2014-09-15, 22:52
Medlem
pl00jErs avatar
Sitter i skiten, vet inte vad jag ska göra eller var jag ska vända mig. Snälla kom med ljus i min mörka verklighet.

Ålder: 18
Inkomst: Ingen eller väldigt lite.
Tidigare straff: Inga för tillfället, har ett fall av skadegörelse och brott mot knivlagen som är under utredning sen maj i år.
Socialt: Går tredje året på gymnasiet. Studerar vård och omsorg. Är timanställd på ett boende för funktionshindrade för tillfället. Jobbar lite helger och så. Har ett ganska ordnat liv fastän det kanske inte verkar så. Pluggar körkort och bor hemma med föräldrarna.

Bor i en stad med ca 100.000 invånare med rätt lite kriminalitet och klotter. Har varit aktiv klottrare i ca 1 år. Första halvåret var jag och mina kompisar ute typ både fredag och lördag varje helg och klottrade. Utöver oss är det inte många som är aktiva. Dvs vi fick i princip all uppmärksamhet. Folk uppmärksammade oss snabbt och det väckte mycket känslor. Till slut blev vi gripna på bar gärning. Vi var på en ny del av staden där vi inte varit innan. De beslagtog telefoner (jag gav dom aldrig min kod så de fick inte tillgång till bilder, meddelanden eller liknande), sprayflaskor, pennor, kläder m.m. Samt hade jag en batong på mig vilket jag erkände och sa att jag hade köpt via nätet. Vi har varit på förhör men det var lätt att neka att vi har målat innan. De visade bilder på ett 10-tal målningar som vi/jag gjort tidigare som jag nekade. Det var löjligt enkelt att ta sig ur detta tänkte jag. Notera att detta är inte klart än. Vi har inte fått något straff eller hört något på väldigt länge. Som sagt hände detta i maj.

Endast jag fortsatte klottra. Jag har inte alls varit lika aktiv som tidigare. Däremot har jag kört stort och synligt. Exempelvis betongväggar och tunnlar utmed motorvägar och liknande. Några gånger har jag som det kallas "bombat". Vilket betyder att man går ut med så mycket färg man kan bära, och målar så mycket som möjligt på en så stor yta som möjligt på så kort tid som möjligt. Vissa nätter blev det 10 målningar och lika många tags.
Det har stått i tidningar och pratats en del om min signatur osv. Med tanke på att jag blev tagen tidigare och klarade mig rätt så bra förra gången så var det enkelt för polisen att komma hem till mig. Förra veckan knackade polisen på och plockade med sig min privata dator med bilder, konversationer, och massa andra bevis på, min skoldator, mobil, en tom ipad, narkotika (10-20 st 5 mg stesolid, 0.5-0.1 mg subutex, 1-2 g hasch, en burk med adhd-medicin innehållande lisdexamfetamin som jag fått av en kompis som de står hans namn på ) Jag brukar näst intill aldrig narkotika nu längre. All denna narkotikan har legat hemma under en lång tid utan att jag rört de förutom stesolid som jag tagit 10-15 mg kanske 4 dagar i veckan i 1 månad p.g.a. ångest inför skola och jobb. Lämnade blodprov vilket kommer visa stesolid. De kommer hitta bilder på typ 200 målningar, konversationer när vi planerar var vi ska måla, vad vi ska ta med för färg, hur vi ska göra de osv. Bilder som är tagna samma kväll som bevis på våran konversation m.m. Har sålt och köpt små mängder narkotika mellan mina kompisar. Typ 4 st stesolid för 40 kronor och sådär. Samt andra småbus som kan hittas i datorn.

Vad har jag att vänta? Har inte blivit tilldelad advokat, har inte haft förhör, vet ingenting egentligen. Polisen gjorde husrannsakan när mina föräldrar var hemma mellan 14.00-17.00. Jag satt i arresten från kl 15.00 till 14.00 dagen där på.

Så misstänkt för:
Skadegörelse alternativt grov skadegörelse, narkotikainnehav, narkotikabruk, brott mot knivlagen. Möjligtvis lite annat också. Fråga i PM.

Kan mina klotterkompisar som jag målat med som tidigare varit okända för polisen räkna med besök av polisen? Jag är 99% säker på att de kan koppla en viss person till en viss tagg som också är rätt så stor och har koppling till andra målare. Vad händer om jag ljuger i förhör för att skydda mig själv eller denna kompisen? Med tanke på att de har så mycket bevismaterial så känns det dumt att ljuga eftersom polisen förmodligen kan bevisa motsatsen.

