2014-10-06, 15:08
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Jag antar att kommer han eller hon till mig så inser den personen att den behöver hjälp och då ska jag hjälpa denna person på det bästa sätt jag kan. Att ljuga för denna person är knappast ett bra första steg.

Har du någon aning om hur den hjälpen ska ges?
Hänvisning till psykolog?
Ett lugnande plockepinnspel?
Citera
2014-10-06, 15:13
Medlem
SeMeNoMores avatar
Jag är lite 50/50 antabus. Det påminner mig om Ludovico-terapi. Man tar något omtyckt och med medicinsk hjälp får man det att skapa avsky.
Citera
2014-10-06, 16:32
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Har du någon aning om hur den hjälpen ska ges?
Hänvisning till psykolog?
Ett lugnande plockepinnspel?

Psykolog plus Antabus skulle jag rekommendera.
Citera
2014-10-06, 17:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Psykolog plus Antabus skulle jag rekommendera.

Ohne Korrektion
Citera
2014-10-06, 17:30
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ohne Korrektion

?
Citera
2014-10-06, 17:35
Bannlyst
Blir alltid sugen på en stor stark när jag läser den här tråden. Blir ändå till trots förvånad hur lätt folk kan slinka in i ett beroende och har aldrig förstått hur man väger in alkohol när det finns hundra bättre och nyttigare substanser att berusa sig på.
Citera
2014-10-07, 02:54
Medlem
Northerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvnedgro
Blir alltid sugen på en stor stark när jag läser den här tråden. Blir ändå till trots förvånad hur lätt folk kan slinka in i ett beroende och har aldrig förstått hur man väger in alkohol när det finns hundra bättre och nyttigare substanser att berusa sig på.
Relativt enkel fråga att besvara.
Alkohol säljs öppet och lagligt, alkohol är det vanligaste rusmedlet i Sverige.
Oftast sker rus-oskulden med alkohol.
Det finns många fler Alkoholister än narkomaner, det är en accepterad drog osv.
Du har så gott som svart på vitt i denna fråga.
Citera
2014-10-07, 02:56
Medlem
Northerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northerner
Fler människor som nyttjar denna lagliga drog än olagliga substanser, fler som fastnar i missbruk.
Barn till dessa missbrukare som har stor chans att bli alkholister osv osv osv.
Är du född igår?
Citera
2014-10-07, 10:34
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northerner

Det lagliga och mest tillgängligt alternativet tenderar att bli det mest populära oavsett om tex Cannabis ger en skönare effekt eller LSD gör en större helhetsupplevelse mm.
Citera
2016-03-28, 13:41
Medlem
Lyfter denna gamla tråd.

Resonemanget, att man KAN, hur svårt det än är, så KAN man lägga av att dricka, men säg om man har ex cancer, så kan man inte göra något åt det för egen hand (sätt in vilken sjukdom du vill istället för cancer)

Tar inte det här skapligt kål på argumentet att alkoholism ä en sjukdom? Varför tar man inte större åtgärder för att få folk att helt enkelt sluta?

Kommer någon till mig och säger att alkoholism är en sjukdom kommer jag hamna i gräl, jag bara vet det.. Jag har ingen sympati för det, kan någon vara snäll och hjälpa mig att få det?
Citera
2016-03-28, 13:59
Medlem
CarolynHaxs avatar
Jag vill passa på att rekommendera en nyutkommen bok av Markus Heilig (läkare, med forskarerfarenhet av beroende från både Sverige och USA): Alkohol, droger och hjärnan.

Citat ur Adlibris text:

"Alkohol, droger och hjärnan beskriver framsteg inom hjärnforskningen som gjort det möjligt att bättre förstå alkohol- och drogproblem. Boken är skriven från författarens perspektiv som läkare och forskare och visar hur vetenskapens framsteg pekar ut vägar mot empatisk, rationell behandling som alternativ till moraliserande attityder och vårdideologiska strider".
(min fetning)

Kort sagt förespråkar han tablettbehandling. Det finns moderna mediciner som fungerar.
Citera
2016-03-28, 15:14
Medlem
Focus75s avatar
Förvånat många som är inne på samma linje om alkoholism är en sjukdom. Det är arbetsskygga ynkryggar som nu ryggdunkas till att fortsätta att supa efter att dom kan hävda att supandet är en sjukdom. Det daltas något förskräckligt med A-lagen som syns och äcklar omgivningen mer och mer som får mer pengar att leva på än många pensionärer som aldrig legat samhället till last.
Ingen har tvingat alkisarna att börja supa. Ingen. Med dagens dalt är det bara nackdelar att sluta supa, därför blir dom fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in