2014-09-07, 11:12
Medlem
Vid vilken hyresvärd har man störst chans at få en studentlägenhet på kortast kötid?
Senast redigerad av alpidos 2014-09-07 kl. 11:26.
Citera
2014-09-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
Vid vilken hyresvärd har man störst chans at få en studentlägenhet på kortast kötid?
Heimstaden
Citera
2014-09-07, 12:34
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Heimstaden

Studentrum i korridor med delat kök kan man få i princip direkt från Heimstaden, och efter några terminer kan man få ett 1 rum med pentry (om man är snabb och söker så snart det dyker upp rum på hemsidan).

Vill bara nämna att det är mycket festande i vissa studentkorridorer som Heimstaden hyr ut (har hört från folk att det kan höras oljud och musik från närliggande korridorer nattetid flera gånger i veckan, vilket är störande )

Imo är det bäst att få tag i 1 rum med pentry, för i de husen är det inga korridorer utan bara smålägenheter. Och där ser man och hör man knappt sina grannar
Citera
2014-09-16, 19:55
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Kan tilläggas att det har varit en del snack om att lägga ner Upunet i studentbostäderna som har det (bl.a Flogsta höghus). Har iofs inte hört någonting på ett tag så det kanske blir kvar, vem vet.

Samtliga studentbostäder i Uppsala använder mig veterligen Upunet. Alltså Studentstaden, Heimstaden och även nationsbostäderna. Upunet kommer troligtvis läggas ner inom ett par år, vad det innebär för studenterna i form av ökad/sänkt hyreskostnad är ännu inte klart. Uppkopplingen skall enligt vissa vara inräknad i hyran men ingen hyresvärd verkar vara sugen på att sänka hyran om det försvinner.

Sedan är hårdvaran i marken på många ställen väldigt föråldrad vilket bidrar till långsam hastighet på flera ställen. Detta är väl något som förhoppningsvis då förändras, speciellt nu när stadsnät byggs ut i stora delar av Uppsala.
Citera
2014-09-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Studentrum i korridor med delat kök kan man få i princip direkt från Heimstaden, och efter några terminer kan man få ett 1 rum med pentry (om man är snabb och söker så snart det dyker upp rum på hemsidan).

Vill bara nämna att det är mycket festande i vissa studentkorridorer som Heimstaden hyr ut (har hört från folk att det kan höras oljud och musik från närliggande korridorer nattetid flera gånger i veckan, vilket är störande )

Imo är det bäst att få tag i 1 rum med pentry, för i de husen är det inga korridorer utan bara smålägenheter. Och där ser man och hör man knappt sina grannar

Bodde i en av dessa lägenheter med pentry i 4 år, trivdes alldeles utmärkt. Skulle rekommendera att bo i hus 11 om man vill ha nära till tvättstugan eller hus 12 på den sidan som vätter mot staden. Den ända nackdelen är väl att pentryt inte är i ett eget utrymme, men det kan man leva med.
Citera
2014-09-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Samtliga studentbostäder i Uppsala använder mig veterligen Upunet. Alltså Studentstaden, Heimstaden och även nationsbostäderna. Upunet kommer troligtvis läggas ner inom ett par år, vad det innebär för studenterna i form av ökad/sänkt hyreskostnad är ännu inte klart. Uppkopplingen skall enligt vissa vara inräknad i hyran men ingen hyresvärd verkar vara sugen på att sänka hyran om det försvinner.

Sedan är hårdvaran i marken på många ställen väldigt föråldrad vilket bidrar till långsam hastighet på flera ställen. Detta är väl något som förhoppningsvis då förändras, speciellt nu när stadsnät byggs ut i stora delar av Uppsala.
Majklockan har inte Upunet utan har Alltele istället. Betydligt snabbare än Upunet men även rätt instabilt tyvärr.
Citera
2014-09-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haange
Har efter 1 års kötid hos V-Dala nation äntligen fått ett erbjudande till lägenhet (1 rok) i Majklockan och tänkte skriva kontrakt nu i veckan. Månadshyran ligger på ca 3700 spänn vilket känns ganska saftigt, speciellt med tanke på att el, varmvatten samt bredband inte ingår. Någon här som har/haft lägenhet där och vet vad elen + varmvattnet går på i månaden? Kan man få det att gå runt på de drygt 9000 kronor man får ut genom CSN?

Skojar du! Klart det går. Är ju billigt jämfört med andra studentlägenheter i stan. Även med el o vatten. Du kan ju alltid söka bostadsbidrag annars
Citera
2014-09-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intelone
Någon som varit i styrketräningslokalen vid Rackarberget/Gamla Studentstaden ?

Kostar bara 200kr/termin, så det är ju väldigt lockande.

Har inte varit där men man kan se en lista på vad som finns samt se bilder på deras hemsida. Ser inte alltför illa ut! Även om det knappt finns några maskiner etc. Mest fria vikter tror jag.
Citera
2014-09-25, 19:54
Medlem
Har en önskan om att studera i Uppsala med start vt 2016, dvs. om sisådär 14 månader. Jag har ingen koll på hur det ser ut med studentboende i Uppsala. Har bara kollat på Stockholm där det ju råder KATASTROFLÄGE! Är det likadant i Uppsala? Hur ser mina utsikter att få ett människovärdigt boende ut? Hur lång tid att få lägenhet? Ska jag ställa mig i någon kö? usw.

Skulle vara mycket tacksam om någon kunde sammanfatta situationen.
Citera
2014-09-25, 19:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur
Har en önskan om att studera i Uppsala med start vt 2016, dvs. om sisådär 14 månader. Jag har ingen koll på hur det ser ut med studentboende i Uppsala. Har bara kollat på Stockholm där det ju råder KATASTROFLÄGE! Är det likadant i Uppsala? Hur ser mina utsikter att få ett människovärdigt boende ut? Hur lång tid att få lägenhet? Ska jag ställa mig i någon kö? usw.

Skulle vara mycket tacksam om någon kunde sammanfatta situationen.
Nej, du behöver inte ställa dig i kö förrän du går av tåget på stationen.

Vad fan tror du egentligen? Läs FAQ:n och ställ dig i kö pojkvasker.
Citera
2014-09-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nej, du behöver inte ställa dig i kö förrän du går av tåget på stationen.

Vad fan tror du egentligen? Läs FAQ:n och ställ dig i kö pojkvasker.

Missade att FAQ:en var uppdaterad. Sry för det.

Du kunde ha svarat hövligare dock. jag skrev "någon kö" för att jag undrade vilken kö, och om man behövde vara antagen/ha kårmedlemskap för att ställa sig i denosv. Klart jag fattar att det finns *en* kö...
Citera
2014-09-26, 11:22
Medlem
Hej.

Hur mycket tror ni jag skulle få i hyra för min lägenhet i Vaksalagatan 55, 21 kvm ?
El, vatten och internet ingår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in