsa vissa kommentarer här.. Svensk avundsjuka över att vissa faktiskt lyckad vända på sitt liv??!!

ALLA människor är värda en andra chans i livet! Och det är lättare än vad man tror att hamna i ett beroende! Tycker det är starkt av dig Maria som kommit såhär långt på 2år!! Önskar dig all lycka!!

Du är värd din första lön! Tycker jag i alla fall!

Köp dig lite snygga kläder, och unna dig en dator som kan underlätta arbetet!
Men bättre att bita tag i dina skulder så tidigt som möjligt så du blir av med dem.. kan ju vara skönt att slippa den där klumpen i magen nu när du startat ett "nytt liv"

27.000 innan skatt är inte särskilt illa ändå, om du är van vid socialbidrag kommer du kunna leva gott även om du betalar av 7-8000kr månaden .. Då är du nästan skuldfri inom ett år

Lycka till!!!
Och kämpa vidare!
Skulle just skriva samma liknande inlägg som ovan citerade!
så jag vill bara hålla med och peppa! tyvärr har kfm rätt att dra så stor del av din lön så att du bara har kvar till existensminimum och det är fan inte mycket!
Men du kommer att fixa det även om det blir tufft ett tag! men sen när det skulderna är reglerade och klara så fan vilken kung du kommer att vara!!
Citera
2014-09-25, 22:17
Medlem
blofeld88s avatar
Som du säkert fattar har inte KFM ett system där det säger pling så fort du börjar jobba. Du utreds i normala fall en gång per år. När handläggaren ser att du har en taxerad inkomst från din nya arbetsgivare kommer du kanske råka ut för en löneutmätning. Först kollar de såklart om du har stålar på banken att utmäta. Avbetalningsplan kan du glömma på dina statliga skulder. Det händer typ en gång på hundra och endast i de fall när det gynnar staten.
Citera
2014-09-26, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeld88
Som du säkert fattar har inte KFM ett system där det säger pling så fort du börjar jobba. Du utreds i normala fall en gång per år. När handläggaren ser att du har en taxerad inkomst från din nya arbetsgivare kommer du kanske råka ut för en löneutmätning. Först kollar de såklart om du har stålar på banken att utmäta. Avbetalningsplan kan du glömma på dina statliga skulder. Det händer typ en gång på hundra och endast i de fall när det gynnar staten.

Nää men dem som man är skyldig pengar kan ju hinta till KFM att nu har den här personen börjat arbeta och var personen arbetar. Privatpersoner drabbas ju också ibland och inte bara företag och då kan de bli lite griniga. Sedan är ju folk ganska korkade och berättar i sin bekantskapskrets osv att de arbetar och var.
Citera
2014-09-26, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambienbear
Det skulle vara sjysst om jag i alla fall fick ut min första lön utan utmätning så att jag kunde investera i en ny dator, nya kläder och julklappar.

Om du tjänar så bra som du säger så vänta istället med att betala av lånen innan du köper på dig mer prylar! Själv är jag mest intresserad av att veta hur du fick nytt jobb... att övertyga en arbetsgivare om att anställa en långtidsarbetslös är inte lätt.
Citera
2014-09-26, 07:21
Medlem
Ett tips är att ringa runt till inkassobolagen och snyfta lite och ljuga och säga att du har börjat jobba lite som tim-vikarie eller liknande och fråga dem om de kan frysa räntan/stryka räntan/stryka del av skulden om du börjar betala en mindre månatlig summa.

Jag känner till fall där skulder har sänkts med 30-50% om de betalas in omgående. Genom att beta av skulder på det här sättet kan du spara tiotusentals kronor om du har tur.

Det är absolut värt att prova i alla fall.
Citera
2014-09-26, 08:16
Medlem
192.168.1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det behöver det inte vara. Jag vet flera som får sina skjortor och kostymer betalade/rabatterade av arbetsgivaren om de jobbar på platser med dresscode. Exempelvis bilförsäljare och banktjänstemän.

Undantaget bekräftar knappast regeln, eller hur?

Att du kan nämna några få yrkesgrupper där du har bekanta eller vänner som arbetar och får denna förmån är inte fog nog för att samtliga "kontorsjobb" har det så. Det krävs ingen raketforskare för att förstå att förmånen är mycket begränsad i arbetslivet och de absolut flesta som går till ett jobb med konservativ klädkod gör det i sina egna kläder som de oftast har köpt för just sitt jobb.

Men visst, jag medger en mindre procentuell andel av yrkeskåren som har denna förmån att få arbetskläder betalda av arbetsgivaren.
Citera
2014-09-26, 14:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 192.168.1.1
Undantaget bekräftar knappast regeln, eller hur?

Att du kan nämna några få yrkesgrupper där du har bekanta eller vänner som arbetar och får denna förmån är inte fog nog för att samtliga "kontorsjobb" har det så. Det krävs ingen raketforskare för att förstå att förmånen är mycket begränsad i arbetslivet och de absolut flesta som går till ett jobb med konservativ klädkod gör det i sina egna kläder som de oftast har köpt för just sitt jobb.

Men visst, jag medger en mindre procentuell andel av yrkeskåren som har denna förmån att få arbetskläder betalda av arbetsgivaren.

Bland säljare så är det mer en regel än undantag. Eftersom TS skulle jobba med marknadsföring så kanske hon också hamnar under begreppet säljare. Det vet ju absolut inte du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in