Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Jag pratade inte om aggression på individnivå, jag pratar om nationsnivå.
Och du kan vända på steken här, är det inte verkligen naivt att tro att vi kan fortsätta att tillverka värre och värre vapen att hota med, vapen där det räcker med en enda avfyrning för att... whipe out the humanity, och sitta och tro att ingen av dessa vapen någonsin kommer tas i bruk? DÄR har du den verkliga naiviteten kan jag ju tycka.
Hur man ska vända detta är en fråga för proffs, men att det behövs jäkligt snart är nog inte att ta i.
Två folk som båda vill leva fredligt och i lugn och ro, gör det nog inte bäst via att upprusta sina krigare och rikta in hela folket på tanken: krig/ aggression/ våld för då exploderar den tanken förr eller senare. De lever bäst fredligt via att ha konstant kontakt, bilda föreningar, göra sig beroende av varandra via handel, kultur och lite dans runt eldarna.
Jag pratar också om gruppnivå, individuellt våld är endast effektivt när det kommer från amerikanska superhjältar i seriemagasin. Men exemplet jag tog är att för att påvisa att det räcker med att en enda individ tar till våld i syfte att skaffa sig fördelar för att övriga måste försvara sig med våld för att förhindra detta.
Men de grupper jag tog upp, IS, Boko Harem, MC-gäng etc, hur tror du att du skulle kunna använda diplomati mot dem utan våldsmedel i ryggen? Genom att du och Miss Universum(som också,likt de flesta andra, önskar fred på jorden) med ett stort leende går fram till dem och säger att det är dumt att slåss?
Jag tror alltså tvärtom, våld är en strategi som använts av de allra flesta djur, inkl människan, och det är vår kultur som något dämpat detta hos oss. Våra kulturer har alltså gjort oss fredligare än vad vi hade varit utan dem. Inte mer krigiska.
Citat:
Precis, de har varit beroende av varandra och också haft kulturer/ berättelser som varit av de fredliga slaget, Inuiternas skapelseberättelse ex. är helt ljuvlig, rekommederar alla att goggla upp den och läsa.
Jag tror också det är därför de knappt har några stridsvapen. För det första överlever de inte ensamma i den miljön, de är beroende av varandra. För det andra har de aldrig behövt oroa sig för att bli invaderade av andra folkslag. Dessa skulle inte klara sig en timme i den livsmiljön. Så det är deras hårda lismiljö som varit upphov till detta. Att det skulle bero på deras kultur är inte troligt. Hade de flyttat 500 mil söderut hade de tvingats slåss för sin överlevnad.
Så det är därför som feminister kallar män som, rätt eller fel, påpekar orättvisor som drabbar män för gnälliga kränkta lipsillar som borde bita ihop och hålla käften? Trots att dessa röster enbart utgör en promille av allt det som feminister beklagar sig över. Försök inte.
Feminister tror sig själva ha lösningen på männens problem, och går i taket när män själva anser sig ha lösningar. Då är vi kränkta. Nu gäller inte detta dig men jag har som sagt tagit del av en hel del feministiskt tankegods sista åren och det är tydligt att vi enligt många feminister skall göra det vi är bäst på.
Bita ihop och hålla käften, samt ordna fram pengar så att de dessutom kan få betalt för att fortsätta sitta och sprida sin verklighetsfrånvända världsbild.
Citat:
Jo, tror jag absolut det skulle göra. Om där dyker upp någon ny forskning kring mansrollen, vad som, skulle du genast kolla om det stämde in på dig och om du då upptäckte ett mönster där som du inte alls ens tänkt på innan skulle du få det i huvudet och voilá.
Forskning kring mansrollen? Tja du, vad skulle kunna det kunna dyka upp för sensationella upptäckter där som skulle påverka mitt liv? Att jag föddes som man och mitt beteende till stor del styrs av min biologi och uppväxtmiljö?
Den upptäckten är redan gjord.
Citat:
Den har problematiska sidor ja. Vi har hela samhällsordningar som styrs efter mäns behov inte efter kvinnors eller barns ex. Få in kvinnor i matchen med helt andra infallsvinklar, erfarenheter och behov sätter fräs på rätt många saker. Men vi är inte så fasligt olika så som sagt tror inte isbjörnshannars liv kommer ändras så där superdramatiskt bara för att isbjörnshonor börjar räknas i flocken. Det blir nog fortfarande säl till frukost, lunch och middag.
