2014-09-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Så du eller staten skall alltså bestämma vilka konflikter jag skall ta med min fru? Okeej!

Just när man trodde att gränsen var nådd när ni förordar att staten skall bestämma hur vi uppfostrar våra barn. Jag betackar mig för inblandning i vårt privatliv, och vi har nog diskuterat det här tillräckligt. Vi lär inte komma vidare.

Inte direkt det jag skrev eller hur? Det jag menade var att om man som man egentligen är sugen på att vara hemma med sin kotte men har en fruga som bara självsvåldigt bestämmer detta över ens huvud får man ju morska upp sig lite. (hehe)
Och vad du har för bråk eller inte bråk är ju helt upp till dig och din fru.
Ur samhällets synvinkel så är dock diskussionen att indivdualisera föräldraförsäkringen eller ge ett incitament för fäder att utöka sitt praktiska ansvar via en extra månad. En försäkring är det som staten betalar den förälderns som är hemma med kotte. finns faktiskt ingen anledning att staten ska betala 75% till kvinnor. Vägrar du som individ att vara hemma med dina barn så är det ju helt upp till dig, du kan hiva över ungen till mormor eller adoptera bort det eller skänka det till socialkontoret. Your choice.

Citat:
Folk får göra precis hur de vill, enligt min åsikt. Det finns ingen lösning som passar för alla. Men tydligt är att du inte bryr dig speciellt mycket om barnens eller familjernas väl och ve utan har någon klåfingrig önskan om att bestämma hur andra skall leva sina liv i tron att det skulle lösa några problem.
Varför skulle de kvinnor som vill satsa på karriär och tjäna mycket pengar lida ifrån att andra kvinnor gör andra val? I så fall bör ju män som vill tjäna mycket pengar lida av att andra män hellre väljer att prioritera andra värden i livet. Varför skulle jag låta dem begränsa mina möjligheter?
Vad är det här för sjukliga ideer?

Eller också kanske det är jag och min sida som just har familjen och barnens väl och ve för ögonen, tänkt på den? hmm?
Finns en radda fördelar samhället samt individer skulle vinna på en delad föräldraförsäkring och kvarvarande av de nackdelar vi ser idag om vi skiter i att göra något. Så?

Citat:
Dagens medicin var det, fel av mig
http://www.dagensmedicin.se/debatt/lakarna---nasta-yrkeskar-i-fritt-fall/

Ok, ska kolla

Citat:
Som sagt, det är en fråga för arbetsmarknadens parter. Och om man tycker att lönen är för dålig borde man alltså börja köra buss istället. Om man nu tycker att lönen är det viktigaste, vill säga. Om det är brist på sköterskor kommer lönerna ovillkorligen att stiga.

Återigen, från samhällets synpunkt så funkar det inte om 100 000 sjuksköterskor, 80 000 lärare, och nu kanske då också 20 000 läkare övergår till att köra buss ok? funkar inte.
Speciellt inte då de som oftast tar bussen just är kvinnor från nämna grupper. N'est pas?
Börjar bli hyfsat trött på denna ideliga kommentar när man nämner att kvinnodominerade yrken betydligt oftare än manliga dito är underbetalda. Nej, det funkar itne att alla dessa ska byta yrke, däremot så funkar det om man börjar jobba för att dessa yreksgrupper fan ska få höjning så får männen i samhälelt vänta in damernas tur helt enkelt. Basta!
Citera
2014-09-24, 16:16
Medlem
Väntar fortfarande på lite konkreta lösningar och idéer kring de frågor jag tog upp i TS.
har fortfarande inte ramlat in ett enda som jag noterat.

Är ni så kreativlösa herrar antifeminister? Nån idé borde vi väl ha?
Kom igen!
Citera
2014-09-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Väntar fortfarande på lite konkreta lösningar och idéer kring de frågor jag tog upp i TS.

Kom igen!

Dom flesta antifeminister brukar vara intresserade av mansfrågor och mäns problem, varför vill du ha deras åsikter på dina problem? Vad har män med det du skrev i ts att göra, kanske kommer mer svar om du motiverar varför män ska bry sig om det.
Citera
2014-09-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Dom flesta antifeminister brukar vara intresserade av mansfrågor och mäns problem, varför vill du ha deras åsikter på dina problem? Vad har män med det du skrev i ts att göra, kanske kommer mer svar om du motiverar varför män ska bry sig om det.

Du menar att män har inget med sina barns omvårdnad att göra?
Citera
2014-09-24, 16:43
Medlem
Citat:
Du menar att män har inget med sina barns omvårdnad att göra?

