2014-09-23, 23:36
Medlem
growlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Jag undrar dock över det där med människor som blir så enormt förtjusta och måste ha mer och mer istället bara lider av en jävla brist på självbehärskning.

Du borde veta att det är djupare mekanismer än så som gör att folk fastnar i missbruk.
Citera
2014-09-23, 23:40
Medlem
Hjärnan formas om och man styrs från en annan del av hjärnan som är svår att kontrollera.
I många fall så är det "omöjligt", det är som ett virus som sitter i hjärnan och styr vilka beslut man tar. Man kan sluta dricka, men hjärnan är fortfarande likadan och man är fortfarande en alkoholist.
Det är PRECIS som ett virus i hjärnan faktiskt, en liten elak jävel som försöker ta kontroll över vilka beslut man tar. Den kan manipulera dig också, säga saker som att du borde gå ut och få lite motion nu, men i själva verket så vill han bara få dig i rullning så du minskar avståndet från din drog.

4. Mindre skamkänslor är ett plus iallafall (skam ger viruset mer kraft), och det är lättare att förstå vad det är som händer i hjärnan, så man kan förhoppningsvis lättare bryta sitt beteende om man lär sig hur viruset fungerar. Det är inte är en sjukdom rent fysiskt, men det kan likställas med ett psykiskt virus som påverkar dig från det dolda.

5. Den högre kraften är väldigt kraftfull, men det är antagligen inte Gud, jag tror den kommer innifrån.
AA är en riktigt bra behandlingsmetod för många. Svaret sitter i det högre medvetandet enligt mig, och AA träffar jävligt bra i vissa fall skulle jag vilja påstå (vill tillägga att min kunskap om AA är begränsad). Missbrukare har inget annat att greppa tag i och det är oftast dåligt med motivationskällor, så den kraften kan hjälpa en väldigt mycket.

Jag skulle vilja kalla det för en psykisk sjukdom, som man lätt kan bota om man hittar den extra energiboosten.
Senast redigerad av Endofin 2014-09-23 kl. 23:44.
Citera
2014-09-23, 23:43
Medlem
Citat:
Jag undrar dock över det där med människor som blir så enormt förtjusta och måste ha mer och mer istället bara lider av en jävla brist på självbehärskning.

Ja absolut, det är väl det som är grunden. Sånadära "antingen eller" människor.. Som inte vet något stopp. Dock tror jag det inte alltid är så. Finns ju jätte seriösa människor som fallit dit just för att alkoholen har vart så frestande. Det har klickat rätt lixom. Har en bekant, han är inte beroende, men när han väl dricker så kör han tills han stupar, det finns inget stopp. Men det finns det inte heller kring hans matvanor heller. Han har helt enkelt sero självbehärskning.

Jag vet inte om man borde kalla sockerberoende för en sjukdom då isåfall. Det är ju exakt samma sak. När jag får i mig socker så är det som att det finns ingett annat! Världen står still och jag blir en slav, dock har det aldrig gått överstyr men jag har känt att om jag inte hade så sunda värderingar kring mat och kropp så skulle det säkert kunna gå åt helvete
Citera
2014-09-23, 23:47
Medlem
Citat:
ADHD och Schizofreni har du hela tiden även om det ej brutit ut. Du kan ej rehabilitera bort dessa. Det kan du med alkoholism och dylika beroenden.

Hoppas att din djupare förståelse för andra delar av din utbildning är större än vad den är kring alkoholism.

Vad förväntar du dig för svar här på FB? Att vi ska hänvisa till emiriska studier som övertygar dig i någon riktning?

Ta dig samman människa och tugga i dig av den forskning som finns i ämnet. Hört talas om sökmotorer på Internet?

För övrigt så kan inte alkoholism rehabliteras bort enligt AA. Däremot supandet. Vidare påstår AA att man som alkoholist har det fulla ansvaret för sitt tillfrisknande.

Förresten; Är nötallergi en sjukdom?
Citera
2014-09-23, 23:53
Bannlyst
Kan du ge en strikt definition av sjukdom? Det är rätt brett ord.
Citera
2014-09-24, 00:01
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
O Nu ska vi läkare eller blivande läkare rättare sagt bli tvungna att säga att detta är en beroendesjukdom och som att vi ska behandla en alkoholist som om denne vore sjuk.

Vad säger ni?