Vad kan jag räkna med för straff? Villkorligt? Samhällstjänst? Fängelse? Böter? Kommer jag kunna få jobb inom vården? Kommer jag kunna ta körkort? Jag har bara teoriprovet och uppkörning kvar innan jag är klar med körkortet.

Bör jag ljuga, neka, erkänna, be om förståelse, vara tyst? Hur bör jag vara?

Är trött och väldigt rörig i tankarna. Vill ni veta mer eller få något förtydligat är de bara att fråga.
Citera
2014-09-15, 23:38
Medlem
hej, jag blev tagen av polisen med trimmad moppe. grejen är att de beslagtog den utan att legitimera sig eller att ge mig något kvitto om vad som väntar och jag har inte erkänt skriftligt till brott. Har de verkligen rätt att beslagta den bara sådär. Skulle jag kunna neka/överklaga påstått brott och på så sätt få moppen orörd.

Jag vill alltså inte att polisen beslagtar några olagliga delar eftersom jag anser mig vara oskyldigt dömd och vill behålla min moppe orörd. Kommer de att plocka bort delarna på verkstaden eller blir det upp till mig själv att återställa den till lagligt ursprung. Hur funkar det?
Citera
2014-09-16, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymaA
Misstanke om att beställt runt 40 gram mdma från utomlands , hade 1 gram amfetamin hemma och lite testosteron till ett ringa värde.

tidigare dom : ringa dopingbrott innehav

Runt 4 månaders fängelse.
Citera
2014-09-16, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaFawnduh
Oh shit nu är han misstänkt för grovt narkotikabrott, för smuggling av 4 sånna paket.

dom spårar en org från tyskland typ men pojkvännen har inte varit med länge i bilden isf.
Han nekar till brotten men borde då ha bevis på minst de fyra paketen.

Är han riktigt i skiten eller? typ 2 eller 6 år??

Börjar vi prata om grovt brott så är det minst 2 år och max 10 år. Det verkar som man kan binda honom till betydligt mer än just de 4 paketen så utan exakta uppgifter så blir det svårt att ge närmare gissning.
Citera
2014-09-16, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poueroueroue
Ålder : 24
Brott : Ringa narkotikabrott x2, (Positivt pissprov samt innehav av 2,80gram cannabis.)
Bruttoinkomst/år : Ca 250 000kr.
Tidigare straff : Inte minsta anmärkning.

"PÅFÖLJD

Dagsböter 50 á 200kr = 10 000kronor."

"Avgift till Brottsofferfonden

500kronor"

+ avgift för provanalys á 615kr.

Är det verkligen rimligt att jag som tidigare ostraffad ska behöva betala 10 000kr för detta?

Värt att notera är att när jag blev plockad så frågade jag om innehav skulle ge några ytterligare rättsliga påföljder ifall mitt pissprov ändå skulle vara positivt. Svaret jag fått både då och när jag pratat med någon som ringt från polisen är i stil med "Det kommer inte vara mer än en extra rad i domen."

Hur lång tid brukar man ha på sig att betala dessa summor? >> Det är ju mer än jag har kvar en månad efter hyra/el/mat etc.

Ja det är fullkomligt rimligt.

Beroende på om det är ett strafföreläggande eller dom i rätten så har du antagligen 30 dagar från godkännande av strafföreläggandet, betalar du inte då får du en påminnelse och har ytterligare 14 dagar å dig. Rör det sig om rätten så gäller 30 dagar från att domen vunnit laga kraft (samma regler med betalningspåminnelse gäller).
Citera
2014-09-16, 10:51
Medlem
Hustrun har flyttat hemifrån och ansökt om skilsmässa och ensam vårdnad om parets treåring. Hon har blivit regelbundet misshandlad av sin man när det bodde tillsammans, men det finns ingen polisanmälan, hon drog tillbaka den när hon insåg att hon inte hade några bevis av rädsla för mannens reaktion.

Under en helg då mannen har vårdnaden om barnet lämnar han det, sovande, i bilen för att kasta frisbee och festa med sin nya flickvän. Bilen hamnar i solen och barnet omkommer så småningom under plågsamma omständigheter.

Kan mannen straffas för detta?
Vad skulle han - gissningsvis - få för straff?

Kan mamman tilldömas skadestånd?
Vilken ungefärlig nivå skulle det i så fall hamna på?

Mannen är inte tidigare dömd och förekommer inte i några register.
Under polisutredningen nämner mamman den tidigare misshandeln och blir nu trodd.