Om vi nu skall tala om problematiska sidor så bör vi ju även ta med kvinnornas. Nu raljerar jag lite, men hade män betett sig som kvinnor hade vi fortfarande bott i träden, möjligen byggt något provisoriskt vindskydd. Eftersom männen byggt husen så kan man ju förstå att de påverkat utseendet något, det finns ju praktiska aspekter att ta hänsyn till också, vilket feminister verkar ha svårt att acceptera.
Men det är troligt att mannen under bygget hade en kvinna bredvid sig som talade om hur han egentligen borde göra vilket han i möjligaste mån försökte tillgodose eftersom han älskade sin kvinna. När huset sedan var klart så flyttade hon in och inredde det efter eget tycke medan mannen älskvärt tittade på. Om inte möjligen någon manlig granne som saknade kvinna och därför inte blivit begränsad av kvinnligt tjat hade byggt ett mycket större och finare hus, då flyttade hon givetvis dit. Varvid den ursprunlige mannen blev sur, gick över och slog ner grannen och flyttade in i hans hus istället. Med kvinnan.
Nu är jag seriös igen, och jag säger att både män och kvinnor besitter egenskaper som innebär problem i vårt samhälle. Dessa egenskaper har dock följt med oss i evolutionen och har därför visat sig nödvändiga, eller i alla fall inget hinder, för vår överlevnad.
Vi är en art, kvinnor och män, och det vi lever i idag har vi skapat gemensamt. Kvinnor mer passivt, men inte mindre viktigt eller med mindre påverkan.
Citat:
Som sagt F! är bara en del av feminism i sin helhet, de allra flesta partier har feminism i sitt partiprogram.
har läst M innan M blev nya M. Nu är de ju ung. som S + skattelättnader + förnedring för arbetslösa Och KD?? de känner jag så här för:

så nej de har jag bara inte pallat att läsa. Låt mig gissa....familj, familj, familj, moral, kyrka och lite mer familj?
Jag röstade MP. Vi behöver göra förändringar på en rad områden i långsamt och säkert mak och tycker de har bäst program för det och det kändes också mest taktiskt rätt, nu är de vid makten så jag hoppas de kan göra något med sina idéer.
Jag känner väl spontant ungefär samma sak inför F!, men jag har ändå läst deras program. Jag kan inte skryta med att vara utan fördomar men försöker i alla fall ta del av sådant jag spontant tycker är

innan jag avfärdar det. Så läs i alla fall. Alla som läst SD:s partiprogram får svårt att kalla det rasistiskt, vilket tydligen är mycket populärt.
MP har jag också läst, och en sak som jag funderar över är om miljöpartister förstår vad som krävs för att deras latte skall hamna på cafébordet. Från böna till kopp krävs det faktiskt en hel del människor, maskiner och transporter. Dessutom skall vi ha någon som bygger dessa maskiner och transportmedel och dessa i sin tur behöver maskiner och transporter.
Kaffet hamnar inte bara där, hux flux. Jag vill naturligtvis att vi skall göra vad vi kan för att minska påverkan på miljön men inser att de allra flesta södermalmare är för förtjusta i sin latte för att de skall avstå den. Så vägen till att få fram deras latte på bordet med mindre miljöpåverkan går genom tekniska landvinningar, inte genom att begränsa tillgången på den.
Citat:
Well jag gluttar rätt ofta på hannar vad de pysslar med, alltid lika intressant.
Jag tror vi har kommit till vägs ände i diskussionen och tydliggjort våra olika uppfattningar. Jag har redan i mitt första inlägg gett dig svar på din frågeställning men om jag gör en mer generell sammanfattning:
Jag tror att vi bör ha ett samhälle som ger individen så mycket frihet och ansvar som möjligt. Möjlighet att utvecklas och att själv välja färdväg. Där det uppstår problem, fokuserar vi på problemet, inte på att försöka forma alla människor i samma mall.
Vi bör ha normer och regler som gör att det finns möjlighet för alla att ha en trygg tillvaro utan att behöva bygga murar runt sig, och ställa hårda och auktoritära krav på dem som avviker. Vi bör också uppmuntra de som är modiga, drivande och skapande att bryta ny mark och inte ge dem dåligt samvete för att de råkar tjäna någon slant på det.