Jo men inte ur något perspektiv du skrivit.
Citera
2014-09-24, 16:45
Medlem
Jag tror vi alla har gett upp ScottW. Du vill inte förstå. Eller KAN inte förstå. Du har hittat ett problem som driver dig framåt. Fortsätt gärna med att driva frågan. Men du kommer hela tiden att jaga männen längre och längre bort när du helt saknar insikt om fakta, ekonomi familj mm. Du kommer INTE göra gott i frågan alls.

Här är du på ett forum och får fakta förslag och dina svar är bara...ni har inget att komma med.

OKEJ. Vi säger så.

Varför driver du inte frågan Stockholmare vs övriga landet hårdare. Stockholmare har mer betalt och lägre skatt än övriga landet.

Skillnaden är betydligt större där än mellan man/kvinna.

Samt att exakt samma jobb i STh ger mer betalt än dito i Härsnösand. Skatten i Göteborg är 32% i Sth 26% typ.

Jag skulle även vilja se en undersökning på att sveriges kvinnor vill ha mer delad föräldraförsäkring. Jag är mycket tveksam till att det finns en majoritet för det på kvinnosidan...
Citera
2014-09-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Jo men inte ur något perspektiv du skrivit.

Så vad är din lösning på att män i Sverige bara tar ut 24% av föräldraförsäkringen samt betydligt mindre deltid, med resultatet sämre närhet till sina barn och betydligt större risk bli av med ungarna helt vid skilsmässa. Nån idé?
Citera
2014-09-24, 16:59
Medlem
Citat:
Så vad är din lösning på att män i Sverige bara tar ut 24% av föräldraförsäkringen samt betydligt mindre deltid, med resultatet sämre närhet till sina barn och betydligt större risk bli av med ungarna helt vid skilsmässa. Nån idé?

Jag ser inte det som ett problem. Jag tar dock för givet att mannen inte med våld eller hot tvingat kvinnan till att låta han skita i barnet och jobba mer. Jag tex skulle se det som en förlust och skulle nog välja att vara hemma så mycket jag kunde med barnet eftersom jag ser det som värdefullt, det tror jag dom flesta män gör iofs. Svårt att säga någon lösning för ser inte problemet, men gör man det är det väl upp till kvinnorna att välja män som tar ut mer föräldraledighet och kanske inte söker sig till äldre mer utbildade och etablerade partners, eftersom det självklart leder till att han tjänar mer och dom då kommer vinna ekonomiskt på att han jobbar.

Sen tycker jag det är sjukt att en person som slitit och jobbat för att försörja ett barn och fru ses som mindre lämplig att få vårdnaden då jag inte tror att kvinna får ett starkare band till barnet bara för att hon är hemma dagtid dom första månaderna. Så lösningen är väl att man slutar använda föräldraledigt som argument och måttstock i vårdnadstvister.

Sen tror jag kvinnorna måste pusha mer där, jag och många andra män skulle inte ha problem att vara hemma även om vi var den som tjäna mest. Relationer är viktiga och speciellt som man är det viktigt att skapa sig många värden förutom status och prestationer som ofta är det enda kvinnor bedömer oss på. Det är viktigt att kontakt med sina barn, familj och vänner då kvinnor ofta tenderar att isolera män vilket gör honom ensam när han slutar prestera och frun sticker.
Citera
2014-09-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag pratar också om gruppnivå, individuellt våld är endast effektivt när det kommer från amerikanska superhjältar i seriemagasin. Men exemplet jag tog är att för att påvisa att det räcker med att en enda individ tar till våld i syfte att skaffa sig fördelar för att övriga måste försvara sig med våld för att förhindra detta.
Men de grupper jag tog upp, IS, Boko Harem, MC-gäng etc, hur tror du att du skulle kunna använda diplomati mot dem utan våldsmedel i ryggen? Genom att du och Miss Universum(som också,likt de flesta andra, önskar fred på jorden) med ett stort leende går fram till dem och säger att det är dumt att slåss?

Jag tror alltså tvärtom, våld är en strategi som använts av de allra flesta djur, inkl människan, och det är vår kultur som något dämpat detta hos oss. Våra kulturer har alltså gjort oss fredligare än vad vi hade varit utan dem. Inte mer krigiska.

