2014-04-11, 16:09
Medlem
JBugsters avatar
Vadå, bör man åka till sjukhus för sånthär? Är det inte ofarligt?
Citera
2014-04-23, 13:05
Medlem
Jag var hos läkaren och kollade upp detta idag.
Bråcket i sig är inget farligt men har man mycket ont eller problem att få barn så bör man operera.
Men frågan är hur mycket det påverkar? Jag har redan ett barn som är 4 år så då funkade det :-) Är det någon som vet om det går att kolla upp fertiliteten?
Har även läst att det kan påverka testosteronet, någon som har erfarenhet av att känna sig mer manlig efter en operation?

Hursomhelst funderar jag på att fixa till det. Återkommer när detta i så fall är gjort
Citera
2014-04-23, 15:09
Medlem
Jagvetfaktistintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliAnton
Jag kände exakt samma sak innan jag opererades plus att det kändes lite när jag tränade, det räckte för min del för att få operation. Grejen är ju den att operationen är lite jobbig, och att pungen är enorm i nån vecka efter. Det tog kanske 3 månader innan min påse helt blivit bra! Så känner du att det inte är något större besvär så operera det inte. Saken med mig var att jag gick runt och "störde mig" på det hela tiden och därför ville jag bara bli av med skiten.
Det är rätt svårt att råda någon, men ja jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd nu i efterhand att jag blev av med det.

Jag tror föresten inte att jag har varicocele längre, det var nog en klassisk internet nojja bara. Man sitter och letar symptom som stämmer på sig själv typ. Har tränat lite seriösare sista tiden och märkt att bara den saken gjort så jag fått starkare kropp. (även mina balls)
Citera
2014-05-27, 16:35
Medlem
Har haft Varicocele sen tidig tonår, trodde alltid att jag skulle få bekosta operationen själv, så har inte varit hos läkaren förän nu, 26 år gammal (har avslutat mina studier o har jobb etc). Visar sig självklart att det är gratis, och känner mig lite dum, varför har jag inte gått tidigare. Har mått dårligt över detta i flera år, min bråck är ganska stort, vänstra testikeln är säkert 3 ggr större än högra.

Var iaf på undersökning och läkaren bekräftade min egendiagnos, för ca 1 månad sedan, skall göra en "Embolisering" om ca 3 veckor.

Är det någon här som gjort en emoblisering (altså går in med kateter och sätter in metalsprialer i venen för att stoppa blodflödet den vägen) och kan svara på hur lång tid det tar innan man "ser normal ut" igen?
Citera
2014-08-11, 19:25
Medlem
Har nu i början av sommaren fått en smärta som kommer och går och symtomen känns som om varicocele är boven. Är 22 år gammal. Problemet är att jag har varit på akuten och därefter vårdcentralen som inte kan hitta något (känner knappt efter och kollar bara så att kulan inte är stor som en apelsin). Jag fick inflammationsdämpande även fast de inte trodde det var en inflammation Har även varit på ultraljud utan något resultat. Gick tillbaka efter en dryg månad med bistående värk från och till och fick ett svar i stil med "Vad vill du vi ska göra, vi hittar ingenting att gå vidare med".

Sitter nu här igen med en molande värk på höger sida av pungen. Beskrivningen "bag of worms" är så nära man kan komma det jag kan känna när jag trycker på venerna ovanför, det är inte alls samma känsla på vänster sida. När jag ligger ner så försvinner det i stort sett helt. Har sagt detta till läkarna som tagit sig en titt och de har inget att säga angående det och säger bara "jag hittar inget".

Jag låg ner på en brits på sköterskans order i ett antal minuter innan doktorn kom in och gjorde ultraljudet. Detta har då enligt mig fått bråcket att minska till en sådan grad att inte ultraljudet visade något konstigt. Sedan vet jag inte hur dessa maskiner funkar men han "skannade" bara underifrån och ingenting ovanför kulorna. visst det är ju aldrig gigantiska vener på höger sidan men "bag of worms" finns där. Det kanske är svårt att diagnostisera om det är ett litet fall? Hursom så gör det ju ont.