Jag säger att ni skall göra som ni har blivit tillsagda och ge fan i att blanda in privata teorier i er yrkesutövning. Alkoholism är klassificerat som en sjukdom enligt WHO och då skall ni behandla den som det. Ett alkoholberoende är många gånger nödvändigt att stävja med hjälp av mediciner, och dessa skall ni skriva ut.
Ni "läkare" kommer att få det besvärligt om ni hela tiden skall väga in vad som kan ha orsakat olika sjukdomstillstånd, för att därefter ta ett beslut om personen framför er skall betraktas som sjuk eller ej. De flesta tillstånd går ju att härleda till en persons leverne på något vis. Cancer, allergier, diabetes, hjärt-kärlsjukdomar...o.s.v. Visst, jag begriper att beroenden inte går att observera eller mäta på samma vis som ovan nämnda tillstånd, men det är ändå ett tillstånd som ofta behöver stävjas med medicinsk assistans och det är där ni kommer in i bilden, oavsett vad ni själva tycker om det.
Citera
2014-09-24, 00:11
Medlem
kinesarsles avatar
Det kanske inte är sjukdom i strikt mening, men anledningen till att man ändå säger det är för att understryka att det inte bara är att skärpa till sig så är allt lugnt. Visst, rent teoretiskt är det så, men det är många som inte klarar det. Genom att kalla det sjukdom implicerar man även att alkoholister bör få professionell hjälp.
Citera
2014-09-24, 00:12
Medlem
Jag tänker att sjukdom är ett lite vagt begrepp.

Hade en ganska kul upplevelse nyligen då jag slutade med neuroleptika efter flera års behandling. Mitt intresse för alkohol, kaffe, sötsaker och shopping försvann över en natt, utan att jag på något sätt fattade ett beslut eller ansträngde mig. En gång i tiden slutade jag också röka utan minsta problem. Däremot har jag ett annat, icke-kemiskt beroendemönster som verkar fullständigt ingrott.

Kanske vet vi ännu inte tillräckligt om vad som får hjärnan att snöa in på olika saker?
Citera
2014-09-24, 00:28
Medlem
Sjukdom eller ej så är det ju ett problem för människan som är alkoholist. Ex, om jag cyklar omkull och slår i huvudet, då är jag ju inte sjuk, men kan endå sjukskriva mig. Detta hade ju också kunnat att undvikas genom att inte cykla, precis som att en alkoholist inte hade tagit första ölen.
Citera
2014-09-24, 00:31
Medlem
Citat:
ADHD och Schizofreni har du hela tiden även om det ej brutit ut. Du kan ej rehabilitera bort dessa. Det kan du med alkoholism och dylika beroenden.

Jaså? Det är ju inte vad jag hört. Det sägs ju vanligen att en alkoholist kan bara bli en nykter alkoholist. Men aldrig frisk.
Jag kan tänka mig till att alkoholism kanske snarare är en sinnessjukdom snarare än en fysisk sjukdom.

För övrigt så tvivlar jag på att du är läkarutbildad.
Citera
2014-09-24, 00:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jaså? Det är ju inte vad jag hört. Det sägs ju vanligen att en alkoholist kan bara bli en nykter alkoholist. Men aldrig frisk.
Jag kan tänka mig till att alkoholism kanske snarare är en sinnessjukdom snarare än en fysisk sjukdom.

För övrigt så tvivlar jag på att du är läkarutbildad.
Ja och hur definierar vi frisk då?
AA säger att du bara kan bli en nykter alkoholist och de flesta i vården anammar väl detta. Jag vet inte om det är sant. Det vi vet är att de som druckit mycket under lång tid, hållit upp lång tid, snabbt kan åka ända ner i botten på några veckor. Så det är nog ngt som finns kvar som man inte blir fri. Det är det som är sjukdomen.

Sinnessjukdom? Nä det låter inte bra. Men det är väl det som det är.
Skriv sjukdom endast så blir det lättar att få acceptans för tillståndet.
- hej jag är sinnessjuk!
- kul, vill du ha jobb?
Citera
2014-09-24, 01:27
Medlem
goran744s avatar
Alkoholism är en sjukdom.
Redan den första droppen alkohol visar direkt att personen INTE tål alkohol och då den första fyllan.
Den personen dricker inte som du. Den dricker tills den stupar och varje gång den dricker.
Du har säkert någon i din omgivning som du tvekar att vilja ha med på festen för att han alltid spårar ur, beter sig konstigt, och alltid är den som är fullast.
Den har inte spärren du har som säger nu är det bra, jag är för full.
Den dricker tills den inte vet att den dricker.
En alkoholist dricker även fast den gjort bort sig, blivit sparkad från jobbet, blivit av med familjen.
En alkoholist kan aldrig dricka NORMALT under hela sitt liv.
Den är allergisk mot alkohol. Den kan aldrig ta bara en öl som du, utan det blir ett hav av öl.
Sjukdomen beter sig så.
Kommer du från en alkoholistfamilj är risken att du själv blir en alkoholist.
Man kan se det som rysk roulett men då är det sju kulor i pistolen som kan träffa, inte en kula.
AA är ett ställe där du kan sitta och höra andra prata om sitt liv och sina handlingar och du får prata om ditt. Inget annat. Stödgrupper och påminnelser om hur svår den är själva sjukdomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in