Tack! :-)
Citera
2014-09-17, 21:41
Medlem
forren1s avatar
Hej, jag blev tagen för innehav (0.1 gram) och eget bruk av kokain. Är det någon idé att tjafsa emot med en bra story eller är det nästan omöjligt att komma undan straffet? Är det lika bra att ta strafföreläggande på en gång och slippa risken att få betala för rättegångskostnaden?
Citera
2014-09-22, 13:34
Medlem
Hej!
Fråga om mened !
Behöver svar då de är ganska brottom isåfall.
Min kille vart dömd för rån, utpressning mm. Han fick 3,6 år. Jag fick för medhjälp 3 mån + skyddstillsyn. Vi överklagade ovh ska upp i hovrätten i Okt!

Häromdagen skrev vittnet som pratade under ed i tingsrätten emot min kille. Att hon nu vill hjälpa mig o min kille (hennes kille som är målsägande i vårat fall) och att hon vart blind ovh att hennes kille "sagt lite för mycket saker" och att hon känner att hon egentligen inte vet vad som hände" och blabla! Och håller med mig totalt att de är fel stt sätta dit min kille till 100% när han inte är 100% skyldig o att hon vart så blind med sin kille o att han slagit henne o skit. Men hon tvekar o säger att "hon kan väl inte svika han". Och andra målsägande sa ickså en gång under en ute kväll till mig art han beklagade vårat straff och att de var de. Andra målsägandes fel att allt började.

Kan Jag på något sett använda detta???? För att rädda min kille lite i situation så dom inte är så trovärdiga.... SNÄLLA SVAR TACK... Eller kan hon fällas för mened eller något??
Citera
2014-09-22, 18:08
Medlem
Vad ska jag göra?

Hej,
Imorse fick jag ett samtal av polisen angående en person som blev skjuten i närheten av mig för en vecka sedan. Anledningen till att dem ringde mig var för att dem säger att jag känner den här personen. Grejen är att det är min kran som blev skjuten kanske 10-60 minuter efter vi hade träffats då jag köpte en 0.8a .
Polisen kollade hans mobil och såg att jag hade frågat om vi kunde träffas och nu tycker dem det är mystiskt att jag sa att jag inte kände den här personen men ändå skrevs de från min mobil att vi skulle träffas.
Dem ska ringa igen på torsdag och jag bara undrar kan jag få något straff för 0.8an om jag erkänner till det för nu verkar jag ju vara misstänkt för mordförsök :S
Snälla hjälp, vad ska jag göra?

Edit:
0.8 hasch inte något starkare
Citera
2014-09-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannahie
Hej!
Fråga om mened !

Kan Jag på något sett använda detta???? För att rädda min kille lite i situation så dom inte är så trovärdiga.... SNÄLLA SVAR TACK... Eller kan hon fällas för mened eller något??

Har du er konversation skriftlig någonstans? Isåfall skulle borde du kontakta åklagaren i målet och visa er konversation till denne.

Angående mened så beror det väl lite på vad hon visste vid tillfället hon angav vittnesmål. Det blir en fråga för åklagaren isåfall att utreda.
Citera
2014-09-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haras
Har du er konversation skriftlig någonstans? Isåfall skulle borde du kontakta åklagaren i målet och visa er konversation till denne.

Angående mened så beror det väl lite på vad hon visste vid tillfället hon angav vittnesmål. Det blir en fråga för åklagaren isåfall att utreda.

Ja jag har allt på Facebook kvar som hon har skrivit. De första hon skrev var "jag hjälpte honom av en anledning bara" och de va för hon brydde sig om honom. Så.. Blir de till åklagaren som vi hade i tingsrätten? Han överklagade min killes dom. Ska jag skicka in till han eller dom i hovrätten som har hand om vårat fall???
Citera
2014-09-23, 14:35
Medlem
Hej, hoppas någon av er kunniga kan ge mig ett snabbt svar.

Jag har hamnat i en jävligt jobbig situation och har åkt på husis och polisförhör då en mailkran jag haft kontakt med för flera månader sedan måste ha torskat.
Först fattade jag inte alls vad det rörde sig om fören dom frågade om jag kände igen namnet han använde till sin mailadress.. Först nekade jag till att känna till något om denne person helt.
Sen sa dom att dom har hela mailkonversationerna som ägde rum mellan oss. Fick även se den.

Nu undrar jag, VAD dom kan döma mig för? En mailkonversation och print screens på banköverföring?
Det finns inga som helst bevis på att jag ens fått hem några droger?

Min panikångest är extrem just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in