Orkar inte med detta snart då jag inte kan sova vissa nätter för det är så jävligt samt att det är psykiskt jobbigt. Har även hört att en högersidig varicocele kan tyda på problem med njurarna.
Hur ska man ta sig vidare från detta dödläge? Om inte vårdcentralen lyssnar och ultraljud redan är gjort plus att man inte får komma vidare till någon expert (urolog).....
Citera
2014-08-28, 00:46
Medlem
Glieses avatar
Hej. Skriver i tråden för har haft ont nästan varje dag det senaste året pga högersidigt varicocele.

Jag fick det plötsligt under min militärtjänst utbildning då jag hade feber och var med på olika intensiva övningar samtidigt. Det är mitt livs största misstag jag gjort. Kände då hur något rann ner från ljumsken till pungen. Något brast liksom.

Gick till flera läkare när det kom. Först till akuten 2 gånger där en läkare sa att allt såg bra ut, den andra sa att jag hade inflammation och gav mig antibiotika och ipren som inte hjälpte mig utan snarare förvärrade mitt tillstånd under min utbildning.

Efter utbildningen gick jag till min vårdcentral och där sa en kirurg att jag hade en liten hydrocele (vattenbråck), helt ofarligt sa han MEN han sa också att jag kommer ha ont resten av mitt liv då jag frågade.

Eftersom jag inte stod ut mer smärtan kontaktade jag en urulog och blev undersökt av honom. Han misstänkte åderbråck men var ej säker då det inte syns så mycket. Särskilt inte på morgonen/förmiddagen eller när pungen krymper som när det är kallt liksom. Då gör det inte heller så ont. Det är på slutet av dagen det känns och syns mest. Även när jag druckit alkohol och blir varm i kroppen känner jag och ser hur ådrorna blir större. Iaf, urulogen skickade mig på ultraljud och där bekräftades det att jag har "diskret vidgade kärl men inget som föranleder någon ytterligare åtgärd".

Nu vill urulogen skicka mig till en smärtmottagning om jag ber om mer hjälp för smärtan.

Idag läste jag att plötsligt högersidigt varicocele kan tyda på andra obalanser i kroppen, i njurarna då. Det är inte vanligt med högersidigt varicocele. Jag blev sjukt upprörd också, blev väldigt ledsen då jag gått och mått dåligt som fan med denna skiten i 1 år och nu får man reda på att det skulle undersökts närmre och man skulle gått till botten med problemet direkt.

Jag är så sjukt less på sjukvården. Nu ska jag gå runt och oroa mig också.

Hjälp mig, vad bör jag göra??
Citera
2014-09-25, 00:04
Medlem
Glieses avatar
Har nu fått tid för en ny ultraljudsundersökning, vilket är positivt. Ska också få göra en röntgen på buken som ska kolla om jag har något annat bråck.

Har även fått en liten brännande känsla mellan kuken och vänster pungkula, ser att det är en ådra som ligger där och misstänker att den börjat växa. Så nu ska man ha värk på båda sidor hah..

Eftersom läkarna har svårt att se vad som orsakar min smärta och svullnad på min högra punghalva så undrar jag om det kanske är svårt att se vissa åderbråck, i synnerhet på högersida då det är ovanligt att man får det där?

När jag har erektion så åker min högra pungkula upp väldigt nära kuken, alltså där kuken börjar och den spänns fast där på något sätt medan den vänstra är fullt normal som alltid och ligger längre ner där den ska vara. Är det ådrorna eller kanske något annat som får min kula att åka upp och bli hård runtomkring?

