2014-09-24, 19:47
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Det var det jag misstänkte men var inte säker, men då vet jag det

Hur är brunngårds produkter? kul med något svenskt som desutom är enkelt att få tag på för bra pris, eller är det saphir som gäller och vart köper man det billigast i landet online?

Det finns inga svenska skovårdsprodukter. Brunngård är ett svenskt grossistföretag som säljer Kiwi som är amerikanskt och Collonil som är tyskt. Har inte provat något av märkena, använder Saphir och Burgol själv, men om du ska köpa något är nog Collonil 1909 att föredra.
Citera
2014-09-24, 20:04
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Du behöver inte vara så anal med vilket märke på skovårdsprodukter du använder. Boston, Kiwi, Collonil, Saphir är bra. Det viktiga är att du använder en skokräm med liknande färg som skorna är i från början, även om det är omöjligt att hitta exakt rätt nyans. Oftast mörknar lädret något efter att du behandlat dem med skokräm. Skokrämen ska strykas på riklig över hela skon, helst med en påstrykningsborste så du kommer åt att smörja in randen (skinnremsan mellan sula och ovanläder) ordentligt. Sen väntar du 5-10 minuter. Sedan borstar du skorna ordenligt så börjar skorna skina. Det finns bra klipp på YT som visar hur du ska göra.

Skokrämen ska INTE strykas på rikligt utan lite åt gången och i flera lager om det behövs. Mer är inte bättre eftersom det ändå inte går in i lädret utan det viktiga är att man jobbar in det lilla man lägger på.
Citera
2014-09-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Skokrämen ska INTE strykas på rikligt utan lite åt gången och i flera lager om det behövs. Mer är inte bättre eftersom det ändå inte går in i lädret utan det viktiga är att man jobbar in det lilla man lägger på.
Nej, man stryker på RIKLIGT, låter det suga in i lädret 5-10 min. Sen borstar man så det bildas en jämn blank yta. Klart!
Citera
2014-09-24, 20:14
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Du behöver inte vara så anal med vilket märke på skovårdsprodukter du använder. Boston, Kiwi, Collonil, Saphir är bra. Det viktiga är att du använder en skokräm med liknande färg som skorna är i från början, även om det är omöjligt att hitta exakt rätt nyans. Oftast mörknar lädret något efter att du behandlat dem med skokräm. Skokrämen ska strykas på riklig över hela skon, helst med en påstrykningsborste så du kommer åt att smörja in randen (skinnremsan mellan sula och ovanläder) ordentligt. Sen väntar du 5-10 minuter. Sedan borstar du skorna ordenligt så börjar skorna skina. Det finns bra klipp på YT som visar hur du ska göra.
Okej att kiwi gör en hyfsad polish men Boston är väl i princip att betrakta som skräp?

Sedan är jag av åsikten att det fungerar bra mycket bättre att gnida in sparsamt med kräm med en bomullstrasa. Allt annat är slöseri med en ganska dyr kräm.

EDIT:
Citat:
Nej, man stryker på RIKLIGT, låter det suga in i lädret 5-10 min. Sen borstar man så det bildas en jämn blank yta. Klart!
Jag är ledsen men du har inte tillräckligt med etos för att komma in här och tjafsa.
Citera
2014-09-24, 20:24
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Du borde kanske ta en titt på Marcus Davidssons skovårdsskola längst ner i det inlägget.
Citera
2014-09-24, 20:28
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Fel.
Citera
2014-09-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Du borde kanske ta en titt på Marcus Davidssons skovårdsskola längst ner i det inlägget.

Borde och borde, jag är lite av en expert på skovård och äger ett 10-tal rand-och durksydda kvalitetsskor.

Men det kan vara kul att se klippet ändå.
Citera
2014-09-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Fel.

Hur vårdar du dina skor?
Citera
2014-09-24, 20:31
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Hur vårdar du dina skor?

Det beror helt på hur mycket vård de kräver. Men i allmänhet brukar jag göra på rätt sätt.
Citera
2014-09-24, 20:33
Medlem
Citat:
Det beror helt på hur mycket vård de kräver. Men i allmänhet brukar jag göra på rätt sätt.
Bra, då är vi helt överens.
Citera
2014-09-24, 20:33
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Bra, då är vi helt överens.

Nej, eftersom du tydligen gör på fel sätt.
Citera
2014-09-24, 20:37
Medlem
Citat:
Nej, eftersom du tydligen gör på fel sätt.
Nej, jag gör rätt. "Rikligt" är relativt. Jag tycker att det är bättre att vårda skorna ordentligt än att snåla med krämen. Ni har ingen jävla aning om hur mycket skokräm som jag kallar rikligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in