Fast återigen, individnivå är även grupp nivå, jag pratar större krig mellan nationer och upprustning och dess mekanismer. Alltså inte aggression som drivs av känslor och utflippade individer utan av iskall planerad och kontrollerad aggression.
Och visst, är kultur som dämpat vårt bruk av våld, men ännu mer vår intelligens, förmåga tänka in i framtiden samt numera även våra ledares empati med sina folk (vilket tyvärr inte är att lita på speciellt, Saddam och Gaddafi i färsk åminnelse)
Länder ska självklart ha resurser att ta till om individer inom samhället beter sig illa. Folk kommer alltid bete sig illa och idka våld då och då, men man kan begränsa och förebygga så gott man kan.
(dock behövs inte kärnvapen eller biologiska stridsmedel till detta.)
men det dilemma som världen stått inför nu rätt länge, ända sin Hiroshima, är inte att leka med. Frågan är väl hur väl världens militärexperter verkligen har koll på var kärnvapen egentligen finns och inte finns.

Citat:
Jag tror också det är därför de knappt har några stridsvapen. För det första överlever de inte ensamma i den miljön, de är beroende av varandra. För det andra har de aldrig behövt oroa sig för att bli invaderade av andra folkslag. Dessa skulle inte klara sig en timme i den livsmiljön. Så det är deras hårda lismiljö som varit upphov till detta. Att det skulle bero på deras kultur är inte troligt. Hade de flyttat 500 mil söderut hade de tvingats slåss för sin överlevnad.

Får jag lov påminna dig om att Grönlands inuiter hamnade under danskt våld? och att Kanadas inutier ligger under Kanada? Samt att vi vikingar hade en period då vi levde längst söderut på Grönlands sydspets, finns fortfarande lämningar efter dessa stackars frysande satar. Ingen vet om de dog ut eller drog hem igen. Samer är också ett folkslag med rätt fredlig religion, tror det mesta sitter där.
Ingen patriark till gud som kräver kärlek och evig lydnad.

Citat:
Så det är därför som feminister kallar män som, rätt eller fel, påpekar orättvisor som drabbar män för gnälliga kränkta lipsillar som borde bita ihop och hålla käften? Trots att dessa röster enbart utgör en promille av allt det som feminister beklagar sig över. Försök inte.

men herrejesus. (apropå gud) vad är det för feminister du umgås med?
Om du syftar på vita kränkta män boken (eller facebook sidan) så var det ju citeringar förmodligen från FB, så FB nissarn får ju faktiskt skylla sig själva, skriver man så mycket roligt trams så får man ju stå för det också, kolla mina egna små citat nedan. Skitsöta!

Citat:
Feminister tror sig själva ha lösningen på männens problem, och går i taket när män själva anser sig ha lösningar. Då är vi kränkta. Nu gäller inte detta dig men jag har som sagt tagit del av en hel del feministiskt tankegods sista åren och det är tydligt att vi enligt många feminister skall göra det vi är bäst på.
Bita ihop och hålla käften, samt ordna fram pengar så att de dessutom kan få betalt för att fortsätta sitta och sprida sin verklighetsfrånvända världsbild.

Vi "tror oss inte", vi vet!

Män med idéer kring dessa saker, mäns eller kvinnors problem etc etc. ska självfallet in i det intellektuella gamet och spela spelet. Det feminister mest skrikit efter under flertal år är just mäns engagemang. Nu börjar det komma så smått, vilket är asbra, mera!

Citat:
Forskning kring mansrollen? Tja du, vad skulle kunna det kunna dyka upp för sensationella upptäckter där som skulle påverka mitt liv? Att jag föddes som man och mitt beteende till stor del styrs av min biologi och uppväxtmiljö?
Den upptäckten är redan gjord.

hmmm, om herrn är en läsande isbjörn kan du ju luffsa iväg och införskaffa denna ex. Nyss utkommen: "Det otäkta könet" eller otäcka? vet inte. Minns heller inte författaren men man som skrivit en hel bok om mansrollen.
Har tjatat om detta massor med gånger här inne, men mansforskningen är på g. med stormsteg.
Kommer komma en flodvåg snart med allt möjligt. Bara att fördjupa sig och lägga pälsen i djupa veck.
http://www.leopardforlag.se/bok/det-otacka-konet/

tar resten senare....
Senast redigerad av ScottWalter 2014-09-24 kl. 18:23.
Citera
2014-09-24, 20:26
Medlem
Citat:

Kom igen!