Har klurat på olika diagnoser i 1 år nu.. Det är ett helvete och läkarna säger inte så mycket, alla läkarna jag varit hos har sagt olika saker förutom en som gjort ett ultraljud nu som visar på vidgade kärl, alltså åderbråck främst på vänster sida men det är på höger sida jag har ont och är svullen vissa tider på dagen. Kan det ha något samband ?
Citera
2014-09-25, 06:34
Citat:
Ursprungligen postat av Gliese
Har nu fått tid för en ny ultraljudsundersökning, vilket är positivt. Ska också få göra en röntgen på buken som ska kolla om jag har något annat bråck.

Har även fått en liten brännande känsla mellan kuken och vänster pungkula, ser att det är en ådra som ligger där och misstänker att den börjat växa. Så nu ska man ha värk på båda sidor hah..

Eftersom läkarna har svårt att se vad som orsakar min smärta och svullnad på min högra punghalva så undrar jag om det kanske är svårt att se vissa åderbråck, i synnerhet på högersida då det är ovanligt att man får det där?

När jag har erektion så åker min högra pungkula upp väldigt nära kuken, alltså där kuken börjar och den spänns fast där på något sätt medan den vänstra är fullt normal som alltid och ligger längre ner där den ska vara. Är det ådrorna eller kanske något annat som får min kula att åka upp och bli hård runtomkring?

Har klurat på olika diagnoser i 1 år nu.. Det är ett helvete och läkarna säger inte så mycket, alla läkarna jag varit hos har sagt olika saker förutom en som gjort ett ultraljud nu som visar på vidgade kärl, alltså åderbråck främst på vänster sida men det är på höger sida jag har ont och är svullen vissa tider på dagen. Kan det ha något samband ?

Whoa! Jag har EXAKT samma sak!

Har dock inte blivit av med en check-up ännu. Men ska ta det vid tillfälle. Hör av dig med en uppdatering här är du snäll!
Citera
2014-09-25, 16:19
Medlem
Glieses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siliconmessiah
Whoa! Jag har EXAKT samma sak!

Har dock inte blivit av med en check-up ännu. Men ska ta det vid tillfälle. Hör av dig med en uppdatering här är du snäll!

Kul att man ej är ensam men synd att det hänt dig. Du bör söka upp en urulog i din kommun, eller gå till din vårdcentral och be om en remiss till en urulog. Du får inte ge dig. Se till att få en grundligg undersökning. Det tar tid sånt här har jag lärt mig, först några månader till besök, sen några månader till undersökning, sedan några månader till ytterliggare besök samt undersökningar..

Berätta gärna hur du fick besvär,varför och hur länge du haft det så. Är väldigt intresserad av att höra din story!

Edit: har fått besked om ultraljudsundersökning nu, får reda på datumet i dagarna antar jag.
Citera
2014-09-25, 16:33
Citat:
Ursprungligen postat av Gliese
Kul att man ej är ensam men synd att det hänt dig. Du bör söka upp en urulog i din kommun, eller gå till din vårdcentral och be om en remiss till en urulog. Du får inte ge dig. Se till att få en grundligg undersökning. Det tar tid sånt här har jag lärt mig, först några månader till besök, sen några månader till undersökning, sedan några månader till ytterliggare besök samt undersökningar..

Berätta gärna hur du fick besvär,varför och hur länge du haft det så. Är väldigt intresserad av att höra din story!

Edit: har fått besked om ultraljudsundersökning nu, får reda på datumet i dagarna antar jag.

Japp, jag ska göra detta vid tillfälle! Men återkom gärna om dina upptåg också!

Jag har inga besvär med vänster kula alls, men EXAKT som du, så sitter den högrakulan avsevärt högre upp vid erektion (och när påsen är allmänt ihopdragen). Då skapas viss irritation och man kan också se en viss svullnad typ när jag sitter ner och ser pungen ovanifrån. Jag tycker mig också känna en sorts "spänd" åder, som en liten vajer.

