Citat:
Ursprungligen postat av
Metalfreddan
Jag har blivit dömd till samhällstjänst i 50 timmar samt att jag ska betala ett litet skadestånd. Hoppas att nån med liknande erfarenhet kan hjälpa mig med ett par funderingar.
Domen blir verkställd om några veckor, och ang. skadeståndet har jag lite lite olika uppgifter. På nåt ställe läste jag att man helst inte ska kontakta BO, utan låta KF skicka hem en faktura som man betalar inom en viss tid, och på så sätt slipper en prick. Detta beskrevs som det enklaste sättet för mig. På ett annat ställe står att det är väldigt viktigt att göra en "frivillig betalning", alltså på egen hand eller via advokat kontakta BO. Tips och egna erfarenheter av hur man löser detta på bästa sätt utan att få en prick på sig ?
Enligt min advokat är samhällstjänst rena skämtet, med obefintliga kontroller och där man får välja själv sitt ställe. Har nu läst på olika forum att tiden från det att domen är verkställd till dess att man blir kallad till frivården varierar, där vissa har fått vänta över ett år, och ibland flera månader. Om det är möjligt väntar jag gärna till våren innan jag börjar. Kan man välja detta själv och finns det nån maxgräns man får vänta innan man inte behöver göra samhällstjänsten?
Nej min vänn, du ska skita fullständigt i att kontakta BO och vänta på att dom ska kontakta KF, på min rättegång sa dom att det var upp till oss att lösa det, men jag orkade inte ens ringa. Kändes mer värt att ta det via kronokalle än att höra den golbögens röst igen. Jag vet inte hur det ligger till med samhällstjänsten, det var över ett år sedan jag sopade på bo sarna. Men en sak fick jag veta att samhällstjänst ska du göra på din fritid. Alltså då du slutat jobbet/skolan