2014-09-25, 14:35
Medlem
Hejsan alla!

Har någon en rekommendation på en bra vandringsjacka, som man även skulle kunna använda som vardagsjacka på typ hösten. Jag vill ha en som sitter bra, är snygg och funktionell. Vindtät och vattensäker/(avvisande?).

Sen undrar jag även om någon har erfarenhet utav Stadiums underställ. Är det något att ha? Tänkte på detta: Stadium underställ
Citera
2014-09-25, 15:47
Medlem
swimp78s avatar
För mest allroundanvändning skulle jag välja en ej värmefodrad jacka som inte är vattentät, annars blir det för svettigt vid högre aktivitet. Typ någon bomull-polyester-jacka.

Lundhags Ahke , eller Lundhags Geij verkar vara bra jackor.

http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/greij_jacket?attr1_id=75#.VCQcLhYR9Mw
http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/ahke_jacket?attr1_id=75#.VCQcShYR9Mw

Fjällräven Skogsö eller Fjällräven Keb-jacket verkar bra

http://www.outnorth.se/fjallraven/keb-jacket.php?group=prod_prod_grp-s1%2F266#color=Black
http://www.outnorth.se/fjallraven/keb-jacket.php?group=prod_prod_grp-s1%2F266#color=Black
Citera
2014-09-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
För mest allroundanvändning skulle jag välja en ej värmefodrad jacka som inte är vattentät, annars blir det för svettigt vid högre aktivitet. Typ någon bomull-polyester-jacka.

Lundhags Ahke , eller Lundhags Geij verkar vara bra jackor.

http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/greij_jacket?attr1_id=75#.VCQcLhYR9Mw
http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/ahke_jacket?attr1_id=75#.VCQcShYR9Mw

Fjällräven Skogsö eller Fjällräven Keb-jacket verkar bra

Tack för svar!

Jag var tidigare inne på en Fjällräven Keb Jacket men den satt ganska dåligt och luvan var för stor tyckte jag. Jag är ganska liten (1,71m). Den får gärna ha lite snygg passform om du förstår vad jag menar? Lundhags Greij såg schysst ut, ska se om jag har möjlighet att testa en sådan i butik. Jag har ett par Lundhags Makke Pants i färgen forest green, ska man satsa på samma fär på jackan med i så fall, eller blir det för mycket? Hmm svart kanske är säkraste kortet, men inte lika snyggt enligt mig.
Angående regnskydd, då får man helt enkelt se till att ha med regnkläder man kan dra över ifall det skulle börja regna?
Citera
2014-09-25, 17:30
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackedd
Tack för svar!

Jag var tidigare inne på en Fjällräven Keb Jacket men den satt ganska dåligt och luvan var för stor tyckte jag.

Just på Fjällrävens kläder får man ta en till två storlekar mindre än man brukar. Du får pröva nån mindre storlek också!

Ja jag brukar ha med en sån där supertunn regnjacka i ryggsäcken om det finns risk för regn. Försöker undvika att ha vattentätt på mig så långt som möjligt eftersom jag blir så svettig. Har en sån där packaway från itab.

Soft shell-jackor verkar vara ett intressant alternativ annars, har hört att det kombinerar bra andningsförmåga med att stå emot bra mot kortare regnskurar. Har dock inte prövat nån sån jacka än själv.
Citera
2014-09-25, 17:43
Medlem
Citat:
Just på Fjällrävens kläder får man ta en till två storlekar mindre än man brukar. Du får pröva nån mindre storlek också!

Ja jag brukar ha med en sån där supertunn regnjacka i ryggsäcken om det finns risk för regn. Försöker undvika att ha vattentätt på mig så långt som möjligt eftersom jag blir så svettig. Har en sån där packaway från itab.

Soft shell-jackor verkar vara ett intressant alternativ annars, har hört att det kombinerar bra andningsförmåga med att stå emot bra mot kortare regnskurar. Har dock inte prövat nån sån jacka än själv.
Jo precis, Fjällräven verkar bara göra kläder till folk som är 1,85m+ Deras byxor är alla typ 10 cm för långa för mig. Men som du säger så kanske jag borde testat en mindre storlek på jackan, testade endast flyktigt då det inte var mitt primära inköp den dagen. Får pröva den igen och även Lundhags. Jag gillar mina Lundhagsbyxor så jackan kanske inte är så dum heller.

