Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Jo, men i en debatt tillför hon förvånansvärt lite. Samma med micro113. Jag kan inte i några andra forum hitta användare som är lika immuna mot motargument. Inte ens den mest rasistiske nazisten på I&I är i närheten av lika svår att argumentera mot. Just därför hamnar de båda på ignore hos de flesta, vilket kan ge illusionen att de är bra debattörer, eftersom de skriker sina meningsmotståndare till tystnad.
Det är inte alls svårt att låta argument rinna av en om man trollar.
Hela syftet är att få uppmärksamhet. Ju mer antiintellektuell och ignorant man är ju mer provocerande blir man för människor som diskuterar med en seriös utgångspunkt.
Till slut blir folk så upprörda att dom blir beroende av att få rätta personen, trollet har då lyckats med sin utgångspunkt dvs ännu mer uppmärksamhet vilket tas som bekräftelse.
Vi ser här ovan en användare som blivit trollad hårt dvs trolletplit. Han försöker desperat vinna över trollet och trollet svarar med ett avfärdande svar som förstärker trolletsplits behov att jaga efter SW.
Detta är som en slags bekräftelse fälla. Så fort man tar en sån här person på allvar har man redan förlorat diskussionen känslomässigt dock inte nödvändigtvis logiskt.
Därför sitter trollet och garvar för sig själv att man blir tagen på allvar om än ganska omedvetet och tycker sig vinna diskussionen rent känslomässigt.
Som experiment kan man testa trolla själv ju seriösare man kan verka ju bättre effekt.
Hela feminismen är för övrigt ett avancerat trollande.
Jag går tex in i en lokal för ett fotbollslag som har färgerna rött och säger att blå är en manligare färg för ett fotbollslag. Förhoppningen är då att provocera folk att attackera mitt påstående.
Dom flesta vågar inte trolla IRL då man möter kraftigt känslomässigt motstånd som man slipper framför datorskärmen.
Men säg att jag trollar ett fotbollsforum. Attackerar eller argumenterar någon emot mitt påstående har dom redan reagerat känslomässigt och därvid förlorat diskussionen känslomässigt.
Kanske säger ngn nej vad snackar du om röd är också manligt romarna hade rött.
Kan man svara; jag vet inte vad romarna gjorde och det bryr jag mig inte direkt om, men helt klart är att färgen röd är riktigt gay som fotbollsfärg.
Fortsätter personerna komma med argument efter detta (kom ihåg ju "seriösare ämne" ju bättre trollning så detta ät ett dåligt ex för att framföra poängen) har trollet lyckats hitta en öm känslomässig krok eller punkt att slå på.
Metoden som används efter detta är att helt och hållet ignorera alla former av logiska argument och hålla blint fast vid sitt ursprungsargument.
Dvs sin känslomässiga krok.
Det är därför användaren ScottWalter aldrig lyssnar eller viker ner sina ursprungspåståenden då dom funkar som bränsle till elden.
Det spelar ingen roll hur mycket argument ni kommer med känner ni inte igen ett troll och ignorerar det blir ni trollade till sist drivs ni galna och trollet får sin dos av bekräftelse.
Ignorera är helt klart lämpligast metod emot ett internettroll.