I övrigt inga besvär när jag kissar, kommer eller så. Jag minns däremot att min högra kula en gång förra året åkte "upp i magen" när jag sexade med min dåvarande flickvän. Jag märkte inget först, utan fick liksom trycka ner den. Det gjorde inte ont och jag vet inte om det är alls relaterat till detta.
Citera
2014-09-26, 00:27
Medlem
Glieses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siliconmessiah
Japp, jag ska göra detta vid tillfälle! Men återkom gärna om dina upptåg också!

Jag har inga besvär med vänster kula alls, men EXAKT som du, så sitter den högrakulan avsevärt högre upp vid erektion (och när påsen är allmänt ihopdragen). Då skapas viss irritation och man kan också se en viss svullnad typ när jag sitter ner och ser pungen ovanifrån. Jag tycker mig också känna en sorts "spänd" åder, som en liten vajer.

I övrigt inga besvär när jag kissar, kommer eller så. Jag minns däremot att min högra kula en gång förra året åkte "upp i magen" när jag sexade med min dåvarande flickvän. Jag märkte inget först, utan fick liksom trycka ner den. Det gjorde inte ont och jag vet inte om det är alls relaterat till detta.

Det låter precis som med mig.. Det är intressant för jag har inte läst eller hört någon annan ha likadant problem.

Mitt besvär uppstod på likadant sätt som för dig (tror jag). Tränade väldigt intensivt en dag för ca 1 år sen och sparrades mot 2 personer. Det var en övning där man skulle träna sig helt slutkörd och jag ansträngde mig så mycket att den högra kulan åkte upp i ljumsken/magen, gjorde inte ont men jävligt obehagligt. Har hänt innan att min högra kula åkt upp i ljumsken men aldrig så obehagligt som denna gången. Efter det kom mina problem misstänker jag och det var det första jag tänkte på när jag väl upptäckte att jag hade besvär och att något förändrats på den högra sidan.

Det måste vara något slags bråck, antingen varicocele eller något annat ljumskbråck då våra testiklar har lyckats vandra upp i buken ganska intensivt och när man tryckt ner den har något hänt. Någon slags överbelastning liksom. Det är svårt att sätta fingret på det..

Ca 6-8 läkare har känt på mina kulor nu, i början var det en jobbig grej att göra men nu har jag vant mig, vilket är skönt för annars hade jag aldrig gått vidare så långt som jag gjort. De flesta har sagt olika saker, en kirurg gav mig t.o.m fel diagnos och sa att jag kommer ha ont/obehag hela mitt liv. Det var en kirurg på min vårdcentral och han tänkte inte ens tanken på att remittera mig till en urulog. Då sökte jag upp en urulog med bra rykte och det är han jag går till nu.

Det är bra om du också undersöker dig för om dom lyckas hitta svaren hos dig så kan det hjälpa mig och kanske någon annan som också läser tråden

Givetvis kommer jag uppdatera men det gäller att ha tålamod för vården i Sverige har blivit sjukt seg och allt tar sån tid.. Eftersom man inte är akut sjuk så blir man inte prioriterad, tyvärr. Tålamod är vad som gäller!
Citera
2014-10-10, 15:26
Medlem
Glieses avatar
Har varit på ultraljud nu, fick göra undersökning en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen, då jag påpekade att det känns mer senare på dagen. Dock har jag inte haft så mycket värk sista tiden, bara den jobbiga värken när man har stånd och testikeln typ spänner fast sig ganska högt upp och skinnet på pungen känns som att de vill spricka typ. Har också märkt att den spänningen blir värre ju oftare jag onanerar så nu håller jag mig några dagar åt gången så blir det mer avslappnat kring det området.

De hittade inget på ultraljudet iaf, allt såg helt normalt ut och läkaren som undersökte mig pratade lite om cremaster muskeln, att det kanske är den som spökar, men det var bara en spekulation som jag förstår det.

Nu väntar jag på att bli kallad till datormografi, det sista hoppet.. Har lärt mig leva med detta och eftersom jag inte har ont förutom när jag onanerar länge och hårt så ska det nog fungera att leva med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in