Soft-shell, är det sådana där skaljackor? Det känns som att dom alltid är tunna dock, men det finns säkert undantag. Jag har för övrigt också ganska lätt för att svettas. Men jag tänkte som sagt köpa ett underställ med och har man fler lager så blir det nog bra ändå
Citera
2014-09-25, 18:00
Medlem
swimp78s avatar
Soft shell är väl de som är mjuka och lite stretchiga, lite som wct-tyg typ. Blank utsida och mjuk och ruggad på insidan.
Citera
2014-09-26, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackedd
Hejsan alla!

Har någon en rekommendation på en bra vandringsjacka, som man även skulle kunna använda som vardagsjacka på typ hösten. Jag vill ha en som sitter bra, är snygg och funktionell. Vindtät och vattensäker/(avvisande?).

Sen undrar jag även om någon har erfarenhet utav Stadiums underställ. Är det något att ha? Tänkte på detta: Stadium underställ
Jag har en ullunderställströja från Everest (inte just den på bilden dock) och är riktigt nöjd. Skön, tunn, kliar inte, luktar inte.
Värmer riktigt bra dessutom, på senaste fjällturen i Norge för någon helg sedan hade alla andra jacka men jag klarade mig fint med bara underställströja och skjorta.

Jag skulle absolut också rekommendera en enlagers bomull/polyesterjacka! Testa lite olika modeller och se vilken som faller dig i smaken. Fickorna ska ju sitta bra placerade, den ska ha rätt längd, huvan lagom djup och så vidare.
Själv har jag en från Lundhags som är riktigt behaglig och rätt så snygg dessutom, med praktiska fickor och kan användas till vardags utan att vara alltför skogsmullig. Den använde jag hela förra vintern, med tjock tröja under när det blev kallt.
Citera
2015-03-11, 10:43
Medlem
falus avatar
Fjällräven Keb Trousers eller Lundhags Makke Pants?

Har testat båda men kan inte bestämma mig!

Lundhags Makke
+ Är skönare, lite smalare passform.
- Känns lite kännsligare för slitage?

Fjälllräven Keb
+ Är smartare funktioner, känns lite rejälare.
- Inte lika bra stretch i dom när man rör sig.

Någon som har erfarenhet av någon av dessa byxor?
Kvalitet vid långvarig användning?
Båda är ju dyra så man vill ju välja rätt första ggn

Mvh/Beslutsångest
Citera
2015-03-11, 12:43
Medlem
Hej! Jag ska på min första vandring i början på april utanför Stockholm. Det är lättare terräng i 3 dagar och boende på vandrarhem. Jag undrar om det räcker med ett par vanliga träningsbyxor (tänk typ adidas) med underställ i polyester och regnbyxor i ryggan eller ska jag satsa på att köpa ett par rediga vandringsbyxor direkt? Tack på förhand!
Citera
2015-03-11, 13:33
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiieet
Hej! Jag ska på min första vandring i början på april utanför Stockholm. Det är lättare terräng i 3 dagar och boende på vandrarhem. Jag undrar om det räcker med ett par vanliga träningsbyxor (tänk typ adidas) med underställ i polyester och regnbyxor i ryggan eller ska jag satsa på att köpa ett par rediga vandringsbyxor direkt? Tack på förhand!

Nej, de byxorna duger utmärkt. Speciella "vandringsbyxor" är lite av ett skapat behov.

Bra skor som är vattentäta är däremot viktigt.
Citera
2015-03-11, 14:16
Medlem
tzjs avatar
Trådar sammanfogade.
/moderator.
Citera
2015-03-11, 22:29
Medlem
Citat:
Nej, de byxorna duger utmärkt. Speciella "vandringsbyxor" är lite av ett skapat behov.

Bra skor som är vattentäta är däremot viktigt.

Skönt att få bekräftelse på att jag tänker rätt.
Skor har jag funderat på en hel del. Saken är att jag äger ett par terränglöpar skor som jag använder till vardags. Dessa är gjorda av GoreTex material och känns väldigt sköna att gå i. Dock är dom låga och lite mjuka. Men jag tänker att eftersom skorna är vattentåliga, jag ska ha en liten packning och det är en lättare terräng så kör jag på dessa och känner efter hur pass mycket mina fötter tål. Då får jag även en uppskattning på hur mycket jag behöver investera i ett par trekkingskor för framtida vandringar. Under denna vandring blir det ca 1-1.5 mil om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in