Avskaffandet av kvinnlig rösträtt...
Citera
2014-09-24, 20:54
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Inte direkt det jag skrev eller hur? Det jag menade var att om man som man egentligen är sugen på att vara hemma med sin kotte men har en fruga som bara självsvåldigt bestämmer detta över ens huvud får man ju morska upp sig lite. (hehe)
Och vad du har för bråk eller inte bråk är ju helt upp till dig och din fru.
Ur samhällets synvinkel så är dock diskussionen att indivdualisera föräldraförsäkringen eller ge ett incitament för fäder att utöka sitt praktiska ansvar via en extra månad. En försäkring är det som staten betalar den förälderns som är hemma med kotte. finns faktiskt ingen anledning att staten ska betala 75% till kvinnor. Vägrar du som individ att vara hemma med dina barn så är det ju helt upp till dig, du kan hiva över ungen till mormor eller adoptera bort det eller skänka det till socialkontoret. Your choice.

Problemet är ju att staten betalar ut föräldraförsäkring överhuvudtaget. Skulle staten strunta i detta får ju alla i samhället mer pengar själva, som de sedan får fördela hur de vill när det gäller föräldraskap. Vill de dela 50/50 0/100 eller valfri fördelning där emellan är det fritt fram. Varför ska Nils och Sara tvingas ge pengar till Lisa och Bob därför att de sistnämnda inte har lust att betala för sina barn, alternativt är dumma nog att skaffa barn de inte har råd med.

Citat:

Kom igen!

Det har ju presenterats flertalet lösningar, du ignorerar dem ju dock och fortsätter att mala på om helt oväsentliga saker. Varför inte införa statligt finansierad kirurgisk längdkorrigering mellan könen exempelvis, det finns ju längd diskriminering, och män är längre än kvinnor! Stödjer du detta? Om inte, varför är du emot jämställdhet och lika villkor?

Citat:
Vi "tror oss inte", vi vet!

Män med idéer kring dessa saker, mäns eller kvinnors problem etc etc. ska självfallet in i det intellektuella gamet och spela spelet. Det feminister mest skrikit efter under flertal år är just mäns engagemang. Nu börjar det komma så smått, vilket är asbra, mera!

Finns det några som helst belägg för att diverse feministiska lösningar på diverse samhälles problem faktiskt fungerar? Borde vi bomba mellanöstern med feministisk litteratur översatt till arabiska för att skapa både fred och jämställdhet? Bör vi finansiera statliga propagandister som besöker skolan och försöker få pojkarna att bli intresserade av ridning och flickorna intresserade av motorcross?
Senast redigerad av FlamingBacon 2014-09-24 kl. 21:17.
Citera
2014-09-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Problemet är ju att staten betalar ut föräldraförsäkring överhuvudtaget. Skulle staten strunta i detta får ju alla i samhället mer pengar själva, som de sedan får fördela hur de vill när det gäller föräldraskap. Vill de dela 50/50 0/100 eller valfri fördelning där emellan är det fritt fram. Varför ska Nils och Sara tvingas ge pengar till Lisa och Bob därför att de sistnämnda inte har lust att betala för sina barn, alternativt är dumma nog att skaffa barn de inte har råd med.

Ahh jag är såååå tacksam att det inte sitter några FB nissar i någon som helst beslutande organ i Sverige.

ALLA i Sverige från Olga 88 till Sten 20 betalar för svenska barn och de betalar väldigt lite per skalle. Skulle de relativt få svenskar som får barn varje år lägga denna lilla pluttsumma på sitt barn, även om vederbörande sparat som fasen från 10 så skulle det inte räcka långt du.

Citat:
Det har ju presenterats flertalet lösningar, du ignorerar dem ju dock och fortsätter att mala på om helt oväsentliga saker. Varför inte införa statligt finansierad kirurgisk längdkorrigering mellan könen exempelvis, det finns ju längd diskriminering, och män är längre än kvinnor! Stödjer du detta? Om inte, varför är du emot jämställdhet och lika villkor?

Kan du ge mig ett exempel från tråden av ett inlägg som ger förslag?
Sitter just nu och diskuterar kärnvapen med Djupis isbjörnen....oväsentliga saker?
Längdkorrigering? vad har det med något som helst att göra?

Citat:
Finns det några som helst belägg för att diverse feministiska lösningar på diverse samhälles problem faktiskt fungerar? Borde vi bomba mellanöstern med feministisk litteratur översatt till arabiska för att skapa både fred och jämställdhet? Bör vi finansiera statliga propagandister som besöker skolan och försöker få pojkarna att bli intresserade av ridning och flickorna intresserade av motorcross?

Dagis? - har det funkat?
Föräldraförsäkring - har det funkat?
Abort - har det funkat?
Pappamånad - har det funkat?
Kvinnlig rösträtt - har det funkat?

Bombning av mellanöstern med feministisk litteratur på arabiska var ju en tanke faktiskt..ska jag lägga fram vid nästa lilla styrelsemöte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in